Terapia

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
w
Psykonautti

Terapia

Post by w »

Haluisin käydä terapeutilla puhumassa päihteiden käytöstäni. Onko järkevää? Voiko terapeutille tunnustaa kaikenlaiset sekoilut ilman että aletaan tuputtamaan katkoa (jota en tarvitse) tai moralisoimaan? Lähinnä siksi haluaisin juttelemaan, koska kaveripiirissäni ei kuosausta harrasteta kuin viinalla ja heille en viitsi mitään alkaa tunnustamaan. Äidille tai siskoille vielä vähemmän. Jotenkin vaan painaa mieltä nää hommat ja tekisi mieli puhua niistä jollekkin. Mihinkään en ole kuitenkaan koukussa, käytän satunnaisesti lähinnä bentsoja, kodeiinia ja pajaria. Päihteet ei siis ole ongelma missään tapauksessa. Haluaisin tilittää kokemuksiani jollekkin ja kuulla mielipiteitä eri asioista. Täällä foorumilla tai jossain chatissa jutteleminen ei oikein nappaa, onhan se ihan eri käydä oikeaa keskustelua kasvotusten.

Mitä mieltä muut on? :)
frapathea

Re: Terapia

Post by frapathea »

Et sä mistään terapeutista mutsias kehittävämpää juttelukaveria saa jos aihe on tuo. Mulla on vahvasti sellainen fiilis että kaikki terapeutit käy läpi jonkun aivopesukurssin jossa niille hoetaan et päihteet on saatanasta päihteet on saatanasta tee kaikkien sellaisten elämästä mahdollisimman vaikeeta jotka niitä tunnustaa käyttävänsä koska eivät halua valehdella tai kierrellä terapiassa öllöllöllöllöö.
Happohuppu
Apteekki

Post by Happohuppu »

Jos menet terapeutille puhumaan huumeiden käytöstä, tulkitsee terapeutti heti huumeiden olevan ongelma. Ei hän usko ettet ole koukussa. Ylipäätään lääkäreille tai virkailijoille tai vastaaville ei kannata kertoa huumeiden käytöstä, koska he sen jälkeen näkevät sinut vain narkkina ja pistävät kaikki ongelmasi huumeiden syyksi. Lisäksi tieto taatusti leviää kaikkialle.

Parasta olisi jos löytäisit toisen kaltaisesi ihmisen, henkilön jolle huumeet ovat tuttuja mutta ei ongelma. Ja kyllähän ajatusten vaihto foorumilla on parempi kuin ei mitään.
Looking for planet Gong...
w
Psykonautti

Post by w »

Näin vähän pelkäsinkin. Noh, kai niitä uusia tuttavuuksia joskus tulee vastaan. ;)
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

jotenki tuntuu et jengil on nyt vähän turhan mustavalkonen ja pessimistisen naiivi kuva asiasta. ei asioiden tarvii olla joko tai.

siis on toki täysin mahollista ettei terapeutti tajua yhtään mikä on pointti. en laskis sen varaan. mutta on se takuuvarmasti mahollista. ongelmana on varmaa se ettei etukäteen voi välttämättä tietää.

mut joo, mä kyl kannustasin suuresti siihen et ihmiset alkais enemmän ja enemmän vertaisterapeutisoimaan toisiaan. oon ainaki ite lähteny siitä että mulle saa niin hyvät ystävät ku tuntemattomatki ihmiset avautuu jos kokee sen auttavan, ja mielelläni autan parhaani mukaan. ilmeisesti on ollu apua.
Happohuppu
Apteekki

Post by Happohuppu »

Aukikco wrote:jotenki tuntuu et jengil on nyt vähän turhan mustavalkonen ja pessimistisen naiivi kuva asiasta. ei asioiden tarvii olla joko tai.
Perustan kantani kavereiden/tuttujen kokemuksiin.

Ehkä mielenkiintoisin kokemus oli se, kun kaveri valitti psykologille alkoholiongelmastaan. Hän sattui samalla mainitsemaan, että polttaa pilveä kerran tai pari kuukaudessa. Sen jälkeen psykologi ei edes suostunut puhumaan alkoholista, vaan jauhoi pelkästä "huumeongelmasta". Kela tarvitsi kaverista jonkun lausunnon, joten psykologi kirjoitti mm. että kaverilla on pakonomainen tarve myydä huumeita :?
Looking for planet Gong...
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Happohuppu wrote:Perustan kantani kavereiden/tuttujen kokemuksiin.
juu, enhän mä sitä ettei vois käydä just noin ku kuvailit. mutta että ei se vielä oo syy tehdä täydellistä yleistystä.
frapathea

Post by frapathea »

Aukikco wrote:
juu, enhän mä sitä ettei vois käydä just noin ku kuvailit. mutta että ei se vielä oo syy tehdä täydellistä yleistystä.
Kerro jos tulee vastaan ykskin valtion mielenterveystyöntekijä jolla olis ees jotenki terve asenne päihteisiin.
sxoxyvg
OD

Post by sxoxyvg »

frapathea wrote:
Aukikco wrote:
Kerro jos tulee vastaan ykskin valtion mielenterveystyöntekijä jolla olis ees jotenki terve asenne päihteisiin.
Komp.
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

frapathea wrote:
Aukikco wrote:
Voi olla, että suuri tai suurin (en tiedä) osa terapeuteista asennoituu huumeisiin niin, että syyttelevät ja takertuvat liiaksi niihin. Minä voinen kuitenkin sanoa, että en omassa terapiassani ole joutunut moisen uhriksi. Sekin varmasti vaikuttaa, että minkälaisen suuntauksen terapiassa käy. Kognitiivisessa terapiassa varmasti helpommin takerrutaan huumeisiin, kun taas dyynamisessa terapiassa keskitytään... hmm... helpommin johonkin muuhun - ei sanota mielipiteitä välttämättä aina suoraan ja odotellaan että ratkaisut lähtee ihmisestä itestään tai jotain... Itse käyn jälkimmäisessä. Joskus kun tälle tielle lähdin kävin ensin erään terapeutin luona joka tyrkytti minulle kognitiivista terapiaa. Kerroin huumeiden käytöstä ja siitä, että en halua joutua narkofobian ja disinformaation uhriksi en terapissa sen enempää kuin muuallakaan ja minulle todettiin, että tämä on minun defenssi. Voi vitsi, se loppui siihen. Ei ymmärretty, että tälläisiä uhreja tosiaan on olemassa ja että heillä on ihan syystä epäilynsä muita kohtaan.

Jos haluaa päihdeasioista puhua kannattaa ehkäpä ennemin lähteä hakemaan keskustelukumppania jonkin päihdealan psykiatrin vastaanotolta ja toivoa että helmi löytyy joukosta.
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.