Miksi käytät?

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Kalastaja

Miksi käytät?

Post by Kalastaja »

Pohtikaamme syitä sille, miksi käytämme jotain ainetta tai aineita satunnaisesti eli epäsäännöllisen säännöllisesti.

Omat syyni lähtevät pitkälti tylsyyden tappamisesta, ahdistuksen poistamisesta ja mielenkiinnosta.
Ensimmäiset kokeiluni ovat aina olleet puhtaasta mielenkiinnosta substanssiin. Jos sen aiheuttamat vaikutukset kuulostavat mukavilta haluan kokea ne itse. Siirtyminen ensimmäisistä kokeiluista satunnaiseen käyttöön ei kestä kauaa jos substanssin vaikutukset ovat miellyttävät ja sivuvaikutukset kestettävät.

Satunnaisen käytön syy itselläni oli ennen, pääasiassa tylsyyden tappaminen ja yksinäisyyden unohtaminen, ahdistuksen unohtaminen. Nykyään se on enemmänkin rentoutuminen ja eri tunnetilojen hakeminen. Haluan kokea jotain omaa ja voimakasta joka tulee minusta, en pysty siihen itse, en ainakaan helposti, joten turvaudun ulkopuoliseen apuun joka päästää minut sisäpuolelle. Usein nautintoaineiden yhteydessä puhutaan sosiaalisesta painostuksesta tai sosiaalisesta käytöstä, minulla ainoa aine jonka kohdalla tätä tapahtuu, on alkoholi. Aina odotetaan, että sitä pitäisi juoda, että on kivaa. Alkoholin käyttämisen päihtymys tarkoituksessa olen lopettanut, oikeastaan kokonaan.

En halua olla sekaisin tai pihalla, haluan olla jossain muualla kuin tässä ankeassa tietoisuudessa. Toki voisin esimerkiksi tuijottaa televisiota, lukea kirjoja tai katsella leffoja päivät pitkät ja olla sillä tavalla toisessa todellisuudessa, mutta se ei ole omaa kokemustani. Katselin muuten pienenä erittäin paljon televisiota ja elokuvia, luulen, että jo silloin kaipasin jotain muuta kuin omaa normaalia tajuntaani. En harrastanut kirjoja tai sarjakuvia, harrastin televisiota, elokuvia ja pelejä.

Olen jo ala-asteelta asti ollut kiinnostunut eri substansseista ja tietoisuuden muuntelusta, sillä erolla tähän päivään, että en tiennyt niistä juuri mitään, en käsittänyt kuinka monille eri tietoisuuden aalloille niillä voi päästä. En tajunnut kuinka mahtavia olotiloja voi itse saavuttaa omassa mielessään, omilla itse tehdyillä kokemuksilla. Nyt tiedän, että en tiedä mihin kaikkeen pystyn tai tietyt aineet pystyvät, tiedän myös että en tiedä juuri mitään. Tiedän vain, että jotkin aineet auttavat minua jaksamaan ja suoriutumaan paremmin. Toki koen asioita ilman mitään aineita, voin nauttia luonnosta ja muusta kiinnostavasta, mutta koen suurimman osan asioista kiinnostavampina ja lumoavampina jonkin aineen vaikutuksen alaisena. Katson vieläkin aika paljon elokuvia ja olen alkanut lukea kirjoja, en kuitenkaan hae niiltä enää samoja asioita, kuin hain vielä esimerkiksi kaksi vuotta sitten. Nykyään haen niistä eri ihmisten kokemuksia, haluan tarkastella muita, muiden ajatuksia ja käyttäytymistä, en enää koeta hakea omia tunne kokemuksia elokuvista tai kirjoista.

En myöskään koe olevani potentiaalinen ongelmakäyttäjä, vaikka monet persoonallisuuteni piirteet muuta osoittavatkin. Minulla ei oikeastaan koskaan ole ollut lähimmäisen riippuvuutta kovempaa riippuvuutta mihinkään. Sanoin, että aikaisemmin katselin erittäin paljon televisiota, en kuitenkaan koe olleeni mitenkään riippuvainen siitä vaikka monesti jäi monia asioita tekemättä juuri sen takia, että oli kiire tuijottaa televisiota. Ei oikeastaan vaan kiinnostanut tehdä paljoa muuta.

En muuntele tietoisuuttani kovin usein ulkopuolisilla aineilla, ihan vaan siitä syystä, että se estää minua tekemästä jotain muuta mikä minua kiinnostaa, useimmiten yhteen asiaan keskittymisen vaikeuden takia. Jos keskittyminen ja hampun kohdalla muisti, evät kärsisi voisin hyvin tehdä sitä useamminkin
benelux fat
Kameleontti

Post by benelux fat »

Minulla käytön syynä on aina ollut siistien ja uusien fiiliksien kokeminen.
Tykkään paljon kaikenlaisesta xtremeksi(typerä sana) luokiteltavista jutuista ja minusta huumeiden käyttö on myös omalla tavallaan sellaista. Siis xtreme urheilua. :) Jotain hamppua poltan kyllä ihan vaan huvin vuoksi. Mutta esimerkiksi vahvasta tripistä saan samankaltaiset kiksit kuin koskemattoman vuorenrinteen laskemisesta tai vaikka benjihypystä. Ääri kokemuksia!

Ota siitä sitten selvää.. :roll:
m
Lepakko

Post by m »

Laaja aiheinen kysymys.
15 min sitte tökkäsin subua, että sai päivän käyntiin, nykyään ei tule toimeen ilman sitä. Olut pullon avasin myös, se on niin vakio ettei edes ajattele sen kummemmin. Kohta aattelin ottaa jonku ryyniin päälle, ettei krapula peikot pääse kopisteleen psyykeä. Savut ois kyl tosi jee, mutta ei oo tiedossa.. :?
Tietenki aluksi käytin mielenkiinnon ja xtremen takia, sitte lopettamisesta alkoi tulla heikko olo, joten subu koukku on kyl aika syvällä kurkussa :( Vaikka harrastus on kestänyt vain puoli vuotta säännöllisesti.. Se on aika ovelaa ainetta koukuttaan, viekkarit tulee kunnolla vasta 3-5 päivän päästä..
Alkoholi ongelma on ollut jo pitempään, se oli/on mun juttu. Ekan kerran ku join,, se olo oli niin vapautunut, itsevarma, eli tosi cool 8)

Paljon on ongelmia tullut, mutta vieläkin on esim psykedeelit täysin kokeilematta, ja, en tiedä, mielenkiinnon takia vois kokeilla. :roll:

Summarum: aluksi mielenkiinto, xtreme, sosiaalinen "pakko". Ja typerä itsetunto joka luuli olevansa kova jätkä kun oli myrkkyä suonissa..
Tää ei ole mikään valistuspuhe, vaan mun kokemuksia. Jotku käyttää systeemejä ilman että jäis mitenkään kiinni..
Mutta miksi? kertokaa muutkin!?!
benelux fat
Kameleontti

Post by benelux fat »

Kun aloin eilen nukkumaan mennessä miettimään tätä aihetta tarkemmin, tajusin että tuo uusien ja siistien fiiliksien kokeminen on vain pieni prosentti käytöstäni. On tullut päihteiltyä sillä perusteella että "nyt ahdistaa niin paljon että on pakko saada pää sekasin" ja nämä perinteiset viikonloppu kuosailut menevät kastiin "niin tekee kaikki muutkin".

Lopulta päädyin siihen tulokseen että olen vain tavallinen huumenuori joka tykkää olla sekaisin.. :? vituttaa...
HUUHAA
Apteekki

Post by HUUHAA »

yleensä tulee käytettyä vain siksi että siitä tulee hyvä, ja erilainen olo.

mietin monesti että jos olisimme syntymästä asti olleet "kuoseissa" ja sitten saisi jotain huumetta josta tulisi nytten niinkutsuttu "selvä olo" niin olisiko se sitten siistiä ja mahtavaa ja jäisikö "tähän oloon" koukkuun.
(toivottavasti tajusitte tuon teoria, aika hankala selittää :D )
Kasvualusta
Psykonautti

Post by Kasvualusta »

Päästäkseni lähemmäs Jumalaa :D eli jotta muistaisin vällillä päästää irti materiaalisuuden harhasta, kuunnellakseni sisäistä totuuttani.
Ahab

Post by Ahab »

HUUHAA wrote: ...mietin monesti että jos olisimme syntymästä asti olleet "kuoseissa" ja sitten saisi jotain huumetta josta tulisi nytten niinkutsuttu "selvä olo" niin olisiko se sitten siistiä ja mahtavaa ja jäisikö "tähän oloon" koukkuun...
Tätähän sillon ihmettelin viime vaultissa jossain topicissa... "hei jäbäl alkaa toi selleri ottaa vallan elämästä"...mut joo Kalastajan ja Kasvualustan kirjotukset tuntuu siltä et "no totahan minäki". Eli suht samat jutut joten en viiti kirjottaa niit tähän uusiks. Hyvä topicci ulkopuolistenki luettavaks.
^Gangsteri^
Apteekki

Post by ^Gangsteri^ »

En kyllä tiiä enää miks käytän. Mitään syytäkään ei olis. Vituttaa. Taas meni 300 euroa rahaa piriin.
alypaa
Psykonautti

Post by alypaa »

Uteliaisuus vei voiton->Huomasin,että tämähän on aivan vitun siistiä->Uteliaisuus muihin aineisiin senkun kasvoi. Jossain vaiheessa kuosaamisesta alkoikin jo tulla jonkinlainen tapa eikä hauskanpito selvinpäin enää ollutkaan niin helppoa.
(melkein)Kaikkea pitää kokeilla on jo aika pitkään ollut perjaatteena ja hedonismi taitaa yleensä olla se perimmäinen aate kaiken takana :roll:
Mixa
Karvakuono

Post by Mixa »

Miksi en?

Sanotaanko vaikka, että syitä miksi käytän on liikaa ja syitä miksi en käyttäisi, on ainakin toistaiseksi liian vähän.
-Haluan kuitenkin muutoksen!
Tämän takia, 31.12 on viimeinen päivä jolloin mahdollisesti jotain tulen ottamaan ja sillä sipuli!
Mitäs minä sanoin...
artemisia absinthium
Apteekki

Post by artemisia absinthium »

Uteliaisuudestahan se kaikki lahti. Ja kavereiden kans on kiva poltella ja orveltaa aineissa. Ja luulen etta olen yksi niista ihmisista jotka ei ihan helposti jaa koukkuun mihinkaan, en ainankaan viela ole jaanyt.. Anyway, viimeksi essoja/kokaiinia tuli vedettya pari kuukautta sitten..

Mutta siis, kaytan koska se on kivaa. :P
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

Minäkin olen ihan jo ala-asteelta ollut nimenomaan deeleistä kiinnostunut. Ja se tosiaan johtui siitä, että ne helvetin beatlesit käski...

Kai se lähtee itsellä pitkälti tyytymättömyydestä tähän todellisuuteen, ne ovat väline sen alterointiin.

Ja voisi puhua ummet lammet henkisestä kasvusta ja halusta oppia, mikä tavallaan on totta sekin...

Mutta lähinnä haluan KOKEMUKSIA.

Ja aika viihteilyksi menee usein. Tylsyyttähän tässä tapetaan, ei mikään kauhean ylevä lähtökohta, mutta...

Ja osittain varmaan myös skitsoidi persoonallisuus.

Ja paska lapsuus.

Ja kiinnostus alakulttuureihin, etenkin menneiden vuosikymmenien...

Ja ne perhanan beatlesit...

Syitä riittää. Hankala kysymys. Usein löydän vastauksen kuoseissa. Ei vaan juuri nyt palaudu mieleen. :?
Shro
Apteekki

Post by Shro »

Kokemuksia. kokemuksia, lisää kokemuksia.
Psykedeeleissä on tuo oma maailmansa jossa on välillä mukava pyörähtää ja vaihtaa ajatuksia. Deelimaailmassa tajuaa asioita joita ei täällä voi ymmärtää tai tajuta.
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

Psykedeelimaailma on niin asia erikseen, ettei sitä tekisi mieli edes liittää huumeisiin. Vakavissaan ajatellen se edustaa juuri henkiseen kasvuun liittyviä asioita. Muut motiivit käyttöön sen rinnalla ovat toissijaisia.

Henkistä kasvua kyllä ajankin takaa niistä lähinnä ja melko kokolailla. Eikä se tee tietystikään hommasta mitenkään tylsää. Se miten henkisen kasvun laita on ja kenelle, on tietysti hieman monimutkaisempaa - suunta kuitenkin psykedeelisellä kokemuksella tuntuu olevan oikea. Matka vie niin syvällisen kuin pinnallisenkin ihmisen itseänsä ihmettelemään, seotkoon se joka on seotakseen.

Tänään oli juuri hyvä kun kaveriporukasta yksi söi vain 0.5 gramman verran Suippumadonlakkeja. Tunnelma oli oikeasti tasapainoisempaa sen ansiosta. Koko porukka varmaan kasvoi siinä... Pitääkin viimeistään ensi perjantaina syödä yksi jemmassa oleva lappu! ;)

Esimekiksi kodeiinin nauttimiselle syyn voi keksiä jokainen, kannabista taas saattaa polttaa vaikka ei mieli juuri tekisikään. Sitä kun usein on tyrkyllä. Puhtaasti viihdemielessä voi käyttää aineita, mutta todellisuuden pako on kyllä harvinaisen huono syy käyttää mitään.
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

jesuiitta wrote:...seotkoon se joka on seotakseen.
Tämä sivulause on tarkoitettu otettavaksi kirjaimellisesti. Se joka on seotakseen sekoaa, ei se joka ei ole seotakseen.

Se joka 'on seotakseen', omaa valmiiksi sen mallisen ajatusrakenteen, että kun se viedään ns. tarpeeksi pitkälle niin se menee solmuun. Monimutkaisen prosessin kauttahan hulluksi tuleminen toki etenee, mutta ehkä tarpeeksi korkealla älyllä voitaisiin kohta kohdalta tarkentaa miten tämä etenee ja näin myös ennustaa mielen tulevia liikkeitä. Ja ehkei nykyistä korkeampaa älyä tarvitsekaan, mutta risöörtsiä senkin edestä.

Toinen teoriahan tosin setvii, että psykoositapauksissa on psykoosi ollut ihmisen ainoa keino eheyttää minää, ja täten välttämätön osa ihmisen henkistä kasvua. Välttämätöntä siitä tulee silloin kun psykoosi todella tulee, silloin kun hajanaiselta minältä on muut puolustuskeinot loppuneet ja kuluneet niin että joku yksilöllinen raja menee rikki. Lopullinen hajoaminen ja uudelleen rakentuminen. Erittäin harva, jos kukaan, ihminen on toisessa - siellä järkevämmässä - ääripäässä. Kaikki me seilaamme hulluuden, järjen, kärsimyksen ja onnen välillä. Kaikilla meillä on sisällämme psykoottinen ydin, ikäänkuin backuppina.
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

jesuiitta wrote:Kaikilla meillä on sisällämme psykoottinen ydin, ikäänkuin backuppina.
Todella hyvin sanottu. Oma teoriani on, että esim. skitsofrenia on vain ihmisen vanhempi primitiivisempi käyttöjärjestelmä.

Jos ajatellaan, että nykyihminen operoi vaikkapa Windows 98, niin sitä pyörittää taustalla se skitsofreeninen vanha MSDOS, johon silloin tällöin voidaan joutua palaamaan, koska nykyinen järjestelmä on yhä epävakaa.

En tiedä hirveästi tietotekniikasta, niin en osaa sanoa näiden vertausten osuvuudesta, mutta tällainen tuli mieleen.
Ahab

Post by Ahab »

Huh huh :shock: Tosi miellyttävää luettavaa :P
tRip
Moderator

Post by tRip »

jesuiitta wrote:Toinen teoriahan tosin setvii, että psykoositapauksissa on psykoosi ollut ihmisen ainoa keino eheyttää minää, ja täten välttämätön osa ihmisen henkistä kasvua. Välttämätöntä siitä tulee silloin kun psykoosi todella tulee, silloin kun hajanaiselta minältä on muut puolustuskeinot loppuneet ja kuluneet niin että joku yksilöllinen raja menee rikki. Lopullinen hajoaminen ja uudelleen rakentuminen. Erittäin harva, jos kukaan, ihminen on toisessa - siellä järkevämmässä - ääripäässä. Kaikki me seilaamme hulluuden, järjen, kärsimyksen ja onnen välillä. Kaikilla meillä on sisällämme psykoottinen ydin, ikäänkuin backuppina.
Jos oletetaan, että psykoosi syntyy, kun viimeinenkin henkinen puollustusmekanismi hajoaa ja minuus jakaantuu tai pirstaloituu, niin onko sitten kannattavaa sitä ruveta hoitamaan esim. neurolepteillä? Ääritapauksissa se onkin varmaan välttämätöntä.. Mutta sehän on vähän sama kuin tripin lopettaminen kuin seinään. Yhtäkkiä ei olekaan enää minuutensa kanssa kosketuksissa, kaikki kelatut asiat jäävät 'aukinaisiksi', koska niiden työstäminen loppuu kuin seinään. Jää ahdistus. Mitä se tekee ihmiselle? Todennäköisesti psykoosi puhkeaa jossain vaiheessa uudestaan?
Minuuttaan ei voi paeta.
Ja niinkuin totesitkin "seotkoon se joka on seotakseen" on aika osuvasti sanottu. Mutta sen ei pidä olla lopullinen,
pysyvä tila..

Ayahuasca lopulta opetti itselle, miten vain pitää antautua hulluuteen, muuten omat henkiset puollustusmekanismit olisivat loppuneet. Sen takia juuri trippi oli hyvin raskas. Taistelin hulluuden partaalla itseni kanssa. Kaksi persoonaani taisteli. Voisin sanoa, että muutama päivä meni tripin jälkeen psykoosissa, minuutta uudelleen kootessa. Sen työstäminen kuitenkin oli välttämätöntä.
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
CharlieBigPpotato
Kameleontti

Post by CharlieBigPpotato »

If the falling tide can turn and then recover, all alone we must be part of one another
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

tRip wrote:Ayahuasca lopulta opetti itselle, miten vain pitää antautua hulluuteen, muuten omat henkiset puollustusmekanismit olisivat loppuneet. Sen takia juuri trippi oli hyvin raskas. Taistelin hulluuden partaalla itseni kanssa. Kaksi persoonaani taisteli. Voisin sanoa, että muutama päivä meni tripin jälkeen psykoosissa, minuutta uudelleen kootessa. Sen työstäminen kuitenkin oli välttämätöntä.
Itselläkin samantyyppisiä aatoksia 2c-b-fly tripin jäljiltä. Paradoksaalisesti siis pitää tulla hulluksi, jotta tulee järkiinsä. Se on vapauttavaa, vähän niinkuin hylkäisi itseasiassa vain kaiken sovinnaisuuden.
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
tRip
Moderator

Post by tRip »

[Offiksi taitaa jo mennä, enkä tiedä kiinnostaako ketään tämä psykoottinen psykoosipohdintani..]

Psykoosimaailmanhan voi muuttaa omaksi haavemaailmaksi, tai sitten siitä voi tehdä itselleen vihollisen. Molemmat tyypit näistä luokiteltaisiin varmaankin hulluksi.
Onko psykosi sitten välttämättä negatiivinen olotila, vain koska se vaikeuttaa ihmisen kykyä elää tässä yhteiskunnassa..?
-Sehän riippuu täysin kenen näkökulmasta katsotaan ja mikä on oma suhde psykoosimaailmaansa. Uskon, että kaikilla sellainen on, ja niinkuin jesuiitta sanokin, että se on ikäänkuin backuppina. Jotkin vain kätkevät sen ja elävät onnellisina tarvitsematta koskaan päästä omaan itseensä käsiksi. He eivät tiedosta sitä. He elävät omassa psykoosissaan, he ahdistuvat, koska he eivät kuuntele alitajunnasta tulevia viestejä.
Uskon myös, että jokaisella on mahdollisuus päästä koskettamaan tätä psykoottista minäänsä, ilman että välttämättä joutuu psykoosiin, ellei sitten ole joutuakseen.

Pitkään jatkuessaanhan psykoosi muuttuu skitsofreniaksi. Silloin on jo luotu oma todellisuus, sieltä ei varmaan helposti enää palata ns. normaaliin minään.

Olen vain ruvennut ymmärtämään psykoosia, koska olen päässyt tutustumaan siihen psykoottiseen minääni.
Keep it unreal.

tRip
Moderator

Post by tRip »

jesuiitta wrote:Paradoksaalisesti siis pitää tulla hulluksi, jotta tulee järkiinsä. Se on vapauttavaa, vähän niinkuin hylkäisi itseasiassa vain kaiken sovinnaisuuden.
Näin itsekin sen ajattelen, mutta 'tulla järkiinsä' voi sinällään sisältää jo merkityksen 'hullu', ainakin ns. tavallisten ihmisten korvissa.
Keep it unreal.

RiotStarter
Apteekki

Post by RiotStarter »

Kokeillakseni pääni rajoja.Päästäkseni pitkälle johonkin omaan maailmaan.Deeleistä aina ollut kiinnostunut.Ja sitten asia erikseen sauhu,pore sun muut ryynit ja sen sellaiset..Puhtaasti tylsyyden tappamiseen ja kavereiden kanssa ajanviettämiseen.Savu ei välttämättä tähän kuulu koska sekin voi viedä ajatukset välillä todella pitkälle :mrgreen:
2000-luvun sakilainen.
tRip
Moderator

Post by tRip »

Kannabiksellahan voi loppujen lopuksi päästä yhtä pitkälle kuin millä tahansa psykedeelillä. Mutta loppujen lopuksi mielestäni 'oikeat' psykedeelit ovat siihen parempia. Ajatus on kirkkaampi ja ehkä se turhan syvällinen ja pikku-asioiden pohtiminen voi nopeammin saavuttaa psykoositason. Riippuu tietysti siitä mihin deeliin vertaa..

Miksi ite käytän tällä hetkellä..
pääasiassa itseni tutkiskeluun, oli sitten kyse kannabiksesta tai psykedeeleistä, tai mistä tahansa muusta millä pääsee alitajuntaan käsiksi.
Ja sitten taas on muut aineet, joilla vain koitan selviytyä arjesta, ja välillä ehkä vain paeta sinne omaan todellisuuteeni, sen enempää mitään kelailematta (kodeiini) Tämä on onneksi jäänyt jo paljon vähemmälle.. Oli se sitten psykedeelien ansiota tai ei.
Keep it unreal.

Lasipallo
Kameleontti

Post by Lasipallo »

En tiedä.
They were tattooed from head to foot, and they brandished cutlasses and big clubs with spiked knobs. They shouted ferociously in their native Finnish, and they swung cutlass and club as if berserk, sometimes felling their own men in their fury.
RiotStarter
Apteekki

Post by RiotStarter »

Lasipallo wrote:En tiedä.
Hahah hyvin sanottu :mrgreen:
2000-luvun sakilainen.
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

Ehkä olemme jo kaikki psykoosissa? Tervetuloa Hotelli Kaliforniaan...
tRip
Moderator

Post by tRip »

Psykedeeleihinkin voi jäädä koukkuun :twisted:
Keep it unreal.

Kalavale
Apteekki

Post by Kalavale »

Huonoin mahdollinen tilanne, eli käytän silloin kun vituttaa aivan tosissaan. Eli liian usein. Nytkin on armoton paska olo, ja kas kummaa kaapista napattu parit panacodit naamariin. Kohta ei enää vituta. Huono selviytymisstrategia, pakko myöntää.
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

Huvin ja urheilun vuoksi... huvin ja urheilun...