Söin tuhdisti...

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Asidyyli
LD50

Söin tuhdisti...

Post by Asidyyli »

Söin tuhdisti. Kuinkahan kauan menee vatsalaukun tyhjenemiseen? Anatomiakirjasta muistan lukeneeni että 4 tuntia menee ennen kuin vatsalaukku on täysin tyhjentynyt, ja sen mukaan on aina menty. Ei aina tunnu kolmekaan tuntia riittävän, vaikka luulisi etä suurin osa olisi jo jatkanut matkaansa. Pitäisi saada nuo dexmit tyhjään vatsaan, kauankohan täytyy odotella. Ehkä jätän vaan ottamatta?

Ja vaikuttaakohan esim. liikkumienn vatsalaukun tyhjenemisnopeuteen?
spasm
OD

Re: Söin tuhdisti...

Post by spasm »

Asidyyli wrote:Söin tuhdisti. Kuinkahan kauan menee vatsalaukun tyhjenemiseen? Anatomiakirjasta muistan lukeneeni että 4 tuntia menee ennen kuin vatsalaukku on täysin tyhjentynyt, ja sen mukaan on aina menty. Ei aina tunnu kolmekaan tuntia riittävän, vaikka luulisi etä suurin osa olisi jo jatkanut matkaansa. Pitäisi saada nuo dexmit tyhjään vatsaan, kauankohan täytyy odotella. Ehkä jätän vaan ottamatta?

Ja vaikuttaakohan esim. liikkumienn vatsalaukun tyhjenemisnopeuteen?
Ravinnon laatu vaikuttaa käsittääkseni vatsalaukun tyhjenemisnopeuteen. Hiilihydraatteja paljon sisältävä ruoka tyhjenee mahalaukusta nopeammin kuin rasvapitoinen.

Loppupeleissähän vatsan toimintaa säätelee autonominen hermosto, joten itse ei kauhean paljon voi asiaan vaikuttaa. Jostain muistan lukeneeni, että matala verensokeri nopeuttaa tyhjenemistä.

Liikkumisesta en osaa sanoa, voihan se nopeuttaa aineenvaihduntaa?
Koita käydä vessassa ahkerasti :idea:

Pahoittelen spekuloinnin määrää faktatiedon puuttesta johtuen.

E: Pidä hauskaa dextroversessä :wink:
Kylmyys johtuu lämpötilasta.
Ahab

Post by Ahab »

Asidyyli wrote:...Ja vaikuttaakohan esim. liikkumienn vatsalaukun tyhjenemisnopeuteen?
Kelasin et eiks elimistö toimi sillee lepo/stressi -moodeissa ja levossa verenkierto keskittyy mahalaukkuun jne. ja stressissa liikkumislihaksiin jne. joten en tiedä oisko liikunnalla just negatiivinen vaikutus siihen. Ja siis jos vetää mahan täyteen ja lähtee kohta juoksemaan coopperia ni helposti voi lentää palkki. Ja eiks varotella ettei sais lähtee esim. uimaan heti syömisen jälkeen? Toisaalta kelasin että eiks huippu-urheiliat vedä kaikkee sipsii ja paskaa ennen suoritusta et on paljo instant energiaa.
Taidan heittää aika mutupaskaa.
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

Ahab wrote:Toisaalta kelasin että eiks huippu-urheiliat vedä kaikkee sipsii ja paskaa ennen suoritusta et on paljo instant energiaa.
No ei kyllä mitään sipsejä vedä. Ruokavalio on tarkkaan harkittu, ihanne on kuitenkin se, että suoritushetkellä elimistössä ei ole mitään turhaa.

Liikunta tietenkin kuluttaa energiaa, mutta en sitten tiedä miten ja kuinka nopeasti se muuten vaikuttaa aineenvaihduntaan.
Eikös esim. antibiootteja oteta tyhjään vatsaan. Jos joku vaikka muistaisi lääkärin suositukset?
Last edited by Lymykonna on Tue 30 Jan 2007, 02:36, edited 1 time in total.
Ahab

Post by Ahab »

No siis en tiedä mitkä strategiat nykyään on mutta oon nähny useamman kerran telkkarista ku urheiliat kertoo miten niillä kyllä on muuten rankat dietit mutta siinä ennen suoritusta tankkaavat tollasta missä on korkeat arvot.
D.E.S
Kameleontti

Post by D.E.S »

Ahab wrote:No siis en tiedä mitkä strategiat nykyään on mutta oon nähny useamman kerran telkkarista ku urheiliat kertoo miten niillä kyllä on muuten rankat dietit mutta siinä ennen suoritusta tankkaavat tollasta missä on korkeat arvot.
niin onhan se, että urheilijoiden ruokavalio on tarkkaan harkittu, mutta Ahabin kannalla olen myöskin. muistan tuosta oikeen televisiostakin tulleen ohjelman jossa joku urheilija sanoi mättävänsä sipsiä ja muuta tuollaista ennen suoritusta saadakseen paljon tätä käyttövalmista energiaa
"Taste
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

duges wrote:
Ahab wrote:No siis en tiedä mitkä strategiat nykyään on mutta oon nähny useamman kerran telkkarista ku urheiliat kertoo miten niillä kyllä on muuten rankat dietit mutta siinä ennen suoritusta tankkaavat tollasta missä on korkeat arvot.
niin onhan se, että urheilijoiden ruokavalio on tarkkaan harkittu, mutta Ahabin kannalla olen myöskin. muistan tuosta oikeen televisiostakin tulleen ohjelman jossa joku urheilija sanoi mättävänsä sipsiä ja muuta tuollaista ennen suoritusta saadakseen paljon tätä käyttövalmista energiaa
Minkä lajin urheilijat ja kuinka paljon ennen suoritusta? Itse en asiasta ole kuullut, mutta sen tiedän, että jos esimerkiksi ennen juoksemista mättää jotain raskasta niin se on itselläni aina kostautunut.

Käsittääkseni vatsalaukku sulkeutuu heti kun ihminen syö ruokaa, jotta ruoka voisi sulaa ennen suoleen siirtymistä. Ja kaikki turha mitä on vatsassa, on vain painolastia.
Ahab

Post by Ahab »

En kyllä muista mistä lajista/lajeista oli kyse enkä sitä kuinka paljon ennen suoritusta. Ehkei nyt kuitenkaan juuri ennen radalle lähtöä että se ruoka saa edes vähän asettua ja antaa sitä energiaa käytettäväksi. No anyway ei tää edes kiinnosta mua niin paljoa että enempää jauhaisin. Käy kysymässä jostain urheilufoorumilta.