Oravanpyörä

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Cosmologist
Karvakuono

Oravanpyörä

Post by Cosmologist »

Mitä oravanpyörä merkitsee sulle? Vituttaako nyky-yhteiskunnassa eläminen? JA käytätkö päihteitä vapautuaksesi tästä kaikesta?

Monikin meistä lähtee virran mukaan ajattelematta että voisha sitä elää toisinkin. Koulutus, työpaikka. 5 päivää viikossa tekemässä töitä et saa RAHAA elääkseen. Myy, osta, myy, osta. Ansaitse, osta, osta, ansaitse. MITä? Turhauttavaa ajatella että oot enemmän hyödyks yhteiskunnalle mitä itelles. No, ohan toki kaikki yrittäjät jotka tekee tasan sitä mitä haluaa ja saa siitä elannon. Mut entäs muut? Paskaduunissa, koska ei oo koulutusta, pääset toki sinne haluamaasi paikkaan kuhan hankaat persettäs penkkiä vasten muutaman vuoden. No, sitte ois koulutus ja ois siellä hyvässä työpaikassa mut moniko on onnellinen. Sit sinne etelänlomalle kerran vuodessa rentoutumaan. Stressaava elämäntyyli vie järjen monelta. Mitä siihen tarvittais että voitas olla vaan eikä tarvis stressata näistä yhteiskunnan normeista, yrittää sopeutua ja kelvata muille. Noh, kelvata itelleen.. Sekin vaikeaa nykyään. Mistä johtuu,,. Ajatelkaas sitä.

Tulipas vuodatus. :left:

Toivoisin asiallista keskustelua aiheesta :up:
Just a perfect day, you made me forget myself. I thought I was someone else, someone good.
Hitler
Apteekki

Re: Oravanpyörä

Post by Hitler »

Hengittäminen on osa oravanpyörää. Hirvee stressi mistä saa seuraavat happidoussit ja vaihtoehdot on vähissä.
pirun hyvä nuolla kuorena
Cosmologist
Karvakuono

Post by Cosmologist »

:mrgreen:
Just a perfect day, you made me forget myself. I thought I was someone else, someone good.
Usoda
LD50

Post by Usoda »

Oravanpyörä on se kun elämä rytmittyy siihen et käy duunissa tai koulussa ja nukkuu. Toi rutiini sit toistuu vuodesta toiseen ja vapaa-aikaa ei oo paljookaan itselle, kokoajan pitää olla kellossa kiinni. Mä oon siitä pudonnut jo pois aikoja sitten eikä harmita.

Tässä teille kuva oravanpyörästä:
Image
"Muutenki mulle tulee siitä mieleen vaa henkilö joka tapittaa himassa happonaamana animea, ihan jees laifstailllll.." - Frapathea
Resilar - Tehotippa | Fuck your shit! Fun things are fun!
Syksy
Olen kuin puu,
lehdet haisee paskalle.
Orava
Uke
LD50

Post by Uke »

Kyl mulla on ajottain oravanpyörässä juoksemista, et käyn duunissa ja nukun vaa, mut sit ku tilipäivä koittaa ni katkasen pyörän ja lähen iha jabadabaduu juhlistamaa..sit aherran taas kuukauden..omanlaista oravanpyörää koko witun elämä..mut ei mua haittaa. Kehityn ja opin uutta silti joka päivä vaik hommat vähä looppaaki.
Image
''Ihmiset ovat tismalleen kuin kukat: tarvitsemme aurinkoa ja hoivaa ja sen sellaista, mutta kasvamme paremmin kun päälle nakkaa pussin paskaa.''

PLUR Peace, Love, Unity, Respect.
Presidentijoe
Karvakuono

Post by Presidentijoe »

minusta : Oravanpyörä on se, joka usein vie ihmiseltä ilon ja rakkauden pois. Siihen on nyky-yhteiskunnassa liiankin helppo mennä pyörimään. Itse pyrin elämään mahdollisimman kaukana siitä ja koitan valaista muitakin, ettei sieltä löydy elämän tarkoitusta!
CaptainZ

Post by CaptainZ »

Presidentijoe wrote:minusta : Oravanpyörä on se, joka usein vie ihmiseltä ilon ja rakkauden pois. Siihen on nyky-yhteiskunnassa liiankin helppo mennä pyörimään. Itse pyrin elämään mahdollisimman kaukana siitä ja koitan valaista muitakin, ettei sieltä löydy elämän tarkoitusta!
Miten Oravanpyörä sun mielestä toimii? Millä mekanismilla se vie ilon ja rakkauden pois?

Millaista on elämä poissa Oravanpyörästä?

Mistä elämän tarkoitus sitten löytyy? Miten sä valaisisit esim. mua elämään mielekästä elämää?

Kyllä muakin säälittää ne onnettomat, jotka päivästä toiseen tekevät työtä jota inhoavat, aikatauluilla jotka eivät sovi heille - mutta ei auta, jos työttömyys tuntuu vielä huonommalta vaihtoehdolta. Itse olen kai onnekas, kun itse itseni työllistävänä saan pyörittää omaa Oravanpyörääni eli päättää aikatauluistani, vaikuttaa tuloihini, määrätä itse mitä teen ja kenen kanssa ja paljonko viitsin tehdä.

Olen välillä onnellinen, välillä en yhtään. Olisin luultavasti vähemmän ja harvemmin onnellinen, jos eläisin täysin ulkona Oravanpyörästä. Käsittääkseni se merkitsisi päivittäistä nihkeilyä siitä, että voinko mä ostaa ton ja onko mulla varaa mennä tonne. Sellainen elämäntapa varmasti sulkisi multa enemmän ovia kuin avaisi.

Vaikka rahan merkityksestä olisi mitä mieltä, niin kaikki me tarvitaan sitä syömiseen, asumiseen ja liikkumiseen. Mitä vähemmän rahaa on, sitä enemmän se hallitsee elämää. Köyhään joutuu juoksemaan ruokatarjousten perässä, murehtimaan vuokranmaksusta ja ehkä veloista. Sillon elämä on maantieteellisesti rajoittunutta ja painottuu omille kotikulmille, kun ei oo varaa matkustaa mihinkään. Voiko silloin tuntea olevansa vapaa?

Perijänä, lottovoittajana tai harvinaisen ovelana rikollisena voisi kai elää Oravanpyörästä vapaata elämää ja silti tehdä ja hankkia melko vapaasti mitä haluaa. Mutta arvostaisiko vapautta, jos ei sen rinnalla olisi yhtään vastuuta eikä velvollisuuksia ikään kuin vastaparina, joka määrittää vapaa-ajan ja tekee sen arvon tunnistettavaksi?

Yleensäkin me ymmärretään asioiden merkitys ja arvo siksi, että tunnemme myös niiden vastakohdat. Vertaa: Arvostaisiko rakkautta, jos ei olisi koskaan jäänyt ilman sitä? Arvostaisiko terveyttä, jos ei olisi koskaan sairastanut? Oisko siistiä olla hapoissa/naksuissa/vauhdeissa/paukuissa..., jos ei olisi koskaan ollut selvänä?

Oravanpyörään liitetään usein myös perhe-elämä. Oravanpyörä on kai monien mielestä sellaista, johon kuuluu työtä, perhettä ja myös lomia ja muuta vapaa-aikaa. Joidenkin onnellisuusaiheisten kyselytutkimusten mukaan juurikin lapsiperheiden vanhemmat ovat keskimäärin onnellisimpia. En sitten tiedä, tavoittavatko nämä kyselyt ihmisiä Oravanpyörän ulkopuolelta.

Oravanpyöräelämässä ei minusta ole sinänsä mitään pahaa, jos se vain eläjästä tuntuu hyvältä. Riippuu tietysti miten sen määrittelee. Jos Oravanpyörän määrittelee synonyymiksi tylsälle ja kurjalle elämälle, niin silloin se on vastaansanomattomasti tylsää ja kurjaa.
redrum
Psykonautti

Post by redrum »

Tuntuu että monen mielestä normaali arkikin on oravanpyörää. Jos käyt töissä arjet niin olet oravanpyörässä, se on aivan tyhmästi minusta ajateltu. Itse käyn töissä ja arki-iltoina on usein sama rutiini, mutta se ei minua haittaa ollenkaan. Teen työtä josta tykkään erittäin paljon, työnantajani on joustava joten vapaitakin saa pelkällä puhelinsoitolla, työkaverit ovat mukavat ja arki-illan rutiinit täyttävät harrastukset. Viikonloput sitten rentoudunkin miten haluan ja missä haluan, en vastaa kenellekkään. Eli voisin sanoa että en ole vielä päässyt maistamaan sitä oikeaa oravanpyörää, vaikka kun tähän nykyiseen firmaan tulinkin minut yritettiin istuttaa talon tavoille. Mutta kyllä ainakin oman alani osaavalle löytyy aina töitä, joten tein työnantajalle selväksi että en ole hänen orja vaan sovitan työt minun elämääni, työt eivät sovita minun muuta elämääni. Tuolla asenteella on riskinsä, mutta en kestäisi sitäkään että menen pakosta töihin tietyn kellon lyömään ja kotia lähen kun kello lyö toiseen paikkaan, sillon mennään kun tuntuu ja tullaan kun on hommat valmiit.

Itse en kyllä tässä tilassa pysty miettiä mikä on oikeaa oravanpyörää, pitää joskus miettiä tarkemmin... :cheers:
Jimbo
Karvakuono

Post by Jimbo »

Oravanpyörä sai mut kiinni eilen.
Menin puoliltapäivin töihin ja tunsin itseni väsyneeksi jo ratikassa matkalla töihin ts.tuntui ettei herää päivään ollenkaan.
Pumppu kävi välillä vähän epätasaisesti tai muljahteli sivulyöntiä välillä.
Mul on lasipalatsilta joitain satoja metrejä duuniin ja sillä matkallakin jos vähänki nopeemmin käveli ni hengästyi aivan saatanasti.

No duuniin ku pääsi ni ei olo vaan tasottunu vitun heikko olo ja pyörrytti,join kaakaota,söin suolaa,kun meinasin jo mikä kropas oikein on, ihmettelin et mitä helvettiä.
Teen asiakaspalvelua ja ensimmäinen oli tulossa,mut olin ihan hiton tärinöissä taukohuoneessa,sanoin työkaverille et ei tuu mitään,
vähänkin ku liikkus ni pumppu hakkas entistä kovemmin ja pyörrytti.
Sanoin et nyt ei pysty ja työkaveri huolissaan ja koko ajan kyseli jo et tilataaks lanssi et mul on joku kohtaus ja se ei perkele helpottanut omaa oloa yhtään.
Mut olo ei ottanu yhtään parantuakseen ja itsekin jo kallistuin et pakko tästä on päivystykseen lähtee.
Taksi alle haartmaniin ja siellä se loppupäivä menikin sydänfilmii ja verikokeet jne.
Olokin ehtis jo hiukan tasottua kun venttaili vuoroaan.
Nissä ei mitään ihmellistä ollut(onneksi) joku ulkomaalainen lääkäri sattus kohalle ja kommunikointi ei niin laaja-alasta ollut,tarkisti vaan toteili et ei mitään vakavaa ollu sydämessä jne.minkä periaatteessa arvasin.

Mut summasummarum.Töitä paiskittu 1,5 vuotta täällä aika suoraa huutoa ilman kummempia lomia(viimenen lomana pitämäni aika ollu n.4vuotta sitten barcelonassa vko) rupeaa näköjään kroppa pistää vastaan,mikä toisaalta on hyvä,jos heräis itsekin.

Viime vuos täällä olin työntekijänä ja liksat alalla vitun huonot,sopeuduin,nyt taas yrittäjän ominaisuudessa teen duuniani ,saanu
edellisvuoden mätkyt maksettua jne.mut kropasta irti kaikki otettu.
Pidän työstäni ja yleensä työnteosta se tuo mulle jonkinnäköistä rytmiä elämääni jota tarvitsen.
Mut rajansa kaikella,olo vieläkin ku ois jyrän alle.
Ehkä oon liian ankara itselleni ja tätä perusjuttuu et ei osaa nauttia onnistumisista tarpeeks jne.
Monia juttuja ku oikein alkaa kelaa mitkä tähän pisteeseen ajanut(exän kanssa säätämiset,alkoholin käyttö,unirytmit sekasin jne.)

mut olipahan "trippi",oli vappusuunnitelmat ja kaikki,mut ei jaksa,mieli tekis.
Eli tässä varmaan oli aika yleistä oravanpyörää.
Mut tää on mahtava juttu et löysin tämän saitin(deeli kiinnostus).
Eka foorumi missä ikinä olen jaksanu kirjoitella,pidän rennosta ja ei tuomitsevasta ilmapiiristä täällä,kiitos kaikille ja hyvät vaput! :cheers:
I’m a paranoid schizoid product of the twentieth century.
Cosmologist
Karvakuono

Post by Cosmologist »

Jjea! Hyvää vappua! :P
CaptainZ

Post by CaptainZ »

Silloin sitä tajuaa pyörivänsä oravanpyörässä, kun pöytälaatikkoon on kertynyt kaikenlaista kivaa mitä palaa halusta päästä kokeilemaan (mm. 100mg 4-HO-MET:iä), mutta ei vielä moneen viikkoon ehdi testata niitä, koska moneen viikkoon ei ole yhtään vastuusta vapaata päivää.

Aikuisuus :down:
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Mä oon kyl ite huomannu työ- ja opiskeluelämästä pois jättäytymisen jälkeen, että loppujen lopuks mä koen itteni onnellisimmaks sillon ku mulla on vakituinen duuni tai vakituinen opiskelupaikka. Se tuntuu tuovan mielekkyyttä mun elämään; mulla on jotain tavotteita työn/opintojen suhteen joiden eteen voin nähdä vaivaa ja joiden saavuttaminen tuntuu musta hyvältä. Tulee sellanen olo että mun tekemisillä on merkitys.

Seuraavaksi ajattelin kyllä pitää välivuoden kun opiskelumotivaatio tuntuu olevan aika hukassa. Mut ajattelin kokeilla muutenkin seuraavaks muutoksia elämääni, mm. muuttamista, ehkä matkustelua jne. Tällä hetkellä käyn vähän koulussa ja teen vähän töitä. Tuntuis ehkä paremmalta käydä 5 kertaa viikossa koulussa tai töissä sen sijaan että viikonloput töissä ja pari kertaa viikossa koulussa...

Musta sopeutumattomuus yhteiskuntaan on taas omanlaisensa ongelma, yksilön kannalta ajatellen se voi olla paljon oravanpyörää pahempi ongelma.

Onks sekään sit siistii elämää ettei oo mitään muuta tekemistä ku vetää himassa douppia ja istuu koneella?
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Tarviin itsekin rytmiä elämään, opiskelu on hyvä keino siihen.
Jos on vain vapaalla, niin menee vaan semmoseks toimettomaks haahuiluksi.

Koulussa kun käy, niin tuntuu pää pysyvän paremmin kasassa, ja näkee kaupunpäälle ihmisiä säännöllisesti.
+ ehkä jopa saa joskus ammatin.

Lomat nyt erikseen, mutta en pidemmän päälle pystyis olemaan tekemättä jotain säännöllistä, ja elämänrytmiä Määräilevää hommaa.
Herää 07:00, meneen nukkumaan 23-00:00, opiskelu nyt on vielä aika kevyttä kunnon töihin verrattuna, mut mun kaltaiselle laiskamadolle toikin on raakaa, ja siks just niin vitun hyväks mulle.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

King Ink wrote:opiskelu nyt on vielä aika kevyttä kunnon töihin verrattuna, mut mun kaltaiselle laiskamadolle toikin on raakaa, ja siks just niin vitun hyväks mulle.
Mä oon kyllä täysin eri mieltä. Musta opiskelu on paljon raskaampaa kuin töiden teko, riippuen toki töistä ja opiskelupaikasta. Mutta mun tekemät duunit ei seuraa mua himaan niinku läksyt seuraa... eikä mun tarvii stressata että opin uusia juttuja kun voin vaan mekaanisesti tehä sitä samaa vanhaa tuttua hommaa duunissa.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Tarkotinkin juuri omaa alaani erityisesti, en vaan tajunnu tekstissä täsmentää.
Varmasti esim. lukiot voi olla aika paljonkin raskaampia kuin työnteko, ja mitä kuullut&nähnyt ihmisissä, niin sosiaali & terveysala.
Mut just niin, siitähän se riippuu missä opiskelee tai työskentelee.

Mulla toi Kuvallinen ilmaisu on niin lällytouhua kuin voi vain olla,
kotihommia ei oo oikeestaan koskaan, ja koulussa saa taiteilla melko vapaasti,
unelmaopiskelupaikka. Ei tää ainakaan Oravanpyörää ole. :)
Deception
Tuppisuu

Post by Deception »

Jos miettii oravanpyörää nimenomaan "yhteiskunnallisena rakenteena", niin vain päähäni pälkähti, että oravanpyörä tarkoittaa kädestä suuhun elämistä, huonosti palkatussa ja "huonossa" duunissa käymistä, ja ettei ole aikaa tai intoa tehdä mitään muuta. Ei tarkoita suoraan yhteiskunnan armoille "alistumista" siten että tekee niinkuin "rehellisen kansalaisen kuuluu".

Ei minua ainakaan tällä hetkellä vielä inhota ajatus siitä, että "pitää tehdä" monta kymmentä vuotta samaa asiaa vaan putkeen, kunhan osaa vapaa-ajan hyödyntää ja rahaa jää muuhunkin kuin "pelkkään elämiseen", silleen riittävästi vielä. Lääketieteellistä olen jo kaksi vuotta himoinnut, ja sinne olisikin tarkoitus hakea jo ensi keväänä kun tää lukio tästä päättyy. Hyvin mielenkiintoinen ala, eikä palkkauksestakaan kärsi valittaa, etenkään jos alkaa Suomen meiningin vituttaa ja muutan jonnekkin työystävällisemmän verotuksen maahan, jossa myös muu lainsäädäntö on lähempänä omia ajatuksiani :p

Tietysti oravanpyörää voi olla työttömyyskin yhtälailla, jos siihen jumittuu ja alkaa elää vain nähdäkseen seuraavan päivän jne.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Deception wrote:Tietysti oravanpyörää voi olla työttömyyskin yhtälailla, jos siihen jumittuu ja alkaa elää vain nähdäkseen seuraavan päivän jne.
Mä oon jotenki ymmärtäny et oravanpyörällä viitattas nimenomaa työntekoon, siis et samalla tapaa ku se orava rehkii siinä pyörässänsä ni ihmiset rehkii elämässään ponnistellen kamalasti pääsemättä koskaan määränpäähän joka lopettais ne ponnistelut, samalla tapaa ku oravanpyörässäkään ei oo määränpäätä. Onhan tietty eläkeikä joo mutta sitten onkin niin vanha ettei jaksaisi enää oravanpyörässä juosta.
Jimbo
Karvakuono

Post by Jimbo »

Joo joskus stä vaan ajautu siihen ns.oravanpyörään ja väsyy,mut mulle tää kaikki on vaan elämää.
Mä tykkän tehdä asioit ja en halua et pakosta,mut välillä sitävaan ajautuu jotenkin siihen "oravanpyörän limboon".
Täällä päin maailmaa on se hyvä e sa aika vapaasti päättääminkä suunnan elämälleen ottaa ja se varmaan joskus ahdistaakin.
Sinänsä onnelisten tähtien alla on syntynyt,että on oikeus valita melko pitkälle minkä suunnan ottaa,jossain muualla päin se ei vältämättä ois niin mahdollista,mutta osaisko sitä silloin murehtiakaaan?
Vapaus tuovastuuta ja blaa blaa jne.

Ja sana eläkeläinen se mua vituttaa,en aio ikinä jäädä eläkkeelle mistään,ns.duuniani tai duunejani haluan tehdä nin kauan kuin kroppa ja pää pelaa,ei todellakaan kiinnosta jäädä eläkkeelle,tyyliin jäädä odottamaan kuolemaa et korjais pois.
Pidän "duunistani" se antaa mulle tarkotusta elämään,mutta toki rajansa kaikella,pitää olla myös muuta sisältöä arjessa ja
siihen oon tässä viimeaikoina itse herännyt,mut joo tämmöstä late night sekavaa filosofointia :doh:
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Musta on iso ero siinä, että hyppää oravanpyörään vapaaehtoisesti ja tietää olevansa vapaa hyppäämään myös siitä pois nauttien vaan siitä että voi juosta... ja siinä, että juoksee oravanpyörässä kuin viimeistä päivää kuvitellen pääsevänsä jonnekin vaikkei edes tykkää juoksemisesta.
Uke
LD50

Post by Uke »

^kivasti sanottu (:

Tuli vaan mieleen, et eikö elämä oo oravanpyörää kävi töissä tai ei, pitää velvollisuuksistaan kiinni tai ei, mut jos looppaa päivästä toiseen samoja asioita eikä mitenkään muuta tilannettaan mihinkään suuntaan? Eikö se ainaine douppaaminenki ole oravanpyörää siinä missä pelkästään töissä käyvän ihmisen arki, joka ei muuta tee kun omat rutiininsa.. En tiiä, ei mua kauheesti kiinnosta että kuinka pitkään looppaan omia elämän rutiinejani, sit kun ne alkaa kyllästyttään ni koitan aineski muuttaa jotain, että olis taas mukavempaa.
Image
''Ihmiset ovat tismalleen kuin kukat: tarvitsemme aurinkoa ja hoivaa ja sen sellaista, mutta kasvamme paremmin kun päälle nakkaa pussin paskaa.''

PLUR Peace, Love, Unity, Respect.
Goldengoose
Psykonautti

Post by Goldengoose »

Tunnistan kyllä tuon merkityksettömyys fiiliksen, jos ei ole töitä tai opiskelupaikkaa. Tosin minulle sitä elämän merkitystä tarjoaa ihan eläminen omavaraisesti yhteiskunnan "ulkopuolella". Samalla voi opiskella itsekseen varsinkin talvisin, kun ei tarvi maitakaan kuokkia.
Olet pisteessä A, totuus on piste B. Näkemyksesi on jana - c, joka kulkee pisteen B läpi. Totuuteen kuljet kateetin a tai b läpi, nämä ovat valheita. Näkemyksesi - c vääristyminen on riippuvainen sinusta, joka olet alpha - kulma (a,b)
Jimbo
Karvakuono

Post by Jimbo »

Goldengoose wrote:Tunnistan kyllä tuon merkityksettömyys fiiliksen, jos ei ole töitä tai opiskelupaikkaa. Tosin minulle sitä elämän merkitystä tarjoaa ihan eläminen omavaraisesti yhteiskunnan "ulkopuolella". Samalla voi opiskella itsekseen varsinkin talvisin, kun ei tarvi maitakaan kuokkia.
Oletko siis joskus ollut "oravanpyörässä"?
Nautitko tilastasi,vaikka itse olen "oravanpyörässä"niin aina olen tuntenut itseni jotenkin ulkopuoliseksi.
Tunnetko samoin?
Goldengoose
Psykonautti

Post by Goldengoose »

Jimbo wrote:
Goldengoose wrote:Tunnistan kyllä tuon merkityksettömyys fiiliksen, jos ei ole töitä tai opiskelupaikkaa. Tosin minulle sitä elämän merkitystä tarjoaa ihan eläminen omavaraisesti yhteiskunnan "ulkopuolella". Samalla voi opiskella itsekseen varsinkin talvisin, kun ei tarvi maitakaan kuokkia.
Oletko siis joskus ollut "oravanpyörässä"?
Nautitko tilastasi,vaikka itse olen "oravanpyörässä"niin aina olen tuntenut itseni jotenkin ulkopuoliseksi.
Tunnetko samoin?

Yritin useamman vuoden sopeutua, kävin koulut, armeijan, koitin ahkerasti tehdä töitä ja jatkoin opiskeluja. Opiskellessani huomasin, että tekee mieli vetää ranteet auki kun ajattelee tuota arkista elämää, missä palkkatyö sanelee koko elämän rytmin ja sitoo täysin. Kyllä minä ulkopuoliseksi siis itseni tavallaan tunnen joo. Vielä on nuo opinnot pikkaisen kesken etten ole täysin päässyt tuohon ulkopuoliseen elämään, mutta vuoden sisällä pitäisi olla kaikki valmiina. Nautin tilasta, että voin tehdä asioita fiiliksen pohjalta ja elää omaan rytmiini.
Olet pisteessä A, totuus on piste B. Näkemyksesi on jana - c, joka kulkee pisteen B läpi. Totuuteen kuljet kateetin a tai b läpi, nämä ovat valheita. Näkemyksesi - c vääristyminen on riippuvainen sinusta, joka olet alpha - kulma (a,b)
tsundere
Lepakko

Post by tsundere »

yhteiskunta on ihan jees... suhtautumisestahan se on kiinni. yhteiskunta tarjoaa tekemistä, rahaa, hyväksytyksi tulemisen tunteen, ja katon pään päälle. ihan hyvä diili mun mielestä. eikä tarvitse tehdä muuta, kuin käyttäytyä "normaalisti". ; )

vaihtoehtona toisessa ääripäässä sitten syrjäytyminen yhteiskunnasta. (joko omasta halusta, tai jostain muusta syystä.) oravanpyörähän sielläkin odottaa, erilainen vain. työkkärissä ravaaminen, kela-liitteet, sossu... päivien tuskailu kun ei meinaa keksiä tekemistä, unirytmi vituillaan, ja sit tietenkin se douppaaminen... douppaaminen, douppaaminen. säätäminen, rahapula, krapula ja taas douppaaminen.

hahah, naurattaa vähän.. "käytätkö päihteitä oravanpyörästä vapautuaksesi?" .. siis what? huumeethan on ihan vitunmoinen oravanpyörä, pahempi jopa kuin normaali, työ-vapaa-aika -looppi. tulee mieleen kärjistäen joku subu-nisti joka silmät kosteina fiksaa päivittäin piikkiä kuntoon ja miettii, et "jes, mä vapauduin päihteillä oravanpyörästä"

...

vähän kun laajentaa niin entäs elämän ja kuoleman oravanpyörä? ensin elää, sitten kuolee, sitten ehkä taas elää, ja taas kuolee.

..

mun mielestä oravanpyörät ei oo välttämättä niin pahoja vaihtoehtoja. oravat ja marsut ainakin näyttää ihan onnellisilta kun ne välillä käy juoksemassa häkissään siinä ainoassa liikkuvassa pyörässä :love: ... ja sit toiset marsut mököttää jossain nurkassa ja lihoo ja vittuuntuu; "MÄHÄN EN TOHON PYÖRÄÄN KOSKE; IHAN PASKAA KU EI SE JOHDA MIHINKÄÄN!!! PYÖRII VAAN PAIKALLAAN, VITUN LUUSERIT TULKAA NYT POIS SIELTÄ ORAVANPYÖRÄSTÄ, ELÄMÄ JA YHTEISKUNTA ON PERSEESTÄ!"

...

ja hyvä muistaa, että nää ONNETTOMAT LUUSERIT jotka on jääny oravanpyöriinsä kiinni kustantaa raadannallaan aika monen narkkarin sossu-massit :P

edit.,lisää textiä
vastatkaa vihaan rakkaudella
Matkustaja
Psykonautti

Post by Matkustaja »

^
Tosi hyviä ajatuksia mielestäni. Elämähän on kuitenkin loppujenlopuksi täynnä oravanpyöriä, valitsi minkä polun tahansa.
Kosmonautti
Psykonautti

Post by Kosmonautti »

Joskus mun asenne tähän oravanpyörään oli että en ala myymään vapaa-aikaani että tekisin töitä. koska kivempaa olla sekaisin.
Mut se alko maistuu puulle ja kävin nyt koulut loppuu ja olen työelämäss ok palkalla.
Jaksaa paremmin kun on töissä. Jos ei tee mitään niin sillo virastorunditki on pahoja.

Tässäkin kuussa palkka saman verran mitä saan opintotukea 5kk... Et on vähän leveämpi leipä.
Marsin kamaralle päästyä marsin sen ympäri. Marsin ympäri! monta kertaa...
en ole maanympäri matkaaja vaan marsin ympäri matkaaja
Basebo
Lepakko

Post by Basebo »

Työnteko on välillä hyvää ajanvietettä arkipäiviin. Tietysti riippuu mitä työtä tekee. Ruumiillinen ja käsitaitoja vaativa työ on mielestäni mielekästä ja palkitsevaa, koska tulee tunne, että on osannut tehdä jotain. Ja sitten on tietysti duunikaverit, joiden kanssa tulee myös vietettyä aikaa samalla. Ruumiillista työtä tehdessä pysyy myös usein hyvässä kunnossa, eikä tarvitse vapaa aikanaan kuntoilla, vaan tulee se kuntoilu tavallaan hoidettua päivän aikana. Asenne on työntekoon tärkeä, eli miten asennoituu omaan työhönsä. Ei työn tarvitse olla pelkän vapaa-ajan tuhlausta ja rahan hankkimista, vaan sitä kannattaa tarkastella eri näkökulmista. Jos työtä alkaa ajatella pelkkänä työnä, niin alkaa tuntua helposti, että on pelkässä oravanpyörässä. Työstä pitää osata nauttia ja sen pitää olla itselleen mielekästä ja sopivan haasteellista. Jos työ on mielekästä, tuntuu siltä, että se on tavallaan harrastus, josta saa palkkaa.

Onhan työ kuitenkin joskus raskasta ja tuntuu, että ei jaksaisi enää päivääkään, mutta noinhan se menee myös työn ulkopuolellakin joskus. Itsekin olen nyt vähän kyllästynyt omaan työhöni ja tuntuu, että loparit pitäisi ottaa, mutta täytyy koittaa vain kestää se ja katsoa jospa jatkossa taas alkaisi työnteko tuntua paremmalta.
Viimevuoden puolella meni kuitenkin liian lujaa ja oli työnarkomaaninen olo, kun tuli tehtyä 10h päiviä ja osittain viikonloputkin meni töitä tehdessä. Tämä kulutti voimat aikalailla loppuun ja sitä vapaa-aikaa työn ulkopuolelle ei juuri jäänyt. Jäi työhön tavallaan kiinni, koska piti kokoajan saada enemmän ja enemmän aikaan ja mikään ei tuntunut itselleni riittävän.
Työ on vähän niinkuin suurin osa elämästä, eli pitää osata mennä sen kultaisen keskitien mukaan.

Kyllähän joskus sitä haaveilisi, ettei töitä tarvitsisi tehdä ja on ihan siistiä pitää pitkiä lomia ja olla poissa töistä, mutta tuntuu silti kuin jotain puuttuisi ja olisi liikaa aikaa tavallaan. Työstä saa sen tietyn rytmin joka viikkoon, ja pystyy pitämään itsensä hieman järjestyksessä. Itsestä tuntuu, että tarvitsee jonkin laista aikataulu kuria hieman, koska muuten saattaisi laiskistua ja tulisi liikaa vapaa-aikaa. Vapaa-ajalle kuitenkin keksisi varmaan jotain tekemistä, mutta tulisi siitä varmaan sellaista notkumista vain. Haaveena olisi, että joskus tulisi rahaton aika ja voisi elää pienessä kylässä, jossa kaikki tekisivät töitä, koska se olisi parhaaksi yhteisölle tai sitten vain auttaakseen muita. Nykyään tuntuu, että monet tekevät töitä vain, jotta saisivat rahaa, vaikka sehän se suurin syy työnteolle juurikin on.
älä kadu tehtyä, kadu tekemätöntä
aazzency
Tuppisuu

Post by aazzency »

Tosi hyviä ajatuksia ja postauksia pitkin threadia... :up:

Mietittiin tuossa viikonloppuna kaverin kanssa, kuinka meidät on tavallaan huijattu tähän tietynlaiseen työn mukana tulleeseen oravanpyörään.
Kaikki menee omalla painollaan tietyllä kaavalla eteenpäin. Ja meille jo yhteiskunta luo tietynlaisen odotuksen ja mallin siitä miten meidän tulee joskus elää, miten olla ja mihin tähdätä. Tämän mukana luonnollisesti tulee se mitä kaikkea meiltä tuleekaan jossakin elämänvaiheessa löytyä;
perhe, lapset, talo, auto, koirat, kissat ja viimisen päälle kamppeet siellä velkatalossa. Sitä kohti me sitten tehdään erilaisia siirtoja, joilla päästäis taas pikkasen lähemmäksi tuota "normia".
Yhtäkkiä sitä sitten havahtuu, että on velkaa ihan he*vetisti, niin paljon että on pakko tehdä tietyntyyppistä työtä, jotta selviää.
Ei siinä vaiheessa enää voi ajatella vaihtavansa mukavampaan, huolettomampaan ja "aivot narikkaan"-rutiininomaiseen suorittamiseen. Se tarkottaa hyvin usein sitä, että palkka putoaa, eikä ole enää varaa maksaa velkoja mitä olet ottanut ja mitoittanut tiettyyn tulotasoon. Vain ja ainoastaan "vapaammaksi" tulet sillä, että tienaat enemmän ja se tarkoittaa lähes aina sitä, että työnkuva muuttuu vaativammaksi ja vapaa-aikaa jää vähemmän.
Mitä me sillä ylimääräisellä sitten tehdään? :doh: Lapset saa käydä ratsastustunneilla, laskettelurinteissä ja balettiopistolla, vaikka mieluummin luultavasti viettäisivätki aikaa äitin taikka iskän kanssa ees pari tuntia hereilläoloajastaan... :right:

Ja mitä ihmiset ajattelee? Ovat kateellisia ja puhuvat, kuinka niillä ja näillä on sitä tätä ja tuota ja kyllä neki on varmaan olevinaan jne.
Ei jukoliste ihan tasan tarkkaan ole mikään tullu ilmaseksi, eikä tule. Helvetilliset velat niskassa, jotka estää elämästä. Onko siinä mitään kadehdittavaa?
Ite en ainakaan tunne muuta, ku jonkulaista sääliä.

Toki niinkuin joku postasinkin, on olemassa monta muutakin oravanpyörää. Kaikki omanlaisiaan ja varmasti omallatavallaan vittumaisia.
Ei ole helppo se paperisavottakaan, jolla muutaman hikisen satasen saa kuukaudessa. Muutaman satasen, jolla ei tässä päivässä tee ihan mitään. Jatkuvaa venyttelyä ja hipistelyä muutamilla euroilla.
Mutta uskotteko jos sanon, että aika moni siinä toisessa pyörässä pyörijätki elää ihan samalla tavalla kädestä suuhun? :/
tRip
Moderator

Post by tRip »

Näen oravanpyörään flipahtamisessa paljon hyvää, kunhan vain pysyisi sen rattaissa.
Näen siinä mahdollisuuden pitää elämäänsä vakaana, kun ei ole jatkuva stressi toimeentulemisesta ja sensellaisesta paskasta.

Näen siiinä myös sen nurjankurjan-varjopuolen.. tulisi sopeutua sen sanelemiin ehtoihin.

Oli niin tai näin, kaikessa aina se kaksi puolta.

Tavallaan haluaisin elää osana oravanpyörää, toisaalta taas huomaan kykenemättömyyteni sitoutua sen asettamiin raameihin.

Jokatapauksessa.. Tekisin kyllä töitä, jos vain annettaisiin siihen mahdollisuus.
Kouluttautuisin kyllä, jos vain kyettäisiin ottamaan huomioon päidevammainen aadeehoodee -luonteeni.
Motivaatiota kyllä löytyy, muttei riittävissämäärin vastuuta sitoutua kellotaulujen raameihin ja sen sellaiseen.

Kadehdi en niitä jotka sossupummeina elävät.. Kadehdi en myöskään niitä jotka kasista-neljään ovat oravanpyörään nyrjähtäneitä.
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
paarmasisti
Apteekki

Post by paarmasisti »

trip wrote:Kadehdi en niitä jotka sossupummeina elävät..
Joo, ei ole kivaa. Juokse luukulta toiselle, ja kiikuta paperia sinne ja tänne.
Kunpa auringon päivät päällämme ei päättyisi koskaan.