Ayahuasca & analogit

Keskustelua psykedeeleistä ja hallusinogeeneista.
aphos
Kameleontti

Re: Ayahuasca

Post by aphos »

NoLife1%Lowlife wrote:One of the interesting characteristics of DMT is that it sometimes inspires fear - this marks the experience as existentially authentic.
Tuo on kyllä mielenkiintoista.. itse teki mieli alkaa kirjoittamaan kauhua kyseisten kokemusten jälkeen :mrgreen:
Ehkä kyse on tosiaankin vastakohdista - ei valoa ilman pimeyttä. On se maagista tavaraa kyllä..
RoboPoski
Lepakko

Post by RoboPoski »

Hitto kun meni tunti pari kun hieroin saksilla mimosat silpuks. Peukkuun tuli joku rakon tapanen ja nyt ei uskalla nauttia kun joten kammottaa noi maut. :? Ehkä sit huomenna.

Iha ku ois haiskahtanu muuten vähän homeelle pieni osa tuosta juurikaarnasta. Mahtaako olla vaarallista nauttia? Vaik kylhän ne oksentaa kuitenkin.
aphos
Kameleontti

Post by aphos »

RoboPoski wrote:Iha ku ois haiskahtanu muuten vähän homeelle pieni osa tuosta juurikaarnasta. Mahtaako olla vaarallista nauttia?
Jos Jurema on vähän kosteaa, on mahdollista että se haisee hieman homeelle.. jos ei ole mitään näkyvää, niin tuskin tuo kovin vaarallista on. Se maku taas.. kyllä sen kestää kun tietää miten hyvää se tekee, rohkeasti vaan :mrgreen:
_FOOL_
Apteekki

Post by _FOOL_ »

Jurema on kultaista hunajaa jos sitä vertaa chakrunaan.

:roll:
Image
Ahab

Post by Ahab »

Aatsipoppaa pojat keitti soppaa vanhalla reseptillä.

ja sitten paljon fiksumpi tyypi @ http://ayadoc.blogspot.com/ katsokaa noi sen videot oikeasta reunasta.
Katsokaa myös kokopitkä versio siitä Ayahuasca, tourism vs tradition luennosta.
Sun, Black But Shining
Karvakuono

Post by Sun, Black But Shining »

Voi hirvitys. Tuolta Youtubesta löytyykin karmeampia näkyjä kuin olisi osannut arvata. Ayahuascaa ja sen analogeja, salviaa ja taikasieniä menee pikkupoikien ja typerysten kesken kuin olisi butaanin vetäminen kyseessä!
Kosmoksen Valtias on todellakin arvoituksellinen
psyke
Lepakko

Post by psyke »

Ayahuascaa ja sen analogeja, salviaa ja taikasieniä menee pikkupoikien ja typerysten kesken kuin olisi butaanin vetäminen kyseessä!
Ei kyse ole välttämättä typeryydestä tai iästä, ainoastaan tietämättömyydestä. Kokemus opettaa kovapäisimmänkin "tavoille". :)
Swampthing
Apteekki

Post by Swampthing »

Sun, Black But Shining wrote:Voi hirvitys. Tuolta Youtubesta löytyykin karmeampia näkyjä kuin olisi osannut arvata. Ayahuascaa ja sen analogeja, salviaa ja taikasieniä menee pikkupoikien ja typerysten kesken kuin olisi butaanin vetäminen kyseessä!
[offtopic]

Olen huomannut saman. Salviaa varsinkin tuntuu kuluvan ihan 15-vuotiaiden bileissä, se kun on useissa paikoissa laillista, mutta mitään valistusta ei ole saatavilla. Helvetillisen tyhmäähän tuo on, ja yleensä jengi kiskoo noita ihan perus "ollaan sekaisin jee" -meiningillä. Ehkä nekin joskus oppivat.

Törmäsin tosin tässä itsekin yksissä bileissä arviolta 14-15 -kesäiseen jätkään tateissa.

[/offtopic]
Mieli on mukava paikka asua.
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

Siperia opettaa.

Siinäs juovat, en minä ainakaan pysty tuomitsemaan tai edes arvioimaan ovatko seuraukset hyviä vai huonoja. Luultavasti molempia ennemmin ja myöhemmin.

Diet Coca-Cola - Ayahuasca flavor, no added sugars.
psyke
Lepakko

Post by psyke »

Ahabin kommenttiin vielä voisin jatkaa sen, että kuinka monella täällä oli kunnioitus mukana kun ensimmäisen kerran kokeilitte esim. sieniä? Kyllä mulla ainakin oli ihan puhtaasti sellainen mentaliteetti että sienet kuulostivat erittäin hauskoilta kavereiden kertomusten mukaan ja halu saada niillä "pää sekaisin" oli kova.

Jossain vaiheessa kaikki sitten muuttui, ja nykyään ei tee mieli trippailla juurikaan. Miksi trippailisin? En löydä edelleenkään vastauksia niihin kysymyksiin joihin vastauksia etsin, ainakaan omin voimin. Trippailu ei ole hauskaa, vaan tuntuu enemmän työltä (yleensä). Itsetutkiskelusta oli kyllä hyötyä, lukemattomia terapiatunteja on säästynyt ja tulee säästymään kun tiedän jo valmiiksi paljon ongelmieni alkuperästä. Käyn siis terapiassa depression takia , joka on vaivannut mua jo ainakin kymmenen vuoden ajan. Ammattilaisen kanssa itsetutkiskeluun ei tarvita mitään helvetillisiä pelkotiloja vaan voin edetä rauhassa omaan tahtiini.
Tällä hetkellä edes ayahuascalla ei oo mulle mitään annettavaa, omin päin käytettynä siis. Tai, voisi ehkä olla mutta luultavasti tuntisin vain entistä enemmän olevani hukassa. En halua ottaa sitä riskiä että ayahuascan käyttö lisäisi ahdistusta sen sijaan että se vähentäisi sitä, kun on olemassa paljon varmempi ja turvallisempikin tapa.

Tämä ei tarkoita että mielenkiinto enteogeeneihin olisi hävinnyt. Tällä hetkellä en vaan saa niistä mitään irti, ainakaan pienillä annoksilla kuten olen saanut huomata. Isommat annokset taas olisivat mulle pikajuna helvettiin, ja sinne en tällä hetkellä ole valmis menemään. Voi johtua siitäkin että ikää on tullut taas pari vuotta lisää enkä ole sellainen hurjapää enteogeenien suhteen kuin ennen. Mulla oli sellainen "pelkoa päin vaikka henki menisi" -asenne, mutta eipä ole enää. Vai johtuuko se siitä että iän ja kokemuksien myötä on tullut se terve kunnioitus noiden kasvien voimia kohtaan eikä niitä tee mieli käyttää heppoisin perustein? Ehkä näinkin.
NoLife1%Lowlife

Post by NoLife1%Lowlife »

psyke wrote:...kaikki...
Miksi mitään pitäisi pelätä?
psyke
Lepakko

Post by psyke »

Ei pidäkään. Näin siis jos järjellä ajattelee. Tunteet ovatkin sitten ihan toinen juttu...
Ahab

Post by Ahab »

psyke wrote:Ahabin kommenttiin vielä voisin jatkaa sen, että kuinka monella täällä oli kunnioitus mukana kun ensimmäisen kerran kokeilitte esim. sieniä?
Pääsin ottamaan ayahuascaa aika enteogeenien selaamisen alkuvaiheessa ja silloin oli kunnioitus ja asenne kohdallaan ja sain siitä niin paljon että sen jälkeen on ollut kunnioitus ainakin kaikkia perinteisiä enteogeenejä kohtaan. Jotain tutkareita nyt tulee otettua vähän holtittomammin.
_FOOL_
Apteekki

Post by _FOOL_ »

psyke wrote:En halua ottaa sitä riskiä että ayahuascan käyttö lisäisi ahdistusta sen sijaan että se vähentäisi sitä, kun on olemassa paljon varmempi ja turvallisempikin tapa.
En voi sanoa tietäväni tilannettasi, sillä en ole kärsinyt pidempi aikaisesta depressiosta. En myöskään tunne sinua, joten yritän sanoa tämän niin varovasti kuin voin, ettet ymmärtäisi väärin. Sanon tämän sillä meillä on kuitenkin se yhdistävä opettaja.
Mielestäni sinun tulisi seurata valitsemaasi polkua. Kuten jo ilmaisit, Ayahuasca on jo auttanut sinua monissa asioissa. Sinun on luotettava opettajaasi, kun olet sen kerran itseesi tutustuttanut. Ayahuasca ei koskaan opeta sitä mitä haluat, se opettaa sen mitä tarvitset. Ayahuascalta voi toivoa opetuksia, mutta harvoin ne avautuvat aivan yhtä
selkeästi kuin miten niitä koskevat ongelmat ilmenevät. Ayahuasca parantaa aina. Se tarttuu ongelman aiheuttajaan ja parantaa. Se ei paranna seurauksia vaan syitä. En voi painottaa tätä liikaa; sinun tulee uskoa ja luottaa opettajaasi. Opettajasi tietää ongelmasi paremmin kuin sinä. En halua vähätellä terapiaa tai arvostella lääketiedettä sen enempää, mutta terapeutti haluaa saada sinut tuntemaan, että etenemistä tapahtuu. Siihen hänellä on omat syynsä. Ayahuascalle tällä ei ole merkitystä, sillä se tietää että eteneminen on väistämätöntä.
Tarkoitukseni ei ole hyökätä sinua tai ongelmiasi kohtaan, haluan vaan muistuttaa siitä, millainen Ayahuasca on.
psyke wrote:Vai johtuuko se siitä että iän ja kokemuksien myötä on tullut se terve kunnioitus noiden kasvien voimia kohtaan eikä niitä tee mieli käyttää heppoisin perustein? Ehkä näinkin
Miten minusta tuntuu ettei perusteesi ole heppoisia. Tällaisten ajatusten kirjoittaminen ja selkeä pelko joka sinulle opettajaa kohtaan on syntynyt on selkeä kunnioituksen merkki. Mikäli rohkaiset itsesi ja jatkat polkusi kulkemista, tällainen kunnioitus palkitaan. Tämän tiedän ihan kokemuksesta. Monesti vaikean kokemuksen pelko ilmenee opettajan käsissä puhdistavaksi ja lopputulokset voivat olla yllättävänkin positiivisia. Sinuna luottaisin opettajaan nyt, sillä koskaan ei tiedä, milloin tulee aika, jolloin tarvitset hänen neuvojaan heppoisemmin perustein ja tällöin on mahdollista että parannuksen aikaansaamiseksi kokemus voi olla haasteellisempi.

Toivottavasti saat asiasi kuntoon, päätitpä edetä mitä kautta tahansa.
:)
Image
Dagga
Apteekki

Post by Dagga »

Minkä väristä liaania suosittelisitte ensikertalaiselle? Ja oisko joku reilun 50g annos hyvä?
Image
psyke
Lepakko

Post by psyke »

En voi sanoa tietäväni tilannettasi, sillä en ole kärsinyt pidempi aikaisesta depressiosta. En myöskään tunne sinua, joten yritän sanoa tämän niin varovasti kuin voin, ettet ymmärtäisi väärin. Sanon tämän sillä meillä on kuitenkin se yhdistävä opettaja.
Mielestäni sinun tulisi seurata valitsemaasi polkua. Kuten jo ilmaisit, Ayahuasca on jo auttanut sinua monissa asioissa.
Mietin tätä asiaa todella usein, ja olet kyllä oikeassa. Olen jutellut paljonkin ayahuascasta ja sienistä terapeuttini kanssa, ja rivien välistä voi lukea että hän hiljaisesti myöntää sen että olen saanut niistä paljon hyötyä. Mulla oli terapiayrityksiä pari vuotta sitten mutten ollut vielä henkisesti valmis siirtymään eteenpäin. Nyt, kun aloitin terapian uudestaan hän sanoi että olen paljon kympsempi kuin pari vuotta sitten, ja hän myös tajusi mitä näiltä kasveilta etsin. Puhuin näistä "alitajunnan demoneista" ja siitä miten olen kohdannut niitä näiden kasvien avulla ja hän totesi tähän heti että olen jo selättänyt yhden niistä kun olen päättänyt viimeinkin ihan aikuisten oikeasti tehdä asian hyväksi jotain ja ennen kaikkea myöntää itsellenikin sen ettei mun tarvi aina olla vahva. Itse asiassa tuo terapiassa käynti on auttanut mua suuresti myös ymmärtämään mitä noiden matkojen aikana koetut kokemukset ovat todellisuudessa tarkoittaneet. Puhuimme myös siitä että mulla on pakonomainen tarve kontrolloida itseäni, omia ajatuksiani, ja onnistua joka kerta (vaativa persoonallisuus). Tästä tuleekin mieleeni ayahuascalla koettu jättiläismäinen annos (350g red caapi, 25g mimosa hostilis inner root bark ja 75g chaliponga) ja ymmärryksen hetki joka lopetti paniikin: "Minä kuolen tai tulen hulluksi. Kaikki on nyt menetetty. Hetkinen! Jos kerran tulen hulluksi tai kuolen, eihän mulla enää ole mitään pelättävää? Oikeastaan kaikki on ihan hyvin!" Tämän jälkeen sain viimeinkin rauhan. Tämän matkan jälkeinen euforia kesti useita kuukausia, ja syy oli se että annoin viimeinkin itselleni anteeksi. Tämä on mulle yleensä täysin ylivoimaista.
Sinun on luotettava opettajaasi, kun olet sen kerran itseesi tutustuttanut. Ayahuasca ei koskaan opeta sitä mitä haluat, se opettaa sen mitä tarvitset.
Minä luotan opettajaani, mutta minä en luota itseeni ja siihen että osaisin lähestyä häntä oikealla tavalla. Tunnen itseni jollain tavalla epäpuhtaaksi. Se on kyllä totta että ayahuasca näyttää sen mitä näyttää, ja ihmisen on vain hyväksyttävä se.
terapeutti haluaa saada sinut tuntemaan, että etenemistä tapahtuu.
Toki näin, mutta kyllä hän sanoi suoraan että pitkä ja raskas taival on edessä, enkä tule pääsemään helpolla. Kaikki juontaa juurensa lapsuuteeni (kuten ayahuasca ja sienet ovat minulle asian näyttäneet jo ajat sitten), enkä edes muista ajoista juuri mitään. Mulla on ollut kotona alkoholisimia, väkivaltaa ja vastaavaa, joten ei ihme että olen jollain tapaa rikki. Ayahuasca on opettanut mua kuitenkin antamaan vanhemmilleni anteeksi. He eivät ole pahoja,(kuten olen uskonut) vaan sairaita. Vihan ja rakkaus ovat yllättävän lähellä toisiaan, kuten olen saanut huomata.
Mikäli rohkaiset itsesi ja jatkat polkusi kulkemista, tällainen kunnioitus palkitaan.
Kysymys ei ole pelkästään siitä etten uskaltaisi jatkaa, vaan myös siitä että kasvinosien tilaaminen voi johtaa ongelmiin poliisin kanssa. Tästäkin mulla on kokemusta. Olen edelleen täsin vakavissani tuon polun suhteen. Se tuntuu yhä oikealta. Mun suurin unelma onkin matkustaa jonain kauniina päivänä E-Amerikkaan jossa nämä asiat ovat ihmisille täysin luonnollisia, eivätkä mitään tabuja kuten Suomessa. Täällä on sekin ongelma ettei ole ketään keltä kysyä näistä asioista. Toki foorumeilla voi aina keskustella, mutta täälläkään ei ole shamaaneja. Sitä paitsi, foorumilla keskustelu ei ole ollenkaan sama asia kuin kasvokkain kohtaaminen.
_FOOL_
Apteekki

Post by _FOOL_ »

Dagga wrote:Minkä väristä liaania suosittelisitte ensikertalaiselle? Ja oisko joku reilun 50g annos hyvä?
Värillä ei sinänsä ole väliä aloittelijalle, koska ensimmäiset kerrat ovat tutustumista kasvin kanssa.
Ylläolevasta huolimatta, suosittelen valkoista tai keltaista.
50g on hyvä määrä liaania aloittelijalle.
Valoa kantavan kasvin suhteen kannattaa aloittaa mahdollisimman pienillä annoksilla tai juoda pelkkää liaania ensimmäisillä kerroilla.
Tällaisia määriä voisivat olla 50g chakruna, 8-15g chaliponga ja 3-6g mimosa.
Mutta nämä on täysin yksilöllisiä ja ainoastaan suuntaa-antavia.
Image
_FOOL_
Apteekki

Post by _FOOL_ »

psyke wrote:Toki foorumeilla voi aina keskustella, mutta täälläkään ei ole shamaaneja.
Foorumilta on varmasti vaikeaa löytää aktiivisesti parantamista harjoittavia shamaaneja.
Yhteiskuntamme ja kulttuurimme ei ymmärrä shamanismia samalla tavalla kuin E-Amerikassa ymmärretään.
Shamaaniparantajan etiikkaan ei myöskään kuulu ilmoitella itsestään julkisesti.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita etteikö shamaaneja tai shamanismilla parantavia olisi ollenkaan.
;)
Image
tRip
Moderator

Post by tRip »

_FOOL_ wrote:Sinun on luotettava opettajaasi, kun olet sen kerran itseesi tutustuttanut. Ayahuasca ei koskaan opeta sitä mitä haluat, se opettaa sen mitä tarvitset.
Tästä heräsikin mieleen ajatus, että olen valinnut omaksi henkiseksi oppaakseni ghanjan.
Sen opastamaa polkua olen kulkenut kaikkein pisimmälle.

Ensimmäisellä ayahuasca matkalla kelailin juuri ayahuascaa henkioppaana..
Alkuun se tuntui hyvin luonnolliselta ja lempeältä. Mutta mitä syvemmälle unta vajosin, sen enempi aloin epäröimään sen kantavaa voimaa.

Kaikissa (luonnon) psykedeeleissä on vahvasti esillä tuo henkinen voima, jonka olemukseen pitää ensin tutustua ja mieltyä, ennenkuin voi vastaanottaa sitä tietoa mitä sillä on annettavaa.
Joissakin psykeissä tämä voima on melko ohjaileva, joissakin se antaa enempi tilaa omalle henkiselle pohdinnalle ja esim. ayahuascassa sen sielu on koko sen matkan kantava voima, johon on vain osattava luottaa.
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
Ahab

Re: Re:

Post by Ahab »

NoLife1%Lowlife wrote:Mulla lillu Mimosa(40-60gr) ja Banisteriopsis red caapi(100gr) Lidlin hiilihapotetussa vedessä jääkaapissa 24h. Sen jälkeen laitoin pakkaseen ja nyt ne on ollu 5pv siellä... Katotaan joku päivä, jos vaikka toimis.
Oletko vielä kokeillut taikajuomaasi?
rista
Tuppisuu

Post by rista »

Olen lukenut tätä keskustelua ja onpahan mahtava paketti tietoa :)
Kysyin varmaan väärässä paikassa aiemmin nesteiden säilyvyydestä, kyseessä olivat luotettavan ihmisen valmistamat aineet. Nyt voin sanoa niiden säilyvän ainakin reilut kaksi kuukautta ;)

Viikko sitten uskaltauduin kahden kuukauden pohdinnan jälkeen kokeilemaan ayahuascaa. Valmistauduin siten, että söin viikon ajan vähän vähemmän ja valmistelin myös päätäni matkaa varten. Mielessäni oli myös syy tuolle matkalle, sillä etsin vastausta erääseen pitkään vaivanneeseen ongelmaan. Löysin vastauksen ja paljon muutakin ihmeellistä. Kokemus oli sekä miellyttävä että hyvin rankka, joten en aio uudelle matkalle ihan heti, mutta varmasti menen vielä uudelleen. Sitäpaitsi olen edelleen viikon jälkeen osaksi hieman muualla tai järkeistäen ajatusmallit ovat heittäneet volttia ja toimivat toisin, mutta erittäin hyvin :roll:
NoLife1%Lowlife

Post by NoLife1%Lowlife »

Ahab wrote:
NoLife1%Lowlife wrote:Mulla lillu Mimosa(40-60gr) ja Banisteriopsis red caapi(100gr) Lidlin hiilihapotetussa vedessä jääkaapissa 24h. Sen jälkeen laitoin pakkaseen ja nyt ne on ollu 5pv siellä... Katotaan joku päivä, jos vaikka toimis.
Oletko vielä kokeillut taikajuomaasi?
______________________________________________________________________________________

****************************************************************************************

Juomatta, matkalle lähtemiseen kannattaa varautua hyvin ja valita hyvä hetki... TII TIII TIII TAA. Pitäis olla lisäilemättä asioita tälläin jälkeenpäin viesteihinsä. Mä haluaisin tietää miten te ajattelette suoraan. Voisi juoda jonkun seurassa puoliksi juomat. Nyt oon vaan hyvin Pilvessä korkealla taivaalla tai sitten odotan 21.12.2012:sta, ei siis 20012 tai 20. 12. 2012. enkä 22.12.2012 tai sitten tiedän, kun on sen hetki. Aikaa ei ole on vain olemassa hetkiä. Hyviä elämässä.

21.12.201222.12.2012 tässä on nyt tollanen mun hetki mun hetki, pitää miettiä, että tajuaa. Asioita ajatellaan. Ajattelen aina ensin kaikki mitä teen. Aion tehdä. Annan käskyn ruumiille tehdä jotain. Teen asian ja päätän olenko mitä mieltä asiasta. Tai vain tutkin ajatusta ja tunnetta.
Ruumis ei säily ilman henkeä. Henki ei selviä ilman ruumista. Teen itse asiosta sellaista mitä ne ovat. Ajattelen asiasta Joko negatiivisesti, positiivisesti tai välinpitämättömästi.
Keskityn nyt tuntemiseen. Mo mom momo m funky beat.

*****************************************************************************************

Moi
_FOOL_
Apteekki

Post by _FOOL_ »

NoLife1%Lowlife wrote:21.12.2012
13.0.0.0.0
13 sykli, 12 baktun.
Harmoninen indeksi: 1872000
Galaktinen synkronisaatio, synkronisaatio ylemmän ulottuvuuden kanssa.

= Varmasti mitä otollisin hetki nauttia taikajuomasi.

;)
Image
miymau
Lepakko

Post by miymau »

siis toi mimosa... Onko se Mimosa Pudicaa, siis Tuntokasvia vai jotai ihan muuta..?
Kaikki on paskaa paitsi kusi.
sxoxyvg
OD

Post by sxoxyvg »

Mimosa Hostilis.
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO
Ahab

Post by Ahab »

http://en.wikipedia.org/wiki/Mimosa_hostilis
Synonyms
* Acacia hostilis
* Acacia tenuiflora
* Mimosa cabrera
* Mimosa hostilis
* Mimosa limana
miymau
Lepakko

Re: Ayahuasca & analogit

Post by miymau »

aa seelvä. Siispä kaikkia huascan aineksia ei millään suomesta saa tilattua....?
Kaikki on paskaa paitsi kusi.
Ahab

Re: Ayahuasca.

Post by Ahab »

sxoxyvg wrote: Aamulla heräsin n. kahdeksan aikaan ja aloin keittelemään, 2x10min harmaloille, 3x30min mimosalle. Jatkuvasti vieressä kököttäen ;) En puhdistanut koska en muita puhdistuskeinoja tunne kuin liivatteen, jota en käytä koska elukoitten nahka/luut/jänteet eivät kuulu ruokavaliooni. Toimisokohan agar-agar tuossa..En tiedä.
Aika vanha viesti mutta osui silmään kun selailin ketjun pitkästä aikaa läpi.
Tuossa liivatepuhdistuksessahan juuri heitetään se liivateosa pois joten se ei joudu ruokavalioon.
Mutta ymmärtää toki jos sitä ei halua kasvissyöjänä käyttää ollenkaan. Pakastaminen ja huoneenlämmössä sulattaminen on myös todella hyvä keino.
Mitä on agar-agar?
Jarza
Karvakuono

Post by Jarza »

Kokeilin valmistaa mimosasta teetä liuottamalla noin 40g mimosaa 1,5l pulloissa kaataen uudet vedet kuukauden välein. Suodatin sakat jota muodostui pullojen pohjalle ja laitoin vielä uudet vedet pulloon. Kolme uutosta kaadoin kattilaan ja kiehautin vähemmäksi n. alle 1,5 litraa liuosta. Tästä otimme arviota 3-4 desiä ja haihdutimme vähemmäksi. Uutos oli käsittämättömän vahvaa. :shock:
Vaikutukset peittosivat kevyesti 8g:sta keittämäni keitoksen. Hieman laskemalla arvioisin desissä olevan vajaa 3g mimosaa.
Ahab

Post by Ahab »

Jarza wrote:Uutos oli käsittämättömän vahvaa. :shock:
Ilman erillistä mao-estäjääkö otitte? Jos oli näin niin pyydän että jatketaan Yurema -ketjuun.