Herkkyys päihteille

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Asidyyli
LD50

Herkkyys päihteille

Post by Asidyyli »

Erästä ketjua lukiessani tuli mieleen tämä jo varmaan kaikille tuttu ja useasti puitu asia; on se vain erikoista ajatella että... miten jotkut ovat päihteille, esim. psykedeeleille niin paljon herkempiä kuin toiset. VArsinkin kun itsellä tuntuu että mikään ei enää potki kuten ennen vaikkei toleranssin noususta olekaan kyse.

Jokainen substanssihan toimii jokaisella tietysti eritavoin. Jokainen kokemus on yksilöllinen ja henkilökohtianen. Kuitenkin joillakin vaikutukset eroavat huomattavasti toisistaan, vaikkapa kokemuksen vahvuuden mittarilla.

Itsekin tunnen ihmisiä jotka jo pilven poltosta saavat kuulo- tai näköharhoja. (Ei etteikö moisia olisi itsellenikin hyvin harvoin ja hyvin lievinä ilmaantunut). Sitten taas tuntee ihmisiä spektrin toisesta päästä, eli niitä jotka hiisaavat pesän toisensa jälkeen ja sanovat ettei tunnu missään samalla kun itsellä sattuu jo keuhkoon ja aivoon. Tiedä millaisia vaikutuksia sitten odottavat, mutta toisaalta selväpäisen oloisilta kyllä vaikuttavatkin, eli kaikilla ei vain toimi. Samoin voi miettiä mitä placebo lisää näiden vastaavasti pilviherkempien ihmisten kokemukseen...

Psykedeelien kohdalla joillakin vaan potkii hemmetin paljon vahvemmin kuin toisilla, mutta on myös eroja suhtautumisessa siihen kokemukseen. Jotkut ilmeisesti ottavat hyvin tosissaan sen kokemuksen, ja elävät sitä trippiään. Itse olen aina melko hyvin kyennyt erottamaan todellisuuden ja harhan, ja onkin hankala kuvitella että kaikilla ihmisillä näin ei ilmeisesti ole. Sitten tulee näitä "hyppäsi hapoissa ikkunasta kun luuli olevansa Frank Olson" -tapauksia.

Oon myös pohtinut että varhainen aamulenkki MDMA:n nauttimiseen yhdistettynä on hyvä yhdistelmä. Joskaan ei ehkä turvallinen.
Touchet
Moderator

Re: Herkkyys päihteille

Post by Touchet »

Molecular Psychiatrya ja vastaavia lukiessa on alkanut vaikuttamaan siltä, että herkkyydessä saada päihteistä kiksejä olisi kyse vain geeneistä ja niiden yhteydestä jonkin reseptorin esiintyvyyteen. Esim. ihmiset joilla on tietty 5HT1A-reseptoriin liittyvä mutaatio kokevat helpommin henkisiä kokemuksia: The Serotonin System and Spiritual Experiences. Tämän lisäksi myös aineen taipumus yhtyä johonkin tiettyyn reseptoriin vaihtelee: Esim. psilosiinilla ja LSD:llä on korkea affiniteetti juuri 5HT1A-reseptoriin, mutta esim. Bromo-DragonFLY vaikuttaakin pääasiallisesti 5-HT2A-reseptorissa (ja kovaa), jonka vuoksi siitä puuttuukin se jokin, mitä eräät psykedeeleiltä kenties hakevat.

Vastaavanlaisesti DRD4-geenin mutaatio (mikä sattumoisin on kovin yleinen suomalaisten juoppojen ja alkoholisti-intiaanien keskuudessa...) kenties aiheuttaa ADHD-oireita ja uutuudenviehätystä: The Dopamine D4 Receptor Gene and Novelty Seeking, joka kenties vaikuttaisi herkkyyteen pitää dopaminergisistä aineista.

Ties-minkä-aineen metaboliasta vastaavan sytokromi P450 2D6-entsyymin esiintyvyys myös vaihtelee todella paljon: http://en.wikipedia.org/wiki/CYP2D6 - Tämä taatusti myös selittää herkkyyden joillekin aineille.

Itsekin menen kannabiksesta ihan tajuttoman helposti pilveen ja ajatukset heittää vaikka minkämoista volttia ja planckia. - Ellen ole ottanut PIRIä, jolloin tulee lähinnä hassu & tylsä olo (ja mulla on ADHD-PI.)
Last edited by Touchet on Wed 23 Jul 2008, 19:19, edited 1 time in total.
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Joskus tuntuu, että pitäisi vähän myös itse niitä "olotiloja" kaivata... Ja etsiä... Esim, joskus tuntuu dexmeissä jo 600 mg olevan pari päivää ja joskus tuntuu, että 600 mg ei tunnu ollenkaan... ps. nyt tuntuu kuin 1800 olisi vaikuttanut 3 päivää... Toisaalta toistapäivää olen jo kännissä... :lol: :lol:
Ahab

Post by Ahab »

Tuntuu että paremmin toimii tauon jälkeen tai sitten naurettavan tehokkaina annoksina, esim. kelasin ettei salvia tule koskaan toimimaan mulla kuten muilla kunnes poltin 40äxää.
Ehkä siinä on myös sitä että kun sitä on psykedeeleiltä saanut jo oppeja ja silmät on auenneet niin ei se tietenkään niin mullistavaa enää ole vaikka hyvin toimisikin.
Yleensä myös kun ottaa jotain ainetta ensimmäistä kertaa niin se voi jäädä parhaaksi kerraksi sen aineen kanssa kun siinä on se ettei ihan täysin tiedä mitä odottaa vaikka olisikin lukenut muiden kokemuksia jne. seuraavilla kerroilla tietää että viimeksi tämä oli tälläistä ja tiedän miten tämä minuun vaikuttaa.
Ehkä pitäisi tehdä niin että luotettava ystävä antaa sulle vaan jotain jonka tietää vastaavaan mieltymyksiäsi ja otat sen luottaen että tässä on hyvää settiä, tietämättä sen tarkemmin mitä se on. Sitten laskuissa voidaan paljastaa kortit jos ne haluaa välttämättä nähdä.
Kalastaja

Post by Kalastaja »

Musta on ainakin tullut tosi herkkä kaikille päihteille ja ei-päihteiden aiheuttamille mielen vääntymille. Ihan jo röökin poltto ilman sitä kuuluisaa toleranssia avaa portteja ties minne hämärän rajamaille. Ei mitään trippailua tms., mutta kuitenkin ihan selvää muutosta. Deelitkin toimivat pienillä annoksilla jo tosi hyvin; isommat annokset vie niin syvälle kaikenlaisiin henkimaailmoihin, että ei hirveän säännöllisesti viitsi ottaa sellaisia annoksia.

Yllätyin tässä yksi päivä kun join etanolia pitkästä pitkästä aikaa toimivan määrän (n. 75- 85 grammaa). Siitähän tulee ihan urpo olo. Se sedaatio huhhuh. Ihme lamaaja, mutta kuitenkin samaan aikaan vaikka puhe takkuaa ja motoriikka on unohtunut, niin jossain takaraivossa ymmärtää kuinka jumissa sitä onkaan. Ehdottomasti kyl paskin päihde mitä tullut kokeiltua. Jos komboja lasketaan niin ehkä bentsot + etanoli vie voiton. Siinä ei paljon herkkyyttä tarvitse.
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

Kalastaja wrote:Ihme lamaaja, mutta kuitenkin samaan aikaan vaikka puhe takkuaa ja motoriikka on unohtunut, niin jossain takaraivossa ymmärtää kuinka jumissa sitä onkaan. Ehdottomasti kyl paskin päihde mitä tullut kokeiltua.
Itselläni nykyisin etanolistakin löytyy psykedeelisiä puolia. Mutta mistäpä ei. Aiheuttaa varsinkin silmät kiinni selän takana leijuvan painovoimakentän. Nukkumisen kanssa pääsee outoihin tiloihin ja uniin. Krapulassa pää on todella tyhjä ja olo meditatiivinen.

Muuten olen ilmeisesti vaihtelevan herkkä. Setting vaikuttaa todella paljon, voi olla että jos olen (väärien) ihmisten ilmoilla ei paljoa tunnu, mutta heti kun pääsee rauhalliseen ympäristöön niin vaikutukset tulevat esiin.
Kratomia en jaksa enää juoda kun rentoutumalla ja muilla tekniikoilla saan itselleni miellyttävämmät olot.
Visuaalejakin löytyy näkökentästä jos niitä lähtee hakemaan.
Pilven poltto... jollain paskalla lätkällä pääsee jo korkealle, pari hatsia hyvää kukkaa vaikuttaa kuin tripillä olisi. Tai oikeastaan tripillä siinä kyllä ollaan silloin, verrattavissa esim. sieninousuihin ja sekin ennen silmien sulkemista. Ensimmäisten pilvenpoltto + meditaatiokokemusten jälkeen olen ollut enemmän tai vähemmän jatkuvasti miellyttävässä tilassa kehollisesti.
dimitri
Lepakko

Post by dimitri »

Itselläni kaikenmaailman lääkkeet ja muut toimivat epätavallisen nopeasti. Masennuslääkkeestäkin psykologi totesi, että olen sitä erittäin harvaa väkeä, jolla vaikutukset tulevat todellakin nopeammin kuin pitäisi. Se myös näkyi Cipralexin kanssa sillä tajuttomalla pahoinvoinnilla, mikä oli paljon kovempi, kuin lääkärin ja psykologin puheiden perusteella osasi odottaa. Paraneminenkin masennuksesta oli liki kuukauden etuajassa vastaavaa keskimääräistä aikaa samasta diagnoosista (ICD-10 F32.10 - keskivaikea masennustila). Särkylääkkeet vaikuttavat todella nopeasti (5-10 minuuttia), tai eivät lainkaan. Saan selvän nousuhumalan jo yhdestä 0,33l 4,7% alkoholijuomasta. Tupakka pistää nupin vippaamaan kokonaan henkeen vedettynä (siksi puolet tupakasta poskareina), ja tuotakin on poltetaan jo kolmatta vuotta, kokoajan miedompaan siirtyen. Jack hereriä tuli poltettua vain kolmasosajointti jos sitäkään ja olin ihan tillintallin, enemmän pilvessä kuin kaverini, joka poltti 2/3 jointista. Rappuset venyivät, sipsit warppasivat takaisin dippikulhoon, seinien sävy rullasi RGB sävyillä (ei mitään välivärejä kuitenkaan) ja oksat katossa näyttivät hymynaamoilta. Nukkumaan mentäessä näin kaverin koiran silmäluomien lävitse. DMT tuli vapotettua oletettavasti treshold annos, mutta vaikutukset olivat selvät, eivät kuitenkaan vielä täyden annoksen "mindfuck". Kärpässieniä kuivatessa kävi Hoffmanit ja kuuden sienen kärpässienimehua päätyi appelsiinimehun joukkoon ehkä korkeintaan 10ml ja vitsi olin kuutamolla.

Toivottavasti en kuole "nuorena". Tosin kasvoin kavereita henkisesti nopeammin huomattavasti. Haavat parantuvat järkyttävän nopeasti, luunmurtumatkaan eivät vaivanneet paria-kolmea viikkoa pidempään. What the fuck am I?
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

dimitri wrote:Toivottavasti en kuole "nuorena". Tosin kasvoin kavereita henkisesti nopeammin huomattavasti. Haavat parantuvat järkyttävän nopeasti, luunmurtumatkaan eivät vaivanneet paria-kolmea viikkoa pidempään. What the fuck am I?
Oot tavallinen ihminen. Ihmiset on erilaisia. Ei sun tarvii tunkee ittees mihinkään kategoriaan, oot sellanen ku oot ja hyvä sellasena. Kasva omista lähtökohdistas käsin.
Bastardo
Tuppisuu

Post by Bastardo »

Kukka ja lätkä tuntuu kolisevan ihan hulluna verrattuna muihin ihmisiin, ja välillä niin kujalla et alkaa oleen ihan vainoharhainen ja miettii aivan ihme juttuja. Näistä syistä tulee välillä paniikkikohtauksen kaltaisia oloja enkä nykyään paljon polttelekkaan... sillon kun polttelee niin yleensä otan jokusen rauhoittavan ni sillon homma on ihan jees. Piri ei tunnu kuin jotenkin piristävän, ja vetäny ihan tupla määriä moniin muihin verrattuna. En tiedä mistä johtuu tällaiset äärilaitaerot yhdessä ihmisessä mut ihan esimerkkinä kerroin...
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Bastardo wrote:En tiedä mistä johtuu tällaiset äärilaitaerot yhdessä ihmisessä mut ihan esimerkkinä kerroin...
Yks ero lienee suhtautuminen paranoideihin ajatuksiin. Jos niitä pelkää, tai suhtautuu niihin niin et ne on huono asia joka pitää saada pois, tai jota ei pitäis ees tulla, ni ne voimistuu takuuvarmasti.

Paras keino välttää paranoian dominanssi lienee se että antaa ittensä välillä ollakin paranoidi. Ei pidä siitä kiinni, mut tarkastelee maltillisesti niitä paranoideja fiiliksiä jotka nyt sattuu tulemaan. Kyl ne menee ohi.
tRip
Moderator

Post by tRip »

Ghanja on omalla kohdallani hyvä indikaattori mielenlaaduille..

Oon muuten huomannut että nautin itseasiassa paljon enemmän kaikenlaisista mömmöistä, nimenomaan pienissä määrin.

Ilman toleranssia mikä tahansa psykoaktiivi toimii voimakkaasti tai sit ei ollenkaan
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
bUkkA

Post by bUkkA »

Yleensä mulla toimii se normaali annos juuri thresholdina eikä muuta. Aina tulee vajarit. Oon huomannut, että noin käy kaikkien päihteiden kohdalla.