Flippaaminen
-
Ensiö
- Lepakko
Flippaaminen
En ole varmaan kuukauteen käyttänyt mitään ainetta, edes pilveä.
Tänään havahduin suihkussa kun keskustelin itsekseni. Kuvittelin jostain syystä olevani tv-haastattelussa ja aiheena oli huumeiden käyttöni. Vastailin kysymyksiin mitä mielikuvituksessani oleva haastattelija minulta kysyi. Tajuttuani mitä olin tekemässä pelästyin. Mitään vastaavaa en ole kokenut ennen. Sitten ihmettelin vielä miksi olin suihkussa viiden aikaan päivällä kun yleensä käyn vasta illalla 9 aikaan. Kun tulin pois suihkusta menin repimään jostain syystä tulostamiani kuvia. Kun olin repinyt kymmenisen sivua paperia pieneksi silpuksi ja olin laittamassa niitä muovipussiin ja piilottamassa kaappiini niin aloin miettimään onkohan tää nyt ihan normaalia. Taas pelästyin outoa käytöstäni. Huomasin myös sen jälkeen vain istuvani sohvan käsinojalla tuijottamassa lattiaa. Loppuillan kuuntelin teknoa ja heiluin musiikin tahtiin ympäri huoneita mikä yleensä tapahtuu vain kun olen ottanut huumeita. Teknon ja heilumisen/tanssin yhdistelmä myös tuntui jotenkin psykedeeliseltä vaikka olin selvinpäin.
Nyt oon vähän hämmentynyt koko päivän tapahtumista, olo on kuitenkin jo normaali. Olikohan kyseessä joku flashback ilmiö vai olenko oikeasti sekoamassa? En tiedä.
Onko teille käynyt mitään vastaavaa?
Tänään havahduin suihkussa kun keskustelin itsekseni. Kuvittelin jostain syystä olevani tv-haastattelussa ja aiheena oli huumeiden käyttöni. Vastailin kysymyksiin mitä mielikuvituksessani oleva haastattelija minulta kysyi. Tajuttuani mitä olin tekemässä pelästyin. Mitään vastaavaa en ole kokenut ennen. Sitten ihmettelin vielä miksi olin suihkussa viiden aikaan päivällä kun yleensä käyn vasta illalla 9 aikaan. Kun tulin pois suihkusta menin repimään jostain syystä tulostamiani kuvia. Kun olin repinyt kymmenisen sivua paperia pieneksi silpuksi ja olin laittamassa niitä muovipussiin ja piilottamassa kaappiini niin aloin miettimään onkohan tää nyt ihan normaalia. Taas pelästyin outoa käytöstäni. Huomasin myös sen jälkeen vain istuvani sohvan käsinojalla tuijottamassa lattiaa. Loppuillan kuuntelin teknoa ja heiluin musiikin tahtiin ympäri huoneita mikä yleensä tapahtuu vain kun olen ottanut huumeita. Teknon ja heilumisen/tanssin yhdistelmä myös tuntui jotenkin psykedeeliseltä vaikka olin selvinpäin.
Nyt oon vähän hämmentynyt koko päivän tapahtumista, olo on kuitenkin jo normaali. Olikohan kyseessä joku flashback ilmiö vai olenko oikeasti sekoamassa? En tiedä.
Onko teille käynyt mitään vastaavaa?
Minä. Nimeni on Puks. Olen ainoa elollinen Saturnuksessa. Muks!
-
growy
- Kameleontti
Re: Flippaaminen
Kauanko tota on jatkunut vai oliko eka kerta? musta alkaa ainakin tuntua et tervekin mieli voi yhtäkkiä flipata..
Itellä ei kokemuksia tollasesta mutta tollasessa tilanteessa yrittäisin hallita sen tai hankkia lääkitystä/hoitoa siihen..
Itellä ei kokemuksia tollasesta mutta tollasessa tilanteessa yrittäisin hallita sen tai hankkia lääkitystä/hoitoa siihen..
Ulottuvuuksien kuvitteleminen on meille vaikeaa, koska elämme kolmiulotteisessa avaruudessa ja kiidämme ajan mukana eteenpäin.
-
dimitri
- Lepakko
Itsellä tulee välillä hemmetillinen euforia ja muistikatkoksia tuolle ajalle. Käytöskin muuttu hieman aggressivisemmaksi ja oudommaksi, mitä lueskelin messenger keskusteluja tuollaisen "kohtauksen" ajalta. Myös tulee usein tarve tehdä jotain, mutta mitään en saa aikaan. Chemical Brothers tuntuu aiheuttavan liikaa kuunneltuna lievää transsimaista tilaa. HPPD oireita on muutamia, mutta ei sen enempää. Muisti pätkii aina välillä, nytkään en muista mitä piti kirjoittaa jatkoksi.
-
Ensiö
- Lepakko
Oli eka kerta. Mutta nyt aloin kuumottelemaan että jospa tää olikin eka kerta kun huomasin tällaista käytöstä, että mitä jos tällaista on sattunut ennenkin mutten ole tajunnut sitä oudoksi. Kun noi paperin repimiset ja muutkin tuntui ihan luonnolliselta ja normaalilta käytökseltä kunnes tajusin että mitäs vittua mä teen..growy wrote:Kauanko tota on jatkunut vai oliko eka kerta?
-
Hampputukka
- Lepakko
Jonkin sortin psykoosilta kuulostaa. Aika ilmeisen yleistä nykyään. Mutta se on vaan hyvä asia kun huomaa oireet konkreettisesti, meinaa että on tervehtymässä psykoosista. Lievästäkin psykoosista herääminen voi olla hyvinkin flippaus touhua. Avainsana on ottaa järki käteen muttei stressata sekä ottaa rennosti.
back to basics rootbwoy
-
Ahab
Mä selvittelen asioita sisäiselle haastattelijalle aika usein. Ja monesti myös juuri suihkussa. Olen huomannut että suihkumeditaatiot olivat minulle tapa selvitellä asioita ennen kuin löysin psykedeelit.
Mulle se on tapa pukea ajatuksia sanoiksi ja selvittää itselleni mitä minä mistäkin asiasta ajattelen. Ja samalla hieman kuin valmentaisi itseään tilanteeseen jossa joutuu selvittämään näitä asioita esim. mutsilleen.
En tietenkään missään vaiheessa luule haastattelijaa todelliseksi mutta en koe mitenkään negatiivisena sitä että vastaan hänelle ääneen. Välillä teen tätä selvinpäin välillä psykedeeleissä, sienet tuntuvat varsinkin käynnistävän näitä haastatteluja. Johtuu varmaan aivojen kielialueiden aktivoitumisesta.
Pilvessä välillä puhun itselleni. Monesti tuntuu siltä kuin Superego pääsisi ääneen esim. "mees nyt pesemään hampaat" ja sitten myönnyn sille "okei mä meen". Tiedostan tämän ja pidän sitä vain hyödyllisenä.
Ongelma äänistä tulee varmaan vasta sitten kun niitä luulee todellisiksi, ulkopuolelta tuleviksi.
Mulle se on tapa pukea ajatuksia sanoiksi ja selvittää itselleni mitä minä mistäkin asiasta ajattelen. Ja samalla hieman kuin valmentaisi itseään tilanteeseen jossa joutuu selvittämään näitä asioita esim. mutsilleen.
En tietenkään missään vaiheessa luule haastattelijaa todelliseksi mutta en koe mitenkään negatiivisena sitä että vastaan hänelle ääneen. Välillä teen tätä selvinpäin välillä psykedeeleissä, sienet tuntuvat varsinkin käynnistävän näitä haastatteluja. Johtuu varmaan aivojen kielialueiden aktivoitumisesta.
Pilvessä välillä puhun itselleni. Monesti tuntuu siltä kuin Superego pääsisi ääneen esim. "mees nyt pesemään hampaat" ja sitten myönnyn sille "okei mä meen". Tiedostan tämän ja pidän sitä vain hyödyllisenä.
Ongelma äänistä tulee varmaan vasta sitten kun niitä luulee todellisiksi, ulkopuolelta tuleviksi.
-
tRip
- Moderator
Psykoosi on tila, jossa ihmisen todellisuuden taju pettää. Mieli pirstaloituu ja ympäröivä maailma muuttaa muotoaan.
- Useimmiten psykoosin alkuvaiheessa on "ikkuna" eli hetki jolloin ihminen muistaa, että eilen hän ei kokenut asioita näin. Mutta kun uusi todellisuus jatkuu hetken, niin ihminen unohtaa, että maailma oli joskus aivan toisenlainen, kertoo akuuttipsykiatrian ylilääkäri Klaus Lehtinen TAYS:in Pitkäniemen psykiatrisesta sairaalasta.
Psykoosi ei ole on/off-tila, vaan jatkumo. Toisessa päässä on ihminen, joka tulkitsee yksittäisen tilanteen väärin.
- Meistä jokainen on varmasti joutunut tilanteeseen, jossa koemme muiden puhuvan juuri meistä, vertaa Klaus Lehtinen. Psykoottinen ihminen alkaa kuitenkin tulkitsemaan lähes kaiken tapahtuvan merkitykselliseksi.
- Pöydällä olevien esineiden asennolla on suurempi merkitys. Piste seinässä voi olla kamera, joka seuraa ja tarkkailee. Yhtälailla kadulle pysäköity auto liittyy tarkkailuun ja kodista saattaa löytyä "mikrofoneja", Lehtinen kertoo psykoosille tyypillistä vainoharhoista.
- Oikein vaikeissa tapauksissa ihminen saattaa myös kokea, että vesi on myrkytetty eikä hän näin ollen voi juoda lainkaan. Meillä on osastolla potilaita, jotka kantavat muovikassissa turvallista ruokaa; siis sellaista, jota kukaan ei ole päässyt myrkyttämään.
Psykoottiselle ihmiselle on turha todistella, että hänen kokemuksensa ovat vääriä. Asiaan liittyy looginen päätelmäketju, jolla kaikki oudot asiat selittyvät. Tällaisissa vainoamiskokemuksissa maailma hahmottuu psykoottiselle ihmiselle hyvinkin järjestäytyneenä.
- Toinen psykoosiin liittyvä ilmiö ovat harha-aistimukset, jotka saattavat olla erittäin hajanaisia ja ahdistavia. Harha-aistimuksia voi syntyä minkä tahansa aistin alueelta, akuuttipsykiatrian ylilääkäri Lehtinen kertoo.
Keep it unreal.
Vaultti.net - coming soon..
-
Jeshu
- OD
Eräs tuttava kuvasi joskus psykoosinsa alkuvaiheita niin, että hän oivalsi että ei ole ollut oma itsensä pitkään aikaan ja tämän oivalluksen kautta luisuu sitten psykoosiin, tai näin minä sen tulkitsin. Tavallaan just tommonen "ikkuna", herääminen. Ja koska siihen, että ei ole ollut oma itsensä vuosiin liittyy se ajatus, että tilannetta on mahdoton tai liian vaikea nyt muuttaa paranemisen puolelle, luisutaan omaan harhamaailmaan toisten ihmisten tavoittamattomiin jonka harhat syntyy alitajunnan syvimmistä peloista, toiveista sun muista tunteista - niistä jotka itse asiassa juuri tekevät sinusta sinut, mutta joiden mukaan ei ole voinut elää. Tavallaan psykoosin voi siis nähdä myös viimeisenä yrityksenä pelastaa oma minä, mennä poispois kaikesta. Psykoosi tulee kun ristiriita valeminän ja oikean minän välillä käy liian sietämättömäksi, nähdäkseni. Tiedä sitten mikä on liian sietämätöntä...
Olen minäkin elänyt tuossa ristiriidassa, enkä voi sanoa kyllä edelleenkään olevani kaikessa REHELLINEN oma itseni. Joskus se on tuntunut sietämättömältä. Joskus oli pahempia aikoja. Nyt olen pitemmän ajan ollut kyllä jo freesimpi ja mukana tässä ja nyt enemmän... Tässä ja nyt, sepä se. Ja niin kuin tuo psykiatri sanoo tuossa, että kaikilla on varmaan joskus ollut sellainen olo, että muut puhuvat juuri minusta. Se johtuu valeminästä, silloin ei voi tiedostaa asioita selkeästi. Terveen ja psykoottisen ihmisen välinen raja todella onkin vai veteen piirretty viiva. On vain aste-eroja. Tämän kun ihmiset tajuaisivat, niin ei mielisairautta (en tykkää sairas sanasta, puhun mieluummin elämisen ongelmista) pidettäisi sellaisena MÖRKÖNÄ.
Olen minäkin elänyt tuossa ristiriidassa, enkä voi sanoa kyllä edelleenkään olevani kaikessa REHELLINEN oma itseni. Joskus se on tuntunut sietämättömältä. Joskus oli pahempia aikoja. Nyt olen pitemmän ajan ollut kyllä jo freesimpi ja mukana tässä ja nyt enemmän... Tässä ja nyt, sepä se. Ja niin kuin tuo psykiatri sanoo tuossa, että kaikilla on varmaan joskus ollut sellainen olo, että muut puhuvat juuri minusta. Se johtuu valeminästä, silloin ei voi tiedostaa asioita selkeästi. Terveen ja psykoottisen ihmisen välinen raja todella onkin vai veteen piirretty viiva. On vain aste-eroja. Tämän kun ihmiset tajuaisivat, niin ei mielisairautta (en tykkää sairas sanasta, puhun mieluummin elämisen ongelmista) pidettäisi sellaisena MÖRKÖNÄ.
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
-
tRip
- Moderator
Osaat tosiaan pukea sen sanoiksi.jesuiitta wrote:Eräs tuttava kuvasi joskus psykoosinsa alkuvaiheita niin, että hän oivalsi että ei ole ollut oma itsensä pitkään aikaan ja tämän oivalluksen kautta luisuu sitten psykoosiin, tai näin minä sen tulkitsin.
....
Hämmentävää..
Niinpä..jesuiitta wrote:Terveen ja psykoottisen ihmisen välinen raja todella onkin vai veteen piirretty viiva. On vain aste-eroja. Tämän kun ihmiset tajuaisivat, niin ei mielisairautta (en tykkää sairas sanasta, puhun mieluummin elämisen ongelmista) pidettäisi sellaisena MÖRKÖNÄ.
Itse puhuisin oikeastaan mielen ongelmista.
Mielestäni ei ole hulluutta.. flippaamista kyllä voi tapahtua, mutta siihen ei pidä liikaa takertua.
Keep it unreal.
-
Kalavale
- Apteekki
Heikot kaatuu elon tiellä, vittu että on pää paskana. Tulin taas Suomeen kun rahat loppu, en oikeastaan ees tiedä missä oon ollu. Jossain. :idea:
All things are equal, there are no special things.
-
Ensiö
- Lepakko
Oon lopettanut väliaikaisesti kaikkien päihteiden käyttämisen. Tuntuu et jotenkin oon nyt lopettamisen jälkeen herännyt siihen etten tunne itseäni kovinkaan hyvin. Kaikki mitä teen tuntuu etäiseltä. Olen alkanut myös epäilemään että saatan olla sairastumassa anoreksiaan; painoindeksi on alipainon kohdalla, kaikki sanovat että olen laihtunut hirveästi ja olen ihan luikku mutta silti näen itseni hieman pyöreänä, kuntoilen joka päivä vähintään tunnin tietyllä rutiinilla ja tarkkailen syömisiäni koko ajan. Omatunto myös kolkuttaa jos syön jotakin ylimääräistä vähänkin. En ole aiemmin tajunnut yhtään, jotenkin vaan luullut että kuntoiluni ja syömisen tarkkailu on terveellistä elämäntapaa enkä ole huomannut sen muuttuneen näin pakkomielteiseksi. Toisaalta taas anorektikot eivät lähes ikinä osaa tunnistaa omia sairauden oireita. Elämä tuntuu myös hirveen hitaalta ja itseään toistavalta nyt kun on kaiken ajan selvinpäin, kai se on se vierottautumisen yksi vaihe vaikka en oikeastaan koe olevani koukussa mihinkään. Joka päivä tuntuu sunnuntailta.
-
bdxm
keh. kävi näin, skarpeissa vielä. avasin oven oven pisteessä a lähdin pisteeseen b, matkaa noin 15 kilometriä, pisteessä b kesken lauseen havahduin ja tajusin missä olen, a-b väliseltä matkalta muistia, 0 , eli käytännössä avasin oven pisteestä a suoraan lauseeseen b:ssä. en ollut yksin ja kuuleman mukaan käyttäydyin normeikuvittukuten yleensä olen. hämmentävä tunne tilanteessa.
tätä edeltävänä iltana sammuin pystyyn alkoholista disney liisa ihmemaa irvikissavirne naamalla. muistia 0.
tätä edeltävänä iltana sammuin pystyyn alkoholista disney liisa ihmemaa irvikissavirne naamalla. muistia 0.
-
bdxm
onko jotenkin hienoa elää joka päivä ja tilanne samalla tavalla?tRip wrote:Psykoosi on tila, jossa ihmisen todellisuuden taju pettää. Mieli pirstaloituu ja ympäröivä maailma muuttaa muotoaan.
- Useimmiten psykoosin alkuvaiheessa on "ikkuna" eli hetki jolloin ihminen muistaa, että eilen hän ei kokenut asioita näin. Mutta kun uusi todellisuus jatkuu hetken, niin ihminen unohtaa, että maailma oli joskus aivan toisenlainen, kertoo akuuttipsykiatrian ylilääkäri Klaus Lehtinen TAYS:in Pitkäniemen psykiatrisesta sairaalasta.
Psykoosi ei ole on/off-tila, vaan jatkumo. Toisessa päässä on ihminen, joka tulkitsee yksittäisen tilanteen väärin.
- Meistä jokainen on varmasti joutunut tilanteeseen, jossa koemme muiden puhuvan juuri meistä, vertaa Klaus Lehtinen. Psykoottinen ihminen alkaa kuitenkin tulkitsemaan lähes kaiken tapahtuvan merkitykselliseksi.
- Pöydällä olevien esineiden asennolla on suurempi merkitys. Piste seinässä voi olla kamera, joka seuraa ja tarkkailee. Yhtälailla kadulle pysäköity auto liittyy tarkkailuun ja kodista saattaa löytyä "mikrofoneja", Lehtinen kertoo psykoosille tyypillistä vainoharhoista.
- Oikein vaikeissa tapauksissa ihminen saattaa myös kokea, että vesi on myrkytetty eikä hän näin ollen voi juoda lainkaan. Meillä on osastolla potilaita, jotka kantavat muovikassissa turvallista ruokaa; siis sellaista, jota kukaan ei ole päässyt myrkyttämään.
Psykoottiselle ihmiselle on turha todistella, että hänen kokemuksensa ovat vääriä. Asiaan liittyy looginen päätelmäketju, jolla kaikki oudot asiat selittyvät. Tällaisissa vainoamiskokemuksissa maailma hahmottuu psykoottiselle ihmiselle hyvinkin järjestäytyneenä.
- Toinen psykoosiin liittyvä ilmiö ovat harha-aistimukset, jotka saattavat olla erittäin hajanaisia ja ahdistavia. Harha-aistimuksia voi syntyä minkä tahansa aistin alueelta, akuuttipsykiatrian ylilääkäri Lehtinen kertoo.
todellisuudentaju pettää kenen näkökulmasta ja mikä kulttuuri on kasvattanut tulkitsevan osapuolen.
kuka on kertomaan että jatkumon päässä tulkitaan väärin?
kaikki on merkityksellistä, suuntaan tai toiseen.
miksi pöydällä olevilla esineillä ei olisi merkitystä jos kaikki ei olekaan yhtä vitun sattumaa?
on tosi outoa kun tämänjälkeen mieleltään herkkä (vittu mitään itketä, havaitseva) alkaa miettiä kameroita ja mikkejä. pkseudulla pyörineenä niitä vielä on. vitun kuumotus.
Psykoottiselle ihmiselle on turha todistella, että hänen kokemuksensa ovat vääriä. voi vittu mitä paskaa totta vitussa on kun todellisuus on kovin riippuvainen havaitsijasta.
pisti rehellisesti vituttamaan ihan liikaa tämä ylilääkäri lehtinen, tähän postiin objektiivista täydennystä ehkä selvinpäin kun osaa olla vittuuntumatta jokaiseen kusipäähän.
tRip, kusit mun skumppaan. eipä sillä, paha ei ole huono eli ilman sarkasmia kiitos tästä.
mikä vittu näitä vaivaa, en suostu uskomaan että tässä tapauksessa minä olisin se kilari vaikka vainoharhoja lukuunottamatta koko paska oli sitä mitä itse koen.
pahoittelen viestin olemusta mutta nyt vituttaa...Psykoottiselle ihmiselle on turha todistella, että hänen kokemuksensa ovat vääriä.
ei vittu mitä paskaa.
-
Hampputukka
- Lepakko
Mä oon käsittäny että kun lääkärit yms. puhuu todellisuudesta, tarkoitetaan yhteiskunnan kollektiivista todellisuutta, eli kai niinkun keskiarvoa ihmisten subjektiivisista todellisuuksista? Ja mielenterveys on sopeutumista tähän keskiarvoon tai siinä olemista?bdsm wrote:onko jotenkin hienoa elää joka päivä ja tilanne samalla tavalla?tRip wrote:Psykoosi on tila, jossa ihmisen todellisuuden taju pettää. Mieli pirstaloituu ja ympäröivä maailma muuttaa muotoaan.
todellisuudentaju pettää kenen näkökulmasta ja mikä kulttuuri on kasvattanut tulkitsevan osapuolen.
kuka on kertomaan että jatkumon päässä tulkitaan väärin?
kaikki on merkityksellistä, suuntaan tai toiseen.
miksi pöydällä olevilla esineillä ei olisi merkitystä jos kaikki ei olekaan yhtä vitun sattumaa?
on tosi outoa kun tämänjälkeen mieleltään herkkä (vittu mitään itketä, havaitseva) alkaa miettiä kameroita ja mikkejä. pkseudulla pyörineenä niitä vielä on. vitun kuumotus.
Psykoottiselle ihmiselle on turha todistella, että hänen kokemuksensa ovat vääriä. voi vittu mitä paskaa totta vitussa on kun todellisuus on kovin riippuvainen havaitsijasta.
pisti rehellisesti vituttamaan ihan liikaa tämä ylilääkäri lehtinen, tähän postiin objektiivista täydennystä ehkä selvinpäin kun osaa olla vittuuntumatta jokaiseen kusipäähän.
tRip, kusit mun skumppaan. eipä sillä, paha ei ole huono eli ilman sarkasmia kiitos tästä.
mikä vittu näitä vaivaa, en suostu uskomaan että tässä tapauksessa minä olisin se kilari vaikka vainoharhoja lukuunottamatta koko paska oli sitä mitä itse koen.pahoittelen viestin olemusta mutta nyt vituttaa...Psykoottiselle ihmiselle on turha todistella, että hänen kokemuksensa ovat vääriä.
ei vittu mitä paskaa.
back to basics rootbwoy
-
aphos
- Kameleontti
Tietenkään ketään ei valvota. Ei tietenkään..
"Mielisairautta" on monenlaista, kuka tahansa voi sairastua lievään psykoosiin etc. Vakavasti mielisairailla kuitenkin aivot toimivat eritavalla, ts. aivoissa on esim. vajaatoimintaa joissain lohkoissa ja ongelmia välittäjäaineissa etc. Aivot on monimutkainen järjestelmä, pientä häiriötä tulee helposti. Tietoisuus on avain kaikkeen. Äärimmäisen mielenkiintoista btw.
Jos tuntuu, että sekoaa, kannattaa pysyä irti päihteistä ja tehdä jotain, jokä vaatii keskittymiskykyä. Luominen on myös terveellistä, vaikka onkin klisee. Jos tilanne on vakava, kannattaa todellakin mennä tutkituttamaan pää, mutta ei hetken mielijohteesta. Lekurit myös (ilmeisesti) määrää vähän turhan helposti lääkkeitä.
Happy happy.. joy joy.. pitää myöskin oivaltaa, mistä elämässä on kymysys. Kaikenlainen pilkun runkkaaminen + muu wänkkeröinti sekoittaa vaan pakkaa. Ihmiset ei osaa elää, tai siis nauttia elämästä.
Myös se, että ihmisille pistetään jotain sosiaalisia normeja, jotka ovat täysin absurdeja, sekoittaa ihmisten päitä. Miksi? Koska se on saatanan typerää. Sitten jossain vaiheessa joku herää siihen: Hei, mun elämä on täysin sisällötöntä ja kulissia. Myös helvetin ärsyttävää on se, että media tunkee tajutonta paskaa ihmisten nieltäväksi. Niin pikkusielusta.. ei voi mitään, mutta mun mielestä suomalaiset on tosi spedejä.
"Mielisairautta" on monenlaista, kuka tahansa voi sairastua lievään psykoosiin etc. Vakavasti mielisairailla kuitenkin aivot toimivat eritavalla, ts. aivoissa on esim. vajaatoimintaa joissain lohkoissa ja ongelmia välittäjäaineissa etc. Aivot on monimutkainen järjestelmä, pientä häiriötä tulee helposti. Tietoisuus on avain kaikkeen. Äärimmäisen mielenkiintoista btw.
Jos tuntuu, että sekoaa, kannattaa pysyä irti päihteistä ja tehdä jotain, jokä vaatii keskittymiskykyä. Luominen on myös terveellistä, vaikka onkin klisee. Jos tilanne on vakava, kannattaa todellakin mennä tutkituttamaan pää, mutta ei hetken mielijohteesta. Lekurit myös (ilmeisesti) määrää vähän turhan helposti lääkkeitä.
Happy happy.. joy joy.. pitää myöskin oivaltaa, mistä elämässä on kymysys. Kaikenlainen pilkun runkkaaminen + muu wänkkeröinti sekoittaa vaan pakkaa. Ihmiset ei osaa elää, tai siis nauttia elämästä.
Myös se, että ihmisille pistetään jotain sosiaalisia normeja, jotka ovat täysin absurdeja, sekoittaa ihmisten päitä. Miksi? Koska se on saatanan typerää. Sitten jossain vaiheessa joku herää siihen: Hei, mun elämä on täysin sisällötöntä ja kulissia. Myös helvetin ärsyttävää on se, että media tunkee tajutonta paskaa ihmisten nieltäväksi. Niin pikkusielusta.. ei voi mitään, mutta mun mielestä suomalaiset on tosi spedejä.
-
Dagga
- Apteekki
Kokeillaan, ehkä tää sopii tähän:
WE ARE ALL SHAMANS-IN-TRAINING By Paul Levy
http://www.awakeninthedream.com/artis/w ... hamans.htm
Ihan asiallista tekstiä miehellä!

-
Ahab
Paul Levyn radiohaastattelu.Dagga wrote:Kokeillaan, ehkä tää sopii tähän:
-
Kalavale
- Apteekki
Jotku on puhunut tässä psykoosista jotenkin, ei yhteiskunnan mukaisena jees jees fiiliksenä, joka väärin tuomitaan. Ei se noin mee, mulla eka kertaa meni psyyke psykoosiin 12v iässä, sen jälkeen aina kun maniassa jättänyt lääkkeet ottamatta. Se ei ole mitenkään aito olo, enemmän sekaisin silloin on kuin ilman lääkkeitä. En oikein jaksa näitä perus "mää tiiän" pätijöitä enään kuunnella. Lukekaa joskus vaikka kirja tai 2. 
All things are equal, there are no special things.
-
Aukikco
- OD
Päivä päivältä enemmän tunnen flippauksen olevan itse asiassa tapa tulla mielenterveemmäksi. Tarvitaan kuitenkin kärsivällisyyttä ja aikaa - liian nopea flippaaminen todennäköisesti pelästyttää läheiset jolloin nyrjähdys usein yritetään estää tuhoisin seurauksin.
Hallittu flippaaminen kohentaa mielenterveyttä. Mitä enemmän olen mielenterveyttäni tarkastellut, sitä etäisemmältä ajatus flippaamisesta negatiivisessa mielessä on tuntunut. Samanaikaisesti koen flippaavani jatkuvasti enemmän positiivisella tavalla. Se vahvistaa. Mitä tietoisempi olen heikkouksistani, sitä vaikeampaa niillä on hallita minua, ja toisaalta mitä tietoisempi olen vahvuuksistani, sitä paremmin saan keskitettyä tietoisuuteni luomaan niitä asioita joita pidän tärkeinä.
Nähdäkseni suurin syy negatiiviselle flippaukselle on se, ettei kulttuurissamme laajamittaisesti ymmärretä eroa positiivisen ja negatiivisen flippauksen välillä. Negatiivinen on sellaista ettei enää saa toteutettua tavoitteitaan, ei osaa hahmottaa minäänsä eikä välttämättä kykene huolehtimaan itsestään. Positiivinen taas on sellaista, että integroituu itseensä ja hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, kuten myös ympäröivän maailman. Positiivinen flippaus johtaa väistämättä positiiviseen maailmankuvaan, ja toisaalta positiivisen maailmankuvan omaavan on helpointa flipata positiivisesti.
Olen silti ollut suuren osan elämästäni negatiivinen, vallitsevasti vuosia sitten ja ajoittain vieläkin. Kehitystä tuntuu kuitenkin tapahtuvan.
Hallittu flippaaminen kohentaa mielenterveyttä. Mitä enemmän olen mielenterveyttäni tarkastellut, sitä etäisemmältä ajatus flippaamisesta negatiivisessa mielessä on tuntunut. Samanaikaisesti koen flippaavani jatkuvasti enemmän positiivisella tavalla. Se vahvistaa. Mitä tietoisempi olen heikkouksistani, sitä vaikeampaa niillä on hallita minua, ja toisaalta mitä tietoisempi olen vahvuuksistani, sitä paremmin saan keskitettyä tietoisuuteni luomaan niitä asioita joita pidän tärkeinä.
Nähdäkseni suurin syy negatiiviselle flippaukselle on se, ettei kulttuurissamme laajamittaisesti ymmärretä eroa positiivisen ja negatiivisen flippauksen välillä. Negatiivinen on sellaista ettei enää saa toteutettua tavoitteitaan, ei osaa hahmottaa minäänsä eikä välttämättä kykene huolehtimaan itsestään. Positiivinen taas on sellaista, että integroituu itseensä ja hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, kuten myös ympäröivän maailman. Positiivinen flippaus johtaa väistämättä positiiviseen maailmankuvaan, ja toisaalta positiivisen maailmankuvan omaavan on helpointa flipata positiivisesti.
Olen silti ollut suuren osan elämästäni negatiivinen, vallitsevasti vuosia sitten ja ajoittain vieläkin. Kehitystä tuntuu kuitenkin tapahtuvan.
-
growy
- Kameleontti
Perustelen flippauksen omalta kannalta/oman mielipiteeni,mitä se on.
Sanoisin että flippaus on myös toki vakavaa ja myös vaarallista.
Flippauksia on mielestäni kahdenlaisia: Se flippaus,että homma menee siihen pisteeseen että asioita ei voi kontrolloida enään mitenkään,ja ihmisen mieli sekoaa täysin(puhuu sekavia,tekee sekavia eikä tosiaankaan tiedä mitä tekee). Se on se vakavempi.
Sitten se toinen on mielestäni se,että ihmiseltä karkaa kontrolli asioista joihin on ennen ollut kontrolli. Tämä tarkoittaa siis lähinnä asioita,joihin ei "tajua"pitää kontrollia,ei siis tiedä että tekee asian päinvastoin. Sekavia asioita alkaa tulla esille mutta itse tiedostaa ne,ja tietää kuitenkin mitä arkipäiväisissä asioissaan tekee.Mieli on masentunut,toisaalta välillä pirisynyt
Pidän itseäni ehkä "lievemmin" flipaneena",tosin en mielestäni ole mieleltä omasta mielestä sairas,vaan pystyn hallitsemaan tämän tilan.
Ymmärsittekö?
Sanoisin että flippaus on myös toki vakavaa ja myös vaarallista.
Flippauksia on mielestäni kahdenlaisia: Se flippaus,että homma menee siihen pisteeseen että asioita ei voi kontrolloida enään mitenkään,ja ihmisen mieli sekoaa täysin(puhuu sekavia,tekee sekavia eikä tosiaankaan tiedä mitä tekee). Se on se vakavempi.
Sitten se toinen on mielestäni se,että ihmiseltä karkaa kontrolli asioista joihin on ennen ollut kontrolli. Tämä tarkoittaa siis lähinnä asioita,joihin ei "tajua"pitää kontrollia,ei siis tiedä että tekee asian päinvastoin. Sekavia asioita alkaa tulla esille mutta itse tiedostaa ne,ja tietää kuitenkin mitä arkipäiväisissä asioissaan tekee.Mieli on masentunut,toisaalta välillä pirisynyt
Pidän itseäni ehkä "lievemmin" flipaneena",tosin en mielestäni ole mieleltä omasta mielestä sairas,vaan pystyn hallitsemaan tämän tilan.
Ymmärsittekö?
Ulottuvuuksien kuvitteleminen on meille vaikeaa, koska elämme kolmiulotteisessa avaruudessa ja kiidämme ajan mukana eteenpäin.
-
Aukikco
- OD
Sitten on vielä se, että ihminen päästää kontrollin tietoisesti.growy wrote:Sitten se toinen on mielestäni se,että ihmiseltä karkaa kontrolli asioista joihin on ennen ollut kontrolli.
-
Sub-Zero
- Karvakuono
Pari kertaa psykedeeleillä on tullut "huono trippi" kun on tullut vedettyä överit ja melkein oikeasti luullut että on tulossa hulluks.. Komboina ollut ainakin 4-HO-MET+alkoholi ja 2-CI+alkoholi. Kummallakin kerralla tullut sellanen tosi negatiivinen, masentunut ja ahdistava olo - vähän kun näkis painajaista silmät auki. Halluja ei juurikaan ole ollut, mutta visuaaleja jonkun verran ja enemmän sellasta henkistä pahoinvointia. Tullut sellanen pelko, että jää sille tripille loppuiäksi.. Opettavaisia kokemuksia ovat ainakin olleet. Aina oon saanut rauhoiteltua itseni sen verran että huono trippi mennyt lopulta ohi..
Yhden kerran mulla on viime vuonna tullut (muistaakseni) n. viikko huonon 2-CI+alkoholi tripin jälkeen "flashback" tuolle kyseiselle tripille kun alkoi keskellä päivää töissä puskea taas se fiilis että tulossa hulluksi ja tuli muutenkin vähän heikko olo.. Mitään tollasta mulle ei oo koskaan ennen käynyt. Mä olin silloin aika stressaantunut joten se varmaan vaikutti asiaan. Tää tapahtu 2-3 päivänä sillä viikolla ja kotona siihen auttoi ainakin parina kertana se kun meni kylmään suihkuun ja oli suihkussa kunnes keho viileni tarpeeks ja alko helpottamaan. Oli aika homma pitää pakka kasassa töissä parina päivänä niin ettei työkaverit huomaa mitään..
En oo sen jälkeen pahemmin psykedeeleihin koskenu, enkä välttämättä enää koskekkaan...
Yhden kerran mulla on viime vuonna tullut (muistaakseni) n. viikko huonon 2-CI+alkoholi tripin jälkeen "flashback" tuolle kyseiselle tripille kun alkoi keskellä päivää töissä puskea taas se fiilis että tulossa hulluksi ja tuli muutenkin vähän heikko olo.. Mitään tollasta mulle ei oo koskaan ennen käynyt. Mä olin silloin aika stressaantunut joten se varmaan vaikutti asiaan. Tää tapahtu 2-3 päivänä sillä viikolla ja kotona siihen auttoi ainakin parina kertana se kun meni kylmään suihkuun ja oli suihkussa kunnes keho viileni tarpeeks ja alko helpottamaan. Oli aika homma pitää pakka kasassa töissä parina päivänä niin ettei työkaverit huomaa mitään..
En oo sen jälkeen pahemmin psykedeeleihin koskenu, enkä välttämättä enää koskekkaan...
..:: Cold as ice ::..
-
wRRa
- Moderator
Mulle on aika normia ja yleistä tuo että "puhun itsekseni" vaikka jossain mielikuvitustilanteessa, esim. kuvittelen olevani haastattelussa ja vastailen kysymyksiin... Tajuan tosin itse että kyse on lähinnä sellasesta omasta mielikuvitusleikistä ja kiva kuulla miltä kuulostaisi jos sanoisin näin jne. 
En kauheesti jaksa kuumottaa hulluks tulemista koska ei mun elämä siihen luultavasti loppuis vaikka sekoaisinki, eiköhän mulla ois mahollisuus saada lääkkeet tai ehkä ajan kanssa parantua siitä. Mitä sitte vaikka sekoisinki
Tuskin mä ainakaan vähempää sekoan vaikka pelkäisin kamalasti sekoavani.
En kauheesti jaksa kuumottaa hulluks tulemista koska ei mun elämä siihen luultavasti loppuis vaikka sekoaisinki, eiköhän mulla ois mahollisuus saada lääkkeet tai ehkä ajan kanssa parantua siitä. Mitä sitte vaikka sekoisinki
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
-
Goldengoose
- Psykonautti
Kyllä mäkin kuvittelen monesti olevani erilaisissa ohjelmissa ja haastatteluissa, harvemmin ääneen sentään yksinäni puhelen, mutta mielessäni kyllä. Kokatessa ollaan kokkiohjelmassa, sitten välillä treenataan lyhyitä ja ytimekkäitä argumentteja asiaohjelmissa jne.wRRa wrote:Mulle on aika normia ja yleistä tuo että "puhun itsekseni" vaikka jossain mielikuvitustilanteessa, esim. kuvittelen olevani haastattelussa ja vastailen kysymyksiin... Tajuan tosin itse että kyse on lähinnä sellasesta omasta mielikuvitusleikistä ja kiva kuulla miltä kuulostaisi jos sanoisin näin jne.![]()
Olet pisteessä A, totuus on piste B. Näkemyksesi on jana - c, joka kulkee pisteen B läpi. Totuuteen kuljet kateetin a tai b läpi, nämä ovat valheita. Näkemyksesi - c vääristyminen on riippuvainen sinusta, joka olet alpha - kulma (a,b)
-
CaptainZ
Mä oon kans pienestä pitäen höpötellyt itekseni. Tykkään käydä ajatuksiani läpi keskustelemalla niistä kuvitteellisten keskustelukumppaneiden, haastattelijoiden tai vastaavien kanssa. Mulle se ei ole pelottavaa ja kummallista, vaan tehokas tapa jäsentää omia ajatuksia. Joskus tulee myös testattua etukäteen, miltä lausuttuna kuulostaa jokin asia, josta aion puhua jollekin tai keskustella jonkun kanssa.
Mutta onhan se noloa jäädä jollekin kiinni yksinpuhelusta, varsinkin jos ei niitä ajatuksia ole tarkoitettu kuulijan tietoon
En nyt muista onko näin käynyt minulle. Varmaan joskus. Ja välillä tulee mietittyä että kuuleekohan mun naapurit mitä mä täällä höpöttelen, varsinkin jos huomaan puhuvani ulko-oven tai ilmastointikanavan lähellä.
Mutta onhan se noloa jäädä jollekin kiinni yksinpuhelusta, varsinkin jos ei niitä ajatuksia ole tarkoitettu kuulijan tietoon
-
seppo600
- Lepakko
sanotaan näi että aika iso osa laittomien käyttäjistä on vähän jotenkin flipahtanut (itse myös), enkä halua tällä ketään haukkua mutta niinkai se vain on, flipannut ennen aineita tai aineista tai emmätiiä
itestähän se on kiinni.
-
psycoma
- Lepakko
Aika usein sienissä, yksin tai seurassa, niin juttelen itsekseni, ihan vaan sen takia et kuulen onko ääni se mihin oon tottunu, vai joku muu, muuntunut ääni. Itsekseni seurassa juttelen siitä syystä, etten jaksa alkaa keskittymään siihen mitä muut sanoo, koska kun puhuu itselleen, tietää mitä on kysynyt ja mitä vastaa, ajattelematta sen suuremmin.
-
Zubs
- Lepakko
Itsekin aika usein kuvittelen olevani haastattelussa tai juttelevani jonkun kanssa. Ääneen kuitenkin puhun yksin hyvin harvoin ja tiedän myös,
ettei siellä pään sisällä mitään haastattelijaa ole.
Mielestäni mukava ajatusleikki. Jotenkin helppo käydä asioita läpi itsekseen tuolla tavoin.
ettei siellä pään sisällä mitään haastattelijaa ole.
Mielestäni mukava ajatusleikki. Jotenkin helppo käydä asioita läpi itsekseen tuolla tavoin.