SSRI
-
mauseri
- LD50
SSRI
Suomessa myynnissä olevat selektiiviset serotoniinin takaisinoton estäjät (SSRI):
Cipralex essitalopraami (Oy H. Lundbeck Ab)
Cipramil sitalopraami (Oy H. Lundbeck Ab)
Citalopram Actavis sitalopraami (Actavis)
Citalopram Frontier sitalopraami (Oy Alternova Ab)
Citalopram Hexal sitalopraami (Hexal A/S)
Citalopram Merck NM sitalopraami (Merck NM Oy)
Citalopram Orion sitalopraami (Orion Pharma)
Citalopram Ranbaxy sitalopraami (Sabora Pharma Oy)
Citalopram Ratiopharm sitalopraami (Ratiopharm Oy)
Citalopram Sandoz sitalopraami (Sandoz, Novartis Finland Oy)
Citalopram Teva sitalopraami (Teva)
Cymbalta duloksetiini (Oy Eli Lilly Finland Ab)
Fevarin fluvoksamiini (Algol Oy, Lääkeosasto)
Fluoxetin Merck NM fluoksetiini (Merck NM Oy)
Fluoxetin Sandoz fluoksetiini (Sandoz)
Fluoxetine Ranbaxy fluoksetiini (Sabora Pharma Oy)
Optipar paroksetiini (Hexal A/S)
Paroksetiini GlaxoSmithKline paroksetiini (GlaxoSmithKline Oy)
Paroxetin Actavis paroksetiini (Actavis)
Paroxetin Merck NM paroksetiini (Merck NM)
Paroxetin Ratiopharm paroksetiini (Ratiopharm Oy)
Paroxetin Sandoz paroksetiini (Sandoz)
Paroxetin Stada paroksetiini (Stada)
Sepram sitalopraami (Pharmakon/Tamro Oyj)
Seromex fluoksetiini (Ratiopharm Oy)
Seronil fluoksetiini (Orion Pharma)
Seroxat paroksetiini (GlaxoSmithKline Oy)
Sertralin Alternova sertraliini (Alternova Oy)
Sertralin Copyfarm sertraliini (Copyfarm A/S)
Sertralin Hexal sertraliini (Hexal A/S)
Sertralin Ivax sertraliini (Novamed Oy)
Sertralin Krka sertraliini (Novamed Oy)
Sertralin Orion sertraliini (Orion Pharma)
Sertralin Ranbaxy sertraliini (Ranbaxy)
Sertralin Ratiopharm sertraliini (Ratiopharm)
Sertralin Stada sertraliini (Stada)
Zoloft sertraliini (Pfizer Oy)
Cipralex essitalopraami (Oy H. Lundbeck Ab)
Cipramil sitalopraami (Oy H. Lundbeck Ab)
Citalopram Actavis sitalopraami (Actavis)
Citalopram Frontier sitalopraami (Oy Alternova Ab)
Citalopram Hexal sitalopraami (Hexal A/S)
Citalopram Merck NM sitalopraami (Merck NM Oy)
Citalopram Orion sitalopraami (Orion Pharma)
Citalopram Ranbaxy sitalopraami (Sabora Pharma Oy)
Citalopram Ratiopharm sitalopraami (Ratiopharm Oy)
Citalopram Sandoz sitalopraami (Sandoz, Novartis Finland Oy)
Citalopram Teva sitalopraami (Teva)
Cymbalta duloksetiini (Oy Eli Lilly Finland Ab)
Fevarin fluvoksamiini (Algol Oy, Lääkeosasto)
Fluoxetin Merck NM fluoksetiini (Merck NM Oy)
Fluoxetin Sandoz fluoksetiini (Sandoz)
Fluoxetine Ranbaxy fluoksetiini (Sabora Pharma Oy)
Optipar paroksetiini (Hexal A/S)
Paroksetiini GlaxoSmithKline paroksetiini (GlaxoSmithKline Oy)
Paroxetin Actavis paroksetiini (Actavis)
Paroxetin Merck NM paroksetiini (Merck NM)
Paroxetin Ratiopharm paroksetiini (Ratiopharm Oy)
Paroxetin Sandoz paroksetiini (Sandoz)
Paroxetin Stada paroksetiini (Stada)
Sepram sitalopraami (Pharmakon/Tamro Oyj)
Seromex fluoksetiini (Ratiopharm Oy)
Seronil fluoksetiini (Orion Pharma)
Seroxat paroksetiini (GlaxoSmithKline Oy)
Sertralin Alternova sertraliini (Alternova Oy)
Sertralin Copyfarm sertraliini (Copyfarm A/S)
Sertralin Hexal sertraliini (Hexal A/S)
Sertralin Ivax sertraliini (Novamed Oy)
Sertralin Krka sertraliini (Novamed Oy)
Sertralin Orion sertraliini (Orion Pharma)
Sertralin Ranbaxy sertraliini (Ranbaxy)
Sertralin Ratiopharm sertraliini (Ratiopharm)
Sertralin Stada sertraliini (Stada)
Zoloft sertraliini (Pfizer Oy)
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"
-
osu_ja_uppos
- Psykonautti
Re: SSRI
paskoja sanon minä. Sitalopraamia tullut testattua huonoin tuloksin 8 viikon ajan. Alussa viikon ajan päänkipuja kun kivut lopulta lakkas ei muita vaikutuksia ollut havaittavissa. Jotenkin semmonen fiilis että ensin hakataan päätä seinään viikko ja sit entinen maailma tuntuukin paremmalta kun ei enää' olekkaan kipuja... näinkö ton pitäis toimia?
-
osu_ja_uppos
- Psykonautti
Joo voin kans suositella tota 5-htp:tä ja tryptofaania. Molempia olen käyttänyt silloin tällöin. Tuntuu että vaikuttaa paremmin kun käyttää vain max 2-3 kertaa viikossa. Jos joka päivä niin eipä teho olekkaan enää sama tai ainakin niin tuntuu.
-
Thoxium
Miks ihmiset ei käytä masennuksen hoitoon meditointia ja tervehenkistä liikuntaa? Oon syönyt sitalopraamia ja paroksetiinia jotain vaikutuksia oli, muttei mitään luonnollista oloa, sitten kun siirryin psykedeelien siivettämänä terveellisiin elämäntapoihin ja sekä fyysisen että psyykkisen (lue = koko kehon) kunnossa pitämiseen ja arvostamiseen, niin kyllä siitä masennuskin väisty. Lääkkeitä on helpompi syödä tietenkin.
-
Dexma
- Moderator
Näitä ainakin kannattaa kokeilla... Mun mielestä nämä eivät välttämättä ole ratkasuja. JOS OIKEASTI aivoissa on serotoniinit heikossa jamassa niin silloin lääkitys kannattaa ja yleinen elämän muutos...Thoxium wrote:Miks ihmiset ei käytä masennuksen hoitoon meditointia ja tervehenkistä liikuntaa?
Mutta joo... Tosiaan esim ei mulla ikinä parantunut masennus pelkästään noilla, mutta on ne antanut jotain...
-
eNZYMe
- OD
Liikunta auttaa mulla kyllä ihan törkean paljon masennukseen, jos vaan pystyy ja jaksaa pitää rutiinin päällä. Aloittaminen ja rytmiin pääseminen on aina toki hankalaa, varsinkin jos on vähän laiska luonteeltaan, niin kuin minä.
Mä olen tässä jonkun aikaa yrittänyt vetää monta kertaa viikossa melko pitkän juoksulenkin ja sit vielä siihen päälle käydä vähän salilla tai pelaamassa fudista tai salibandya frendien kanssa.
Aina on hyvä olo kun tulee suihkusta treenaamisen jälkeen ja unen laatu tuntuu paremmalta. Yleensa aamulla on hyvin levännyt ja pirteä olo.
Suosittelen!
Mä olen tässä jonkun aikaa yrittänyt vetää monta kertaa viikossa melko pitkän juoksulenkin ja sit vielä siihen päälle käydä vähän salilla tai pelaamassa fudista tai salibandya frendien kanssa.
Aina on hyvä olo kun tulee suihkusta treenaamisen jälkeen ja unen laatu tuntuu paremmalta. Yleensa aamulla on hyvin levännyt ja pirteä olo.
Suosittelen!
-
tRip
- Moderator
Kaikki hehkuttaa liikuntaa.. Oon kyl ihan samaa mieltä, mut emmä osaa kuvitella itteeni himoilulenkkelijäks tms.
Mökillä ku höperöityy kuukaudenki, ni sitä herää 7-8 aikoihin aamulla.. alottaa sujuvasti aamun ja lähtee ulos luontoon tai puuhaileen kaikkee. Tai tekeen vaikka metsätöitä. Se on mun juttu. Ihminen on luotu nimenomaan liikkumaan. Mut se on hienoo ku se liikunta tulee elämäntavasta, eikä tientynlaisesta rutiinista. Ei täällä asfalttihelvetissä voi tuntea olevansa edes oma itsensä. Täällä muodostuu mun hulluuteni.
Ehkä mun pitäs olla hullu ja lähtee sinne lenkille..
Toistaseks tyydyn tramaliin ja muihin mömmöihin jotka pitää mut autuaan tyytyväisenä kaiken tän hektisyyden keskellä.
Mökillä ku höperöityy kuukaudenki, ni sitä herää 7-8 aikoihin aamulla.. alottaa sujuvasti aamun ja lähtee ulos luontoon tai puuhaileen kaikkee. Tai tekeen vaikka metsätöitä. Se on mun juttu. Ihminen on luotu nimenomaan liikkumaan. Mut se on hienoo ku se liikunta tulee elämäntavasta, eikä tientynlaisesta rutiinista. Ei täällä asfalttihelvetissä voi tuntea olevansa edes oma itsensä. Täällä muodostuu mun hulluuteni.
Toistaseks tyydyn tramaliin ja muihin mömmöihin jotka pitää mut autuaan tyytyväisenä kaiken tän hektisyyden keskellä.
Keep it unreal.
Vaultti.net - coming soon..
Vaultti.net - coming soon..
-
Uke
- LD50
Muuta pois jonnekkin vähän syrjempää, missä on metikköä enemmäntRip wrote:Kaikki hehkuttaa liikuntaa.. Oon kyl ihan samaa mieltä, mut emmä osaa kuvitella itteeni himoilulenkkelijäks tms.

''Ihmiset ovat tismalleen kuin kukat: tarvitsemme aurinkoa ja hoivaa ja sen sellaista, mutta kasvamme paremmin kun päälle nakkaa pussin paskaa.''
PLUR Peace, Love, Unity, Respect.
-
Weedow
- Karvakuono
yleensä kun olen masennus puuhkia parannellut otan ensin vähän toisenlaisen elämän tavan käyttöön ja kävelen metsissä tai käyn järvellä soutamassa.. sit jos sekään ei auta niin alan ottamaan noita aminohappoja (yleensä tryptofaania) ja ne yleensä auttaa todella paljon..
ja sit ne on turvallisia käyttää.. kyl mie ensin antaisin masentuneelle neuvon että kävelee ensin vähän luonnossa ja tarkastelee maailmaa vähän eri näkökulmista ennenkun menee mitään ottamaan.. sit jos ei mikään muu auta niin sit voi kokeilla noita aminohappoja mut missään vaiheessa en neuvois ottamaan SSRI lääkitystä jos on oikeesti tepsivämpi ja nopeampi keino paljon turvallisemmin hyödynnettävissä
ja sit ne on turvallisia käyttää.. kyl mie ensin antaisin masentuneelle neuvon että kävelee ensin vähän luonnossa ja tarkastelee maailmaa vähän eri näkökulmista ennenkun menee mitään ottamaan.. sit jos ei mikään muu auta niin sit voi kokeilla noita aminohappoja mut missään vaiheessa en neuvois ottamaan SSRI lääkitystä jos on oikeesti tepsivämpi ja nopeampi keino paljon turvallisemmin hyödynnettävissä
Life is merely illusion...
-
Huiko
- LD50
Mulla arvasivat väärin, ja oon kuulemma hypomaanisessa tilassa. Puolet ekasta kuurista sain syötyä. :evil:
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.
Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.
Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.
-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.
Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.
Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.
-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
-
Feya
- OD
Liikunta tuottaa tiedettävästi aivoissamme endorfiinia, ja mahdollisesti myös muita kemikaaleja, kuten serotoniinia ja dopamiinia, eli se on kirjaimellisesti ilmaista huumetta.Dexma wrote:Ei ehkä se hikoilu vaan tekeminen... aktivoituminen.. sellanen, ei pöhnää jumitustatRip wrote:Kaikki hehkuttaa liikuntaa..
Ja silti en itse liiku tarpeeksi. Hmm.
-
Hekkis
- Psykonautti
Sitä vaa oikeestaa laiskistuu ku tietää nopeemman ja helpomman tavan saada aineet päässä liikkeelle.
Ei se oikeestaan ees mitenkää Vitusti parempaa oloa aina anna. Se on vaa helpompaa tälläselle laiskurille ku minä. Snoraa texit, juoda kaljaa tai polttaa paukut(josta en ole pitkiin aikoihin kokenut tajunnan laajenemista...tulee vaa Kiva olo).
Ei se oikeestaan ees mitenkää Vitusti parempaa oloa aina anna. Se on vaa helpompaa tälläselle laiskurille ku minä. Snoraa texit, juoda kaljaa tai polttaa paukut(josta en ole pitkiin aikoihin kokenut tajunnan laajenemista...tulee vaa Kiva olo).
Mua ei tuu sekottaa heikkikseen. Vaihdan nikin heti kun jaksan selvittää miten se tehdään.
-
SinatraPesonen
- Lepakko
Täällälkin vannotaan sormea heristäen liikunnan puolesta, mutta kova oon myös sanojani syömään.. ja siinä sivussa muutakin. Ylläoleva lista ei kovetusta aiheuta, enkä tunne tarvetta koskea moisiin. Ainakaan tällä hetkellä.
Kunto muutenkin ihan paska, joten oishan sitä kiva kohentaa ton päänkin kunnon lisäksi. Täytyy varmaan piilotella jotai herkkui tonne lenkkiåpolun varteen, jotta notta ois jottai motivaatiooo nostaa tuo..kröhöm.. yllättävänkin skarpit muodot säilyttänyt persseeni penkistä.. ei olis ihan nii päätöntä touhuu.. 
Onhan se vähä hullun hommaa tommone päämäärätön eestaas ravaaminen, mitä elämä muutenki välillä tuntuu olevan, mut kyyyl toi varmaan palkitsevaa olis.. jonku parin vuoden säännöllisen itsensä rääkkäämisen jälkeen. Lenkkitossutkin tuossa syksyl ostin.. goretexit oikeeen, ettei varpaat sitten vaan kastu. Ei oo kastunu ei, mut siit ei oo goreja kiittäminenDexma wrote:Joo mä en oikeastaan tajua miksei sitä lähe sinne lenkkipolulle.
"All in all not a bad guy - if looks, brains and personality don't count"
-
Muru
- Psykonautti
Sama vika, oon pitkään miettiny et josko sitä sais ittensä lenkille lupaamalla itteleen siitä sitten jotain konkreettista palkintoa. Toimiva homma vois olla että kaveri ajais autolla vieressä ja syöttäis aina tietyin välein herkkuja lenkkeilijälle.SinatraPesonen wrote: Kunto muutenkin ihan paska, joten oishan sitä kiva kohentaa ton päänkin kunnon lisäksi. Täytyy varmaan piilotella jotai herkkui tonne lenkkiåpolun varteen, jotta notta ois jottai motivaatiooo nostaa tuo..kröhöm.. yllättävänkin skarpit muodot säilyttänyt persseeni penkistä.. ei olis ihan nii päätöntä touhuu..
Koiran hommaaminen vois auttaa, sen kanssa lenkkeilystä sais palkaks sen ettei se koira kuseskelis sisälle. Toisaalta vaikka ehkä pari ekaa viikkoa jaksaisinkin sen kanssa lenkkeillä ja homma toimis, niin myöhemmin se todennäkösesti menis siihen, että meikäläinen lenkkeilis avaamaan koiralle ulko-oven ja painuis takasin sohvalle tietokoneen kanssa.
Palatakseni ketjun aiheeseen... Itelläni on SSRI lääkitys, enkä todellakaan ole huomannut minkäänlaisia positiivisia vaikutuksia. Alussa oli päänsäryt sun muut normisetit, ja nyt on edelleen jäänyt sellanen tietty ajattelukyvyn sumuisuus ja epätodellinen olo. Hieno homma oli alottaa tää lääke. Nyt ei edes jaksais sitä lopettaa, kun samat paskat olot siitä tulee lopettaessa kun alottaessakin.
Non, je ne regrette rien.
-
Dexma
- Moderator
Mulle ainakin se palkinto liikunnassa on se, että olo yksinkertaisesti paranee. Nukkuu paremmin, pääsee töihin helpommin, oikeastaan on muutenkin aktiivisempi kokoajan, eikä tule sellaisia täysin laiskoja hetkiä niin paljon. Toisaalta niitä kaipaa kyllä välillä.
Yleisesti ottaen selvinpäin olokin on kivempaa, kun vähnä jaksaa tehä jotain. Siis minun mielestä.
nimimerkillä 20 punnerrusta ja 60 vatsalihasta aamupalan teon ohesssa, (aamupala ekstra proteiinipitoinen, pekonia nakkia ja munaa)
Yleisesti ottaen selvinpäin olokin on kivempaa, kun vähnä jaksaa tehä jotain. Siis minun mielestä.
nimimerkillä 20 punnerrusta ja 60 vatsalihasta aamupalan teon ohesssa, (aamupala ekstra proteiinipitoinen, pekonia nakkia ja munaa)
-
zero
- Kameleontti
ite oon täs 10 vuoden aikana kokeillu lähes kymmentä eri ssri/snri-lääkettä, ykskää ei ole auttanut, viimesin oli mirtazapiini täs jonka lopetin vähän aikaa sitte. sos. fobioista kärsin, ei ole lääkkeet auttanu.
aurinko on parasta mielialalääkettä. <3
aurinko on parasta mielialalääkettä. <3
-
Vape
- Lepakko
Meikä ei kyllä näihin enää aio koskea, yli puoli vuotta kokeiltu neljää eri lääkettä, eikä mistään mitään positiivista sanottavaa
Luultavasti se auttais jotenkin, jos alottais jonkun liikuntaharrastuksen ja alkais syömään paremmin..Mutta kun ei vaan yksinkertasesti jaksa
Luultavasti se auttais jotenkin, jos alottais jonkun liikuntaharrastuksen ja alkais syömään paremmin..Mutta kun ei vaan yksinkertasesti jaksa
-
piisamirotta
Cipralexeistä vain huonoja kokemuksia takana. Noi sai vain vähän valehdellen kaiken tuntumaan yhdentekevältä. Pari vuotta sitten sain noita masennukseen omalääkärin määräyksestä. Viikon söin ja sitten riitti. Kerroin vaikutuksista lekurille ja vastas että vasta parin viikon päästä noi alkaa toimimaan. En alottanu kuuria uudestaan sen kehotuksesta huolimatta, mielummin elän kärsien kuin täysin zombina. Keskivaikeankin masennuksen keskellä pystyy kuitenkin tekemään hyödyllisiä ja hauskoja oivalluksia, koska ei se kokonaan toimintakykyä lamaannuta eikä vääristä todellisuutta kuin minäkuvan osalta.
Liikunta ei mun mielestäni auta varmasti kuin lievään ja ehkä keskivaikeaan masennukseen. Vaikeasti masentuneilla siitä tuskin on mitään apua, koska liikunta ei ole mahdollista yksinkertaisesti siksi ettei pysty edes nousta aamulla sängystä ylös.
Vaikeasti masentunutta kannattaa neuvoa sellasten piristävien asioiden pariin, jotka on suhteellisen helposti toteutettavissa sillä kiinnostus koko olemassaoloa kohtaan on mitätön. Jos jaksaa vain juuri ja juuri tekemään sen, mitä vaaditaan pelkkään olemiseen (syödä, juoda, nukkua jne) niin silloin avain olon parantumiseen onkin juuri noissa olemisen perusehtojen muokkaamisessa toisenlaisiksi. Ruuanlaitossa voi kokeilla uusia mausteita tai niiden yhdistelmiä jos ei kokonaan uusiin ruokalajeihin ole innostusta. Hyvä ruoka, parempi mieli. Siinä toki kestää aikansa kunnes oppii erehdyksen kautta mikä maistuu hyvältä, mutta on se takuulla nopeampaa ja helpompaa kuin kokonaisen minäkuvan muuttaminen.
Liikunta ei mun mielestäni auta varmasti kuin lievään ja ehkä keskivaikeaan masennukseen. Vaikeasti masentuneilla siitä tuskin on mitään apua, koska liikunta ei ole mahdollista yksinkertaisesti siksi ettei pysty edes nousta aamulla sängystä ylös.
Sain tuosta väännettyä ainakin nopeasti ajateltuna järkevältä kuulostavan ajatuksen.Vape wrote: Luultavasti se auttais jotenkin, jos alottais jonkun liikuntaharrastuksen ja alkais syömään paremmin..Mutta kun ei vaan yksinkertasesti jaksa
Vaikeasti masentunutta kannattaa neuvoa sellasten piristävien asioiden pariin, jotka on suhteellisen helposti toteutettavissa sillä kiinnostus koko olemassaoloa kohtaan on mitätön. Jos jaksaa vain juuri ja juuri tekemään sen, mitä vaaditaan pelkkään olemiseen (syödä, juoda, nukkua jne) niin silloin avain olon parantumiseen onkin juuri noissa olemisen perusehtojen muokkaamisessa toisenlaisiksi. Ruuanlaitossa voi kokeilla uusia mausteita tai niiden yhdistelmiä jos ei kokonaan uusiin ruokalajeihin ole innostusta. Hyvä ruoka, parempi mieli. Siinä toki kestää aikansa kunnes oppii erehdyksen kautta mikä maistuu hyvältä, mutta on se takuulla nopeampaa ja helpompaa kuin kokonaisen minäkuvan muuttaminen.
-
zerk
Varmaan postasin jo tähän topikkiin, mutta menkööt uudestaan. Mut diagnosoitiin aikoinaan täysin päin persettä ja SSRI/SNRI lääkkeet meinas viedä mun elämän semihelvetistä suoraan helvettiin.
Onneksi tajusin lopettaa nuo mömmöt ja elämä alkoi alusta. Varmasti toimivat joskus, mutta todella harvoille.
Onneksi tajusin lopettaa nuo mömmöt ja elämä alkoi alusta. Varmasti toimivat joskus, mutta todella harvoille.
-
Lehti
- Karvakuono
Onko porukka kuullut PSSD:stä?
http://en.wikipedia.org/wiki/Post-SSRI_ ... ysfunction
eli siis lääkkeitten lopettamisen jälkeenkin voi olla libido poissa. Tämä on kyllä harvinaista, ja joillekin jonkinlainen lääkitys on varmaan tarpeen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Post-SSRI_ ... ysfunction
eli siis lääkkeitten lopettamisen jälkeenkin voi olla libido poissa. Tämä on kyllä harvinaista, ja joillekin jonkinlainen lääkitys on varmaan tarpeen.
I'm not smoking any more, but I ain't smokin' any less