Riippuvuus

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
5-meo-EMT
Psykonautti

Riippuvuus

Post by 5-meo-EMT »

Noniin.. Miten määrittelisitte sanan "riippuvuus" tai koukussa olemisen? Koulun huumevalistuksessakin tästä kuulee aina mutta mitä se todellisuudessa sitten tarkoittaa? Itselläni tulee mieleen se, että hyvän olon tavoittelu vaihtuukin pahan olon karkoittamiseen tai muuten vaan olon normalisointiin. How about you guys?
You know the mind has a thousand eyes..
mauseri
LD50

Re: Riippuvuus

Post by mauseri »

aika pahan heitit:),mulla riippuvuus on ehkä osaksi olon normalisointia,mut pääasiassa mun päihderiippuvuus johtuu siitä että tekee vaan mieli päihteitä,ehkä siitä on tullut liiaksi "rutiinia",selvänä ei huvita oikein mikään ja takaraivossa pikku piru sanoo:hae päihteitä,niin sulla on kivempaa.kai siinä on pieni osa pahan olon karkottamistakin,vaikka mulla kyllä sillon harvoin ku oon selvinpäin(esim nyt on ihan hyvä olla)..
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"
eNZYMe
OD

Post by eNZYMe »

Hyvän olon ja fiilisten tavoittelu kääntyy hitaiden kanssa kyllä olon normalisoinniksi ennemmin tai myöhemmin jos säännöllisesti vetää useamman kerran viikko-joka päivä. Toki vahvemmista aina säväys tulee, mutta tolet vuosien käytön jälkeen voi olla niin katossa että tarvii olla 4 tunnin välein ottamassa lisää.

Onhan toi pitkä prosessi ja aluksi karkoitellaan pientä flunssaa ja flegmaattisuutta, kuukausien-vuosien päästä sitten aivan kammottavaa oloa.

Paras olisi jos ei päästä tonne asti, ja monet satunnaiskäytön hallitseekin. Kun huomaa että ei saa enää mitään oikein irti ja tulee kalliiksi niin pitäisi himmata tahtia. Joillekin hitaat vain aluksi antaa niin hyvän fiiliksen ja poistaa huolet että se on melkein 100% koukku tiedossa jos aineen saatavuus on helppo.

Muista aineista en kyllä itse saisi koukkua kehitetty millään. Piristeet koukuttavat henkisesti, mutta en pidä niistä. Saavat oloni ärtyneeksi enkä pidä enempää kun yhden yön valvomisesta, edes koksulla. Piri ei sovi alkuunkaan mulle ja laatutavaraa on testattu useasti vuosien varrella.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Kait me kaikki ollaan koukussa... Tai itse ajattelen, että olemme koukussa, mutta niin on muutkin kuin päihde hyypiöt... Ongelma riippuvuus on, kun siitä tulee ongelma... Tai kun siitä tehdään ongelma....

Vähän niinkuin...
Otan kaljan, otan toisen.
Haluaisitko lopettaa?
En=riippuvuus
Onko siinä mitään ongelmaa?
Ei... Eli riippuvainen ilman ongelmaa!

Että mää osaan kääntää kaikki niin hyväksi... Mut joo lapset päihteistä saattaa tulla erittäin suuri ongelma... Täältä löydät ehkä jonkun joka kertoo asiasta tarkemmin...
frapathea

Post by frapathea »

Otat kaljan, otat toisen... Kolmannen ja niin eespäin. Heräät aamulla ja sulla on paska olo. Otatko tasoittavan normalisoimaan oloa?

:D
tRip
Moderator

Post by tRip »

Riippuvuus.. Yks hiton kierre. Elämä on pelkkää kierrettä.
Riippuvuus on vaan niin täysin iskostunut joihinkin meistä.
Riippuvuuksien kierteestä on aika helvetilllillisen hankala irrottautua. mut ku tajuu sen, tajuu miten pahaa se tekee, ymmärtää..

Mä oon riippuvainen amfesta, mä hyväksyn sen, koska se helpottaa niin paljon mun elämää muuten.
Tupakkaa poltan, vaik se on ihan hiton turhaa.. paitsi se yks iltatupakki, joka hiljentää mielen nukkumaan

Olin riippuvainen bentsoista.. turruttihan ne ihan mukavaan tunteettomaan pöhnään.. tajusin kuinka ne vaan latistaa kaikkea.
Olin codeen riippuvainen.. Kyllästyin siihen, etten enää oikeen tuntenut mitään.. keho sai ravinteena mielen euforiat ;p
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
Ahab

Post by Ahab »

Kannabiksen polttamisesta on tullut liian tapa. Olon normalisoimiseksi se ei tosin ole vielä mennyt sillä saan siitä joka kerta kuitenkin jotain. Mutta välillä huomaan polttavani vaikka ei tekisi mielikään ja välillä kun sellaisessa tilanteessa punnitsen että pitäisikö polttaa vai ei niin totean että on mulla sitten kuitenkin kivaa joten miksei. Tosin vaikka se toimiikin, niin ei silti niin hyvin kuin voisi toimia mutta annokset eivät silti ole isoja. Pesällinen lehteäkin riiittää monesti. Parempi toimivuus motivoi välillä pitämään taukoa. Toisaalta pidän myös siitä ettei se toimikkaan niin voimakkaasti joilloin hallitsee sen vaikutuksen paremmin.
Mutta jos sitä on niin sitä menee. Siksi en tykkää enää hankkia 10g isompia satseja ja kasvatan vain yhtä kasvia kerrallaan jolle en edes halua hankkia natikkaa ettei sadot kasva. Silloin kun savua ei ole niin on suht helppo olla ilmankin kunnes tulee jokin erityinen tilaisuus johon haluaisi hatsia esim. hyvä konsertti.

Haittoiksi laskisin lisääntyneen makeannälän jota on vaikea vastustaa. Sekä lukemalla oppimisen vaikeutumisen joka liittyy jokseenkin keskittymiskyvyn häiriintymiseen joka taas tuntuu johtuvan siitä että kaikki on niin kiinnostavaa että haluaa touhuilla vähän sitä sun tätä eikä pysy minkään jutun parissa kovinkaan kauaa ja siitä että ajatukset juoksee ristiin rastiin. Johtuu varmaan myös kombottamisesta energiajuomaan.
Jonkinverran olen löytänyt vastusta tälle psykedeeleistä ja varsinkin tryptamiineista. En halua enää polttaa pilveä psykedeeleissä koska pilvessä oleminen on jo niin arkinen olo ettei se enää bostaa psykedeeliä vaan päinvastoin latistaa ja helpottaa sitä. Laskuissa tulee välillä poltettua jos psykedeeli tuottaa body loadia eli enemmänkin fyysisen voiman ylläpitämiseksi. Nausean osaan jo kohdata ilman hatsiakin. Monesti tripin jälkeen on myös joitain päiviä sellainen olo ettei kaipaakkaan hatsia ja sienet tuntuvat tekevän sen parhaiten.

Plant extract may block cannabis addiction. Tuollaista kokeilisin ihan mielelläni.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

riippuvuuden voi mieltää aika monella tavalla.

onko riippuvuutta mikä tahansa, millä tahansa aikavälillä toistuva prosessi? jos esimerkiksi käyttäisin lsd:tä kaksi kertaa vuodessa, enkä missään tapauksessa suostuisi lopettamaan, olisiko kyseessä riippuvuus? kyse ei ensisijaisesti ole pakosta, vaan siitä että asia tuntuu mielekkäältä - riskit eivät tunnu kovinkaan merkityksellisiltä hyötyjen rinnalla. toisaalta mielekkyys tekee siitä pakollista - jos se kerran on mahdollista, niin miksi ei?

onko riippuvuutta se, että pidän aurajuustosta ja kun päädyn sitä ostamaan, syön sitä paljonkin?

minä olen internet-riippuvainen koska huomaan joskus viettäväni internetissä tuntikausia myös silloin kun olen etukäteen ajatellut että vain piipahdan. toisaalta, kun käsillä ei ole internetiä, en koe vieroitusoireita.

onko riippuvuuden oltava ongelma? näen kyllä huonoja puolia siinä, että käytän nettiä niin paljon, mutta mielestäni hyvät puolet menevät reilusti huonojen puolien edelle. mitä on ongelmallinen riipuvuus? jotain sellaista, joka estää ihmistä tekemästä niitä asioita, joihin hän tahtoisi elämänsä sijoittaa?

transsi. kaikki on transsia. ihminen on aina erilaisten transsien vaikutuksen alaisena. metaohjelmoinnilla voi itse ohjailla sitä, millaisiin transseihin tahtoo itsensä vaivuttaa. pitkään ihmistä ovat dominoivasti transsanneet yhteiskunnallisen hierarkian yläpäästä sykkivät transsit, mutta kulttuurimme kehittyessä yksittäisen ihmisen päätäntävalta omista transseistaan on lisääntynyt ja lisääntynyt.

esim. http://www.trance.edu/drupal/node/44
ihmislaji
Psykonautti

Post by ihmislaji »

Kannattaa erottaa toisistaan riippuvuus ja haitallinen riippuvuus. Kaikesta riippuvuudesta ei ole juurikaan haittaa, tai riippuvuuden kanssa voi tulla hyvin toimeen vaikka se hieman häiritsisikin.

Me kaikki olemme esimerkiksi äärimmäisen riippuvaisia ruuasta, juomasta ja unesta. Yleisesti ottaen näitä riippuvaisuuksia ei pidetä pahoina tai haitallisina, vaikka vieroitusoireiseet ovatkin tappavia. Näiden kanssa voi silti tulla ihan hyvin toimeen. Jostain syystä yhteiskunta pitää kuitenkin pahana sitä, jos joku hankkii itselleen esimerkiksi kemiallisia riippuvuuksia, vaikka kykenisi tulemaan ihan yhtä hyvin niiden kanssa toimeen kuin ruuan, juoman ja unen kanssa.
What is a mind, if not something to be messed with? What is consciousness, if not a state to be altered?
Ahab

Post by Ahab »

Hieman aiheesta hairahtuen:
Excerpts from INTOXICATION THE 'FOURTH DRIVE' by Dr. Ronald K. Siegel.
Article in the September/October 1990 HUMANIST magazine. (Later made
into a book.) wrote:

History shows that we have always used drugs. In every age, in every
part of this planet, people have pursued intoxication with plant drugs,
alcohol, and other mind-altering substances...Almost every species of
animal has engaged in the natural pursuit of intoxicants. This behavior
has so much force and persistence that it functions like a drive, just
like our drives of hunger, thirst and sex. This "fourth drive" is a
natural part of biology, creating the irrepressible demand for drugs. In
a sense, the war on drugs is a war against ourselves, a denial of our
very nature...
Thoxium

Post by Thoxium »

ihmislaji wrote:Kannattaa erottaa toisistaan riippuvuus ja haitallinen riippuvuus. Kaikesta riippuvuudesta ei ole juurikaan haittaa, tai riippuvuuden kanssa voi tulla hyvin toimeen vaikka se hieman häiritsisikin.

Me kaikki olemme esimerkiksi äärimmäisen riippuvaisia ruuasta, juomasta ja unesta. Yleisesti ottaen näitä riippuvaisuuksia ei pidetä pahoina tai haitallisina, vaikka vieroitusoireiseet ovatkin tappavia. Näiden kanssa voi silti tulla ihan hyvin toimeen. Jostain syystä yhteiskunta pitää kuitenkin pahana sitä, jos joku hankkii itselleen esimerkiksi kemiallisia riippuvuuksia, vaikka kykenisi tulemaan ihan yhtä hyvin niiden kanssa toimeen kuin ruuan, juoman ja unen kanssa.
Totuuden sanoja. Riippuvuus on ongelma vain jos riippuvainen pitää sitä ongelmana. Joku polttaa askin röökiä päivässä, eikä se haittaa yhtään sitä, joku taas on masentunut siitä kun menee aski viikossa. Toista henkilö häiritsee liikasyöminen, kun taas toinen ei siitä välitä ollenkaan. Yhteiskunnalla ei ole mitään merkitystä sen suhteen, että onko riippuvuus ongelma vai ei, se on ihan vain riippuvaisen oma asia.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

ihmislaji wrote:Jostain syystä yhteiskunta pitää kuitenkin pahana sitä, jos joku hankkii itselleen esimerkiksi kemiallisia riippuvuuksia, vaikka kykenisi tulemaan ihan yhtä hyvin niiden kanssa toimeen kuin ruuan, juoman ja unen kanssa.
tässä on sellainen ero kyllä, että mainitsemiasi riippuvuuksia uhmaamalla lähtee mm. henki.

pointti silti.
tRip
Moderator

Post by tRip »

Onko riippuvuus vain sisäisen tyhjyyden täyttämistä..?

Mielestäni sillä on suurikin ero onko riippuvainen elämästä vai jostakin sen sisällöstä.

Mihin tahansa voi syntyä riippuvuus?

Siinä vaiheessa kun riippuvuus ohjailee elämää, se on riippuvuutta. Kun se voittaa järjen äänen, eikä välitä enää seurauksista. Tavoittelee vain hetken tyydytystä. Se on riippuvuutta. Kun se on suurempi pala elämää kuin itse elämä.

Jokainen on jostakin riippuvainen?

Mielestäni kaikki riippuvuus on sellaista mistä tulisi päästää irti, muuten se ei olisi riippuvuutta

Kehitystä ei tapahdu jos ei anna itsensä kehittyä. Luottaa itteensä. Kuuntelee itteään ja kyseenalaistaa sopivasti toimintatapojaan

Riippuvuus on yks saatanan piru. Ottaa liian helposti vallan ja vie mukanaan
Siltä kuitenki voi oppia itestään ihan hitosti

Puhun nyt siis mistä tahansa riippuvuudesta, en vain aineellisesta / kemiallisesta riippuvuudesta
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

trip, suosittelen oikeasti ton trance instituten juttuja. tapasin ton dennis wierin baselissa world psychedelic forum -tapahtuman yhteydessä ja ukko oli kyllä ymmärtänyt melkoisia.
5-meo-EMT
Psykonautti

Post by 5-meo-EMT »

Kaikkeen voi jäädä riippuvaiseksi, mutta harvoista asioista tulee fyysisiä refloja.
You know the mind has a thousand eyes..
ihmislaji
Psykonautti

Post by ihmislaji »

Thoxium wrote:Riippuvuus on ongelma vain jos riippuvainen pitää sitä ongelmana. Joku polttaa askin röökiä päivässä, eikä se haittaa yhtään sitä, joku taas on masentunut siitä kun menee aski viikossa. Toista henkilö häiritsee liikasyöminen, kun taas toinen ei siitä välitä ollenkaan.
Noh, tokihan savukkeiden poltosta voi olla ihan reaalisesti havaittavia ongelmia, kuten keuhkojen toimintakyvyn heikentymistä tai kasvanutta keuhkosyövän riskiä. Mutta jos ajatellaan ihan vain nikotiiniriippuvuutta, niin sitäkin voidaan ylläpitää vaikka nikotiinipurkkaa syömällä. Siitä ei seuraa mitään haittoja keuhkoille, mutta silti riippuvuus on samanlaista kuin savukkeita poltettaessa. Purkkaa saa nykyään joka kaupasta, samalla tavalla kuin ruokaakin, joten mitään ongelmia sen tyydyttämisen suhteen ei ole.

Käsittääkseni opiaattien pitkäaikaisesta käytöstä itsessään ei myöskään seuraa kovin suuria ongelmia. Hämärä muistikuva, että jotain ruuansulatukseen liittyvää juttua olisi saattanut seurata. Ummetusta kenties? Heroiinikin voisi olla ihan hyvin kaupoissa myynnissä, jolloin sen nykyään aiheuttamat (eli kieltolaista johtuvat) ongelmat katoaisivat about kokonaan.
Thoxium wrote:Yhteiskunnalla ei ole mitään merkitystä sen suhteen, että onko riippuvuus ongelma vai ei, se on ihan vain riippuvaisen oma asia.
Yhteiskunnalla on paljon määrittelyvaltaa sen suhteen, mitä pidetään ongelmallisena ja mitä ei. Sen pitäisi olla yksilön oma asia, mutta käytännössä se ei sitä juurikaan ole.
What is a mind, if not something to be messed with? What is consciousness, if not a state to be altered?
ihmislaji
Psykonautti

Post by ihmislaji »

Tässäpä muuten olisi hyvä artikkeli liittyen aiheeseen: H - The surprising truth about heroin and addiction
eNZYMe
OD

Post by eNZYMe »

Joo, Heroiini ja suurin osa opiaateista/opiodeista on elimistölle melko lempeitä. Haitat tulee lähinnä kieltolaista. Kallis hinta ja vahva riippuvuus saa helposti unohtamaan syömisen ja tekemään epätoivoisia tekoja, kuten vetämään refloissa kaverin värkeillä. Vaihteleva vahvuus ja käyttäjien pakotetut refla päivät lisäävät yliannostus riskiä myös.

Jos tuota saisi apteekista parilla eurolla päivä-annos tyyliin, niin iso osa käyttäjistä olisi työkykyisiä yhteiskunnan jäseniä.

Suomessa on kyllä hyvin vaikea olla päivittäiskäyttäjä. Hinta ja saatavuus on vähän eri luokkaa kun USA:n isoissa kaupungeissa tai vaikka Hollannissa, Englannissa tai Espanjassa.

Olen ostanut Lontoosta gramman hyvää ruskeata jokunen vuosi sitten 20£ (n. 30€) hintaan ja saattaa olla että tulin kusetetuksi kun en ollut paikallinen. Kuulemma Lontoosta saattaa saada jopa 10 puntaan gemmi. Suomessa joutuu maksamaan moninkertaisia hintoja.
growy
Kameleontti

Post by growy »

Pajautus-siitä en pääse mihinkään.
Minulla on myös sama juttu,ei se pelkästään normalisoi oloa samalla tavalla kuin olisin selvinpäin vai polttaisinko savut. Kyllä se antaa sen fiiliksen,ja siitä fiiliksestä saan sen olon että mielentila/päivä pelastettu ja tunnen oloni muutenkin paremmaksi..

En pahemmin käytä enään mitään sellaista,johon voisi kasvaa vakava riippuvuus,tai jos käytän,käytän harvoin ja vähän.

Kuitenkin riippuvuutta on monenlaista,jaksamista kaikille riippuvuuksiensa kanssa..
Ulottuvuuksien kuvitteleminen on meille vaikeaa, koska elämme kolmiulotteisessa avaruudessa ja kiidämme ajan mukana eteenpäin.
sxoxyvg
OD

Post by sxoxyvg »

growy wrote:Pajautus-siitä en pääse mihinkään.
Minulla on myös sama juttu,ei se pelkästään normalisoi oloa samalla tavalla kuin olisin selvinpäin vai polttaisinko savut. Kyllä se antaa sen fiiliksen,ja siitä fiiliksestä saan sen olon että mielentila/päivä pelastettu ja tunnen oloni muutenkin paremmaksi..
Jos normaalisti olet paukuissa niin eikö pajauttaminen silloin normalisoi olon ;)
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO