Korkein oikeus (kotimainen psykedeelielokuva)

Keskustelua taiteista ja luovuudesta.
Ahab

Re: Korkein oikeus (suomalaisen huume-elokuvan traileri)

Post by Ahab »

Aukikco wrote:En kyllä haluaisi uskoa että tästä olisi tulossa huono leffa - tunnen ohjaajan ja kyseessä on riittävän nyrjähtänyt henkilö, jotta voisi olettaa että kyseessä EI ole peruskauraa.
Aukikco wrote:Ilmeisestikään kyseessä ei ole mikään taide-elokuva, mutta silti varmasti päräyttävä. Myös siltä pohjalta että leffan synnyttänyt mieli on päräyttävä.
Meinaatko jatkaa tätä salaperäisyyttä vai voitko kertoa jotain tämän Olli Ylisen päräyttävyydestä? Mitä muuta hän on tehnyt? Toi Jaska nyt ei ainakaan ollut kovin kummoinen.
aphos
Kameleontti

Post by aphos »

Aukikco wrote:...
Mun mielestä on aika kyseenalainen tyyli, jolla asiat tuossa esitetään. Tästä aiheutuu lähinnä se, että psykedelinen kulttuuri joutuu jälleen kerran naurunalaiseksi. Ihanan ideologisia lähtöpisteitä, siitä pitää antaa propsit. Siinäkin mielessä huono juttu, että teknokulttuuri yhdistetään jälleen kerran huumeisiin, joka on tietysti totta, mutta ei sitä massojen tarvitse tietää.

Mulla on täysi oikeus olla diggaamatta jostain asiasta. Ja Hicksin "positivisuudesta" voidaan olla montaa mieltä. Ajattelen todella samoin, mutta mun mielestä Hicks oli realisti. Ja siksi ihmiset kuuntelevat ko. äijää, koska se ei ollut tyhmä hippi.

Muuten se, mikä on "paskaa" (kauhean rumasti sanottu), on täysin makuasia. Massat nyt diggaavat mitä diggavaat, samapa tuo.
Kyberkulttuuri on täysin psykedelian tuotosta.
Niinpä. Ja vähän enemmän käytännön tasolla, Bill Gates ja Applen Steve Jobs ovat molemmat vanhoja happopäitä. Tuosta Cyber-sanasta vaan tuli kirosana jossain 90-luvun puolessa välissä, kun sitä tungettiin joka paikkaan. Vähintään siinä vaiheessa, kun Billy Idol teki Cyberpunk-nimisen levyn :lol:

Sori, off topic.
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

aphos wrote: Mun mielestä on aika kyseenalainen tyyli, jolla asiat tuossa esitetään. Tästä aiheutuu lähinnä se, että psykedelinen kulttuuri joutuu jälleen kerran naurunalaiseksi.
Ihanaa kyllä kun saa nauraa oikein kunnolla, sitä täällä tarvitaankin. Onhan se aivan vitun mahtavaa kun tietoisuuden kehittyessä ihminen löytää aivan uusia yhteyksiä ja naurunaiheita. Ja jälkeenpäin on todella rentoutunut olo.
aphos
Kameleontti

Post by aphos »

Lymykonna wrote:Ihanaa kyllä kun saa nauraa oikein kunnolla, sitä täällä tarvitaankin. Onhan se aivan vitun mahtavaa kun tietoisuuden kehittyessä ihminen löytää aivan uusia yhteyksiä ja naurunaiheita. Ja jälkeenpäin on todella rentoutunut olo.
Nauraminen on tietysti hyvä asia, mutta mistä syistä? Mun mielestä kannattaa miettiä, että millä tapaa jotain tiettyä kulttuuria tuodaan esiin. Pännii aivan mahdottomasti, kun esim. julkisuudessa puhutaan psykoaktiiveista todella halventavaan ja kevytmieliseen tyyliin, vaikka todellisuudessa näillä tyypeillä ei ole minkäänlaista käsitystä minkä kanssa pelleilevät.

"Psykedelia" todellakin integroituu valtakulttuuriin, mutta massat ei sitä huomaa, se on totta. Valtakulttuuri on ollut ja tulee kuitenkin aina olemaan pinnallista, onttoa ja tylsää. Aivan kuten länsimainen ihminen keskimäärin, jota ko. kulttuuri heijastaa. Fine with me. En halua edes olla osana sitä!

Voisi ajatella, että näistä asioista innostuneet ihmiset ovat johtoryhmää mielen kehityksessä, ja massat seuraavatkin kaukana perässä (ilman huumeita) :D

Olisi varmaankin parempi, jos puhuttaisiin enemmän näiden kasvien/aineiden tuomista opetuksista ja kokemuksista, kuin niiden vetämisestä, koska massat näkevät sen "narkkaamisena".
Tofupekoni
Kameleontti

Post by Tofupekoni »

Tuntuis vähän siltä, että tossa leffassa luodaan taas kerran kuva psykedeelien käyttäjästä perus nistinä.

Kaikkeinn pahinta on, etää liipataan läheltä niitä oikeita ajatuksia ja intuitioita, mitä psykedeelit antavat. Kuten ihmisen omasta vapaudesta kehittää maailmankuva ja olla oma jumalansa. Kun tuollainen ajatus päästetään elokuvassa ilmoille niin, että joku tyyppi huutaa ihan tillin tallin jossain sillalla "Vittu mä oon jumala", ni koko ajatus saatetaan naurunalaiseksi.

Vaikka käytä psykejä ja saan siitä myös juuri tuon tyyppisiä intuitioita, en hengaile entisten ufodokumenttiohjaajien kanssa, enkä ole työtön, en myöskään vedä huumeitä jossain talojen katoilla. Tuo on aivan väärä kuva.

Pistää vituttamaan. Pelkään sitä, että kun joku on nähnyt tuon elokuvan, se luulee tietävän psykedeelisestä kokemuksesta kaiken, eikä anna oikeaa kunnioitusta sitä kohtaan. Näillä esiasetuksilla on mahdotonta käydä järkevää filosofista keskustelua aiheesta, koska nämä ajatukset rinnastetaan työttömiin rappiohippeihin, jotka vetää sieniä jossain vitun diskottekeissä epäonnistuneiden ufodokumenttiohjaajien kanssa.

Missä on kaikki kunnioitus? Pykedeelinen kokemus ei todellakaan ole mikään leikin asia, sitä ei tule vähätellä! Se on pyhä sakramentti ja alan olemaan yhä enemmän sitä mieltä, että se tulisi jättää ainoastaan muutamille shamaaneille, druideille, guruille tai papeille. Ja nyt kun sen tähän kirjoitin, koko ajatus psykedeelistä eliitistä alkoi tuntua etovalta... No, en tiedä vastausta tähän dilemmaan. Ehkä se on todellakin niin, että psykedeelityökalut tulisi jakaa masoille, mutta massat pitäisi ensin kouluttaa käyttämään niitä oikealla kunnioituksella.

Toivottavasti tämä elokuva ei tuo ihmisille oikeutta vähätellä psykedeelistä intuitiota tai psykedeelien käyttäjiä.
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
Swampthing
Apteekki

Post by Swampthing »

Tätä kokemusta ei tule vähätellä! Fraktaalit ei ole leikin asia! Tätä kulttuuria ei tule vähätellä! Sakramentti! Eliitti! Väärä! Oikea! Tyhmä! Fiksu! Ontto valtavirta! Sisällyksekäs alakulttuuri! Nämä asiat eivät koskaan muutu! Meidät pitää huomioida!

Olenko mä jotenkin outo, kun mun mielestä ajatukset ufodokkaristeista, douppaamisesta talon katolla ja psykedeeliKUOSAUKSESTA ei ole millään tavalla epärealistisia? Kyllä niitäkin tapahtuu.
Kaikkeinn pahinta on, etää liipataan läheltä niitä oikeita ajatuksia ja intuitioita, mitä psykedeelit antavat. Kuten ihmisen omasta vapaudesta kehittää maailmankuva ja olla oma jumalansa. Kun tuollainen ajatus päästetään elokuvassa ilmoille niin, että joku tyyppi huutaa ihan tillin tallin jossain sillalla "Vittu mä oon jumala", ni koko ajatus saatetaan naurunalaiseksi.
Muotoillaas asia nyt näin: mä olen viskonut hiekkaa yhden omakotitalon pihalla karjuen joka tavulla eri nuottiin vääntyvällä äänellä "kaTSokAa miTÄ MINÄ osAan", nauraen maanisesti. Se tuntui helvetin hyvältä, mutta kamoon, kyllä se nyt mun trippivahtieni mielestä näytti ja kuulosti lähinnä oudolta ja mahdollisesti pelleltä. Olin kuulemma muutenkin hapoissa ulkosiesti kuin 100 kuppia kahvia juonut seiskaluokkalainen. Se upea, hieno, käsittämättömän selkeä psykedeelinen kokemus joka auttoi juuri sinua eteenpäin elämässä saattaa ihan hyvin näyttää juuri tuolta sillalla tillintallailulta. Se ei vie siltä arvoa pois.

Pännii aivan mahdottomasti, kun esim. julkisuudessa puhutaan psykoaktiiveista todella halventavaan ja kevytmieliseen tyyliin, vaikka todellisuudessa näillä tyypeillä ei ole minkäänlaista käsitystä minkä kanssa pelleilevät.
Mun mielestä on aika kyseenalainen tyyli, jolla asiat tuossa esitetään. Tästä aiheutuu lähinnä se, että psykedelinen kulttuuri joutuu jälleen kerran naurunalaiseksi. Ihanan ideologisia lähtöpisteitä, siitä pitää antaa propsit. Siinäkin mielessä huono juttu, että teknokulttuuri yhdistetään jälleen kerran huumeisiin, joka on tietysti totta, mutta ei sitä massojen tarvitse tietää.
Öööööööööööööööö. Ei massojen tarvitse tietää totuutta, niiden täytyy vaan saada täydellinen, faktuaalinen käsitys huumeista ja hyväksyä "meidät" täydellisesti ja olla nauramatta jne? On vähän pöhköä valikoida sopivia totuuksia, varsinkin kun kaikkien ns. ongelmien (kuten huumeinen reivikulttuuri) kohdalla voi argumentoida erittäin järkevästi.
Toivottavasti tämä elokuva ei tuo ihmisille oikeutta vähätellä psykedeelistä intuitiota tai psykedeelien käyttäjiä.
Ei mikään leffa anna oikeutta yhtään mihinkään. Ehkä typeriä ennakkoluuloja, mutta typerät ennakkoluulot on typeriä ennakkoluuloja.
Pistää vituttamaan. Pelkään sitä, että kun joku on nähnyt tuon elokuvan, se luulee tietävän psykedeelisestä kokemuksesta kaiken, eikä anna oikeaa kunnioitusta sitä kohtaan. Näillä esiasetuksilla on mahdotonta käydä järkevää filosofista keskustelua aiheesta, koska nämä ajatukset rinnastetaan työttömiin rappiohippeihin, jotka vetää sieniä jossain vitun diskottekeissä epäonnistuneiden ufodokumenttiohjaajien kanssa.
Eiköhän "piireissä" oikeasti hengaavien ja fiksusti asiansa esittävien ja argumentoivien ihmisten puheet ole merkityksellisempiä kuin yksi fiktiivinen leffa. Tai ainakin niillä voi aivan varmasti kumota leffan aiheuttamat "vahingot".

Eiku hups, eihän "piirien" ihmiset välttämättä uskalla puhua. En mäkään, nykyäänkään täysin avoimesti.

"Psykedelia" todellakin integroituu valtakulttuuriin, mutta massat ei sitä huomaa, se on totta. Valtakulttuuri on ollut ja tulee kuitenkin aina olemaan pinnallista, onttoa ja tylsää. Aivan kuten länsimainen ihminen keskimäärin, jota ko. kulttuuri heijastaa. Fine with me. En halua edes olla osana sitä!
Pyh, pyh, pyh, pyh, pyh ja pyh, sanon minä. Tuosta tekstistä paistaa niin vahvasti läpi just se, mistä puhuttiin aikaisemmin mainitsemassani Macht und Rebel -lainauksessa. Vihan synnyttämä vastaviha, rasismin synnyttämä vastarasismi ja pelleyden synnyttämä vastapelleys ovat äärimmäisen epärakentavia juttuja. Totta helvetissä "pintakulttuuri" tulee pysymään tylsänä, jos kieltäytyy tekemästä sille itse yhtään mitään ja sen sijaan vaatii, että se "pinta" tulisi, halaisi, myöntäisi olleensa väärässä ja tarjoutuisi kokkaamaan sulle joka viikonloppu. On houkuttelevaa asennoitua näin, koska silloin voi ajatella olevansa paras, mutta ei se edistä asioita yhtään mihinkään suuntaan.
Mieli on mukava paikka asua.
Tofupekoni
Kameleontti

Post by Tofupekoni »

Swampthing wrote: Muotoillaas asia nyt näin: mä olen viskonut hiekkaa yhden omakotitalon pihalla karjuen joka tavulla eri nuottiin vääntyvällä äänellä "kaTSokAa miTÄ MINÄ osAan", nauraen maanisesti. Se tuntui helvetin hyvältä, mutta kamoon, kyllä se nyt mun trippivahtieni mielestä näytti ja kuulosti lähinnä oudolta ja mahdollisesti pelleltä. Olin kuulemma muutenkin hapoissa ulkosiesti kuin 100 kuppia kahvia juonut seiskaluokkalainen. Se upea, hieno, käsittämättömän selkeä psykedeelinen kokemus joka auttoi juuri sinua eteenpäin elämässä saattaa ihan hyvin näyttää juuri tuolta sillalla tillintallailulta. Se ei vie siltä arvoa pois.
Ei mikään leffa anna oikeutta yhtään mihinkään. Ehkä typeriä ennakkoluuloja, mutta typerät ennakkoluulot on typeriä ennakkoluuloja.
Kiitos Swampthing, ei taas tajunnut herra Pekoni norsunluutornisaan nauraa omille glorifioiduille ajatuskuvilleen psykedeelisestä elämästä. :oops:

Olet oikeassa, kyllähän sitä on toinen toistaan hullumpiin tilanteisiin itsensä sotkenut pykedeelisillä matkoilllaan. Ja siinä olet varsinkin oikeassa, että yhden elokuvan tuomat typerät ennakkoluulot todellakin on vain typeriä ennakkoluuloja.

Sekin on totta, että meidän yhteisönä pitää olla varovaisia, ettemme yritä profiloida itseämme muiden yläpuolelle. Koska sitä emme todellakaan ole ja se on myös osa meidän voimaamme Pysytäänhän rehellisinä itsellemme, toverit!

Kiitos kritiikistä, swampthing. Jos täällä voisi jakaa karmaa, saisit sitä minulta nyt roppakaupalla, koska vaatii tietynlaista rohkeutta olla eri mieltä. Vaikkakin meillä kaikilla on siitä kokemusta, sillä olemmehan porukassa, joka on yhtenäinen siksi, koska olemme eri mieltä!
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Ahab wrote:Meinaatko jatkaa tätä salaperäisyyttä vai voitko kertoa jotain tämän Olli Ylisen päräyttävyydestä? Mitä muuta hän on tehnyt? Toi Jaska nyt ei ainakaan ollut kovin kummoinen.
Ei kyse oo mistään jäbän tuotoksista ku en oo niitä nähnyt. Enemmänkin kyse on vaan siitä että kyseessä on äärimmäisen persoonallinen tyyppi joka kykenee vaikka mihin.
aphos wrote:Mun mielestä on aika kyseenalainen tyyli, jolla asiat tuossa esitetään. Tästä aiheutuu lähinnä se, että psykedelinen kulttuuri joutuu jälleen kerran naurunalaiseksi. Ihanan ideologisia lähtöpisteitä, siitä pitää antaa propsit. Siinäkin mielessä huono juttu, että teknokulttuuri yhdistetään jälleen kerran huumeisiin, joka on tietysti totta, mutta ei sitä massojen tarvitse tietää.
Mua huvittaa se miten saatanan vakavasti sä otat ittes, kokemukses ja eliittis. Swampthing on asian ytimessä.
Mulla on täysi oikeus olla diggaamatta jostain asiasta. Ja Hicksin "positivisuudesta" voidaan olla montaa mieltä. Ajattelen todella samoin, mutta mun mielestä Hicks oli realisti. Ja siksi ihmiset kuuntelevat ko. äijää, koska se ei ollut tyhmä hippi.
Yhäkö kelaat että realismi ja optimismi sulkee toisensa pois? Todellinen optimismi on realistista. Sun pessimismis on musta tosi naiivia ja epärealistista. En sano tätä loukkauksena vaan yksinkertaisesti suorana kritiikkinä. Ota se vastuu itelles. Tällä hetkellä vaan syytät muita siitä että sua vituttaa, fraaseilla kuten "mulla on kaikki hyvin mut maailma on vaan perseestä". Se on vitunmoista itsepetosta.

edit: tää varmaan onkin sulle tuttu, mut jos Hicksin optimismi jäi vielä epäselväks, ni:
"The world is like a ride in an amusement park. And when you choose to go on it, you think it's real because that's how powerful our minds are. And the ride goes up and down and round and round. It has thrills and chills and it's very brightly coloured and it's very loud and it's fun, for a while. Some people have been on the ride for a long time and they begin to question, is this real, or is this just a ride? And other people have remembered, and they come back to us, they say, "Hey - don't worry, don't be afraid, ever, because, this is just a ride..." And we... kill those people. "We have a lot invested in this ride. Shut him up. Look at my furrows of worry. Look at my big bank account and my family. This just has to be real." Just a ride. But we always kill those good guys who try and tell us that, you ever notice that? And let the demons run amok. But it doesn't matter because: It's just a ride. And we can change it anytime we want. It's only a choice. No effort, no work, no job, no savings and money. A choice, right now, between fear and love. The eyes of fear want you to put bigger locks on your doors, buy guns, close yourself off. The eyes of love, instead, see all of us as one. Here's what we can do to change the world, right now, to a better ride. Take all that money that we spend on weapons and defences each year and instead spend it feeding and clothing and educating the poor of the world, which it would many times over, not one human being excluded, and we could explore space, together, both inner and outer, forever, in peace. Thank you very much, you've been great."

Onhan toi nyt ihan vitun hippiä.

Totta kai Hicks oli vihainen. Kaikki ovat ajoittain vihaisia. Ei se vaan sulje optimismia pois, ja se että kuvittelet muuta johtuu siitä että välttelet kohtaamasta tätä asiaa. O t a s e v a s t u u .

BANG BANG BING BONG!

Ja tosiaan, tutustu siihen millanen elämä edellämainituilla optimisteilla oli. Ei se vitussa ollu ruusullatanssimista, pataan tuli ja aivan vitun lujaa. Just se synnyttää realismin ja optimismin, käsi kädessä. Samoin mullakin on käyny, ja useimmilla tietämilläni järkevillä optimisteilla.

Muuten Swampthing sit sanoki olennaisen.
Ahab

Post by Ahab »

Aukikco wrote:
Ahab wrote:Meinaatko jatkaa tätä salaperäisyyttä vai voitko kertoa jotain tämän Olli Ylisen päräyttävyydestä? Mitä muuta hän on tehnyt? Toi Jaska nyt ei ainakaan ollut kovin kummoinen.
Ei kyse oo mistään jäbän tuotoksista ku en oo niitä nähnyt. Enemmänkin kyse on vaan siitä että kyseessä on äärimmäisen persoonallinen tyyppi joka kykenee vaikka mihin.
Jos ei muuta niin sai meidät ainakin provosoitua tähän keskusteluun jota tässä kejussa on käyty :lol:
Ei mutta jos vaikka katsotaan toi leffa eka ja jatketaan sitten.
DrWest

Post by DrWest »

Hoi! Katsottiin tänään Korkein Oikeus Suomen ensimmäisenä blueray näytöksenä Helsingin Bristolissa ja laadusta mulla ei ainakaan oo valittamista. Leffa tulee Finnkinon levitykseen pienissä teattereissa ympäri Suomen ja dvd:llä joulukuussa. Leffan tekeminen on ollut vaikea ja paikoin helvetillinen proggis ja hommaa on tehty niin hyvin kuin meidän resursseilla pystyy. Ja tässä maassa elokuvateollisuuden tukiessa valtaosin isolla rahalla tuotettua paskaa tämänkaltaista elokuvaa ei ole helppo saada levitykseen, puhumattakaan rahoituksesta.

Jengi on aika tosi hakusessa sen mielipiteidensä suhteen tässä topicissa, älkää vajotko epätoivoon kaiken vääristelevän progandan edessä ja tuomitko. Ymmärrän kyllä että se vanha traileri ei välttämättä välittänyt täysin oikeaa kuvaa hommasta. Kommentoijilla ei selkeästi ole minkäänlaista hajua siitä, että ketä tätä leffaa on ollut tekemässä ja ei kannata missään tapauksessa verrata Ylisen aikaisempia viiden pennin tuotoksia tähän. Menkää katsomaan ja muodostakaa toki omat mielipiteenne sen jälkeen.

Seuraava mahdollisuus nähdä pätkä on R&A -festareilla keskiviikkona 24.9. klo 21 Andorrassa ja musaklubi klo 23 eteenpäin Dubrovnikissa. www.hiff.fi

www.korkeinoikeus.com

om
Jihad
Psykonautti

Post by Jihad »

Olikos kukaan muu eilen Andorrassa katsomassa leffaa? Vaikka elokuva oli tuollaiseksi köyhän budjetin leffaksi hyvin tehty ja varsin viihdyttävä, mielestäni sen huumeita käsittelevä osuus -eli mikä meitä tässä lähinnä kiinnostaa- oli ihan valistusdiipadaapaa. Mitään uutta visiota ja kumouksellista näkemystä ei psykedelia-aihepiiristä tosiaan tullut. Kandee toki katsoa kuitenkin.
"And I asked the mushroom once about the social chaos at the end of history, and the mushroom said 'No worry, bro. This is what it's like when a species departs for hyperspace."
-Terence McKenna
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Olihan se nyt hieno elokuva. Seuraava teksti saattaa sisältää jotain pieniä spoilereita, ei mitään suoraa juonesta vaan enemmän irtohavaintoja tietyistä ominaisuuksista.

Oli siinä mielestäni puutteita, moni juttu herätti kriittisiä ajatuksia, keloja siitä mitä olisin ite tehnyt toisin, mutta mitä siitä? Koin intensiivisiä tuntemuksia, elokuvassa oli paljon hyviä elementtejä, psykedelia tunki kiihkeästi läpi puitteista jotka sinänsä olivat jossain määrin perinteiset, eikä leffa suurimmaksi osaksi ottanu itteänsä liian vakavasti. Luulen että aika moni tulee suhtautumaan liian ryppyotsaiseksi ja siksi pettymään - mulle tuli joistain kohtauksista samanlainen fiilis ku Jodorowskyn jutuista.

Tärkeä rooli tällä leffalla on musta se, että se avaa suuren yleisön tietoisuuteen jotain uudenlaista, maagista, sellaista jota ei yksinkertaisesti ole suomalaisessa elokuvassa ennen käsitelty, etenkään tällaisella suorasukaisuudella. Se herättää takuuvarmasti kiinnostusta psykedeliaan.
Jihad wrote:mielestäni sen huumeita käsittelevä osuus -eli mikä meitä tässä lähinnä kiinnostaa- oli ihan valistusdiipadaapaa.
Musta ongelmana oli eniten se, että asioita käsiteltiin turhan pintapuolisesti - ihmisten motiiveja ois voinut avata paljon enemmän, keskusteluja syventää. Mitä ilmeisimmin aika paljon kamaa on jääny leikkauspöydälle. Vähemmän tapahtumia ja jäljellejäävien kohtausten syvempää käsittelyä olisin itse kaivannut. Tästä saatto toki jäädä valistusdiibadaabafiilis just sen takia, ettei esim. psykedeelisten kokemusten vaikutuksia eritelty enemmän, mutta mikä osuus leffasta nyt varsinaisesti oli huumevalistusmaista propagandaa? Joidenkin hahmojen irralliset kommentit? Minusta aika selvä havaittava visio oli se, että sekavampien ihmisten psykedeelimatkailu oli sekavampaa joskin silti kasvattavaa, ja selkeämmät tyypit taas saivat matkoistaan selkeämpiä, suoraan avartavampia kokemuksia.
Mitään uutta visiota ja kumouksellista näkemystä ei psykedelia-aihepiiristä tosiaan tullut.
Jaa, missä suomileffoissa näitä juttuja on käsitelty, tai edes muissa ku suomileffoissa?
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

Jihad wrote:oli ihan valistusdiipadaapaa.
No ei sitä nyt ainakaan.
Jihad
Psykonautti

Post by Jihad »

Spoilerivaroitus.
Aukikco wrote:Musta ongelmana oli eniten se, että asioita käsiteltiin turhan pintapuolisesti - ihmisten motiiveja ois voinut avata paljon enemmän, keskusteluja syventää. Mitä ilmeisimmin aika paljon kamaa on jääny leikkauspöydälle. Vähemmän tapahtumia ja jäljellejäävien kohtausten syvempää käsittelyä olisin itse kaivannut.
Olet oikeassa. Henkilöhahmojen persoonallisuuden huomioon ottaen kuvaukset saattoivat olla hyvinkin osuvia. En niinkään tullut ajatelleeksi mainitsemaasi tripin selkeyttävää vaikutusta selkeisiin ihmisiin. Asia jäi kyllä jokseenkin vähälle huomiolle elokuvassa. Mitä itse olisin kaivannut enemmän olisi ollut syvempää kuvausta siitä mitä heidän käsitemaailmassaan tapahtui psykedeelien vaikutuksen alaisena. Nyt päämäärätön sekoilu oli huomion keskipisteenä.
Se herättää takuuvarmasti kiinnostusta psykedeliaan.
Jos ei itsellä olisi kokemusta siitä mistä aiheessa on todellisuudessa kyse, niin tuo olisi todennäköisemmin tappanut kiinnostusta. Pelottanut pois. Riippuu varmaan aika paljon ihmisestä minkä näkee mielenkiintoisena. Voisi kyllä yrittää katsoa pätkän uudestaan jahka se tulee levitykseen, ehkä se voisi aueta uudella tavalla jos kiinnittäisi huomiota eri asioihin. Tämä kuitenkin oli se mitä jäi ensikatsomalta fiilareiksi.
"Jaa, missä suomileffoissa näitä juttuja on käsitelty, tai edes muissa ku suomileffoissa?"
Ongelmana oli varmaan se että trailerin ja keskustelun perusteella odotin jotain tosissaan psykedelian henkisiin mahdollisuuksiin keskittyvää tarinaa, jossa on avoin loppuratkaisu ja katsojan pohdittavaksi jää heränneen uudenlaisen maailmankatsomuksen arvo. Nyt loppuratkaisu päätyi mielestäni aika selkeään johtopäätökseen koko touhun mielekkyydestä.
Lymykonna wrote:No ei sitä nyt ainakaan.
Ei ghanjan osin, mutta deelien kyllä. Vai aukesko tää muka mulle näin eri tavalla kuin muille? Katsonko maailmaa kuosilasien läpi ja jos ei trippailua glorifoida, en ole tyytyväinen. Voi se olla niinki.

Enkä missään nimessä tarkoittanut että leffa olisi ollut huono. Kuten sanoin, hyvin tehty ja viihdyttävä paketti kaiken kaikkiaan, kannattaa todellakin katsoa. Puutuin vain trippikuvausten realistisuuteen.
"And I asked the mushroom once about the social chaos at the end of history, and the mushroom said 'No worry, bro. This is what it's like when a species departs for hyperspace."
-Terence McKenna
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

Kevyitä spoilereita seuraa
Jihad wrote:Ei ghanjan osin, mutta deelien kyllä. Vai aukesko tää muka mulle näin eri tavalla kuin muille? Katsonko maailmaa kuosilasien läpi ja jos ei trippailua glorifoida, en ole tyytyväinen. Voi se olla niinki.

Enkä missään nimessä tarkoittanut että leffa olisi ollut huono. Kuten sanoin, hyvin tehty ja viihdyttävä paketti kaiken kaikkiaan, kannattaa katsoa. Puutuin vain trippikuvausten realistisuuteen.
Realismista en tiedä, onko edes mahdollista psykedeelistä kokemusta kuvattaessa. Ekspressiivistä se kyllä oli ja se antoi minusta kuvan trippaamisen yhdestä mahdollisesta puolesta. Kukaan ei kuollut, vahingoittunut pysyvästi tai "jäänyt tripille" - nuo minä lähinnä yhdistäisin valistuspropagandaan - joten ei minulle jäänyt elokuvasta kuvaa että psykedeelit olisivat vahingollisia. Ahdistavat tripit ja kusipäisyys ovat mahdollisuuksia ja leffassa kuitenkin kuvattiin myös hyviä puolia.

Käyttäjät olivat kuitenkin epätasapainoisia ihmisiä joten jälkikin oli sen mukaista.
Aesma
OD

Post by Aesma »

Mitäs mitäs?
Tämä video on poistettu youtubesta?
Löytyisikö jotain alt. linkkiä tms?

E: Sori, olen tyhmä, elkkee syyttäkö minua, se on periytyvää :(
Löyty jo.......

E2: Haha, katoin tuon trailerin, aika koominen, mutta myös hyvin kiinnostavalta viakuttava pätkä...
Taidanpa hommata tämän pätkän jostain....
Aurinko
Tuppisuu

Post by Aurinko »

Rakkautta & Anarkiaa - elokuvafestivaaleilla yleisömenestyksen saavuttanut Korkein Oikeus jälleen näytillä pk-seudulla isolla kankaalla, tapahtuman muodossa:

La 1.11 @ Taffa, Espoon Otaniemi, otakaari 22 (mm. Kampista bussit 102T,103,195) :

Korkein Oikeus - elokuva (20-22)
Skyjacker (22.30-23.30)
Hidria Spacefolk (24-01)
Dj Huopis

Wider Vision sound consept, Hailinen lightning.

Koko setti 10e.

http://www.korkeinoikeus.com
tropic
Apteekki

Post by tropic »

Aurinko wrote:Rakkautta & Anarkiaa - elokuvafestivaaleilla yleisömenestyksen saavuttanut Korkein Oikeus jälleen näytillä pk-seudulla isolla kankaalla, tapahtuman muodossa:

La 1.11 @ Taffa, Espoon Otaniemi, otakaari 22 (mm. Kampista bussit 102T,103,195) :

Korkein Oikeus - elokuva (20-22)
Skyjacker (22.30-23.30)
Hidria Spacefolk (24-01)
Dj Huopis

Wider Vision sound consept, Hailinen lightning.

Koko setti 10e.

Kuulostaisi todella hyvältä. Pitäisi koittaa päästä tuonne.
Can it be all so simple?
Aurinko
Tuppisuu

Post by Aurinko »

Rakkautta ja Anarkiaa - festivaaleilla yleisömenestyksen saavuttanut Korkein Oikeus saapuu 2K digitaalinäytökseen Finnkinon ( http://www.finnkino.fi/movie/2550/) Vantaan Flamingo teatteriin. Ennakkonäytös 17.11 klo 17:30, leffaa katsomaan tuleville jaetaan Korkein Oikeus armeijatakkeja ja t-paitoja.

Peace out, Rock on!

Aesma
OD

Post by Aesma »

Aurinko wrote:Rakkautta ja Anarkiaa - festivaaleilla yleisömenestyksen saavuttanut Korkein Oikeus saapuu 2K digitaalinäytökseen Finnkinon ( http://www.finnkino.fi/movie/2550/) Vantaan Flamingo teatteriin. Ennakkonäytös 17.11 klo 17:30, leffaa katsomaan tuleville jaetaan Korkein Oikeus armeijatakkeja ja t-paitoja.

Peace out, Rock on!

Tonne Finnkinoon mä menen!

Tai mikä helvetin Flamingo onkaan!!!
Raz
Psykonautti

Post by Raz »

Päästiin paikalle taffaan 10min leffan jälkeen :x
Aurinko
Tuppisuu

Post by Aurinko »

Korkein Oikeus @ Tennispalatsi 2 pe 28.11 klo 22:45 ja la 29.11 klo 22:45. Elokuva näytetään huippulaadukkaana 2K kopiona, liput myynnissä kaikissa FK:n teattereissa, nyt :)
Raz
Psykonautti

Post by Raz »

Perjantaina ois tarkotus mennä 8)
Aurinko
Tuppisuu

Post by Aurinko »

Huomenna 3.12 Korkein Oikeus nähtävillä Andorrassa klo 16:00, 18:00 & 20:00. Enkkuteksteillä. Liput 5e. Jatkot Dubrovnikissa ->

:)
Ahab

Post by Ahab »

Mun piti mennä kattoon leffan toi yhden kaverin kanssa mutta hän on makuunissa töissä ja sanoi että se tulee vuokralle parin viikon päästä niin päädyimme että eiköhän se malta sitten kotisohvaltakin katsoa.
Kalastaja

Post by Kalastaja »

Tuli vihdoin käytyä kattomassa pätkä, kun se kerran pyöri kohtuulliseen hintaan andorrassa.

Oli paljon parempi kun odotin ja yllätti tosi positiivisesti. Hyvää peruselokuvaa kivalla tarinalla, josta jäi hyvä mieli, vaikka ei tajuntaa räjäyttänytkään. Aika paljon oli sellasia kohtauksia jotka tuntu aika väkipakolla jonnekin sinne tungetuilta (mm. martikaisen polttoa, jointtien käärintä, sytyttelyä ja sammuttaminen, kuvia hamppumarssilta, prokannabis propagandaa). Alussa oli leikkaukset kämäsempiä kuin lopussa, tai sitten elokuva imaisi sisäänsä sen verran, että ei tullut keskityttyä leikkauksiin enää siinä vaiheessa. Happo/sieni kohtaukset oli pääosin hienosti tehty, mitä nyt jotku happoset pallerot näytti tosi muovisilta. Tunnelma välittyi hyvin ja vastasi tietyllä tasolla ainakin omia kokemuksia. Jos ei ole deelejä syönyt niistä jäi varmaan vähän liian konkreettinen kuva. Tai siis, voin kuvitella että ne kuvat ymmärretään kirjaimellisesti vaikka ne ovatkin vain vertauksia.

Tarina oli aika peruskuraa rakkaustarinallaan, mutta ei missään nimessä liian kermainen tai lattea, vaikka välillä vähän paikallaan junnasikin ja aika ennalta-arvatta oli. Samaa hyvää fiilistä kuin jenkkilän high school -elokuvissa.

Ehdottomasti parhaita suomalaisia perinteisen kaavan tarinaelokuvia (lasken Kaurismäen pois tosta kategoriasta). Sinällään tosi kiva ja näennäisesti helppo, mut ei mitään mitä tulis katottua uudestaan ja uudestaan.
Oikeestaan toi onnistu nousemaan perinteisen junnaavan tarinan yläpuolellekin, koska siinä kuitenkin oli tosi psykedelisoituneita ajatuksia, jotka välillä liikku skitsofrenian rajamailla. Vaikka toi tarina ja kuvakerronta sinällään oli tosi perinteistä ja kaavamaista, se kuitenkin onnistui vakuuttamaan ja jätti tilaa omalla tulkinnalle kivasti. Tossa kun sanoin elokuvaa helpoksi tarkoitin juuri elokuvan näennäistä yksinkertaisuutta, josta kuitenkin hehkuu tietynlainen postiivinen innostus ja ihmetys maailman luonteesta, joka jää elämään lopputekstien jo mentyä ja teatterin valojen syttyessä päälle.

Sellanen leffa, jota tulee varmasti monet kattomaan parinkymmenen vuoden päästä hymyssä suin, jos sillon vielä leffoja katellaan. Erittäin hyvä ajankuvaus pienestä alakulttuurista, jossa puhutaan isoista myyttisistä tarinoista, ja taistellaan pienistä ihmisen tarpeista.

--
setä aurinko wrote:Huomenna 3.12 Korkein Oikeus nähtävillä Andorrassa klo 16:00, 18:00 & 20:00. Enkkuteksteillä
Siel mitää enkkutekstejä ollu ainakaa 2000 näytöksessä. Vaarallista tollanen mainostaminen. Jos tonne olis tuonu jonku ulkomaalaisen kaverinsa olis ollu tosi tylsää.
Jos tekniikka kusi se kusi, mut sekin olis varmaan ollut korjattavissa jotenki joskus.
Kalastaja

Post by Kalastaja »

Tää viesti voi sisältää jotain spoilereita syvällisestä elokuvan perustavaalaatua olevasta olemuksesta, et jos ei oo leffaa nähnyt ei ehkä kannata lukea eteenpäin.

Tofupekoni wrote:Tuntuis vähän siltä, että tossa leffassa luodaan taas kerran kuva psykedeelien käyttäjästä perus nistinä.

Oon täysin erimieltä.
Toisekseen se huusi "minä olen jumala" kotibileissä, jossa oli tosi ahdstunut lopulta. Junaradan yläpuolella kaupungin toimistorakennuksien ja mainosten loistaessa valoa taustalla puhuttiin ihmisen ohjelmoinnista.

Huomasin, että et edes ollut nähnyt elokuvaa kun tuon kommentin kirjoitit, no mut silti.

"Minä olen jumala" on kuitenki aikas monien tiukka kokemus deelien alasena, ja se että se möläytetään noin saa asian vaikuttamaan naurettavalta, mutta se on silti todellisuutta ja jonkun kokemus. Ei se riistä sen arvoa, että se puetaan sanoiksi aika tökerösti. Deelikokemusten sanoiksi muttaaminen on käytännössä mahdotonta. Se on jo yksi sellaisten kokemusten ominaisuus; sanoin kuvaamaton.

Mun mielestä toi elokuva onnistui erittäin hyvin kuvaamaan psykedeelisten kokemusten vajaavaisuutta, puutteita ja sitä kuinka vaikeasti ne voi olla integroitavissa normaaliin elämään. Eihän ton ollut edes tarkoitus olla joku prohuume dokkari, tai syvällinen esittely psykedeelien saloihin, vaikka aika lässyn lässyn prokannabis oli etenkin yhdessä ihan liian pitkässä kohtauksessa.
Ajankuvaus yhdestä erittäin mielenkiintoisesta ajasta ja paikasta, johon tietyt päihteet kuuluu tiukkana osana.

Jihad wrote:niinkään tullut ajatelleeksi mainitsemaasi tripin selkeyttävää vaikutusta selkeisiin ihmisiin. Asia jäi kyllä jokseenkin vähälle huomiolle elokuvassa. Mitä itse olisin kaivannut enemmän olisi ollut syvempää kuvausta siitä mitä heidän käsitemaailmassaan tapahtui psykedeelien vaikutuksen alaisena. Nyt päämäärätön sekoilu oli huomion keskipisteenä.
Mun mielestä tossa ei hirveesti ollut päämärätöntä sekoilua. Tai no, sillä tavalla, että deelien käyttö oli aika "vedetään bileissä happoo", eikä mitään muuta, mutta sitähän elokuva kuvasikin. Mut et ei ne ite kokemukset mun mielestä sekoilua ollu. Vaikeita kokemuksia.
Sekoilulla ite ymmärtäisin enemmän järjetöntä sekakäyttöä, mutta tavallaan kyl tommosta "otan jonkun kotibileisiin happoa" meininkiä kans. Ei hirvee todennäköisyyslaskija tarttee olla, että voi sanoa sen menevän aika kaottiseks.

Eihän tos elokuvassa kyl ollu yhtäkään järkevää deelien käyttötilannetta, mut jos olisi ollu olis elokuvakin tietty ollu ihan erilainen ja jo juonen puolesta olis pitäny tehä isojakin muutoksia tohon verrattuna.

Toi 'selkeyttää selkeitä' sanoma jäi mulle kans elokuvasta vähän vajaavaiseks. Puhutaan varmaan siit kiihottavasta psykan opiskelijasta. Eihän sen sienitrippailua lopulta sit hirveesti käsitelty. Silitteli puuta ja luetteli jotain niistä yksinkertaisista tapahtumista, joita ei selvin päin välttämättä ajattele, mutta jotka deeleissä tuntuu tosi ihmeellisiltä ja kauniilta, ja selkeyttää kuvaa siitä kuinka kaikki liittyy kaikkeen.
Uke
LD50

Post by Uke »

Hmph.. Ei taida edes Savoon päin tulla leffoihin. Tuleekohan / Onko tää Makuuniin tjsp. josta vois vuokrata, kun ei meinaa .torrent:iakaan löytää?
Image
''Ihmiset ovat tismalleen kuin kukat: tarvitsemme aurinkoa ja hoivaa ja sen sellaista, mutta kasvamme paremmin kun päälle nakkaa pussin paskaa.''

PLUR Peace, Love, Unity, Respect.
Ahab

Post by Ahab »

Gandalffi wrote:Hmph.. Ei taida edes Savoon päin tulla leffoihin. Tuleekohan / Onko tää Makuuniin tjsp. josta vois vuokrata, kun ei meinaa .torrent:iakaan löytää?
Tulee makuuniin viikolla 50. DVD julkaistu 5.12
Aurinko
Tuppisuu

Post by Aurinko »

Korkein Oikeus kiittää&kumartaa yhteisöä suuresta tuesta sekä tekovaiheessa että elokuvan viemiseksi suuremmille areenoille! =)
Dvd kaupoissa&vuokraamoissa 5.12 -> (Stockmann, Homeenter, Veljekset Keskinen, J.Kärkkäinen, Anttila, CDON, Discshop, Levykauppa Äx, R-kioski, Videofirma Makuuni, Filmtown).
Teatterissa nähtävillä huippulaadukkaana 2k - kopiona Espoon Sello Bio Rex:ssä (http://www.biorex.fi) Pe 12.12 klo 14:30 & 20:45, La 13.12 - To 18.12 klo 20:45, paitsi Ti 16.12 klo 19:30.

Peace out, Rock on!