parhaat kipulääkkeet
-
Hooddood78
- Karvakuono
Re: parhaat kipulääkkeet
Ensimmäisenä tutustuin Panacodiin, joskus 15-kesäisenä kait. Päänsärkyyn ja migreeniin mutta huomattuani kummallisen lämpimän ja hyvän hilpeän fiiliksen, saattoi joskus jokunen tabletti eksyä tarpeettakin suuhun. Tällöin käyttö oli kuitenkin 99,99% tarpeeseen. Muutamaa vuotta myöhemmin rikoin polveni salitreeneissä ja leikkausta odotellessani sain Tramaleita. Ensimmäinen otettu nappi illalla. Koko yö meni ihan fantastisissa valveunissa ja euforisissa pärinöissä. Tätä jatkui vielä jokusen tabletin verran, jonka jälkeen tämä vahva vaikutus alkoi miedontua. Taas muutamia vuosia eteenpäin ja neuropatiani alkoi nostaa kipuja uudelle tasolle. Pitkän ruljanssin jälkeen pääsin yksityisesti näistä erikoisemmista harvinaisista sairauksista tietävälle lekurille, jonka kanssa aloitettiin säännöllinen pitkävaikutteinen Tramal sekä siihen vielä kaveriksi Triptyl sekä karbamatsebiini. Tarvittaviksi sain nopeita Tramaleita, Panacodeja sekä Sirdiksiä.
Lähete Meikun kipupolille meni eteenpäin aika kivasti ja jo pian olinkin siellä. Lääkäri ei halunnut lähteä vahvoihin oppareihin, joten mentiin Tramal/Panacod + Tenox/Opamox -linjalla. Jostain syystä kaikki euforisoiva enemmänkin virkistää ja saa mut tekemään asioita supertehokkaasti. Aikaa meni sitten taas ja lääkärikin vaihtui kipupolilla. Aloimme puhua Temgesiceistä. No mikäs siinä, kokeiluun vaan. Tramalia olin tässä vaiheessa popsinut varmaan jo lähes kymmenkunta vuotta, ihan lääkkeenä. Senpä takia tolet ei varmaankaan sen pahemmin nousseet. Teemujakin käytin kiltisti pitkään kunnes nyt jokunen kuukausi sitten alkoi tuo asioiden kokeilu eli aineiden tykittäminen vaan kiinnostaa niin saatanasti, että pakkohan se siihen oli lähteä. Äkkiä se purkki tyhjäksi menee ja Norspaneista ei mun mielestä saa eroteltua mitään järkevää suoneen laitettavaa aikaiseksi.
Sanoisin että parhaat kipulääkkeet ovat järjestyksessä ramifentaniili (erittäin lyhyt valitettavasti), morfiini (melko lyhyt vaikutus), oksikodoni (hieman jo pidempi), Teemut ja varauksella Panacod jonkun buustaavan kanssa ihan esim. niska+päänsärkyyn.
Jostain jos saisi apteekkipuhdasta diamorfiinia, fentanyylia, kodeiinia... Mutta kun ei ole kontakteja mistä hankkia. Yhyy, yhyyyyy...
-hooddood78
Lähete Meikun kipupolille meni eteenpäin aika kivasti ja jo pian olinkin siellä. Lääkäri ei halunnut lähteä vahvoihin oppareihin, joten mentiin Tramal/Panacod + Tenox/Opamox -linjalla. Jostain syystä kaikki euforisoiva enemmänkin virkistää ja saa mut tekemään asioita supertehokkaasti. Aikaa meni sitten taas ja lääkärikin vaihtui kipupolilla. Aloimme puhua Temgesiceistä. No mikäs siinä, kokeiluun vaan. Tramalia olin tässä vaiheessa popsinut varmaan jo lähes kymmenkunta vuotta, ihan lääkkeenä. Senpä takia tolet ei varmaankaan sen pahemmin nousseet. Teemujakin käytin kiltisti pitkään kunnes nyt jokunen kuukausi sitten alkoi tuo asioiden kokeilu eli aineiden tykittäminen vaan kiinnostaa niin saatanasti, että pakkohan se siihen oli lähteä. Äkkiä se purkki tyhjäksi menee ja Norspaneista ei mun mielestä saa eroteltua mitään järkevää suoneen laitettavaa aikaiseksi.
Sanoisin että parhaat kipulääkkeet ovat järjestyksessä ramifentaniili (erittäin lyhyt valitettavasti), morfiini (melko lyhyt vaikutus), oksikodoni (hieman jo pidempi), Teemut ja varauksella Panacod jonkun buustaavan kanssa ihan esim. niska+päänsärkyyn.
Jostain jos saisi apteekkipuhdasta diamorfiinia, fentanyylia, kodeiinia... Mutta kun ei ole kontakteja mistä hankkia. Yhyy, yhyyyyy...
-hooddood78
Opiate - Needle - Vein - Rush
-
Psychonautilus
Diamorfiini ja morfiini olivat yhtä hyviä analgeetteja, mutta heroiini aiheutti vähemmän kutinaa, enemmän euforiaa, kovemmat nousut. Oksikodoni tulee kolmantena.
Kaikkien tehoa on buustannut vitusti pieni määrä Levozinia (käytetään saattohoidossa usein morfiinin tai hydromorfonin kanssa, on itsekin voimakas analgeetti sekä vähentää nauseaa).
Kaikkien tehoa on buustannut vitusti pieni määrä Levozinia (käytetään saattohoidossa usein morfiinin tai hydromorfonin kanssa, on itsekin voimakas analgeetti sekä vähentää nauseaa).
-
Petri6
- OD
Aika HC-boosterit käytössä, itse kyllä tyydyn ihan syklitsiiniin tai hydroksitsiiniin (tai paremman puutteessa meklotsiiniin).
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
-
Psychonautilus
On kyl, mut jos saa jotain 10mg MS Contin -tabuja 20kpl niin kyl niitä mielellään buustii, ku syötynä pitäs heittää kolmasosa paketista huiviin että toimii kunnolla ku tuo hyötyosuus on niin huono oraalisesti.Petri6 wrote:Aika HC-boosterit käytössä, itse kyllä tyydyn ihan syklitsiiniin tai hydroksitsiiniin (tai paremman puutteessa meklotsiiniin).
-
Petri6
- OD
Jep, itse otin juuri pari päivää sitten about 125mg oraalisesti (ei malttanut odottaa kotiin pääsyä, että olisi voinut plugata) ja vaikka olo olikin hieno niin ei sen hinnan arvoinen, mitä siitä täällä joutuu maksamaan. Suomessa kaikki morfiinin depot-valmisteet sisältävät talkkia, joten niitä ei missään nimessä kannata heittää hihaan. Tiedä sitten miten maailmalla.Psychonautilus wrote:On kyl, mut jos saa jotain 10mg MS Contin -tabuja 20kpl niin kyl niitä mielellään buustii, ku syötynä pitäs heittää kolmasosa paketista huiviin että toimii kunnolla ku tuo hyötyosuus on niin huono oraalisesti.Petri6 wrote:Aika HC-boosterit käytössä, itse kyllä tyydyn ihan syklitsiiniin tai hydroksitsiiniin (tai paremman puutteessa meklotsiiniin).
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
-
Psychonautilus
Suurin osa sisältää kait talkkia ja monet jotain ihme vahaa kans. Jos hyötysuhde oraalisesti on 30% luokkaa niin itsekin söisin ainakin 100mg viihteeseen, 40mg IV oli ihan hyvä täräytys nollatoleilla (EN suosittele kaikille, pienemmille voi tulla ambulanssi tai noutaja). Kivunhoitoonkin söisin vähintään toi kolmasosa paketista eli 60-70mg. Siksi Levozin. 40mg syötynä + noin 5-10mg Levozinia toimi about yhtä hyvin kuin just tuo 60-80mg kun kokeilin aluksi ilman boostereita.Petri6 wrote:Jep, itse otin juuri pari päivää sitten about 125mg oraalisesti (ei malttanut odottaa kotiin pääsyä, että olisi voinut plugata) ja vaikka olo olikin hieno niin ei sen hinnan arvoinen, mitä siitä täällä joutuu maksamaan. Suomessa kaikki morfiinin depot-valmisteet sisältävät talkkia, joten niitä ei missään nimessä kannata heittää hihaan. Tiedä sitten miten maailmalla.Psychonautilus wrote:On kyl, mut jos saa jotain 10mg MS Contin -tabuja 20kpl niin kyl niitä mielellään buustii, ku syötynä pitäs heittää kolmasosa paketista huiviin että toimii kunnolla ku tuo hyötyosuus on niin huono oraalisesti.Petri6 wrote:Aika HC-boosterit käytössä, itse kyllä tyydyn ihan syklitsiiniin tai hydroksitsiiniin (tai paremman puutteessa meklotsiiniin).
-
Breaker
- Karvakuono
Kipuun Tramal on paras.
Hermosärkyihin ganja. IMO.
edit: puhtaasti lääkekäytön kannalta.
Hermosärkyihin ganja. IMO.
edit: puhtaasti lääkekäytön kannalta.
-
Idealisti
- Karvakuono
Naprokseeni auttaa hyvin mm. Substanssien aiheuttamiin hammassärkyihin. Harmi ettei sitä reseptivapaasti ole kai saatavilla? Kuitenkin jos kaapissa lojuu paketti Napromexejä ja amfehammasta kolotottaa ja noi auttaa.
Panacodi ollut vaikeaan kipuun (leikkauksen jälkeinen luuydin särky ja lihaskipu) parasta laatuaan. Tramalit ovat mulle liian sivuvaikutteisia, kun ei haeta lääkkeltä päihtymistä vaan nyt sitä mihin ne onkin tarkoitettu...
Sauhut auttaa lieviin kipuihin, mutta enemmän mielialan kohetajaksi tuota kutsuisin.
Kuitenkin perusjantterin särkyihin ibuprofeenit ja parasetamolit auttaa, vaikeaan kipuun kannattaa suunnata lekurille päin.
Panacodi ollut vaikeaan kipuun (leikkauksen jälkeinen luuydin särky ja lihaskipu) parasta laatuaan. Tramalit ovat mulle liian sivuvaikutteisia, kun ei haeta lääkkeltä päihtymistä vaan nyt sitä mihin ne onkin tarkoitettu...
Sauhut auttaa lieviin kipuihin, mutta enemmän mielialan kohetajaksi tuota kutsuisin.
Kuitenkin perusjantterin särkyihin ibuprofeenit ja parasetamolit auttaa, vaikeaan kipuun kannattaa suunnata lekurille päin.
Good vibes only/oli mukava seurata yhteisöä.
-
sunyata
- Psykonautti
Tramadoli tutuin, sopivin ja toimivin itellä. Ehkä jos hinta/saatavuus ei ois merkitsevä tekijä, saattaisin kallistua oksikodonin puoleen.
vain otettu lääke ottaa päähän
-
kuumottelija
- Lepakko
Oksikodoni aivan ehdottomasti. Erittäin tuskakipu-hengenvaarallisessa tilassa juttelin mukavia ufoista ja vaaleanpunaisesta.
-
Suboxoneprinssi
- Lepakko
Heroiini, morfiini, metadoni.
-
Blackened
- Apteekki
Fentanyyli - Toiseksi potentein suomalaisessa sairaalassa, ja potentein suomalaisesta apteekista saatava analgeetti. Jos ei tällä kipu lähde, niin sitten se ei lähde millään. Tätä käytetään myös nukutuksissa apuaineena.
Oksikodoni - Varsinkin Oxanest toimii nopeasti ja vie tehokkaasti vaikealtakin kivulta pahimman terän, nostaa myös mielialaa.
Buprenorfiini - Kroonisena selkävammaisena on jatkuvati kroppa jumissa ja kireänä, bupre poistaa kummasti kaiken kivun ja jäljelle jää vain hyvä ja normaali olo.
Tramadoli - Näistä miedommista ihan mukava pienempiin kremppoihin, 200mg depotti pitää pienet kolotukset vähän loitommalla.
Oksikodoni - Varsinkin Oxanest toimii nopeasti ja vie tehokkaasti vaikealtakin kivulta pahimman terän, nostaa myös mielialaa.
Buprenorfiini - Kroonisena selkävammaisena on jatkuvati kroppa jumissa ja kireänä, bupre poistaa kummasti kaiken kivun ja jäljelle jää vain hyvä ja normaali olo.
Tramadoli - Näistä miedommista ihan mukava pienempiin kremppoihin, 200mg depotti pitää pienet kolotukset vähän loitommalla.
Last edited by Blackened on Sun 10 Apr 2016, 02:22, edited 1 time in total.
Cogito, ergo sum
-
Mushru
- Moderator
Kirjoittakaa muutakin sisältöä noihin viesteihin, ei olla tuhkiksessa.
Hautaholvissa yritetään panostaa vähän enemmän viestien sisältöön.
Vaikka perusteluja tai jotain kuitenkin, ois edes jotain informaatiosisältöä viesteissä.
Hautaholvissa yritetään panostaa vähän enemmän viestien sisältöön.
Vaikka perusteluja tai jotain kuitenkin, ois edes jotain informaatiosisältöä viesteissä.
. . . ヽ(-▽ -)ノ °●✺
-
Petri6
- OD
Itse asiassa sairaalakäytössä on kaksikin potentimpaa (annokseltaan, ei välttämättä tuottamaltaan anelgesialta) analogia eli remifentaniili ja sufentaniili, tietääkseni kumpaakaan ei käytetä kuin anestesian yhteydessä/induktiona, mutta saatan olla väärässäkin. Kolmas analogi alfentaniili (Rapifen) taas on hieman vähemmän potentti, mutta todella yleisesti käytössä varsinkin ensihoidossa kipulääkkeenä lyhyen vaikutus- ja puoliintumisaikansa vuoksi.Blackened wrote:Fentanyyli - Toiseksi potentein suomalaisessa sairaalassa, ja potentein suomalaisesta apteekista saatava analgeetti. Jos ei tällä kipu lähde, niin sitten se ei lähde millään. Tätä käytetään myös nukutuksissa apuaineena.
-
Blackened
- Apteekki
Tuon sufentaniilin tiesinkin, mutta remifentaniilin käyttöä en tiennyt. Aina sitä oppii uutta.Petri6 wrote:Itse asiassa sairaalakäytössä on kaksikin potentimpaa (annokseltaan, ei välttämättä tuottamaltaan anelgesialta) analogia eli remifentaniili ja sufentaniili, tietääkseni kumpaakaan ei käytetä kuin anestesian yhteydessä/induktiona, mutta saatan olla väärässäkin. Kolmas analogi alfentaniili (Rapifen) taas on hieman vähemmän potentti, mutta todella yleisesti käytössä varsinkin ensihoidossa kipulääkkeenä lyhyen vaikutus- ja puoliintumisaikansa vuoksi.Blackened wrote:Fentanyyli - Toiseksi potentein suomalaisessa sairaalassa, ja potentein suomalaisesta apteekista saatava analgeetti. Jos ei tällä kipu lähde, niin sitten se ei lähde millään. Tätä käytetään myös nukutuksissa apuaineena.
Cogito, ergo sum
-
tRip
- Moderator
Tulin miettineeksi, et tavallaan aika surullista.. jos ihmisillä mielikuva että kipu hoituisi opiaateilla. Akuutisti tottakai, korvaamatonkin.
Okei, kipua on tietenkin monenlaista, on akuuttia ja on kroonista. On hermostollista, ja on fyysisen vamman aiheuttamaa.
Yksi tosiseikka on kuitenkin se, että vähintäänkin puolet kivusta on korvien välissä. Kroonisessa kivussa sen suhde on paljon suurempi.
Koen, että opiaatit jopa meshaa kehon omat kivunhallintamekanismit, jos niitä käyttää kroonisesti vain tappaakseen kivun.
Emt, tää nyt on vaan mun mielipidettä ja pohdintaa, ketään tässä tuomitsemassa. Jos joku löytää oppareista sen pysyvän kivunhallinnan, ni hyvä niin.
Itsellä ne loppupeleissä tuppaa vaan pahentamaan kipuja. Pidemmän päälle.
Parhaiksi olen omalla kohdallani todennut bentsot, kambôn, akupunktion, rentoutumisen ja meditaation. Mielenrauhan.
Ylipäätään, oppinut unohduttamaan kivun mielestäni. Muuten varmaan oisin jo tappanut itseni, ellen olisi löytänyt mieleltäni rauhaa, et kivut on, tästä hautaan.
Ja ainut mihin itse voin vaikuttaa, on muuttaa kokemusta kivusta, muuttaa sen luonne siedettäväksi, ja parhaassa tapauksessa unohtaa koko kivun olemassaolo.
Myötätunnon, rauhan ja rakkauden voimaa ei myöskään voi vähätellä. Kissat on mun yks parhaita opettajia.
Okei, kipua on tietenkin monenlaista, on akuuttia ja on kroonista. On hermostollista, ja on fyysisen vamman aiheuttamaa.
Yksi tosiseikka on kuitenkin se, että vähintäänkin puolet kivusta on korvien välissä. Kroonisessa kivussa sen suhde on paljon suurempi.
Koen, että opiaatit jopa meshaa kehon omat kivunhallintamekanismit, jos niitä käyttää kroonisesti vain tappaakseen kivun.
Emt, tää nyt on vaan mun mielipidettä ja pohdintaa, ketään tässä tuomitsemassa. Jos joku löytää oppareista sen pysyvän kivunhallinnan, ni hyvä niin.
Itsellä ne loppupeleissä tuppaa vaan pahentamaan kipuja. Pidemmän päälle.
Parhaiksi olen omalla kohdallani todennut bentsot, kambôn, akupunktion, rentoutumisen ja meditaation. Mielenrauhan.
Ylipäätään, oppinut unohduttamaan kivun mielestäni. Muuten varmaan oisin jo tappanut itseni, ellen olisi löytänyt mieleltäni rauhaa, et kivut on, tästä hautaan.
Ja ainut mihin itse voin vaikuttaa, on muuttaa kokemusta kivusta, muuttaa sen luonne siedettäväksi, ja parhaassa tapauksessa unohtaa koko kivun olemassaolo.
Myötätunnon, rauhan ja rakkauden voimaa ei myöskään voi vähätellä. Kissat on mun yks parhaita opettajia.
Keep it unreal.
Vaultti.net - coming soon..
Vaultti.net - coming soon..
-
renttuni
- Apteekki
Riippuu vähän kivusta. En tarvi opiaatteja juurikaan kivun hoitoon. Perus päänsärky lähtee parasetamolilla tai Ketorinilla. Menkkakipuihin auttaa ibuprofeiini. Olkapää välillä reistailee ja siihen mulla on naprokseenia. Jos tulee kunnon migreeni, niin se lähtee yleensä kahdella Panacodilla. Monesti on kyllä joutunut menemään päivystykseen ja silloin oksikodoni on helpottanut migreeniä että pahin lähtee.
Mitään oksikodonia vahvempaa en ole kipuun koskaan saanut, enkä ole tarvinnutkaan. Mulla on kotona aina buranaa, panadolia, ketorinia ja lihaskipuihin voltaren- ja mobilat-voiteita.
Mitään oksikodonia vahvempaa en ole kipuun koskaan saanut, enkä ole tarvinnutkaan. Mulla on kotona aina buranaa, panadolia, ketorinia ja lihaskipuihin voltaren- ja mobilat-voiteita.
-
Silokki
- Karvakuono
Nostellaas topikkia kun ajankohtainen aihe itselleni. Eli onnistuin tossa murtamaan jalkani ja kivut näin leikkauksen jälkeen suht korkealla. Sairaalassa olen saanut kipuun mm. oxynormia mikä onkin ajanut asiansa kohtuullisesti. Kävi tässä kuitenkin ilmi etten saa tuota kipulääkettä reseptillä mukaan, ja tuskin mitään panacodia vahvempaa tulen saamaankaan (syystä että?). 
Ajattelinkin tässä nyt kysyä, että mikäli en saa yksityiseltäkään kunnon roppeja kipuihin, niin olisiko esim. subutex varteenotettava vaihtoehto (hinta/laatu?) Kokemuksia kivun hoitoon siis kaipaisin tuon osalta. Käsittääkseni "katukaupassa" tuo oksikodoni on suht kallista, niin se tuskin tulee ilman reseptiä kyseeseen, opiskelijabudjetti jne. Bupren osalta kaipaisin myös tietoa tämän suhteen: olenko siis käsittänyt oikein, että tuo heikentää / blokkaa muiden opiaattien toimivuutta? Eli ei olisi hyvä vaihtoehto esim. tuon kodeiinin kylkeen.
Jos jollain on antaa jotain tietoa asiaan liittyen, niin olisin todella kiitollinen. Selailen tässä toki forumia itsekin jos valaistuisin hieman. Jos jollain on varteenotettavia vaihtoehtoja tuolle buprelle niin kertokaa ihmeessä, lähinnä halpa hinta ja hyvä saatavuus olisi plussaa ton kohalla, kivunlievityksen suhteen ei vaan itellä ole tietoa / kokemusta.
-Silokki
Ajattelinkin tässä nyt kysyä, että mikäli en saa yksityiseltäkään kunnon roppeja kipuihin, niin olisiko esim. subutex varteenotettava vaihtoehto (hinta/laatu?) Kokemuksia kivun hoitoon siis kaipaisin tuon osalta. Käsittääkseni "katukaupassa" tuo oksikodoni on suht kallista, niin se tuskin tulee ilman reseptiä kyseeseen, opiskelijabudjetti jne. Bupren osalta kaipaisin myös tietoa tämän suhteen: olenko siis käsittänyt oikein, että tuo heikentää / blokkaa muiden opiaattien toimivuutta? Eli ei olisi hyvä vaihtoehto esim. tuon kodeiinin kylkeen.
Jos jollain on antaa jotain tietoa asiaan liittyen, niin olisin todella kiitollinen. Selailen tässä toki forumia itsekin jos valaistuisin hieman. Jos jollain on varteenotettavia vaihtoehtoja tuolle buprelle niin kertokaa ihmeessä, lähinnä halpa hinta ja hyvä saatavuus olisi plussaa ton kohalla, kivunlievityksen suhteen ei vaan itellä ole tietoa / kokemusta.
-Silokki
-
zerk
Tramadoli + kodeiini on ihan pätevä yhdistelmä jos ei ole kovaa käyttöhistoriaa. Buprenorfiini on myös erittäin aliarvostettu kipulääkkeenä jos toleranssi ei ole valtava, mutta se tosiaan estää muiden opioidien toiminnan. Vahvempien täysagonistien kanssa (morfiini, oksikodoni, fentanyyli, heroiini) hinta tulee olemaan aika raju katukaupassa.
Ikävä kyllä Suomi on kivunhoidon suhteen aika kehitysmaa. Kodeiinia ja tramadolia vahvemmat lääkkeet ovat kiven alla vaikka tarve olisi selvä.
Ikävä kyllä Suomi on kivunhoidon suhteen aika kehitysmaa. Kodeiinia ja tramadolia vahvemmat lääkkeet ovat kiven alla vaikka tarve olisi selvä.
-
Silokki
- Karvakuono
Okei kiitos vastauksesta!
Varmasti jotain tollasta ne lekurit meinaa kirjotella, toivottavasti edes noita. Onhan se nyt hitto vie aika kohtuutonta jos joutuu Burana + panadol kuurilla selvitä tässä tilanteessa.
Toleranssia ei löydy opiaatteihin muuten, kun nyt vajaan viikon syöny sairaalassa lääkkeitä.
Hyvä tietää että toi bupre vois myös olla potentiaalinen kivun lievittäjä, mikäli tässä joutuu tosiaan katufarmaseutin kanssa asioimaan. Onneksi löytyy myös vähän kukkaa kämpiltä niin saa sillä sitten myös lääkitä itteään kunhan kotiutuu.
Varmasti jotain tollasta ne lekurit meinaa kirjotella, toivottavasti edes noita. Onhan se nyt hitto vie aika kohtuutonta jos joutuu Burana + panadol kuurilla selvitä tässä tilanteessa.
Toleranssia ei löydy opiaatteihin muuten, kun nyt vajaan viikon syöny sairaalassa lääkkeitä.
Hyvä tietää että toi bupre vois myös olla potentiaalinen kivun lievittäjä, mikäli tässä joutuu tosiaan katufarmaseutin kanssa asioimaan. Onneksi löytyy myös vähän kukkaa kämpiltä niin saa sillä sitten myös lääkitä itteään kunhan kotiutuu.
-
Suboxoneprinssi
- Lepakko
Riippuu mitä tarkoitetaan parhaalla.
Kivunhoitoon mielestäni parhaita ovat fentanyylit akuuttiin kipuun ja pitkäaikaiseen kipuun morfiinia, oksikosdoni tai metadoni. Metadoni on todella vahvaa, mutta nousee hitaasti eikä euforisoi siinä missä muut vahvat täysagonistit kuten oksikodoni, morfiinija hydromorfoni omaavat suuremman väärinkäyttöpotentiaalia.
Sirdalud on lihaskiipuihin ja -jmeihinparempi kuin panacod rai tramadol
Paehaat viihdekäytössä :
1) hydromorfoni
2) morfiini
3) oksikosoni
Muut roskaa viihdekäytös
Kivunhoitoon mielestäni parhaita ovat fentanyylit akuuttiin kipuun ja pitkäaikaiseen kipuun morfiinia, oksikosdoni tai metadoni. Metadoni on todella vahvaa, mutta nousee hitaasti eikä euforisoi siinä missä muut vahvat täysagonistit kuten oksikodoni, morfiinija hydromorfoni omaavat suuremman väärinkäyttöpotentiaalia.
Sirdalud on lihaskiipuihin ja -jmeihinparempi kuin panacod rai tramadol
Paehaat viihdekäytössä :
1) hydromorfoni
2) morfiini
3) oksikosoni
Muut roskaa viihdekäytös
-
Dexma
- Moderator
Mites muuten kannabis toiminut jengil kipuun?
Itellänihän ei mitään kipuja ole vielä. Paitsi selkä kipee joskus, kun nukun kuin teini 12 tuntia ja sen yli. KOSKA EN OLE VANHUS NIINKUIN TE MUUT.
Itellänihän ei mitään kipuja ole vielä. Paitsi selkä kipee joskus, kun nukun kuin teini 12 tuntia ja sen yli. KOSKA EN OLE VANHUS NIINKUIN TE MUUT.
-
taudis
- Lepakko
Riippuu vähän kivun laadusta. Lihasjumit, hermokipu, kuukautiskivut, henkiset kivut..?
Nomutsiis eiköhän joku IV fentanyyli tai sen johdannaiset oo sellasia et lähtee kaikki kivut että huolet kun annostus on kohdallaan.
Mulla itellä on on menny kaularangasta yks nikama paskaksi, ja mulla on vasemmassa kädessä jatkuvia hermokipuja (ja siis diagnoosi löytyy) ja sen lisäks kun pidän vasenta puolta automaattisesti sellases asennos (fysioterapiasta huolimatta) että yläselän lihakset on sellasella sykkyrällä että sielä on ennemmin sellasta tulehtunutta kipua aika ajoin. Jälkimmäiseen auttaakin esim panacod ja sit tietty muut vahvemmmat opioidit (niitä löytyy respalta mutta nyt koitan pysyä erossa oppareista). Mut tulehduskipulääkkeet ynnä muut ei auta hermosärkyyn niin hyvin.
Itellä henk.koht. vittumaisimmat kivut onkin nuo hermosäryt. Niihin auttaa: gabapentiini, ja vielä paremmin pregabaliini ja tramadoli. Nyt en enää syö tramadolia aikasemmin mainituista syistä, mutta pregabaliini tosiaan itsellä jakaa ykkösijaa tramalin kanssa hermokipuihin.
Jalkasärkyihin auttaa gramma ihan perinteistä parasetamolia

Tota noihin hermosärkyihin auttaa isot määrät, mutta todella pienellä terapeuttisella indeksillä. Kannabis auttaa kuitenkin vatsakipuhin ja pahoinvointiin ihan helvetin hyvin. Mut ns. perinteisiin lihassärkyihin jne. ei mun mielestä budin polttamisesta ole mitään hyötyä.
Nomutsiis eiköhän joku IV fentanyyli tai sen johdannaiset oo sellasia et lähtee kaikki kivut että huolet kun annostus on kohdallaan.
Mulla itellä on on menny kaularangasta yks nikama paskaksi, ja mulla on vasemmassa kädessä jatkuvia hermokipuja (ja siis diagnoosi löytyy) ja sen lisäks kun pidän vasenta puolta automaattisesti sellases asennos (fysioterapiasta huolimatta) että yläselän lihakset on sellasella sykkyrällä että sielä on ennemmin sellasta tulehtunutta kipua aika ajoin. Jälkimmäiseen auttaakin esim panacod ja sit tietty muut vahvemmmat opioidit (niitä löytyy respalta mutta nyt koitan pysyä erossa oppareista). Mut tulehduskipulääkkeet ynnä muut ei auta hermosärkyyn niin hyvin.
Itellä henk.koht. vittumaisimmat kivut onkin nuo hermosäryt. Niihin auttaa: gabapentiini, ja vielä paremmin pregabaliini ja tramadoli. Nyt en enää syö tramadolia aikasemmin mainituista syistä, mutta pregabaliini tosiaan itsellä jakaa ykkösijaa tramalin kanssa hermokipuihin.
Jalkasärkyihin auttaa gramma ihan perinteistä parasetamolia
Dexma wrote:Mites muuten kannabis toiminut jengil kipuun?
Tota noihin hermosärkyihin auttaa isot määrät, mutta todella pienellä terapeuttisella indeksillä. Kannabis auttaa kuitenkin vatsakipuhin ja pahoinvointiin ihan helvetin hyvin. Mut ns. perinteisiin lihassärkyihin jne. ei mun mielestä budin polttamisesta ole mitään hyötyä.
Come up with your own damn quotes.
-
Valosini
- Karvakuono
Itselle tuli mieleen metadoni. Kokeilin sitä kunnolla ensimmäistä kertaa pari päivää sitten, ja se tuntui hyvin kokonaisvaltaiselta opioidilta niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Aika vähän noita Dolmedeja taidetaan kivun hoidossa käyttää. Sitten tietysti OxyContin on hyvä, koska se ainakin teoriassa lievittää kipua 12h. Ei tarvi koko ajan napsia ja vähemmät haittavaikutukset kuin morfiinilla. Suomessahan jo 1960-luvulta lähtien on siirrytty kivun hoidossa (sairaaloissa) oksikodoniin. Tietysti myös fentanyylia käytetään, mutta se on ennemminkin pre- ja intraoperatiiviseen kipuun. Oxya saa sitten postoperatiiviseen kipuun.
-
Don
- Lepakko
Kuten taudis ylempänä sanoi, niin riippuu aivan kivun tyypistä mitkä ovat parhaat kipulääkkeet kullekin kivun muodolle.
Oxyyn siirtyminen sairaaloissa morfiinin korvikkeena johtuu pääasiassa potilaiden paremmasta sietokyvystä oxylle, eli aiheuttaa
keskimäärin vähemmän sivuoireita kuin morfiini, yleisimpänä varmaan histamiinireaktiot yms.
Oxyyn siirtyminen sairaaloissa morfiinin korvikkeena johtuu pääasiassa potilaiden paremmasta sietokyvystä oxylle, eli aiheuttaa
keskimäärin vähemmän sivuoireita kuin morfiini, yleisimpänä varmaan histamiinireaktiot yms.
Last edited by Don on Sun 19 Mar 2017, 15:50, edited 1 time in total.
-
Velho
- LD50
1.heroiini/unikkotee/oopium 2.morfiini/oxy 3.bupre/metadoni 4.tramali/kodeiini jotenkin näin järjestelisin mieleni mukaan nämä
fentanyyli olis muute suosikeissa jollei olis nii lyhyt vaikutus ja vittumasimmat reflat 
I ain't happy but, I'm feeling glad. I got sunshine, in a bag
-
Valosini
- Karvakuono
Kyllä, ja tosiaan jo 1960-luvun alussa oksikodoni nousi käytetyimmäksi opioidiksi. Morfiinin aiheuttama histamiinireaktio on yksi syy. Morfiinin metaboliitti morfiini-6-glukuronidilla on taipumusta kertyä elimistöön, mikä on haitallista munuaisen vajaatoiminnasta kärsiville. Oksikodonissa ei tälläistä vaaraa käsittääkseni ole.Don wrote:Kuten taudis ylempänä sanoi, niin riippuu aivan kivun tyypistä mitkä ovat parhaat kipulääkkeet kullekin kivun muodolle.
Tuli mieleen vielä hydromorfoni. Hydromorfoni alkaa vaikuttaa nopeasti koska se on hyvin rasvaliukoinen opioidi. Se myös lievittää kipua yhtä tehokkaasti kuin oksikodoni ja morfiini. Voisi hyvinkin syrjäyttää oksikodonin, kun siitä suomessakin on olemassa parenteraalisesti annettava valmiste.
-
Suboxoneprinssi
- Lepakko
Jos ajatellaan asiaa lääketieteen kannalta, fentanyyli ja sen johdokset ovat olleet aika helvetin lähellä napakymppiä. Opioideissa yksi suuri ongelma on se, että merkittävimpiin sivuvaikutuksiin kuuluu euforia, tehden kaikista tehokkaimista kipulääkkeistä myös äärimmäisen väärinkäytettäviä. Fentanyyli on kuitenkin lähempänä mielestäni sitä, mitä lääkebisneksen ja terveydenhuollon kannalta toivotaan: todella tehokkaasti kipua lievittävä, ultrapotentti opioidi, jonka lyhytvaikutteisuus mahdollistaa kivunlievityksen hyvin joustavasti yhdestä tunnista niin pitkäksi aikaa kuin vain haluaa jatkuvalla annostelulla (tai esim. laastarimuodossa). Euforian puute verrattuna muihin täysagonisteihin tekee siitä vähemmän viihde-/väärinkäytettävän (vaikka tietenkin sitä käytetään myös siten). Sairaalakäyttöön siis täydellisyyttä hipova yhdiste.