Jamaikalainen musiikki ja Rastafari-kulttuuri.

Keskustelua taiteista ja luovuudesta.
Poliklinikka
OD

Jamaikalainen musiikki ja Rastafari-kulttuuri.

Post by Poliklinikka »

Ketään näistä kiinnostuneita?

Mua kiinnostaa ja on kiinnostanut jo vuosia. Päihdekiinnostuneisuus lähtenyt mulla reggae musiikista.

Bob Marley
Damian Marley
Ziggy Marley
Stephen Marley
Raappana
Ska-punk
Ragga
Ragga-punk
Dancehall

Mitä kuuntelette?

Rastafarismiin mulla ei ole identiteettiä. Jotenkin Raamatun/"jumalansanan" noudattaminen kirjaimellisesti ei ole mun juttu. Ennemmin yhdistän Rastafarin ja Shamanismin parhaat puolet "omaksi jutuksi". Takkutukkaa eioo, mutta se tulee muuttumaan kun hiukset kasvaa.

Rastafari kulttuurista on hirveän vähän käytännön tietoa. Tätä luultavasti hämmentää hirviän erilaiset erilaiset ihmiset ja reggae musiikkin kaupallistuminen.
Ahab

Re: Jamaikalainen musiikki ja Rastafari-kulttuuri.

Post by Ahab »

Reggae- ja rastajutuista mulla kai lähti kaikki kyseenalaistamismeininki joskus sillon kun Kompostikoplalta tuli Täyteen -biisi. Sitten siirryin eteenpäin muihin juttuihin. Joskus tulee vielä kuunneltua reggaeta ja tänäänkin pistin pitkästä aikaa soul captain bandia soimaan. Mutta reggae kuulostaa nykyään korvaani yleensä masentavan hitaalta ja olenkin nopeuttanut pitch nostolla monet reggaebiisit drum'n'baseks. Toimii!
Aesma
OD

Post by Aesma »

Minua ei kiinnosta reggae musiikki lähes ollenkaan enää ja Rastafari-kulttuuri/uskonto ei kai koskaan ole kiinnostanut...
Mutta reggaeta tulee joskus harvemmin kuunneltua ja onhan se ihan menevää, riippuu vähän fiiliksistä, niin kuin kaikki, aina.
Reggae on mun kohdalla aikalailla ollutta ja mennyttä.
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

Mua on myös häirinnyt jo pitkän aikaa reggaessa (isossa osassa, ei kaikessa) tuo masentava hitaus. Semmoinen tietty väsynyt, junnaava "läpsytys". Perinteisämmässä reggaessa tähän olen törmännyt useimmin.
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
tropic
Apteekki

Post by tropic »

Aikoinaan tuli kuunneltua aika paljon reggaeta. Kai se oli vähän imago juttukin kun oli pitkät locksitkin päässä. Liian hidasta mullekin, mutta joinain erikoispäivinä joskus saatan fiilistellä pilvessä sitä vanhojen aikojen kunniaksi, Kapteeni-Aäntä ja etenkin Soul Captain Bandia, mahdollisesti myös jukkapoikaa.
Can it be all so simple?
Poliklinikka
OD

Post by Poliklinikka »

Reggae on aika hidasta, mutta kuuntelenkin enimmäkseen dancehallia ja raggamuffinia, jotka on sitten paljon nopiampia. Jr Gong on parasta!

http://www.youtube.com/watch?v=DtryMbWDlgs
http://www.youtube.com/watch?v=XflRKbiHrTo
http://www.youtube.com/watch?v=kZQHS6Cj-Wc
http://www.youtube.com/watch?v=8mmAuHieD7Q
Adrenochrome
Psykonautti

Post by Adrenochrome »

Bob Marley on aika okei ja ska-punk menee ihan mielellään. Dub reggae (esim. Scientist) on oikein kivaa musiikkia, suosittelen.

Rastafariuteen en ole juurikaan perehtynyt.
All of it was made for you and me cause it just belongs to you and me. So lets take a ride and see whats mine.
Happotatti
Apteekki

Post by Happotatti »

Bob Marleytä ja raappanaa tulee aika usein kuunneltua. En siltikään ole takkutukka, eikä musiikkimaku ole ainoastaan reggae. Musiikkimaku on väliltä Lea Laven-Burzum.
Valehdeltaisko, että kaikki ois kohta ihan vitun hyvin?
Poliklinikka
OD

Post by Poliklinikka »

Mu nmusiikkimaku on väliltä Robert Johnson -> Arch Enemy. Metallia ja Reggaeta kuuntelen eniten.
Ahab

Post by Ahab »

This video is not available in your country. Mitäs vittua tää nyt on?
Kalastaja

Post by Kalastaja »

jesuiitta wrote:Mua on myös häirinnyt jo pitkän aikaa reggaessa (isossa osassa, ei kaikessa) tuo masentava hitaus. Semmoinen tietty väsynyt, junnaava "läpsytys". Perinteisämmässä reggaessa tähän olen törmännyt useimmin.
Sama juttu.
Yleensä menee jotakuinkin sillä tavalla, että olen ensin aikas täpinöissä ajatuksesta kuunnella reggaeta, sitten jaksaa kuunnella kaksi kolme biisiä ennen kuin se hitaus alkaa syödä sen verran, että pitää mennä nukkumaan tai vaihtaa musaa.

Rootsreggaessa on tosiaan enemmän tota hitautta. Burning Spear, Black Uhuru, Peter Tosh ja tollaset voi välillä jumauttaa aika katatoniaan. Vanhaa dancehallia tuli jossain vaiheessa kuunneltua myös, mutta sama hitaus siinä piilee jossain taustalla kaiken paukkeen alla. Yellowmania ja Eek-a-Mousea tuli pääasiassa kuunneltua Dancehallista, mutta varmaan sielläkin nopeempaa musaakkia on. Uudempaa reggaeta ei ole suomen ulkopuolelta juuri tullut kuunneltua.

Rootsreggaesta väännettyä alkudubbia - Lee Perrya, King tubbya, scientistia - on myös tullut kuunneltua. Mukavaa vaihtelua perinteiselle reggaelle, mutta säilyttää kuitenkin sen reggaefiiliksen. Savuahan toi musiikki kaipaa, muuten ei oikein onnistu.
Australiassa ja Uudessa-Seelannissa dub on kuulema tosi iso juttu ja jonkin verran aika groovia aussi dubbia on tullut kuultua viimeaikoina. Saundi on enemmän kevyttä poprockmaista kuin tuota vanhaa Jamaikan pysäyttävää savudubbia.
Junkka voi tietty olla todella reggaemaista - ahabihan sanoi pitchaavansa reggaeta d&b:si, ja onhan jotain ihan reggae junglea tehty jo 90-luvun alussa.
Pentabarf
Lepakko

Post by Pentabarf »

Rekee pärähtää kyllä ja rastafarismiakin on tullut "opiskeltua" muutaman kirjan verran. Rastafarismi on antanut jotain pieniä elämänohjeita, mutta ei mitään isompaa tietä. Reggaesta innostuin oikeastaan kun kuuntelin Clashin London Calling levyä ja sitä kautta sitten löytyikin iso kasa mahtavia artisteja kuten vaikka Willie Williams, Mikey Dread, Jimmy Cliff, Slickers, Maytals, Lee Perry, King Tubby, Jackie Edwards, Max Romeo sun muut vanhemmahn polven rekeemiehet.

Näistä uusistä ei kauheasti ole jaksanut innostua. Varsinkin nuo levynpyörittäjät, dancehallit ja sämplääjät ei päräytä niin hienosti kuin nämä perinteiset bändipohjalta vedetyt setit. Varsinkin tuo 60-70 luvun poliittisesti epävakaa Jamaika tuntui puristavan artisteista todella intensiivistä kamaa ulos. Nämä lähiöbändit ei ehkä niin yllä sille tasolle nykyään.

Suomireggae on vähän liian kulutettu juttu jo vaikka jotain hyviäkin artisteja vielä löytyy esim. Raappana. Jukka Poika ja Pelle Miljoona varmaan eniten iski joskus nuorempana ja kyllähän ne vieläkin levylautasella vierailee.

Mulle kyllä iskee tämä laahaava tempo hyvin. Savuissa varsinkin sopii kaikkiin liikkeisiin mitä parhaiten tuo keinuttelu.
"Ihmiset, jotka eivät kestä huumeita, tarrautuvat todellisuuteen."
Ahab

Post by Ahab »

Nykyään on alkanut myös todenteolla kyllästyttämään kaikki marihuana hehkutus reggaessa. Moni hyvä ralli menee vähän noloksi kun pakko johonkin väliin se m-sana aina pudottaa. Puhumattakaan biiseistä jotka kokonaan omistettu aiheelle. Aina välillä piristävää kuulla Matisyahun just say no linjaa.
Zeke
Lepakko

Post by Zeke »

Sisko on juuri reissaamassa Jamaikalla ja kuulemma hauskaa on.
Vois kirjotella enemmän kunhan hän joskus palaa ja pääsen jututtamaan. :razz:

Hmm, olis Raappanan keikka huomenna Turussa. Kait se on pakko käydä tarkastamassa.
Älä välitä sun välittäjäaineista, sanoi välittäjä aineista.
Siva
Kameleontti

Post by Siva »

Kaikenlainen letkeilymusa on jees. Löytyy noita rastafareja tuttavapiiristäkin, mutta ei kyllä mun uskonto oikein ole, vaikka saisihan sillä laillisen syyn poltella.. Damian Marley on aika kova.

Jamaikalle ois kiva joskus lähteä, ehkä jamaikalaisen kanssa kumminkin, ettei sais luodista heti maahan laskeuduttua. lol
I'm maybe bad
But I'm so perfectly good at it.
spz
Psykonautti

Post by spz »

Reke on hitusen kulahtanut täs vuosien varrella. Toki Dubit pärähtää hyvin.

En kyllä käsitä noita Raappanoita... vedetään loksit päähän, lauletaan vitun rasittavalla
äänellä jollain suomibatualla höystettyä uskomatonta paskaa joiden aiheet saa
myötähäpeämittarin sellaseen stondikseen että jaamannit on vähintäänkin perseestä.

Musiikkimaku kertoo yllättävän paljon ihmisestä :)
"There is no such thing as death, life is only a dream, and we are the imagination of ourselves."

-Bill Hicks
spz
Psykonautti

Post by spz »

desoxy wrote:en ole ikinä käsittänyt tätä et mikä ihmisiä vaivaa et kuunnellaan esim räppiä ni PITÄÄ sit olla jotku 5x liian isot housut ja jne "räppikuteet" ja jos kuuntelee heviä niin on PAKKO olla mustat vaatteet.
Näin.

Menee vähe offtopiciks. Pakko todeta, että Genrerajoitteisuus on imo ihan naurettavaa / vajaata. Täällä on niin vitusti hyvää musiikkia tarjolla tyylistä riippumatta että huhhuh.
"There is no such thing as death, life is only a dream, and we are the imagination of ourselves."

-Bill Hicks
Ahab

Post by Ahab »

desoxy wrote:en ole ikinä käsittänyt tätä et mikä ihmisiä vaivaa et kuunnellaan esim räppiä ni PITÄÄ sit olla jotku 5x liian isot housut ja jne "räppikuteet" ja jos kuuntelee heviä niin on PAKKO olla mustat vaatteet.
Toi on kai yleensä sillon jos kuunnellaan VAAN räppiä tai VAAN heviä tai VAAN regeetä. Ja sillon sen ehkä ymmärtää.
Mun mielestä ikävämpi juttu kun toi on se että sitten esimerkiks räppärit ja hevarit ei vois tulla keskenään toimeen. En oo koskaan ollu hevari mut kiinostais tosi paljon tutustua sellaisiinkin ihmisiin. Lavatanssit on bileinä sikäeli kiinnostava konsepti että samoissa bileissä on räppiä ja trancea. En oo käyny mutta ehkä vielä.
W10
Kameleontti

Post by W10 »

Ahab wrote:
Toi on kai yleensä sillon jos kuunnellaan VAAN räppiä tai VAAN heviä tai VAAN regeetä. Ja sillon sen ehkä ymmärtää.
Mun mielestä ikävämpi juttu kun toi on se että sitten esimerkiks räppärit ja hevarit ei vois tulla keskenään toimeen. En oo koskaan ollu hevari mut kiinostais tosi paljon tutustua sellaisiinkin ihmisiin. Lavatanssit on bileinä sikäeli kiinnostava konsepti että samoissa bileissä on räppiä ja trancea. En oo käyny mutta ehkä vielä.
Mä oon vähän kyllästyny noihin hevareihin. Muutama kaveri kuuluu juuri tähän kategoriaan, olen kyllä vähän saannut sivistettyä heitä kuuntelemaan muutakin musiikkia. Jossain kotipippaloissa meni kyllä hermot, kun koko ilta soi joku örinätäkätys ja kun löin Kingston Wallia soimaan, niin ensimmäinen kommentti oli "mitä vitun paskaa tää on!?! Pistä jotain HEVIÄ!" Mukavia ihmisiä yleensä, mutta välillä vähän ärsyttää jotkut todella ahdasmieliset asenteet.

Tuo räppärien dissaaminen on kyllä aika yleistä hevipiireissä. Konemusiikki sentään on vähän siedettävämpää, mutta joku paha skisma tuohon räppiin on. Itse en kyllä jaksa kumpaakaan musiikkia kauheasti kuunnella. Muutama hyvä artisti löytyy kummastakin kategoriasta, joita jaksaa kuunnella useamminkin.
"It rubs the lotion on its skin or else it gets the hose again."
Uke
LD50

Post by Uke »

^Joo itekki eksyin kerran jos toisenki bileisiin, missä oli hevaripainoitteinen miehistö ja siis mikä voi olla sen hirveempää kunnon bilefiiliksessä ku et joku soittaa jotain maailmantappomusiikkia? Kyllä mäkin kotikoneella selvänä kuuntelen In Flamesia ja paria muuta vähän metallisempaa, mut hitto oli tuskaa olla siellä. Ahdistavaa. Nyt lähden pois tästä topikista OT:ttamasta.. :oops:
Image
''Ihmiset ovat tismalleen kuin kukat: tarvitsemme aurinkoa ja hoivaa ja sen sellaista, mutta kasvamme paremmin kun päälle nakkaa pussin paskaa.''

PLUR Peace, Love, Unity, Respect.
Siva
Kameleontti

Post by Siva »

Jatkan offtopicilla; Joo tunnen ihmisiä kans ketkä ei suostu millään kuuntelemaan mitään muuta paitsi jtn HC-heviä, ja jos lähtee niiden bileisiin hyvissä paukuissa ei varmasti ole enää hyvissä tunnin päästä. Kissantappomusiikki on joskus ihan 'rentouttavaa' (aivoille :lol:) mutta ei se imo bilefiilistiksiä paranna vaan.
I'm maybe bad
But I'm so perfectly good at it.