Sitten päihdeasiamiehen kautta selves , että pitäs olla haittoja vähentävä ja kuntouttava koko suomessa.
Korvaushoito
-
Kasiko
- Apteekki
Re: Korvaushoito
Joo täällä oli kans , että pitäs olla vaan se kuntouttava kh.
Sitten päihdeasiamiehen kautta selves , että pitäs olla haittoja vähentävä ja kuntouttava koko suomessa.
-
SadPanda
- LD50
Täällä se alotettiin metadonilla.. Kuntotavassa on suboxone.
ja sit mä tota olin eka tääl kellä o metadoni halusi omasta tahosta sen... ja nyt sit sen kautta antovat armoa ja päästivät haittojavähentävää hoitoon. Pilveä poltellu tänää koko aamunn ja sain pitkästä aikaa gabat ku sanoin suoraa etten oo sytöny niit oikeen. et jos vois sada ne aamusin siitä aina 1x päivässä
edityst. mut pakko ajatella jokaista päivää sillee ku jos otan vkon dosettii ne ni mä syön ne aina siten et jää 3päivä ilman..
hassua, sanoin hoitajalle että pilvee lähinä poltellu viimeaikoina. ja että jooo ei pä siin ä huomanu että koulujutut ei kovin innosta sillo D et passivoituu viel et pitää lopettaa pian tää polttelu. hoitaja oli samaa mieltä. torstaina olis koulua että noh. tänää poltin vikat savut v.
edityst. mut pakko ajatella jokaista päivää sillee ku jos otan vkon dosettii ne ni mä syön ne aina siten et jää 3päivä ilman..
hassua, sanoin hoitajalle että pilvee lähinä poltellu viimeaikoina. ja että jooo ei pä siin ä huomanu että koulujutut ei kovin innosta sillo D et passivoituu viel et pitää lopettaa pian tää polttelu. hoitaja oli samaa mieltä. torstaina olis koulua että noh. tänää poltin vikat savut v.
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma
-
Musta8
- Lepakko
Oot ensimmäine täs jumalan hylkäämäs kylänpahasessa kenel korvaushoidossa käy tollai. Ihmettelen suuresti tätä meininkiä välillä. Mitä se potilasasia-mies sano sulle tost tilanteest. Pretty fucked up voisin sanoa..Velho wrote:Munki pitäs olla tossa haittoja vähentävässä muttei se täälläpäin todellakaan ole sktä mitä sen pitäisi ollaeli muuten samat kuin kuntouttavassa että jos palat AMF/MET/BNZ/THC ni 1/2 dose ja jos muut MOR/OPI/FYL/TML/BUP näkyy ni ei saa ollenkaan ja veikkaisin että jos BARB on + ni silloinkaan saa lääkettä ollenkaan. Muttet vaan saa lomalääkkeitä niin kauan kuin olet haittojavähentävässä hoidossa ja olet tarkemmassa syynissä kuin kuntouttavassa ja annetaan ehtoja että 2-3kk pitää mennä retkahtamatta että hoito jatkuu ja jos retkahdat tuona aikana niin samantien pihalle
![]()
Ja monet lääkkeen jakajat sanovat että on vain yhdenlaista korvaushoitoa vaikka toiset puhuuu haiuttojavähentävästä ja kuntouttavasta.
Esim. Tässä oli tilanne että mulla näky 1 seulassa stimulantti ja seuraavana päivänä ei mitään ja sain sen yhden päivän positiivisen takia 6vrk 1/2 vaikka kaikki oli kunnossa
Eli täällä sun oikeuksia ei juurikaan ole kun on tämän hoitopaikan piirissä. Munki pitäs olla 1/4 vuodesta selvipäi etten lennä pihalle ....vaikka haittojavähentävässä oon
Omast KH:sta sen verran et annosta ei ole tarvinnu nostella 2 vuoteen ja kantaa vieläkin hyvin ja kotilääkkeet saatu takas kun skarppina ku harppi täs ollaa oltu! =) Tsemppiä muillekkin korvaushoidokeille!
Hi..!
-
Velho
- LD50
Mulla pitäs annosta taas nostella kun joka aamu on yhtä helvettiä ja se alkaa jo illlasta mutta aamulla herätessä on opioidiviekkareita senverran että!! 10-20mg nosto olis paikallaan jos meinaavat että pysyn hoidosssa ja eikö KH-idea ole että saatas ne reflat pois että voitas keskittyy muuhun elämään ja sen korjaamiseen eikä että pitäs vaa selvitä niitte reflojen kanssa(ja mahdollisesti etsiä apua jostain toisesta aineesta)Musta8 wrote:Oot ensimmäine täs jumalan hylkäämäs kylänpahasessa kenel korvaushoidossa käy tollai. Ihmettelen suuresti tätä meininkiä välillä. Mitä se potilasasia-mies sano sulle tost tilanteest. Pretty fucked up voisin sanoa..Velho wrote:Munki pitäs olla tossa haittoja vähentävässä muttei se täälläpäin todellakaan ole sktä mitä sen pitäisi ollaeli muuten samat kuin kuntouttavassa että jos palat AMF/MET/BNZ/THC ni 1/2 dose ja jos muut MOR/OPI/FYL/TML/BUP näkyy ni ei saa ollenkaan ja veikkaisin että jos BARB on + ni silloinkaan saa lääkettä ollenkaan. Muttet vaan saa lomalääkkeitä niin kauan kuin olet haittojavähentävässä hoidossa ja olet tarkemmassa syynissä kuin kuntouttavassa ja annetaan ehtoja että 2-3kk pitää mennä retkahtamatta että hoito jatkuu ja jos retkahdat tuona aikana niin samantien pihalle
![]()
Ja monet lääkkeen jakajat sanovat että on vain yhdenlaista korvaushoitoa vaikka toiset puhuuu haiuttojavähentävästä ja kuntouttavasta.
Esim. Tässä oli tilanne että mulla näky 1 seulassa stimulantti ja seuraavana päivänä ei mitään ja sain sen yhden päivän positiivisen takia 6vrk 1/2 vaikka kaikki oli kunnossa
Eli täällä sun oikeuksia ei juurikaan ole kun on tämän hoitopaikan piirissä. Munki pitäs olla 1/4 vuodesta selvipäi etten lennä pihalle ....vaikka haittojavähentävässä oon
Omast KH:sta sen verran et annosta ei ole tarvinnu nostella 2 vuoteen ja kantaa vieläkin hyvin ja kotilääkkeet saatu takas kun skarppina ku harppi täs ollaa oltu! =) Tsemppiä muillekkin korvaushoidokeille!
I ain't happy but, I'm feeling glad. I got sunshine, in a bag
-
Kisu
- Psykonautti
^En nyt muista mitä kaikkea olet metadoniannoksesi alle ja päälle ottanut, mutta voisiko tuolla buustailulla olla jotain tekemistä asian kanssa? Voimistanut metadonia minkä vuoksi toleranssi on noussut, synergistisiä vaikutuksia jotka ovat nyt laantuneet tms. Jos metadoni on ihan muuten vain itsestään lakannut kantamasta, niin mikä estää sitä tapahtumasta uudestaan kun toleranssi on taas tasaantunut annoksen nostamisen jäljiltä?
-
Velho
- LD50
Siis tätä on ollut jo heti alusta asti mutta nyt hetkellisesti tuntu pahenevan aika huolella ja oon jo pidemmän aikaa jo puhunut (jo ennen hoidon alkamista) siitä 10mg isommasta annoksesta mutta pitäs vissii vaa sitkutella ja kitkutella ja vaikkapa buustaillaKisu wrote:^En nyt muista mitä kaikkea olet metadoniannoksesi alle ja päälle ottanut, mutta voisiko tuolla buustailulla olla jotain tekemistä asian kanssa? Voimistanut metadonia minkä vuoksi toleranssi on noussut, synergistisiä vaikutuksia jotka ovat nyt laantuneet tms. Jos metadoni on ihan muuten vain itsestään lakannut kantamasta, niin mikä estää sitä tapahtumasta uudestaan kun toleranssi on taas tasaantunut annoksen nostamisen jäljiltä?
Ja joku viisasmies sanoi että ku annos on kohillaan ni ei tuu tämmösiä vaikka toleranssitasottuiski...
-
SadPanda
- LD50
Mä kyllä huomaan metadonilla että aamusin on melkeen aina järjestää kitkut. siis semmonen olo että tunnit kuluu todella hitaasti ja on vaikea olla ku hikoiluttaa ja levoton olo. Tänä aamuna menin 04:00 suihkuun kuumaan sellaiseen ku oi oikeasti reflanen olo. Mut näitä tuntemuksia on ollu joka dosella ja kyllä se aina sen 10mg noston jälkeen tuntuu kantavan mutta ku aikaa menee ni tulee aina samaa homma. Nukun hyvin yöt ja se siinä ehkä meneeki väärin ku menen ni aikasin nukkuu ja sitte nukun kuitenki aina jo 21.30 MENNESSÄ. että ihmek tuo että aikaseen herää..ja joutuu pyörimään sängyssä. tähän myös auttaa jos ottaa aamullla gapapentiiniä. mutta joo voisin kyllä nostaa 100mg mutta onko silläkään taas väliä jos hetken mene ok ja sit taas sama homma.
-
Kasiko
- Apteekki
Onko sulla panda se metadoni sitä raakametadonia?
Velho vissii kirjotti jotaki , että raaka metadoni 5mg/ml ja sitte toinen jotain vadelma litkua?
Itellä lähenee tuo hoidon alotus ku seuloja on pitkältä aikaa ja sitte motivointi jakso alkaa olla loppu suoralla. Kuntouttava metadon hoito siis kyseessä , niin onko siinä silti ne koti lääkkeet sitte ku pitempään menny hyvin hoito?
Velho vissii kirjotti jotaki , että raaka metadoni 5mg/ml ja sitte toinen jotain vadelma litkua?
Itellä lähenee tuo hoidon alotus ku seuloja on pitkältä aikaa ja sitte motivointi jakso alkaa olla loppu suoralla. Kuntouttava metadon hoito siis kyseessä , niin onko siinä silti ne koti lääkkeet sitte ku pitempään menny hyvin hoito?
-
SadPanda
- LD50
eiku nordic drugs yhtiön sitä ihan vadelma eliksiiriä 50ml/90mg.. ja joo yleensä ne on kuntouttavasssa hoidossa motivaation kannustimena
-
Isavela
- Lepakko
Mulla on niin pieni xoneannos, ettei se kanna jos sulattaa liian nopeesti tai "väärin". Mut kotona sulattelen tosi hitaasti ja antaumuksella, ja kantaa hyvin. Terkkarissa tulee sulatettua nopeammin, koska joutuu samalla jutella hoitajan kanssa ja jos alle 10min jos sulatan niin ei kanna. Väittävät et imeytyy 5min (mulla ei edes pilkotut resoribletit sula alle 5min saatika imeydy, kun mössöt kielen alla lähes ehjinä!),mut olen kyllä vahvasti eri mieltä, kuten moni muukin hoitolainen kenen kanssa asiasta jutellut. Kerran oli kokeilussa filmit ja sain siitä niin ankaran päänsäryn/migreenin,että jouduin käydä kipupiikillä seuraavana päivänä koska oksentelin yöllä ja päätä särki karseesti. Lekuri laittoi valviralle tiedon tosta reaktiosta ja lupasi ettei mulle filmejä enää tarjota.
"I'm a living wreck i live in tooting bec, i'm cosmic ted spaced out of my head.."
-
Kasiko
- Apteekki
Ompa hyvä kuulla ettei filmeibin pakoteta välttämättä.Isavela wrote:Mulla on niin pieni xoneannos, ettei se kanna jos sulattaa liian nopeesti tai "väärin". Mut kotona sulattelen tosi hitaasti ja antaumuksella, ja kantaa hyvin. Terkkarissa tulee sulatettua nopeammin, koska joutuu samalla jutella hoitajan kanssa ja jos alle 10min jos sulatan niin ei kanna. Väittävät et imeytyy 5min (mulla ei edes pilkotut resoribletit sula alle 5min saatika imeydy, kun mössöt kielen alla lähes ehjinä!),mut olen kyllä vahvasti eri mieltä, kuten moni muukin hoitolainen kenen kanssa asiasta jutellut. Kerran oli kokeilussa filmit ja sain siitä niin ankaran päänsäryn/migreenin,että jouduin käydä kipupiikillä seuraavana päivänä koska oksentelin yöllä ja päätä särki karseesti. Lekuri laittoi valviralle tiedon tosta reaktiosta ja lupasi ettei mulle filmejä enää tarjota.
-
OpportuNisti
- Psykonautti
Saako metadon korvaushoidosa kotiannoksia lainkaan? Vai riippuuko se asuinalueesta, korvaushoidon tyypistä; kuntouttava ja haittoja vähentävä tms?
KH:ta pohtinut, ja en usko että buprella mikään asia muuttuu. Se ei vie vetämisen himoja lainkaan (vetäminen kokoajan mielessä), sitä voi piikittää. Moni sanoo että metadoni vie paremmin vetämisen himon ja sitä en kyllä piikittäisi.
Olen nyt ollu kohta 6kk "kotikorvaushoidossa", eli samaa annosta ja ilman muita päihteitä. Käytän toki IV, mutta samalla tavalla se myös SL toimii. Olen alkanut pitää buprea lääkkeenä huumeen sijsta. Olen yrittänyt ajatella, että se on yhtälailla aamun rutiini kuin aamupala, vitamiinit, Voxra (masariin) yms. En saa siitä enää mitään oloja, ellen ole kolme päivää ilman; silloin saan oloja mutta ne ei ole kovin kivoja oloja ne reflat.
KH:ta pohtinut, ja en usko että buprella mikään asia muuttuu. Se ei vie vetämisen himoja lainkaan (vetäminen kokoajan mielessä), sitä voi piikittää. Moni sanoo että metadoni vie paremmin vetämisen himon ja sitä en kyllä piikittäisi.
Olen nyt ollu kohta 6kk "kotikorvaushoidossa", eli samaa annosta ja ilman muita päihteitä. Käytän toki IV, mutta samalla tavalla se myös SL toimii. Olen alkanut pitää buprea lääkkeenä huumeen sijsta. Olen yrittänyt ajatella, että se on yhtälailla aamun rutiini kuin aamupala, vitamiinit, Voxra (masariin) yms. En saa siitä enää mitään oloja, ellen ole kolme päivää ilman; silloin saan oloja mutta ne ei ole kovin kivoja oloja ne reflat.
"My name isch Bond, Jamesch Bond" - Schean Connery
-
Velho
- LD50
^ saahan niitä jos osaa olla kunnolla... Ja olettaen ettet ole myöskään haittojavähentävässähoidossa jolloin voi max. saada viikonlopunlääkkeet kotia.
Ja sitten viellä ylemmäs että voiha se olla että ne aamu olot kuuluu vaa metiksee mut 2. Hoitokerral olin kyl lääkkeen otosta lääkkeen ottoo terveenä mut voiha se olla et seki on joku psykologinen juttu ku en sillo muistaaksee ajatellu sitä iha niin kuin nyt mut nyt taas löytyy motivaatioo vaikka ajoittain sekin vähä hataralla pohjalla on mutta on kuitenkin enemmän ku koskaan. Pitänee tässä eksyy koneelle joku päivä lisää kirjotteleen!
PS. Tsempit teille ketkä on hoidossa ja miksei muillekkin siihen pääsemisestä jos niin haluaa
Ja sitten viellä ylemmäs että voiha se olla että ne aamu olot kuuluu vaa metiksee mut 2. Hoitokerral olin kyl lääkkeen otosta lääkkeen ottoo terveenä mut voiha se olla et seki on joku psykologinen juttu ku en sillo muistaaksee ajatellu sitä iha niin kuin nyt mut nyt taas löytyy motivaatioo vaikka ajoittain sekin vähä hataralla pohjalla on mutta on kuitenkin enemmän ku koskaan. Pitänee tässä eksyy koneelle joku päivä lisää kirjotteleen!
PS. Tsempit teille ketkä on hoidossa ja miksei muillekkin siihen pääsemisestä jos niin haluaa
-
OpportuNisti
- Psykonautti
Eli "normaalissa" hoidossa, missä ohiskäyttö ja bentsot kielletty, onko se nyt sitten se "kuntouttava" tai "ylläpitohoito", niin on mahdollista saada lääkkeitä kotiin. Jos tietysti on kunnolla ja yhteistyökykyinen ja pissii puhtaita.Velho wrote:^ saahan niitä jos osaa olla kunnolla... Ja olettaen ettet ole myöskään haittojavähentävässähoidossa jolloin voi max. saada viikonlopunlääkkeet kotia.
Kuinka kauan noin suurin piirtein menee, että saa kotilääkkeitä? Ja saako hoidon alkuvaiheilla (1-3kk) aikana tarvittaessa lomalääkkeitä? Ja vaikka tietyn ajan jälkeen onko mahdollista saada viikon lääkkeet yhdellä käynnillä?
Hoito olisi arvokasta, mutta siihen pääsy on tehty niin hankalaksi että ihmiset jonottaessaan /ei turhaan edes yritä - aiheuttavat enemmän vahinkoa itselleen, ja menoja yhteiskunnalle. Monessa sivistysvaltiossa riittää että menee klinikalle ja saat ekan annoksesi heti kun reflat iskee, ja vietät siis ekat pari yötä klinikalla. Se vaan maksaa paljon esim. Jenkeissä (500-700& kuussa) ja halvimmat sairausvakuutukset eivät korvaa sitä.
Vieläkö hoitoon pääsyyn on EHDOTON laitoskatko taustalla, ja vähintään yksi muu katkaisuyritys? Vai voiko kriteerit täyttävä (ilman laitoshoitoa) henkilö päästä korvauahoitoon? Miten vitussa työssä käyvät selittävät yhtäkkisen tauon tarpeen, jotta pääsee katkaisuhoitoon...
Pohjoismaista Ruotsissa hoitoonpääsy on vaikeinta, toiseksi vaikeinta on Suomessa, sitten Norja, ja helpointa on Tanskassa. Tanskassa liikkuu paljon herskaa Hollannin ollessa lähes naapurimaa, joten siellä on tarvetta eniten ja kynnys korvaukseen pääsyyn on matala.
En muista lähdettä, luin just pari päivää sit...
-
Whirl
- Psykonautti
vaikeaksihan toi on tehty. itelläki töissä käynti estää etten pääse korvaushoitoo varmaan koskaan. Eivät oikee klinikal ymmärrä miksen vaan voi ottaa 2-3 viikkoa saikkua ja lähtä pötköttelee katkolle puole vuode väleiOpportuNisti wrote:Eli "normaalissa" hoidossa, missä ohiskäyttö ja bentsot kielletty, onko se nyt sitten se "kuntouttava" tai "ylläpitohoito", niin on mahdollista saada lääkkeitä kotiin. Jos tietysti on kunnolla ja yhteistyökykyinen ja pissii puhtaita.Velho wrote:^ saahan niitä jos osaa olla kunnolla... Ja olettaen ettet ole myöskään haittojavähentävässähoidossa jolloin voi max. saada viikonlopunlääkkeet kotia.
Kuinka kauan noin suurin piirtein menee, että saa kotilääkkeitä? Ja saako hoidon alkuvaiheilla (1-3kk) aikana tarvittaessa lomalääkkeitä? Ja vaikka tietyn ajan jälkeen onko mahdollista saada viikon lääkkeet yhdellä käynnillä?
Hoito olisi arvokasta, mutta siihen pääsy on tehty niin hankalaksi että ihmiset jonottaessaan /ei turhaan edes yritä - aiheuttavat enemmän vahinkoa itselleen, ja menoja yhteiskunnalle. Monessa sivistysvaltiossa riittää että menee klinikalle ja saat ekan annoksesi heti kun reflat iskee, ja vietät siis ekat pari yötä klinikalla. Se vaan maksaa paljon esim. Jenkeissä (500-700& kuussa) ja halvimmat sairausvakuutukset eivät korvaa sitä.
Vieläkö hoitoon pääsyyn on EHDOTON laitoskatko taustalla, ja vähintään yksi muu katkaisuyritys? Vai voiko kriteerit täyttävä (ilman laitoshoitoa) henkilö päästä korvauahoitoon? Miten vitussa työssä käyvät selittävät yhtäkkisen tauon tarpeen, jotta pääsee katkaisuhoitoon...
Pohjoismaista Ruotsissa hoitoonpääsy on vaikeinta, toiseksi vaikeinta on Suomessa, sitten Norja, ja helpointa on Tanskassa. Tanskassa liikkuu paljon herskaa Hollannin ollessa lähes naapurimaa, joten siellä on tarvetta eniten ja kynnys korvaukseen pääsyyn on matala.
En muista lähdettä, luin just pari päivää sit...
-
Petri6
- OD
Tuokin paikkakuntakohtaista, jossain päin voi haittojavähentävässäkin saada "normaalisti" eli maksimissaan viikon kotilääkkeet. Edellytyksenä tietysti silloinkin puhtaat seulat.Velho wrote:^ saahan niitä jos osaa olla kunnolla... Ja olettaen ettet ole myöskään haittojavähentävässähoidossa jolloin voi max. saada viikonlopunlääkkeet kotia.
Se, kuinka nopeasti kotilääkkeitä voi saada vaihtelee myös paljon paikkakunnittain. Nopeimmillaan voi saada yhden kotilääkkeen per neljän perättäisen viikon puhtaat seulat (poikkeuksellisesti jopa kolmen viikon välein). Hitaimmillaan taas yksi per useamman kuukauden (olisiko pisin jopa puolen vuoden) puhtaat seulat (tosin silloin seuloja yleensä harvemmin kuin kerran viikossa).
Korvaushoitoon pääsemisen ehdottomana edellytyksenä tosiaan on, että on opioidiriippuvainen eikä ole (dokumentoidusti) onnistunut niistä vieroittautumaan. Eli jonkinlaista vieroittautumisyritystä siis vaaditaan jo ihan lain puolestakin. Se, mikä sellaiseksi kelpaa ja riittää taas vaihtelee myös paikkakunnittain. Mitään "yritin kotona lopettaa" ei hyväksytä (tai ainakaan pitäisi lain mukaan hyväksyä) missään. Tuskin riittää myöskään mikään parin päivän katkolla pyrähdyskään, mutta se kuinka kauan siellä joutuu lusimaan ja kuinka monta kertaa tai millainen muu vieroittautumisyritys kelpaa vaihtelee tosiaan paikkakunnittain.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
-
Velho
- LD50
Joo näihä se on että se vaihtelee ja ainaki täällä 3kk on minimi aika minkä jälkkee voi alkaa saamaa niitä kotiannoksia. Toivottavasti ne nyt ottti mun annosnosto kysymyksen kuuleviin korviin ja sais ainaki kokeilla sitä isompaaaPetri6 wrote:Tuokin paikkakuntakohtaista, jossain päin voi haittojavähentävässäkin saada "normaalisti" eli maksimissaan viikon kotilääkkeet. Edellytyksenä tietysti silloinkin puhtaat seulat.Velho wrote:^ saahan niitä jos osaa olla kunnolla... Ja olettaen ettet ole myöskään haittojavähentävässähoidossa jolloin voi max. saada viikonlopunlääkkeet kotia.
Se, kuinka nopeasti kotilääkkeitä voi saada vaihtelee myös paljon paikkakunnittain. Nopeimmillaan voi saada yhden kotilääkkeen per neljän perättäisen viikon puhtaat seulat (poikkeuksellisesti jopa kolmen viikon välein). Hitaimmillaan taas yksi per useamman kuukauden (olisiko pisin jopa puolen vuoden) puhtaat seulat (tosin silloin seuloja yleensä harvemmin kuin kerran viikossa).
Korvaushoitoon pääsemisen ehdottomana edellytyksenä tosiaan on, että on opioidiriippuvainen eikä ole (dokumentoidusti) onnistunut niistä vieroittautumaan. Eli jonkinlaista vieroittautumisyritystä siis vaaditaan jo ihan lain puolestakin. Se, mikä sellaiseksi kelpaa ja riittää taas vaihtelee myös paikkakunnittain. Mitään "yritin kotona lopettaa" ei hyväksytä (tai ainakaan pitäisi lain mukaan hyväksyä) missään. Tuskin riittää myöskään mikään parin päivän katkolla pyrähdyskään, mutta se kuinka kauan siellä joutuu lusimaan ja kuinka monta kertaa tai millainen muu vieroittautumisyritys kelpaa vaihtelee tosiaan paikkakunnittain.
-
SadPanda
- LD50
Juu noi menee ihan paikkakuntakohtaisesti. tässä naapurikylissä ei ole ollenkaan kotilääkkeit' käytössä vaikka kuntouttava hoito. (koska niitä on meny ni paljo katukauppaan sekai se syy on minkä lääkärit antaneet) En sitte tiedä miten kuntouttava kh voi toimia kun ne kotipäivät on juurikin se porkkana siinä mikä motivoi raittiina olevaan tai yksi niistä...
Voi pojat että tuli euforinen fiilis ku korvaushoitoannoksen päälle (90mg metadonia) otin 1mg temestaa ja 1depot xantun. ja 3x 225mg lyricaa D:
Aika seiffi luulis olevan ton kombon vielä? mitä se tekee lyricaa vajaat 700mg ja muutama bendo. luulis ettei hengityslama tule
Voi pojat että tuli euforinen fiilis ku korvaushoitoannoksen päälle (90mg metadonia) otin 1mg temestaa ja 1depot xantun. ja 3x 225mg lyricaa D:
Aika seiffi luulis olevan ton kombon vielä? mitä se tekee lyricaa vajaat 700mg ja muutama bendo. luulis ettei hengityslama tule
-
OpportuNisti
- Psykonautti
Kiitos vastauksista.
Sadpanda, tuo kerskailu ja sekakäytön ihannointi ja korvaushoidon laiminlyönti ei mielestäni kuulu tänne. Me halutaan oikeasti itsemme kondikseen, ei vain ilmaista metadonia sekakäytyökuoseja varten niin kuin sinä. Arvaatko miten vittumaista on lukea näitä sun "Ei vittu nurisin ja sain nostettuu annosta sit vdin lyricat ja pari bemysoo päälle ja vitun hybä kuosi, hei!!!", kun me muut tuskailemme hoitoon pääsyn kanssa. Mene jonnkekin muuhun ketjuun kehumaan korvaushoidon mahdollistamaa sekakäyttöä. Et sinä ole korvaushoidossa, hakeuduit vain ilmaisen metadonin lähteelle jotta saat kuosata,etkä edes halua/yritä lopettaa. Ketään ei kiinnosta sun perseily huijaamillasi ilmaisilla huumeilla ja itsetuhoinen käytös! Hemmetin loinen...
Tulee olo kuin kaverilla olisi vitun hyvää herskaa ja kehuisi kuinka hyvissä on, ja pitelisi neulaa nenän edessäsi, mutta et saisi sitä mtenkään vaikka miten yrittäisit.
Puhuttaisiinko täällä vain korvaushoidosta ja siihen liittyvistä asioista, ei siitä mitä kaikkea kukin on ottanut ja kuinka vitun hyvissä on?
Vai pitäisikö perustaa "haittojavähentävä korvaushoito" -ketju. Siellä saisi rauhassa kerskua kuinka meidän (työssäkäyvien veronmaksajien) maksamia korvaushoitolääkkeitä käytetään väärin ja sekakäytetään?
EDIT: Lepää rauhassa Sadpanda, et elä kauaa tuota menoa. Itsepä tosin kuoppaasi hyvää tahtia kaivat.
Ps. Toivon että joku pöllii jokaisen kotiannoksesi.
Sadpanda, tuo kerskailu ja sekakäytön ihannointi ja korvaushoidon laiminlyönti ei mielestäni kuulu tänne. Me halutaan oikeasti itsemme kondikseen, ei vain ilmaista metadonia sekakäytyökuoseja varten niin kuin sinä. Arvaatko miten vittumaista on lukea näitä sun "Ei vittu nurisin ja sain nostettuu annosta sit vdin lyricat ja pari bemysoo päälle ja vitun hybä kuosi, hei!!!", kun me muut tuskailemme hoitoon pääsyn kanssa. Mene jonnkekin muuhun ketjuun kehumaan korvaushoidon mahdollistamaa sekakäyttöä. Et sinä ole korvaushoidossa, hakeuduit vain ilmaisen metadonin lähteelle jotta saat kuosata,etkä edes halua/yritä lopettaa. Ketään ei kiinnosta sun perseily huijaamillasi ilmaisilla huumeilla ja itsetuhoinen käytös! Hemmetin loinen...
Tulee olo kuin kaverilla olisi vitun hyvää herskaa ja kehuisi kuinka hyvissä on, ja pitelisi neulaa nenän edessäsi, mutta et saisi sitä mtenkään vaikka miten yrittäisit.
Puhuttaisiinko täällä vain korvaushoidosta ja siihen liittyvistä asioista, ei siitä mitä kaikkea kukin on ottanut ja kuinka vitun hyvissä on?
Vai pitäisikö perustaa "haittojavähentävä korvaushoito" -ketju. Siellä saisi rauhassa kerskua kuinka meidän (työssäkäyvien veronmaksajien) maksamia korvaushoitolääkkeitä käytetään väärin ja sekakäytetään?
EDIT: Lepää rauhassa Sadpanda, et elä kauaa tuota menoa. Itsepä tosin kuoppaasi hyvää tahtia kaivat.
Ps. Toivon että joku pöllii jokaisen kotiannoksesi.
-
Mushru
- Moderator
No ei pääse, sen huomaa jo topikkia lukemalla. Kaikilla ei ole voimia pitkään prosessiin. Otetaan se huomioon. Ja ennen kuin jatkatte, olkaa hyvä ja riidelkää yksityisviestitse. "Älä haasta riitaa" lukee säännöissäkin. Mun mielestä myös vois jättää noi "mitä kiskoin tähän päälle"- jutut tuhkikseen, kun ei ne hirveesti ketään palvele. Tää on hautaholvi. Kun se oikeesti voi vituttaa niitä, jotka yrittää pysyä pois oheiskäytöstä. Tiedät panda varmaan itsekin kuinka herkästi himot tulee. Infoa saa jakaa mut... Camoon.SadPanda wrote:TUO VALITUS. PERKELE JOKAINEN PÄÄSEE HOTIOON JOKA SIIHEN TOSISAAN HALUA
Joten jatketaan nyt ihan asiallisella linjalla. Keskustella voi, mut ei tarvi nimitellä. Jatketaan entiseen tapaan ja keskitytään hoidosta keskustelemiseen. Buustereista voi puhua douppikohtaisissa topikeissa.
. . . ヽ(-▽ -)ノ °●✺
-
OpportuNisti
- Psykonautti
^Juuri näin, voit puhua sekakäyttökomboistasi ja muista sekoiluistasi tuhkiksessa tms. Tämä ketju olisi järkevä pyhittää keskusteluun korvaushoidosta, sinne hakeutumisesta ja vinkkien antamiseen sekä vertiastukeen.
Kuten sanottua; "Ei vittu oon hyvis, metskuu 90mg ja pari Xanorii ja 600mg Lyricaa, ihan vitun hyvissä hei!!!!". Ei nuo palvele - eikä kiinnsta ketään,eikä todellakaan kuuluisi olla haittojavähentässä topicissa. Korvaushoito oikein toteutettuna on sitä parasta haittojenvähennystä.
Täällä jengi haluaisi saada käytön kontrolliin ja vertaistukea, sityen saakin lukea sekakäyttäjän sekoilua narkkaamisestaan "korvaushoidossa".
Eikä sinne hoiton noin vaan pääse jos on töissä. En minä voi mennä laitoksiin viikoiksi katkaisuun, joka vaaditaan hoitoa varten.
Perusnipalla on kaikki aika notkua ties missä laitoksissa niin kaun kuin on tarvis.
Kuten sanottua; "Ei vittu oon hyvis, metskuu 90mg ja pari Xanorii ja 600mg Lyricaa, ihan vitun hyvissä hei!!!!". Ei nuo palvele - eikä kiinnsta ketään,eikä todellakaan kuuluisi olla haittojavähentässä topicissa. Korvaushoito oikein toteutettuna on sitä parasta haittojenvähennystä.
Täällä jengi haluaisi saada käytön kontrolliin ja vertaistukea, sityen saakin lukea sekakäyttäjän sekoilua narkkaamisestaan "korvaushoidossa".
Eikä sinne hoiton noin vaan pääse jos on töissä. En minä voi mennä laitoksiin viikoiksi katkaisuun, joka vaaditaan hoitoa varten.
Perusnipalla on kaikki aika notkua ties missä laitoksissa niin kaun kuin on tarvis.
-
OpportuNisti
- Psykonautti
Asiaan. Mistä/keneltä voisin kysellä kaupungin/kunnan korvaushoitomahdollisuuksista ja sen vaatimuksista? Asun HUS-alueella, mutta en Helsingissä?
En halua soittaa päihdeklinikalle, koska sopivat vain ensimmäisen kontaktin hoitajalle ja that's it. Haluaisin selkeän vastauksen: "Kaupungissasi korvaushoidosta vastaa X. Hoitoon pääsyvaatimukset ovat .... Hoitoon on verrattan helppoa ja nopeaa/vaikeaa ja hidasta päästä".
Potilasasiamies?
En halua soittaa päihdeklinikalle, koska sopivat vain ensimmäisen kontaktin hoitajalle ja that's it. Haluaisin selkeän vastauksen: "Kaupungissasi korvaushoidosta vastaa X. Hoitoon pääsyvaatimukset ovat .... Hoitoon on verrattan helppoa ja nopeaa/vaikeaa ja hidasta päästä".
Potilasasiamies?
-
SadPanda
- LD50
muokkasin ton ylemmän kirjotuksen ja copypasteen sen nyt tähänki..
AIvan sama
joo ymmärrän keskustellaampa tuhkiksessa sitte niistä. Kuitenki mä ajattelin että tässä topicissa voi myös avoimesti puhua käytöstä ja retkahduksista. mutta ilmeisesti se että tein tämän topicin ei anna mitään valtuuksia sananvapateen. aivan sama. taidan jättää nää vaulttijutut nyt hetkeksi. alkaa ärsyttä moralisointi ja se että kyllä se vaan kuule on oikeasti sillee että jos haluat hoitoo tosissas ja teet ne jutut mitä se vaatii niinku minäkin olen tehnyt . vittu eise helpoa ole ja pitkä prosessi mutta se palkitsee sitteku siihen päsee. että niin. ei sinne vaan kävellä että en halua olla päihdeyksikön asiakas ja päästä KH? WTF. ei oikee toimi tollee. ei sieltä menä hakeaan niitä lääkkeitä vaan sinne mennään kuntouttamaan sua ja kaivamaan esille asioita miksi käytät yms. jne. Mutta siinäpähä vihatkaa
mulla ei paloj herkistä
Last edited by SadPanda on 03 May 2017, 16:46, edited 1 time in total.
[11:47] <Kopiokissa> oot vähä niiku joulupukki
AIvan sama
Last edited by SadPanda on 03 May 2017, 16:46, edited 1 time in total.
[11:47] <Kopiokissa> oot vähä niiku joulupukki
-
Mushru
- Moderator
Tottakai voi, mutta kannattaa ottaa huomioon tuleeko keskustelemaan vaiko hehkuttamaan (jolle on oma paikkansa). Mä tiedän että on muitakin joita se häiritsee. On ihan eri asia tulla kertomaan jostain retkahduksesta, kuin tulla hehkuttaa hyvää kuosia. Ymmärräthän?SadPanda wrote:Kuitenki mä ajattelin että tässä topicissa voi myös avoimesti puhua käytöstä ja retkahduksista. mutta ilmeisesti se että tein tämän topicin ei anna mitään valtuuksia sananvapateen
Tuskin kukaan kelaa sen olevan helppoa, ja kaikilla ei ole resursseja siihen fyysisesti tai/ja psyykkisesti. Mielenterveyspalvelujakin pitäisi kaikkien saada samanarvoisesti mutta itsellä meni vuosia kamppaillessa hoidon saannista. Hyvin verrattavissa kh-palveluihin. Ikävää vittuilla että ei vaan yritä tarpeeksi, jos yrittää jo kaikkensa. Koitetaan kannustaa toisiamme eikä vähätellä.
True, opportunistin teksti oli turhan hyökkäävä ja ymmärrän miksi tuohduit. Koitetaan muistaa säännöt vaikka vituttaisikin. Tää on kuitenkin herkkä aihe monelle. Sä panda oot tuonut myös paljon informaatiota tänne.
Jatketaan nyt asiassa. ->
. . . ヽ(-▽ -)ノ °●✺
-
SadPanda
- LD50
No sulla pitää mennä sinne ekalle käynnille. mulla oli eka sääntö sen korvaushoito jonoon pääsemisen kannalta se että sitoudun puoleksi vuodeksi päihdetyöntekijän luona käynteihin ja annan seulat aina tarvittaessa.. (TIEDETÄÄN VITTU MÄ OLIN RAIVONA SIELLÄ ETTÄ EI JUMALAUTA. siis oikeasti. SEULAT IHA MUUTE VAA ET SE HOITAJA PÄÄSEEE SIT PUOLLEN VUODEN AIKANA VITTUILEE JOKA IKISESTÄ MITÄ SEULA NÄYTTä.. sillee mä sen ainaki ajattelJin.. et vittuilua tämä. sit sen aikana se suositteli suorittamaan sen 2vkon katkon. eli 2vkoa osastolla ilman mitää apuja. SE VITUTTI. no tietty mä vein sinne herkut 2vko ajalle ett pärjään jotenki. NOH ne loppu eka vkon aikana kesken.. Suoritin sinnilä sen viikon semmone 5päivää piti seistä päällä... Ja sit no sit päsin sieltä pois ja jouduin muutamaan otteeseen sairaalaan ja toisella kerralla siellä sairaalasa tulikin sitte vähä pitempi reissu niin se meni vähä niiku siitä 2. katkoyrityksestä.OpportuNisti wrote:Asiaan. Mistä/keneltä voisin kysellä kaupungin/kunnan korvaushoitomahdollisuuksista ja sen vaatimuksista? Asun HUS-alueella, mutta en Helsingissä?
Potilasasiamies?
JA MIKÄ TÄSSÄ KAIKISTA VITTUMAISINTA OLI OLI SE ET KU LENSIN ULOS HOIDOSTA... 1.5V JÄLKEEN (RETKAHDUSTENVUOKSI) NIIN MÄ JOUDUIN UUDESTAAN OLEE NE 2 VKOA KATKOLLA 2X.. mutta sillon meni niin et eka vko sain panacodia 3x päivässä (se lääkäri tietää mut ja mun taustan että se tavallaan halus mut pois sieltä kinuamasta niitä apuja)
Niin se oli ehkä HELPOIN kerta. ja sit noh se oli siis se puolen vuoden karenssi mut sit tuli taas VERENMYRKYTYS yms . ni oliskoha se ollu kevättä ku sen sain ja jouduin sairaalaan pitkäksi aikaa... EI mitään saanut siellä... Noh sitte oliki jo kesä ja monet monet sairaalareisut takana ja ne sano että toinen katkoyritys vielä nii sitte voidaan aloittaa se hoito uudestaan.. (tässä vaiheessa jonoista e mulle puhuttu mitää) oisko ollu et niitä ei vaa olu sillon.. Noh kuitenki menin 2. katkoyritykselle sinnitellen ni siellä sit sanottiinki että noh me päätetti että turhaa sua kiusataan et alotetaan nyt heti tämä... ELikkä kannattaa SITOUTUA NIIDEN PÄIHDEYKSIKÖN ANTAMIIN JUTTUIHIN SIITÄ KAIKKI ON YLEENS KII. jos lähtee katkolta pois se katsotaan TODELLA PAHALLA että et pyssty sitoutumaan. TIEDÄN TÄÄ ON VITUN PERSEESTÄ.
Ja ANTEEKSI käyttäytymiseni. olen pahoillani bentsot tekee musta vähä jotenki tyhmän ylimieisen
nonni.. tuossa infoa miten täällä. TIETENKI SE VOI OLLA SIELÄ IHAN ERILLAILLA. kannattaa jutella hoitajille tilanteesta.. aini mä en ymmärrä mikähä muka oli ku ennenku olin hoidossa ni pelotteli se hoitaja sillä seulalla erttä täällä ei sais näkyä mitää
Edit: ja selvennän viielä et mulla näky ihan sinne korvaushoidon arviointiin asti seulassa ns"värisoura" eli useampi oli + ... amfe metamfe, bupre, kannabis, tramal vai onko se morf. yms
-
Dexma
- Moderator
Selkeää vastausta et ihan helpolla saa. Kyllä näissä on jouston mahdollisuuksia. Tiedän yhden tapauksen jossa aloitettiin korvaushoitoa suunnitteleen ihmisellä jonka kohdalla oli niin paljon muitakin haasteita elämässä, että katko hoidot ei vaikuttanut hyvältä idealta. Tämä oli silti vaatinut avokatkoja ja tyyliin vuoden juttelukäyntejä ja korkeemassa asemassa olevan lääkärin asian puoltamista. Tämä on mahdollista, mutta aika mahdotonta.OpportuNisti wrote: En halua soittaa päihdeklinikalle, koska sopivat vain ensimmäisen kontaktin hoitajalle ja that's it. Haluaisin selkeän vastauksen: "Kaupungissasi korvaushoidosta vastaa X. Hoitoon pääsyvaatimukset ovat .... Hoitoon on verrattan helppoa ja nopeaa/vaikeaa ja hidasta päästä".
Näissä on kyllä joustoa hieman, sen takia kunnon vastauksen saaminen on hankalaa. "Perusnibuille" niitä katkoja on se kaksi ja pitää välissä jo kuseskella puhtaita etelässä, mutta esim a-klinikalla niin pitkässä hoitosuhteessa oleville ihmisille voidaan jotain helpotusta tarjota ja kehittää. Työssäkäyville on myös mahollista saada esim lyricaa jolla voi syrjäyttää ehkä opiaattien käytön, että vieroitusoireet. Nää on yksilöllisiä asioita joihin vaikuttaa sun puhetyylis, vaatteet ja naamavärkin komeus valitettavasti.
Silti ite ihmisenä joka kävi viisi vuotta töissä/koulussa ja yritin elää subukoukussa, että muussakin koukussa niin onhan tuo aika heeeelvetin hankala kombinaatio lopettaa tai mennä kh hoitoon. Yksi tapa on se, että ottaa palkatonta lomaa tai omalla lomalla käy hoidossa katkolla tai avokatkolla. Itse olin monesti sillain, että olin avohoidoissa ajat jolloin ei ollut duunia ja sit koulussa fucked up bentso, lyrica yms päissäni reflailemassa paskalta haisevana koulussa pulpetilla. (Oli muuten hienoo olla lääkealalla opiskelemasaa tos kuosis) Muista sairaslomaa saa ottaa katkoa varten ja sua ei voida potkia sen takia ulos töistä.
Myös kantsii ihmisten kelata jotka yrittää sinne kh hoitoon päästä, että se alku vaatii kummiskin sen päivittäisen käynnin niiden lääkkeen haussa ja se on rankkaa, kun pitää muutkin doupit lopettaa sitten kummiskin. Työ-arki ja kh-arki on aika hankala yhdistelmä. Riippuu paljon duunista.
Itse mietin paljon aikoinaan korvaushoitoa ja tavallaan olis mun opparivuosina ollut elämä paaaaljon parempaa jos olisin voinut käydä hommaamassa bupret hoidosta. Ja mulle olis kamssa löytynyt monesti joustoa miten korvaushoitoon olisin päässyt. Mulla oli pitkät hoitokontaktit a-klinikan kanssa ja avokatkoja oli taustalla niin, että joku muu hoito oli aika pitkälle tarpeellinen. Tyyliin 3 vuoden aikana 3-4 avokatkoo jotka meni pieleen.Toisaalta se olis taas pysäyttänyt mun elämän ihan täysin jos olisin memnyt kh hoitoon. Työssäkäynti ja opiskelut olisi keskeytynyt melkein jokatapauksessa. Vaik olinkin ihan paskana loppuvaiheesta kaikesta douppaamisesta niin silti itse ajattelen, että paras ratkaisu oli itselle opiskelujen jälkeen työnlopetus, maisemanvaihto, aito oikea loma, kasa lääkkeitä refloihin ja tavallaan uudesti asioiden aloittaminen.
Itellä noin työssäkäyvänä niin ottaen sen tasaisen ns lääkeannoksen buprea vain pitkän aikaa ja ehkä pienentäen sitä hieman. Kerää rahat duunista taskuun ja sit hoitaa itelle sillä elämän tilanteen jossa on mukava lopettaa. Omalla kohdalla lähtö mökille pillereiden kanssa oli paljon mukavampi ajatus kuin katkot... Sitä joutuu vain hetken suunnitteleen.
Vaikka pääsis sinne korvaushoitoon niin ne kaman vetohimot ei mun veikkauksen mukaan mihinkään vähene. Silloin vain saa ittensä hoitohenkilöiden avulla terveeksi. (Joka on mun mielestä oikeus kaikille kyllä) Aika moni puhuu senkin jälkeen vain siitä tälläkin foorumilla, mitä sitten voi vetää joka ei näkyis pississä tai buustereista. Jos jonkin elämä on suoraan sanottuna niin fucked up, että tarttet sitä douppia kuosaamiseen niin ei se tilanne muutu kh hoidossa. Monen ihmisen tilanteessa niin jos on valmis uurastaan sinne korvaushoitoon pääsyyn niin monesti musta tuntuu, että yhtä helppoa on vieroittautua "itse" ja jatkaa elämäänsä ja sen kehittelyä puolen vuoden jälkeen, kun taas kh hoito om pitkä prosessi jossa tuollaiset työt, opiskelu, matkustelu ja äkkiä parisuhteet ym kuviot menee hankaliksi yhdistelmiksi. Siihenkin äkkiä jää jumiin...
Toisaalta. On se opparikoukun taltuttamine pitkä homma ja refloja kestää helvetin pitkään varsinkin pitkä käyttö ja kovat annokset on aika kova shokki kropalle ja päälle. Jokatapauksessa monelle ihmiselle jotka on porukkaa käyn töissä ym jotka samalla douppaa opiaatteja niin valitsee kh tai avokatko tyylisen lopetukse niin se on aika täydellinen muutos kaikilla elämän osa-alueilla. Se kh on kummiskin monesti sellasille ihmisille jossa ei puhuta jostain isoista päivittäis opparidoseista monesti huomattavasti ajallisesti pidempi tie joka vaatii ihan erilaista sitoutumista moneksi vuodeksi, kuin se että puolisen vuotta kärsii refloja joista ehkä 1-2 kk on täyttä helvettiä ja sit voikin alkaa jo suunnitteleen uusia oikeesti hienoja asioita elämäänsä.
-
SadPanda
- LD50
Otin nyt vähä itteeni tost tai en ottan luin aluks värin tai ymmärsn väärin
mutta kuitenkin mulle oulusta asti kun olivat kysyneet tai olleeet yhteyksisä niinku myös rovaniemelle ni tulivat päihdetiimissä siihen tulokseen et tio haitojavähentävä hoito sentakia etä kun on kuitenkin todettu että elämä luistaa paremmin kun pysyn hoidossa. niinku se onki. Nytki olen koulussa ja sillee. välillä otan jotain ja en sitä kiellä. mutta silti ne päivittäiset käynnit klinikalla ja juttelut on mua auttanu ja olen mä kasvanut aikuiseksi tässä vaika välillä repsahduksia on tullutkin: Ärsyttää ku moni kelaa että jos on haittoja vähentävässä hoidossa että se olis jotenki huono juttu. Empähä ainaka vie sitä hoitopaikkaa ku on niille jotka sitä vaatii se oma kuntouttava hoito. Kuitenkin 4v ollut nyt hoidon piirissä ja ei ole ollut sairaalareissuja hoidon aikana yhtään kun taas sillon ku en ollu hoidossa olin sairaalassa 7x tyylii 6kk -12kk aikana. että nin
-
Dexma
- Moderator
Joo siis. Kelataan juurikin niinpäin, että kaikilla käyttäjillä jotka vetää sitä sun tätä niin on turvallista ja hyvä juttu jos silti sais jostain hoidosta sen päivittäisen opparidosen ja hoitokontaktin yleensä. Itse olin a-klinkalla kokoajan, kun käytin huumeita jotta sitten, kun kaikki menisi vituiksi niin saisin nopeasti apua ja se pystyttäis suunnittelemaan. Aina kun joku potkitaan kesken kaiken hoidosta vain sen takia, että nyt on mennyt pari viikkoa lujaa pirillä niin se hoidon loppuminen ei auta sen ihmisen tilannetta mitenkään. Näitä kun itse näin Turussa paljon niin vaik ihminen kuinka pohjalle yhtäkkiä putoaa niin se jos siltä lopetetaan lääkkeet niin se on aina tosi paha tilanne. Tottakai kuosipäät ittensä siihen välillä ajaa, mut kh-elämä repsahduksineen on osa sitä koko prosessia.SadPanda wrote: mutta silti ne päivittäiset käynnit klinikalla ja juttelut on mua auttanu ja olen mä kasvanut aikuiseksi tässä vaika välillä repsahduksia on tullutkin: Ärsyttää ku moni kelaa että jos on haittoja vähentävässä hoidossa että se olis jotenki huono juttu.
Oon tunnustellut tän topikin kautta, että monia vituttaa se, että juurikin se korvaushoitoon pääseminen vaatii aika täydellisen elämän romahtamisen ensiksi. Moni ihminen tietää vuosien ajan, että on pakko lopettaa tai mennä korvaushoitoon, että sais elämänsä takaisin sellaiselle radalle jossa se elämä kehittyy haluamaan suuntaan. Tietyille tyypeille se vaatii just jotain työn tai koulun keskeyttämistä ja muita asioita jotka on tällä hetkellä elämässä hyvin ja hyvässä kunnossa. Näille ihmisille on aina suuri vitutus nähdä niitä ihmisiä, jotka kuosaa ja on hoidossa ja saa sen avun joka olis niille jotka ns "on vähän paremmassa asemassa", myös ihan yhtälailla tarpeellista. Sitten musta tuntuu myös, että joillain ihmisillä on ihan liian helppo kuva siitä korvaushoidosta. "Haetaan napit, voi jatkaa riippuvaisena oloa ja sithän kaikki on kunnossa", kun juurikin siihen jutteluun terapiaan ym on myös lähettävä ja se korvaushoito jotenkin tuntuu aina ajavan siihen lopetukseen jossain kohtaa ja monille tulee ihan ylimääräistä stressiä siitä, kun hoitohenkilökunta pahimmillaan päättää asioita liikaa toisten ihmisten puolesta ja ehkä ajaa ihmistä liian nopeasti hoitaan lääkkeiden alasajoa ym. Tässä kohtaa haluan painottaa sitä, että mun mielestä korvaushoito systeemin pitäisi olla huomattavasti erilainen, mutta nykyisen lainsäädännön takia tämän hetkinen korvaushoito on yhtälailla paska valinta jos ajattelee pitkällä aikavälillä.
Opiaatti päät on vähän sillai jännä jengi kuosiporukoissa, kun ne pystyy elämään aika monia vuosia niin, että niiden ongelmat ei "näy" verrattuna vaik stimuilijoihin jotka on yleensä, kun se käyttö alkaa lähteen kovalle rundille niin vuoden sisään fyysisesti paskana ja henkisesti myös ja heistä näkee sen, että heillä ei ole mitään tsänssejä itseään jeesata usein. Opiaatti käyttäjät kokee stressiä ja ainakin itelläni pää hajoili ihan vitusti loppuvaiheessa jatkuvan käytön takia, mutta pitkän aikaa sen kaiken käytön ongelmat voidaan pyyhkiä tavallaan sillä, että on ne päivittäiset annokset käsillä. Silloin henkiset ongelmat ja eräänlainen syrjäytyminen alkaa muhimaan tosi pahasti padassa ja sit, kun se alkaa kiehuun yli niin se tapahtuu hitaasti ja pikkuhiljaa, mutta joka päätyy yhtä pahoihin juttuihin kun monilla muulla käyttäjäryhmällä. Kaikille pitäisi olla yksilökohtaisempi hoito aina.
Mun kohdalla opiaatit jumitti mun elämän moneksi vuodeksi. Säätää niitä päivädoseja ja käyttää niihin rahansa. Olla riippuvainen jostain aineesta jota ilman en nouse edes sängystä oli mun elämässä aika ... No paskinta mahollista. Vaikka mulla oli koukussa ollessaan moni asia hyvin "oli työ, nainen ja blaa blaa blaa" niin mulla ei ollut esimerkiksi mahollisuutta tehdä mitä vain mun elämässä, koska ensisijainen asia on hoitaa fyysistä riippuvuutta. Ei oikein voi lähteä matkustaan, kun pitäis olla doupit mukana. Kuukaudessa menee monia satasia douppiin. Se niistä palkoista mitä töistä sai. Parisuhde oli aika vääntämistä välillä, kun kaksi ihmistä on koukussa samaan aikaan. Ei ollut mitään mahdollisuutta sitoutua omiin projekteihin ja harrastuksiin, koska ensisijainen asia on silti arjessa se fyysisen koukun hoitaminen. Se töissä käyntikin menee vituiks välillä jos on refla viikko tulossa ja ei saa säädettyä kuosia tai posti ei kulje. Se käy ihan vitun pahasti kaaliin ja vie voimii. Tämän tietää jokainen joka tähän topikkiin on kirjoittanut. Äkkiä ajattelee, että on tärkeetä pysyä siinä työelämässä on tärkeetä pitää joku asia elämässä kunnossa, mut se opiaatti koukku ja sen ongelmat iskee jossain kohtaa niin pahasti ja lähes LAUKEE SUN NAAMALLES, että jossain kohtaa vain jotta elämässä olisi jotain järkee ja mielekkyyttä niin kaiken, ihan fukin kaiken ykkös prioriteetiksi kasvaa se, että pystyy lopettaan ne opparit, koska ne tuppaa kuseen aika paljon kaikki elämässä. Se päätös kandee tehdä ajoissa ja kantsii miettiä tietenkin sitä, että meneekö kh vai avokatkoille vai millä ikinä sen tekeekään, mut silloin kun se tilanne napsahtaa, että oma pääkoppa sanoo, että nyt on pakko lopettaa niin ei oikeastaan ole mitään väliä duuneil, ihmissuhteilla tai millään muulla, kun ne kaikki muukin elämän osa alue menee vituiks tulevaisuudessa. Silloin kun tuon tiedostaa ja kokee, että tästä noustaan vain ylöspäin niin kaikista ihanin juttu ja totuus on se, että siinä kohtaa oppareiden lopettaminen on yllättävän helppoa ja jokainen askel sitä kohden on elämän paras juttu.
Sori tuo viimekappaleen vuodatus, tuli vain mieleen paljon tunteita omasta lopetusprojektista meni vähän offtopikiksi. Nyt kohta vuoden ollut ilman päivittäiskäyttöö. Pari kertaa tullut kuosattua oppareilla, mutta ei sen enempää enkä ole ollut kovin onnellinen vuosiin. Nyt olen loppupeleissä. Pitäis varmaan jossain kohtaa kirjoittaa joku pieni kertomus tästä viimeisestä vuodesta, miten kaikki loppupeleissä mulla on käynyt ja tavallaan, kuinka helposti sit se lopettaminen onnistui, kun oli aidosti sen aika.
-
Petri6
- OD
True, ei voida potkia pois duunista, mutta sen sijaan on aloja (jotenkin kuvittelin lääkealankin yhdeksi näistä), joilla päihderiippuvuus (ja varsinkin riippuvuus laittomista päihteistä) voidaan katsoa aiheuttavan sopimattomuuden kyseisiin tehtäviin ja lopputulos olisi sama.Dexma wrote:Itse olin monesti sillain, että olin avohoidoissa ajat jolloin ei ollut duunia ja sit koulussa fucked up bentso, lyrica yms päissäni reflailemassa paskalta haisevana koulussa pulpetilla. (Oli muuten hienoo olla lääkealalla opiskelemasaa tos kuosis) Muista sairaslomaa saa ottaa katkoa varten ja sua ei voida potkia sen takia ulos töistä.
On muuten kyllä todellista herkkua tehdä unelmatyötään tietäen, että se on koko ajan opioidiriippuvuuden takia katkolla ja jos ykskin säätö menee jossain kohtaa vituiksi, niin voi olla, ettet enää koskaan loppuelämäsi aikana voi tätä yhtä haluamaasi duunia tehdä. Koitapa tässä sitten miettiä, mikä olisi vähiten paskamaisin tapa ratkaista ongelma.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
-
Sidney
Eikä pidä unohtaa nykyajan trendiä, eli määräaikaisia sopimuksia toisensa perään, henkilöstövuokrausfirmoilla pelailua yms.
Ilmoitappa määräaikaisessa työsuhteessa, että lähden tästä pariksi viikoksi katkolle. Jo useampi sairasloma määräaikaisessa työsuhteessa tarkoittaa yleisesti kengänkuvaa perseessä. Tämä on tietysti täysin ymmärrettävää, työnantajana en itsekään vakinaistaisi työsopimusta tyypille jolla on sairaslomapäiviä keskiarvoa moninkertaisesti enemmän.
Kuten olen aikaisemminkin tässä topicissa tuumannut, on nykyinen korvaushoitojärjestelmä moneltakin kantilta erittäin tehoton ja kannustamaton, mutta varsinkin jos kyseessä on 'ei niin pohjalla oleva' töissäkäyvä opiaattiriippuvainen.
Vaikka korvaushoitopotilas on kustannuksiltaan murto-osa katunistin hinnasta valtiolle (sairaalakeikat, rikokset, vankila ym.) on silti minun ja muiden verorahoilla juhliminen väärin ja perseestä. Tällä tarkoitan runsasta oheiskäyttöä, lääkkeiden myymistä ja muuta perseilyä.
Perseestä on myöskin se, että korvaushoito antaa eniten siimaa potilaille jotka ovat narkanneet itselleen menetetyn tapauksen statuksen, eikä näinollen tule koskaan tuottamaan valtiolle verotuloja.
Tuleeko muuten muille SadPandan kirjoitustyylistä mieleen Teston ja Raudon seikkailut?
Ilmoitappa määräaikaisessa työsuhteessa, että lähden tästä pariksi viikoksi katkolle. Jo useampi sairasloma määräaikaisessa työsuhteessa tarkoittaa yleisesti kengänkuvaa perseessä. Tämä on tietysti täysin ymmärrettävää, työnantajana en itsekään vakinaistaisi työsopimusta tyypille jolla on sairaslomapäiviä keskiarvoa moninkertaisesti enemmän.
Kuten olen aikaisemminkin tässä topicissa tuumannut, on nykyinen korvaushoitojärjestelmä moneltakin kantilta erittäin tehoton ja kannustamaton, mutta varsinkin jos kyseessä on 'ei niin pohjalla oleva' töissäkäyvä opiaattiriippuvainen.
Vaikka korvaushoitopotilas on kustannuksiltaan murto-osa katunistin hinnasta valtiolle (sairaalakeikat, rikokset, vankila ym.) on silti minun ja muiden verorahoilla juhliminen väärin ja perseestä. Tällä tarkoitan runsasta oheiskäyttöä, lääkkeiden myymistä ja muuta perseilyä.
Perseestä on myöskin se, että korvaushoito antaa eniten siimaa potilaille jotka ovat narkanneet itselleen menetetyn tapauksen statuksen, eikä näinollen tule koskaan tuottamaan valtiolle verotuloja.
Tuleeko muuten muille SadPandan kirjoitustyylistä mieleen Teston ja Raudon seikkailut?