Unirytmi
-
mauseri
- LD50
Unirytmi
Onko muilla vaikeuksia unirytminsä kanssa?mä herään nykyään n.01.00-05.00 ja nukahdan puolenpäivän aikoihin,herään jokusen tunnin jälkeen ja nukahdan taas 21.00-00.00.oon pari kertaa yrittänyt valvoo kokopäivän(yleensä päihteiden avulla),mut ei oo auttanu,silti herään aamuyöllä..nytkin ootan et aamukahvit tippuu,vaikka eilen join 18bissee ja nukahdin n.23.00(yleensä oon tarvinnu n.10-12 tuntia unta yössä)..vituttaa nukkua kahdet "yö unet"/vrk..
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"
-
tRip
- Moderator
Re: Unirytmi
Joskus kyl itelläki on unirytmit ihan kummallisia..
Unta ei saa öisin.. tai jos saa, aamulla hirvee jumitus-pöhnä joka kestää koko päivän. Sitten taas iltaa kohden piristyy ja tulee valvottua.
Jos taas yrittää valvoa ja sitäkautta korjata unirytmiä, nukahtaakin liian aikasin ja sit herää keskellä yötä.
Sitten taas joskus nukkuu 20h, jonka jälkeen on pitkään tokkura-pöhnässä, ja sitten taas alkaakin valvomiskausi
Toisinsanoen. Joskus sitä vaan on yöeläin. Pitäs vaan elää sen mukaan.
Paras oikeestaan on unirytmin korjaamiseen, että nukkuu vajaat yöunet, että on hieman väsynyt päivällä muttei kuitenkaan pöhnäinen. Nukkuu pienet päivätorkut ja menee illalla nukkumaan kun sopivasti väsyttää.
Unta ei saa öisin.. tai jos saa, aamulla hirvee jumitus-pöhnä joka kestää koko päivän. Sitten taas iltaa kohden piristyy ja tulee valvottua.
Jos taas yrittää valvoa ja sitäkautta korjata unirytmiä, nukahtaakin liian aikasin ja sit herää keskellä yötä.
Sitten taas joskus nukkuu 20h, jonka jälkeen on pitkään tokkura-pöhnässä, ja sitten taas alkaakin valvomiskausi
Toisinsanoen. Joskus sitä vaan on yöeläin. Pitäs vaan elää sen mukaan.
Paras oikeestaan on unirytmin korjaamiseen, että nukkuu vajaat yöunet, että on hieman väsynyt päivällä muttei kuitenkaan pöhnäinen. Nukkuu pienet päivätorkut ja menee illalla nukkumaan kun sopivasti väsyttää.
Keep it unreal.
Vaultti.net - coming soon..
Vaultti.net - coming soon..
-
ihmislaji
- Psykonautti
Itse olen todennut alkoholin olevan varsin huono apu unirytmin korjaamiseen. Se huonontaa unen laatua aika rankasti. Jos sitä johonkin käyttää, niin mieluummin valvomiseen. Pienessä humalassa on kivempi olla valveilla, ja se onnistuu esimerkiksi tekemällä kofeiinipohjaisia alkoholidrinkkejä.
Parhaaksi unirytmiksi olen todennut sen, että nukkuu kun väsyttää. Valitettavasti vain ympäröivä yhteiskunta ei sopeudu siihen kovinkaan helposti. Sinällään harmittavaa, koska olen hieman pohdiskellut, että oikeasti varsin suuri osa nykyajan unihäiriöistä johtuu vain yksinkertaisesti siitä, että yksilö pyrkii noudattamaan jotain hänelle luonnotonta unirytmiä (esimerkiksi työstä johtuen). Aika turha lähteä korjaamaan jotain vakavampaa unihäiriötä pumppaamalla itsensä täyteen lääkkeitä. Olettaisin parhaimmaksi hoidoksi sopivan kunnon loman, jonka aikana ei käytä ollenkaan herätyskelloa ja pitää huolen siitä, että saa mennä silloin sänkyyn nukkumaan, kun tekee mieli. Sen jälkeen kun on saanut kunnolla lepuutettua kehon ja mielen, niin voi taas jonkin aikaa olla epäluonnollisemmassakin unirytmissä.
Parhaaksi unirytmiksi olen todennut sen, että nukkuu kun väsyttää. Valitettavasti vain ympäröivä yhteiskunta ei sopeudu siihen kovinkaan helposti. Sinällään harmittavaa, koska olen hieman pohdiskellut, että oikeasti varsin suuri osa nykyajan unihäiriöistä johtuu vain yksinkertaisesti siitä, että yksilö pyrkii noudattamaan jotain hänelle luonnotonta unirytmiä (esimerkiksi työstä johtuen). Aika turha lähteä korjaamaan jotain vakavampaa unihäiriötä pumppaamalla itsensä täyteen lääkkeitä. Olettaisin parhaimmaksi hoidoksi sopivan kunnon loman, jonka aikana ei käytä ollenkaan herätyskelloa ja pitää huolen siitä, että saa mennä silloin sänkyyn nukkumaan, kun tekee mieli. Sen jälkeen kun on saanut kunnolla lepuutettua kehon ja mielen, niin voi taas jonkin aikaa olla epäluonnollisemmassakin unirytmissä.
What is a mind, if not something to be messed with? What is consciousness, if not a state to be altered?
-
Usoda
- LD50
Onneksi työajat vapaita tällä hetkellä... joten ei haittaa tuo kummallinen unirytminikään.
Sisäinen kelloni aina tahtoo mennä siihen että nukkumaan mennään klo 4-6 yöllä ja heräillään klo 12-14.
Sisäinen kelloni aina tahtoo mennä siihen että nukkumaan mennään klo 4-6 yöllä ja heräillään klo 12-14.
"Muutenki mulle tulee siitä mieleen vaa henkilö joka tapittaa himassa happonaamana animea, ihan jees laifstailllll.." - Frapathea
Resilar - Tehotippa | Fuck your shit! Fun things are fun!
Syksy
Olen kuin puu,
lehdet haisee paskalle.
Orava
Syksy
Olen kuin puu,
lehdet haisee paskalle.
Orava
-
mauseri
- LD50
juuri tollanen unirytmi kelpais mulle..taas "aamukahvin" keitossa klo.3.42..Usoda wrote:Onneksi työajat vapaita tällä hetkellä... joten ei haittaa tuo kummallinen unirytminikään.
-
Aukikco
- OD
ihmislajin kanssa samoilla linjoilla - pääsääntöisesti pyrin menemään nukkumaan silloin kun nukuttaa sen sijaan että käyttäisin herätyskelloa. tämä tietysti vaatii tietynlaista elämäntyyliä eikä liian absoluuttista työajastoa, mutta on toteutettavissa jos vaan määrätietoisuutta riittää.
välillä toisaalta tuntuu hyvältä elää säännöllisen rytmin mukaan esimerkiksi töiden motivoimana. pidemmällä aikavälillä se kuitenkin tuntuu tosi epäinhimilliseltä. vaihtelu virkistää, mutta ensisijaisesti tosiaankin nukkumaan kun tekee mieli nukkua ja herätys vastaavasti kun tekee mieli herätä -metodi on omani.
muistan kun joskus vuosia sitten unelmoin tällaisesta. tuntuu siltä että mitä rohkeammin uskaltaa unelmoida, sitä todennäköisemmin maailmankaikkeus löytää tavan järjestää unelmat todeksi jos se vaan suinkin on mahdollista.
mauser, sen kuvan perusteella mitä oon saanu päihteidenkäytöstäsi, en yhtään ihmettele jos unirytmis on päin vittua, luultavasti tulee olemaankin kunnes teet asiaan muutoksen. en siis sano tätä minään moralisoivana arvottamisena vaan yksinkertaisesti "objektiivisena" havaintona.
ihan yleiselläkin tasolla puhuen, on käsittämätöntä kuinka jengi käyttäytyy ikään kuin kaikki asiat eivät olisi yhteydessä toisiinsa. kuinka ihmeessä voi kuvitella että uni voisi säilyä laadukkaana jos elämäntyyli on muutenkin täysin epäterveellinen?
ulkoilu ja liikkuminen tuntuu muuten kohentavan unen laatua. niin rankkaa ku se onki
välillä toisaalta tuntuu hyvältä elää säännöllisen rytmin mukaan esimerkiksi töiden motivoimana. pidemmällä aikavälillä se kuitenkin tuntuu tosi epäinhimilliseltä. vaihtelu virkistää, mutta ensisijaisesti tosiaankin nukkumaan kun tekee mieli nukkua ja herätys vastaavasti kun tekee mieli herätä -metodi on omani.
muistan kun joskus vuosia sitten unelmoin tällaisesta. tuntuu siltä että mitä rohkeammin uskaltaa unelmoida, sitä todennäköisemmin maailmankaikkeus löytää tavan järjestää unelmat todeksi jos se vaan suinkin on mahdollista.
mauser, sen kuvan perusteella mitä oon saanu päihteidenkäytöstäsi, en yhtään ihmettele jos unirytmis on päin vittua, luultavasti tulee olemaankin kunnes teet asiaan muutoksen. en siis sano tätä minään moralisoivana arvottamisena vaan yksinkertaisesti "objektiivisena" havaintona.
ihan yleiselläkin tasolla puhuen, on käsittämätöntä kuinka jengi käyttäytyy ikään kuin kaikki asiat eivät olisi yhteydessä toisiinsa. kuinka ihmeessä voi kuvitella että uni voisi säilyä laadukkaana jos elämäntyyli on muutenkin täysin epäterveellinen?
ulkoilu ja liikkuminen tuntuu muuten kohentavan unen laatua. niin rankkaa ku se onki
-
Jihad
- Psykonautti
Joskus kun tuli luettua paljon foorumeita ja irkattua lähes kaikki vapaa-aika, saatoin mennä nukkumaan 3-4 aikaan yöllä ja herätä joskus 12 pintaan päivällä. Koneella istuminen pitää mielen liian hektisenä häiriten unirytmiä ja muutenkin mielenrauhaa. Kärsin silloin myös jonkinasteisista keskittymishäiriöongelmista ja olin stressaantunut. Sittemmin olen pyrkinyt menemään nukkumaan viimeistään 22 aikaan illalla ja nukkua niin pitkään kuin nukuttaa johtuen ihan siitäkin että aamulla näkee eniten unia ja voi harjoittaa luciduneksimista, mikä on psykedeelisten tajusteiden ohella hienoimpia ihmismielen potentiaalin tutkimismahdollisuuksia. Aikaisella iltanukkumaanmenolla voi siirtää aamun univaihetta aikaisempaan jolloin normaali työ-, tai koulurytmi ei vaikeuta liiaksi uniharjoittelua.
Kokeile rajoittaa turhaa tietokoneen käyttöä mikäli sitä paljon harrastat, ja vaihtaa se sängyssä lukemiseen. Huomaat ainakin että päivä pitenee ja siinä ehtii oikeasti saada vaikka mitä aikaiseksi ilman että on lainkaan kiireinen. Mainittu iltalenkkeily on myös unenlaatua parantavaa ja terveellistä.
Kokeile rajoittaa turhaa tietokoneen käyttöä mikäli sitä paljon harrastat, ja vaihtaa se sängyssä lukemiseen. Huomaat ainakin että päivä pitenee ja siinä ehtii oikeasti saada vaikka mitä aikaiseksi ilman että on lainkaan kiireinen. Mainittu iltalenkkeily on myös unenlaatua parantavaa ja terveellistä.
"And I asked the mushroom once about the social chaos at the end of history, and the mushroom said 'No worry, bro. This is what it's like when a species departs for hyperspace."
-Terence McKenna
-Terence McKenna
-
Bastardo
- Tuppisuu
Itse teen myös kolmivuorotyötä. Illat ja yöt eivät muuta rytmiäni oikeestaan ollenkaan verrattuna normielämään, aina ollut yöeläjä... Mutta kun aamut alkaa eikä oo ajoissa ruennut muuttamaan unirytmiä, joka jo itessään on hankalaa, ei saa ikinä nukuttua kunnolla. Yleensä aika vakio että 2-3 yötä nukkuu 2-6 tunnin yöunilla, ja joka päivä ihan hajalla... Herää yöllä joskus 02 maissa, valvoo yön, käy duunissa ja kituuttaa taas iltaan silmät ristissä. Sit kun menee klo 19-20 maissa nukkumaan, on jo ihan yliväsynyt eikä meinaa saada unta, sit taas pomppaa ylös yöllä... Kroppa ei meinaa yhtään ymmärtää että pitäis kääntää unirytmiä, maha ihan sekaisin ja paska lentää ku varpusparvi. Viiminen yö ennen aamua meneekin korjaillessa univajetta ja nukkuu vähintään 12 h ja herää pirteenä viimiseen aamuun. Sama ongelma oli jo kouluaikoina, ei tahtonu saada ikinä ajoissa unta ja koulupäivät oli yhtä helvettiä... aina suurin piirtein nukku pulpettia vasten.Thoxium wrote:Unirytmi vaihtuu aina neljän päivän välein kolmivuorotyön takia.
En vain taida olla aamuihmisiä...
-
Aukikco
- OD
Toisaalta jonkun ulkopuolisen jaksottama vuorotyö ny ei muutenkaan oo kovin inhimillinen järjestelmä.Bastardo wrote:En vain taida olla aamuihmisiä...
-
Omegano
- Psykonautti
Mulla on aina ollut se ongelma etten väsy tarpeeksi nukkumaanmenoaikaan mennessä, eli jos menen nukkumaan silloin kuin oikeasti väsyttää, niin joka päivä nukkumaan meno myöhästyy, no sanotaan nyt vaikka tunnin ja vastavaasti sitten nukun pidempään jne. eli unirytmi ei kierrä samassa ajassa maapallon kanssa. Lopulta se menee siihen että valvon yhden yön ja menen seuraavana päivänä aikasin(tyylin kasilta illalla) nukkumaan ja nukun ylipitkän yöunet niin että herään "ihmisten aikaan" seuraavana päivänä, jolloin unirytmin hidas kieroutuminen voi taas alkaa alusta. Ongelmana täsä on kyllä se, että jos ei jaksa sitä päivää valvoa, niin sitten rytmi menee ihan mössöksi. Luen myös AINA ennen nukkumaanmenoa, koska muuten en saa unta ilman ihan liian pitkää ärsyttävää tylsistyneenä sängyssä pyöriskelyä. Muutenkin on tavallaan epämukavaa mennä nukkumaan jos ei väsytä, jää puuttumaan se kiva fiilis kun vaan kömpii peiton alle ja suunnilleen samantien vajoaa ihanaan uneen. Näin en kuitenkaan voi käytännössä oikein toimia, koska vuorokausi on 24 tuntia pitkä sen kolmenkymmenen sijaan joka sopisi mulle.
Kaiken kruunaa se että joskus kahentoista ja kolmen välillä(yöllä) saan aina ihme luovuudenpuuskan koko muun päivän puolesta, eli silloin kun olisi aikaa niin ei voisi vähempää huvittaa maalata tai tehdä musaa, mutta kun menen nukkumaan niin johan rupeaa tulemaan sanoituksia ja maalausideoita mieleen. Koeviikko on myös jostain syystä hemmetin ispiroivaa aikaa... kai sitten olen vaan niin laiska että saa luotua jotain vain jos on työläämpiä asioita jonossa. Et mie sit vihhaan tät ihmmisluonttoo ain välil
Kaiken kruunaa se että joskus kahentoista ja kolmen välillä(yöllä) saan aina ihme luovuudenpuuskan koko muun päivän puolesta, eli silloin kun olisi aikaa niin ei voisi vähempää huvittaa maalata tai tehdä musaa, mutta kun menen nukkumaan niin johan rupeaa tulemaan sanoituksia ja maalausideoita mieleen. Koeviikko on myös jostain syystä hemmetin ispiroivaa aikaa... kai sitten olen vaan niin laiska että saa luotua jotain vain jos on työläämpiä asioita jonossa. Et mie sit vihhaan tät ihmmisluonttoo ain välil
-
Dexma
- Moderator
Hitto, vuorotyö ja nukuttu on viime puoli vuotta unilääkkeillä... Ei kauaa kestä... KOHTA ON PSYKOOSIN PAIKKA!!!! Tai oikeastaan, kyllähän tähän vuorotyöhön tottuu... Saatta mennä välillä tosiaan unimäärä pariin tuntiin yössä, mut sitten se kohentuu... Ei tämä paha ole, kun siihen tottuu... Unilääkkeisiin vain en totu... Tai no... Tykkään kyllä!!!
Mutta ongelmana on se, että nämä ei enään nukuta minua, vain juurikin tulee se "kasvis" fiilis... Tuossa sain jonkun uuden lääkkeen joka on samaa tavaraa kuin seroquelisssa, (nimeä en nyt kännissä muista... ps. KELLO ON 11.00!!!!
)Se ainakin sekoitti pään viikon ajaksi... Toisaalta nakkasin koko laatikon niitä kerralla... Tai en määä tiedä, otinko kerralla... Mää en edes muista ottaneeni niitä!!!!
Tyhjään mahaan, ilman viime yön unta ja kello 11.00 kännissä... Olenko alkoholisti? Niin joo ja koen erittäin pahoja vieroitusoireita siitä, että tiedän, että lidl ei ole huomenna auki... Mistä sais halvimmalla kaljaa? Saako edes shelliltä?
Tyhjään mahaan, ilman viime yön unta ja kello 11.00 kännissä... Olenko alkoholisti? Niin joo ja koen erittäin pahoja vieroitusoireita siitä, että tiedän, että lidl ei ole huomenna auki... Mistä sais halvimmalla kaljaa? Saako edes shelliltä?
-
mauseri
- LD50
oikeassa olet.nyt oon vähentänyt päihteilyä(varsinkin päivittäistä kaljan juontia)merkittävästi ja nykyään nukun normaalisti.Aukikco wrote:
-
ktrn
- Tuppisuu
Ketipinorin kanssa mulla on yritetty saada unirytmiä kuntoon ja siinä samalla lieventää ahdistusta. Ennen uniryhtmini oli sitä luokkaa, että nukahdin klo 2-5 aikoihin ja sitten heräsin puoli kahdeksalta kouluun. Silloin mulle määrättiin melatoniineja, mut pidemmän päälle niistäkään ei kovinkaan paljon apua ollut. Nykyään Ketipinoria 100mg (4x 25mg) ja nukahdan siinä kahdentoista yhden aikoihin. Ketipinor on auttanut nukahtamaan nopeammin, muttei poista painajaisia eikä sitä, että saatan heräillä yöllä moneen otteeseen aivan paniikissa.
Aamuisin olen kuin haudasta noussut. (Joo ja eihän se koulunkäynti muutenkaan oikeen innosta.)
Aamuisin olen kuin haudasta noussut. (Joo ja eihän se koulunkäynti muutenkaan oikeen innosta.)
-
inebrius
- Tuppisuu
Itse kokeilin seroqueliä nukkumisen avuksi kun ei bentsoja viitti montaa vikkoa putkeen rouskia, mutta mokoma veti nokan niin tuskallisesti tukkoon että nukkuminen oli sen takia hankalaa, mutta kyllä se toki väsytti. Annoksia kokeiltu 25 - 200mg, pienemmillä annoksilla ei tullut oireita, mutta ei ne kyllä untakaan tuonut. Jos vaan ei töiden ja koulun takia tarvisi herätä aamulla ja olla pirteänä niin tämän unettomuuden jopa kestäisi.ktrn wrote:Ketipinor on auttanut nukahtamaan nopeammin, muttei poista painajaisia eikä sitä, että saatan heräillä yöllä moneen otteeseen aivan paniikissa. Aamuisin olen kuin haudasta noussut. (Joo ja eihän se koulunkäynti muutenkaan oikeen innosta.)
-
Usoda
- LD50
Päätin laittaa unirytmini kerralla korjaukseen, valvon nyt koko yön ja menen vasta nukkumaan huomenna puolenyön maissa.
Saa nähdä onnistuuko tällä kertaa... vai sammunko vahingossa jossain vaiheessa. :?
Saa nähdä onnistuuko tällä kertaa... vai sammunko vahingossa jossain vaiheessa. :?
"Muutenki mulle tulee siitä mieleen vaa henkilö joka tapittaa himassa happonaamana animea, ihan jees laifstailllll.." - Frapathea
Syksy
Olen kuin puu,
lehdet haisee paskalle.
Orava
Syksy
Olen kuin puu,
lehdet haisee paskalle.
Orava
-
Pentabarf
- Lepakko
Ei ole mitään aamumenoja niin nukkumaan yleensä siinä klo 02-03 aikoihin ja ylös joskus klo 11-13. Kaikenlainen fyysinen touhuaminen auttaa pitämään unirytmin kohillaan aika hyvin. Jos tulee koko päivä vain löhöiltyä, niin nukkumaan meneminen vaikeutuu ja muutenkin on vähän levoton olo. Päiväunia olisi kyllä hyvä välttää, ne sekoittaa unirytmiä aika rankasti. Samoin alkoholi on huono lääke unensaantiin. Ilman sähkövaloa (ja tietokonetta) unirytmi varmaan pysyisi vähän paremmin kurissa ja ehtisi nähdä luonnonvaloakin enemmän.
Nuo neuroleptit on muuten ihan hirveitä unilääkkeinä. Itselläni ei ainakaan auta yhtään toivotulla tavalla. Seroquelistakin tulee vain sellainen olo, kun joku painaisi väkisin sänkyyn, mutta silti aivot hyrrää täysillä ja olo on kuin halvaantuneella. Tramadolilla on saannut parhaat unet, kunhan muistaa pitää sen käytön kurissa. Kuukauden putken jälkeen tulee vähän nihkeästi unta.
Nuo neuroleptit on muuten ihan hirveitä unilääkkeinä. Itselläni ei ainakaan auta yhtään toivotulla tavalla. Seroquelistakin tulee vain sellainen olo, kun joku painaisi väkisin sänkyyn, mutta silti aivot hyrrää täysillä ja olo on kuin halvaantuneella. Tramadolilla on saannut parhaat unet, kunhan muistaa pitää sen käytön kurissa. Kuukauden putken jälkeen tulee vähän nihkeästi unta.
"Ihmiset, jotka eivät kestä huumeita, tarrautuvat todellisuuteen."