Henryn luovia asioita

Keskustelua taiteista ja luovuudesta.
Aukikco
OD

Henryn luovia asioita

Post by Aukikco »

~~~
Last edited by Aukikco on Wed 29 Aug 2007, 03:08, edited 2 times in total.
Aukikco
OD

Re: Musiikkiani.

Post by Aukikco »

~~~
Last edited by Aukikco on Mon 17 Sep 2007, 02:07, edited 1 time in total.
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

Ton Etsinnälle -biisin videon olen joskus nähnyt... on hurja.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Videon käytännön visioiminen sekä toteuttaminen oli myös helvetin hauskaa puuhaa. Tuon nimenomaisen toteutustavan oivaltaminen oli erittäin vapauttavaa koska olin todella pitkään miettinyt kuinka psykedeelisiä visioita saisi siirrettyä "uskottavasti" liikkuvaan kuvaan, siten ettei lopputuloksesta muodostuisi tahattoman koomista.

Kuunnelkaas ihmeessä nuita biisejä, ja katelkaa video, palautettakin voi antaa.
frapathea

Post by frapathea »

I kinda liek that shit!
tropic
Apteekki

Post by tropic »

Toimii erinomaisesti..
Can it be all so simple?
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Hyvä että. Parempi oiskin. Tehty toimimaan.
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

Satumnaisuus on kyl kovaa kamaa :) Tulee mieleen Shulman, Shpongle ym. psybient jutut, Yö ja Aurinko biisissä jopa Ozric Tentacles siinä yhdessä kohdassa, kuitenkin ihan oman meiningin säilyttäen. Harmonista ja lämmintä, ystävällistä, ei tuomitse hölmöjäkään, mutta ei mene niiden itsepetokseen mukaan :D Mistä voi levyn löytää?
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

jesuiitta wrote:Harmonista ja lämmintä, ystävällistä, ei tuomitse hölmöjäkään, mutta ei mene niiden itsepetokseen mukaan :D
Haa, mahtava oivallus :D Tunnistan ton ehdottomasti musiikistani, en ole vain koskaan osannut ajatella sitä tuollaisesta näkökulmasta. Musiikkini mahtuu innokkaasti sellaisia elementtejä, joita jotkut itsensä aivan liian vakavasti ottavat saattaisivat pitää korneina - samalla tietysti kyse on omasta vapautumisestani saman asian suhteen. Huumori on kaunista. Eikä tämä silti ole mitenkään ensisijaisesti huumorimusiikkia, korkeintaan ehkä samalla fiiliksellä kuin vaikka Tool.
Mistä voi levyn löytää?
Voidaan huhtikuussa vaikka sopia privaviesteillä kohtaaminen niin saat levyn suoraan käteen :)

Levyn myyntihinta tulee olemaan ostajan itse päätettävissä.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Image
Satumnaisuus - Kaleidoskopedelia

tämäonääni joka ei vielä tiedä kaikesta
jatämäonääni joka ei enää tiedä kaikesta

66 minuutin kaleidoskopedeelinen matka jonnekin.
Saatavilla nyt.

CD myynnissä oletustilassa, ostaja päättää hinnan. Mp3:t jaossa ilmaiseksi (320kbps vbr), niistäkin saa toki maksaa jos tahtoo.
Koko levy kansitaiteineen torrenttina tästä.

Irtobiisit:
01 - Jääkristalliameeba [ mp3: download/stream]
02 - Koi [ mp3: download/stream]
03 - Nesteasema [ mp3: download/stream]
04 - Unelmaailma [ mp3: download/stream]
05 - Puuluolassasuukukka [ mp3: download/stream]
06 - Matkassa [ mp3: download/stream]
07 - Aamunsara [ mp3: download/stream]
08 - Yö ja aurinko [ mp3: download/stream]
09 - Ajan mitta [ mp3: download/stream]

Ihmiset ovat kuvanneet Satumnaisuutta mm. seuraavasti: sensual ambient beautiful gentle melodic honest psychedelic visual magical transcendental psybient twisted kaleidoscopic jazz emotional forest trippy downtempo progressive silly evolving organized idm chaotic electronic organic hypnotic raw weird finland

Olkaa hyvä.

@oletustila.net @mikseri.net @myspace.com @last.fm
aphos
Kameleontti

Post by aphos »

Hahaa, lainaus tuolta sun last.fm sivulta: "This must be from Finland, right? They'are realy good at this shit over there.. beautiful!" :mrgreen:

Ihan jees, kuuntelen tässä Ajan Mitta-biisiä, vähän Ozric-meininki tässä. Kannattaa ehkä olla jakamatta noita mp3:sia ilmaiseksi, jotenkin nostaa mun mielestä ton levyn ostopotentiaalia jos tavara ei ole niin helposti saatavilla. Tai ihan miten vaan..

Tossa jotain meikän matskua, kuuntele jos jaksat *hys hys*

http://www.last.fm/music/Arisu/The+Pathway+To+Paradise
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

aphos wrote:Ihan jees, kuuntelen tässä Ajan Mitta-biisiä, vähän Ozric-meininki tässä. Kannattaa ehkä olla jakamatta noita mp3:sia ilmaiseksi, jotenkin nostaa mun mielestä ton levyn ostopotentiaalia jos tavara ei ole niin helposti saatavilla. Tai ihan miten vaan..
Varmaan arvasitkin että oon ihan tietoisesti tehnyt päätöksen laittaa kaiken jakoon silläkin uhalla, että se laskee ostopotentiaalia. En tee musiikkia rahasta, ja minulle on viime vuosina käynyt selväksi että rahaa tulee ja menee juuri sen verran kuin tarvitsenkin. Välillä on niukkaa, välillä taas ei. Kun kuitenkin teen musiikin rakkaudesta luomiseen, niin tärkeintä julkaisuvaiheessa on se, että mahdollisimman moni halukas pääsee kuulemaan. Lisäksi tämä on kannanotto ahneiden levy-yhtiöiden ja tekijänoikeusjärjestöjen piratisminvastaiseen paskanjauhantaan.

Ihan hyvin on mennyt levyä kaupaksi tässä viikon aikana.

Käyn kuuntelemassa musiikkisi mielenkiinnolla, mietin jo joskus aiemminkin että noin suuren FSOL-diggarin musiikkia tahdon kuulla. Kantsii kuunnella muitakin biisejä levyltäni, koska mikään yksittäinen biisi ei anna kuvaa kokonaislinjasta.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

aphos
Kameleontti

Post by aphos »

Millä sä muuten Aukikco väsäät tota musaa, miten masteroit ja missä painatit etc.? Ihan mielenkiintoista, meikä on käyttänyt tota Abletonin Live 7:kaa ja Acoustica Premiumia.. (+ vitullinen kasa VST efuja ja syntikoita)

Tossa linkissä mitä heitin on muuten ihan perseelleen miksattu noi soundit, mulla on paremmat versiot noista kyllä koneella. En valehtele, kyllä musta olisi kiva saada rahaa tästä hommasta ja kaupallisen kuuloinen lätty ulos jossain vaiheessa, mutta oon laiska. :lol:

miksaaminen + masterointi = :cry:
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

aphos wrote:Millä sä muuten Aukikco väsäät tota musaa, miten masteroit ja missä painatit etc.? Ihan mielenkiintoista, meikä on käyttänyt tota Abletonin Live 7:kaa ja Acoustica Premiumia.. (+ vitullinen kasa VST efuja ja syntikoita)
flstudiolla ja vähän jotain sound forgella. abletonia oon vilkassu. painatus cd-medialla, masteroinnin oon tehny ite. ois pitäny kyl tajuu ainaki leikkaa vähän alapäitä tost satumnaisuus-levyltä mut se nyt on semmosta.

ajattelin että masterointi väistämättä muovaa artistin visioita geneerisempään suuntaan, siksi masteroin ite silläkin uhalla ettei äänenlaatu oo KAUPALLISTA TASOA, joka nyt tosin mielestäni on muutenkin perseestä - rosoisuus ja rujous päästää sielua enemmän esiin. voisin tosin masteroida jonkun ammattilaisen kanssa, niin että voisin ite koko ajan ohjata prosessia...
Tossa linkissä mitä heitin on muuten ihan perseelleen miksattu noi soundit, mulla on paremmat versiot noista kyllä koneella. En valehtele, kyllä musta olisi kiva saada rahaa tästä hommasta ja kaupallisen kuuloinen lätty ulos jossain vaiheessa, mutta oon laiska. :lol:

miksaaminen + masterointi = :cry:
olinpa täysin unohtanu kuunnella, vois kyl laittaa soimaan justkohta. miksaaminen kyl tuntuu sitä paremmalta jutulta mitä vähemmän siitä stressaa - antaa vaan flowata. tietysti se on myös vaatinu tähän pisteeseen edetäkseen sen että jossain vaiheessa hinkkas sisällönkin kustannuksella miksausta, mutta nyt tuntuu että intuitiivinen ryöppy dominoi ja se on hyvä ja oikein. uutta musaa syntyy jotenkin tosi helposti - on se siis rankkaa ja raskasta, mutta kuitenkin jotenkin selkeää puuhaa. yleensä. ei aina.

mut siis miksaustatsi kehittyy ku tekee ja tekee ja tekee ja on kriittinen ja tekee mut ennen kaikkea nauttii ja pitää hauskaa.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

aphos, oli kyllä tiukkaa tavaraa, kiitos. miten tommosta on julkastu suomessa ilman että kukaan on kuullu?
aphos
Kameleontti

Post by aphos »

Aukikco wrote:aphos, oli kyllä tiukkaa tavaraa, kiitos. miten tommosta on julkastu suomessa ilman että kukaan on kuullu?
Kts kts. Eihän sitä olekkaan julkaistu :D

Hommasin tuossa aikaisemmin tuollaisen mukavan pikku softan nimeltä iZotope Ozone.. ah mikä laite! Waretin myös Sonalksiksen pari kompuraa, ja nyt on pikkaisen eri ääni kellossa. CPU huutaa leipää :o

Lueskelin myös paria opusta, tajusin vähän miten noita kanavia levitellään ympäriinsä stereokuvaa etc. Hankalaa hommaa on.

Kannattaa muuten ehkä kokeilla Wavelabia Sound Forgen sijaan.. varmaan paras editori, mulla se vaan ei jostain ihmeen syystä toimi. BTW, noi masteroijat leikkaa pois yleensä kaikki taajudet alle 30hz ja yli 18-19kHz, selkeyttää soundia.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

aphos wrote:Kts kts. Eihän sitä olekkaan julkaistu :D
no mutta last.fm:ään kuitenkin...
aphos
Kameleontti

Post by aphos »

Aukikco wrote:
aphos wrote:Kts kts. Eihän sitä olekkaan julkaistu :D
no mutta last.fm:ään kuitenkin...
Njoo, vois poistaa koko paskan. Mulla on tässä 30+ min uutta/uudempaa materiaalia, joka on duunattu jo lähtökohtaisesti ihan eri tavalla, joten se soundaa ihan erillaiselta. Ei toi miksaaminen/masterointi ole niin kauheaa, kun vähän alkaa tajuamaan miten noi jutut tehdään. Alku oli kyllä tosi hepreaa.
Omegano
Psykonautti

Post by Omegano »

aphos wrote:Ei toi miksaaminen/masterointi ole niin kauheaa, kun vähän alkaa tajuamaan miten noi jutut tehdään. Alku oli kyllä tosi hepreaa.
Heh, toivottavasti. Itse aloitin äskettäin musiikin tekemisen käytännössä puhtaalta pöydältä ja ainakaan ei ole pulaa haasteista. Alussa joutuu kyllä tyytymään lähinnä ohjelmistoilla luomiseen, kun kerrostaloon on vähän paha taikoa rumpuja ja sähkökitaraa(joita ois ihan kiva osata soittaakin...) jostain orkesterista ja munkkikuoroista nyt puhumattakaan. Aika paljon siis tulee luotettua erilaisiin sampleihin tunnelmien luomisessa. Alussa on kyllä se mukava puoli että kehittyminen on nopeaa ja kaikista kököimpiä virheitä huomaa nopeasti. Jokainen uusi biisi on aina ihan toisella tasolla edellisiin verrattuna vaikka se taso aika matala olisikin :) Jos nyt tota akustista opettelis jotenkin järkevästi soittamaan kun se tänhetkinen rämpytys on vähän yksinkertaista, vaikka kyseinen soitin ei kauhean isossa osassa olekaan, tai no paha sanoa kun sävellysprosessi on käytännössä sitä että yritän kuunnella mitä sisus sanoo ja saada tätä virtaa edes kohtalaisesti äänen tai tekstin muotoon, joten tulevasta ei koskaan tiedä. Tavallaan yritän tehdä samaa musiikilla, kuin mitä teen maalauksissa ja en oikeastaan voi kuvitellakaan tekeväni taidetta millään muulla tavalla niin, että se kuitenkin olisi "aitoa" minua.

Pidän todella paljon kaikista erikoisemmista soittimista, kun niissä on jokaisessa se oma tunnelmansa. Jos joskus tulen rikkaaksi niin vetäydyn kyllä joutilaaksi ja ostan kaikenmaailman didget, kampiliirat sun muut siisteimmät soittimet, mitä maa päällään kantaa ja opettelen soittamaan niitä. Kuunnelkaa nyt herrajumala tätä: http://www.youtube.com/watch?v=oZKQf-JIvRU :o

Musiikissa kiehtoo se tavallaan loputon mahdollisuuksien määrä, jos yksitäisillä soittimillakin saa jo ihan uskomattomia tunnelmia ja änimaisemia aikaan, niin kekseliäällä yhdistelemisellä ja tarpeeksi hullulla mielellä suunnilleen mikään ei ole mahdotonta. Suorastaan hävettää ihmiskunnan puolesta kaikki se potentiaali mikä on haaskattu mahdollisimman riskittömän musiikin tekoon. Jokainen ihminen on uniikki, ja uskon että jokaisen ihmisen tekemä rehellinen taide on myös uniikkia.
aphos
Kameleontti

Post by aphos »

Omegano wrote:Ei toi miksaaminen/masterointi ole niin kauheaa, kun vähän alkaa Kuunnelkaa nyt herrajumala tätä: http://www.youtube.com/watch?v=oZKQf-JIvRU :o

Musiikissa kiehtoo se tavallaan loputon mahdollisuuksien määrä, jos yksitäisillä soittimillakin saa jo ihan uskomattomia tunnelmia ja änimaisemia aikaan, niin kekseliäällä yhdistelemisellä ja tarpeeksi hullulla mielellä suunnilleen mikään ei ole mahdotonta. Suorastaan hävettää ihmiskunnan puolesta kaikki se potentiaali mikä on haaskattu mahdollisimman riskittömän musiikin tekoon. Jokainen ihminen on uniikki, ja uskon että jokaisen ihmisen tekemä rehellinen taide on myös uniikkia.
Siisti soundi tuossa, mikä ikinä onkin.

Itse diggailen käyttää esim. sitaria/tampuraa, kaikenmaailman eksoottisia torvia, PALJON luonnonääniä ja ympäristösoundeja yhdistettynä kylmään konemaailmaan. En käytä esim. trancelle ominaisia sahaleadeja, jotka kuullostaa hyvältä ehkä pari kuuntelukertaa, ne hommat on niin nähty. Mitä tuohon äänitarkkailuun tulee, niin kannattaa katsella kaikenmaailman foorumeilta vinkkejä ja lukea noita oppaita, mielellään vähän uudempia. Porukka vaan ei helpolla luovu noista tiedoistaan ja preseteistä, vähän niinkuin ammattisalaisuus. Ja toisaalta hyvä, tuleepa vähän erikuuloista tavaraa kaikilta.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

aphos wrote:En käytä esim. trancelle ominaisia sahaleadeja, jotka kuullostaa hyvältä ehkä pari kuuntelukertaa, ne hommat on niin nähty.
en käytä esim. länsimaiseen rytmimusiikkiin ominaisia rumpuja, ne hommat on niin nähty.

no eiku kamoon nyt vittu oikeesti! ei se oo se pointti et onks joku juttu jo tehty - olennainen läppä on synnyttää uudenlaisia luovia synteesejä!
Swampthing
Apteekki

Post by Swampthing »

Aukikco wrote:
aphos wrote:En käytä esim. trancelle ominaisia sahaleadeja, jotka kuullostaa hyvältä ehkä pari kuuntelukertaa, ne hommat on niin nähty.
en käytä esim. länsimaiseen rytmimusiikkiin ominaisia rumpuja, ne hommat on niin nähty.

no eiku kamoon nyt vittu oikeesti! ei se oo se pointti et onks joku juttu jo tehty - olennainen läppä on synnyttää uudenlaisia luovia synteesejä!
Tässä on Se Pointti.

Ajattelin alkaa tässä jossain vaiheessa kuuntelemaan sitä kaikkein juustoisinta kasarimusiikkia. Sieltäkin melko varmasti löytyy jotain inspiroivaa, jotain mikä saundaa hyvältä, mutta jota ei ole tajunnut tai pöhköimmässä tapauksessa kehdannut käyttää.
Mieli on mukava paikka asua.
aphos
Kameleontti

Post by aphos »

Aukikco wrote:en käytä esim. länsimaiseen rytmimusiikkiin ominaisia rumpuja, ne hommat on niin nähty.

Ei mun tarvi tykkää :mrgreen:

Jotkut diggailee äidistä, jotkut tyttärestä. Turha siitä on kiivastua.
Se vähän riippuu siitä mitä duunaa. Jos tekee huumorimusiikkia, niin voihan sinne miksata vaikka fartteja sekaan. Toisaalta, jos hakee jotain kokonaisuutta, niin yrittää pitää jotain tasoa siinä, mitä suoltaa. Toisaalta, nämä jutut tekee meistä erillaisia.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Swampthing wrote:Ajattelin alkaa tässä jossain vaiheessa kuuntelemaan sitä kaikkein juustoisinta kasarimusiikkia. Sieltäkin melko varmasti löytyy jotain inspiroivaa, jotain mikä saundaa hyvältä, mutta jota ei ole tajunnut tai pöhköimmässä tapauksessa kehdannut käyttää.
Mä kuuntelen sitä aika paljonkin, ja diggaan itse asiassa tosi paljon - useimmissa kasarihiteissä on tosi mahtavia juttuja kun vaan pääsee sen muovisen kuoren alle. Imeläkin musiikki voi kuulostaa mahtavalta silloin kun sen tekijä on antanut kaikkensa siihen imelyyteen - ei se tunteen muoto vaan voimakkuus ja antautuminen sille tunteelle.
aphos wrote:Ei mun tarvi tykkää :mrgreen:
Ei, mä tartuin vaan siihen ku must sun sanat vähänniinku viestitti yleisempää "totuutta" ku sun omaa mielipidettä tai makua. Mut ihasama (:
Se vähän riippuu siitä mitä duunaa. Jos tekee huumorimusiikkia, niin voihan sinne miksata vaikka fartteja sekaan. Toisaalta, jos hakee jotain kokonaisuutta, niin yrittää pitää jotain tasoa siinä, mitä suoltaa. Toisaalta, nämä jutut tekee meistä erillaisia.
Richard D. James ymmärtääkseni käyttää aika onnistuneesti just pieruja ja vastaavia äänimaailmassa, eikä se oo ainakaan siin vammases mielessä huumorimusiikkia. Must on päivänselvää että mitä tahansa lähdeääntä voi käyttää mahtavasti jos on luova. Ja totta kai on hyvä olla tasoa. Mut se nyt tulee luonnollisesti jos on tullakseen.
aphos
Kameleontti

Post by aphos »

Aukikco wrote:Ei, mä tartuin vaan siihen ku must sun sanat vähänniinku viestitti yleisempää "totuutta" ku sun omaa mielipidettä tai makua. Mut ihasama (:
Ainahan kyse on mielipiteistä, kun puhutaan itse musiikista. Mitä tulee esim. tranceen, niin mun mielestä esim. Pink Floyd tai tuosta signaturessa oleva bändi pääsee jotenkin niin astraalitasoille, että oksat pois. Melkein kaikki kaverit diggailee stygeä, mullekkin uppoaa pieninä annoksina. Vaikka tykkänkin esim. Ozric Tentaclesista, niin niillä on vähän pilipali-soundeja, jotenkin lelumaisia. Mutta ihan kivaa jamitusta se on.

Aphex Twin ja Amon Tobin on todella hyviä, mutta niistäkin puuttuu se joku todella psykedelinen elementti. Ambient works 2 pääsee vähän sinne leveleille. Mutta aivan käsittämättömästi duunattua musaahan ne ovat. Ehkäpä se on kyse siitä, että mitä mielikuvia musiikki kullekkin luo.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

aphos wrote:Aphex Twin ja Amon Tobin on todella hyviä, mutta niistäkin puuttuu se joku todella psykedelinen elementti. Ambient works 2 pääsee vähän sinne leveleille. Mutta aivan käsittämättömästi duunattua musaahan ne ovat. Ehkäpä se on kyse siitä, että mitä mielikuvia musiikki kullekkin luo.
Tiiän oikeestaan mitä meinaat, vaikken oo ikinä pukenu sitä sanoiks. Joku häröpsykedeelinen syvyys ja pehmeys noista puuttuu. Vaikka silleen mahtavaa onkin. Vrt. esim. FSOL, Shpongle, Boards Of Canada jne.
aphos
Kameleontti

Post by aphos »

Aukikco wrote:Tiiän oikeestaan mitä meinaat, vaikken oo ikinä pukenu sitä sanoiks. Joku häröpsykedeelinen syvyys ja pehmeys noista puuttuu. Vaikka silleen mahtavaa onkin. Vrt. esim. FSOL, Shpongle, Boards Of Canada jne.
No en tiedä Boards Of Canadasta, vaikka siitä paljon diggaankin. Toi uusin EP on kyllä ollut kovassa soitossa, mutta niillä on myös paljon huonoa matskua. Jotenkin ne ei pääse sinne ultra-levelille, esim. Aphex Twin on aika meluisaa, siitä monilta osin puuttuu sellaiset tosi mahtavat harmoniset systeemit mitä jotkut vähän vähemmän kokeelliset bändit tekee. Sekoilua. Mulle toimii esim. Sigur Rosin "()" levy tolella hyvin, mutta siinäkin laulu ajaa pois siitä tosi ET-tunnelmasta. Vaikea selittää.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Image
http://mikseri.net/ihminelain
shamanoprimitivististä hypnoosimusiikkia,
äänilähteinä se mitä ihmisessä on.

pari uutta biisiä esimakuna levyltä.
Omegano
Psykonautti

Post by Omegano »

Törmäsin tohon sattumalta aikaisemmin tänään mikserissä ja toi Numiini biisi yllätti kyllä tosi positiivisesti. Jotenkin sun aikaisempi musa ei ole osunut sellaiselle alueelle joka olisi kunnolla temmannut mukaansa, mutta tässä juuri sellaista minimalistista "dronedeliaa"(keksin sanan äsken >_<) josta pidän ja joka vastaa paljon paremmin mun mielikuvaa psykedeliasta, kuin suurin osa siitä musiikista, mikä yleisesti siihen yhdistetään. Tässä on kyllä tosi pähee heimofiilis, tai äh, se etten osaa järkevästi kuvailla jotain biisiä ilman korneja kliseitä kertoo siitä että se on tehnyt vaikutuksen, ota tämä kohteliaisuutena :D.

Ei noi muutkaan missään nimessä huonoja ollut ja jotenkin noista huokuu sellaista tunteella mukaan heittäytymistä mitä musiikissa on yleensäkin ihan liian vähän. Propsit siitä, että uskallat tehdä ainakin mun korviin rehellisen kuuloista musaa.

Ainoa hämäävä asia on se, etten saa noista aiheeseen liittyvistä kuvataiteista yhtään samanlaista vaikutelmaa kuin musiikista, jotenkin mulle tulee varsinkin tosta Numiinista enemmänkin mieleen jotain hidasta, suurta, pysähtynyttä ja ikiaikaista, sekä murrettuja maanläheisiä värejä.