Dextrometorfaani käsittääkseni ei ole niinkään nmda-antagonisti vaan sen aktiivinen metaboliitti dextrorfaani(dextrorphan) eli DXO. Selailin erään kemikaaleja myyvän sivustojen dxm ja dxo hintoja ja varisinkin dxo:n hinta on aivan järkyttävä. Tulinkin tulokseen että käytän apteekin käsikauppavalmisteita. CYP2D6 entsyymin toimintaa salpaavan greippimehun kanssa nautittuna dxm tuo mielestäni vähän samankaltaisen vaikutuksen kuin erottelu liian vähäisellä määrällä c-vitamiinia, eli naftasta kannattaa erotella dxm-freebase mahdollisimman happamalla liuoksella:
Suolahappoa löytyisi, mutta mahtaa tulos olla aika myrkkyä, eikä ole tietoa/kokemusta happojen haihdutteluista. Dxm vaikuttaen pääasiassa sigma ja PCP2 reseptoreihin olisi hyödyllisempi ja haitatompi saada tulokseksi dxo-painotteinen liuos, kun haetaa nmda-antagonistia. CYP2D6 entsyymiä salpaavia lääkkeitä tulisi kanssa välttää. Päivittäin otan iltaisin 30mg-mirtazapiinia ja tarvittaessa 25mg-ketipinor ja vähän 2D6:sta salpaavaa propranololia. Näillä en ole havainnut haittavaikutuksia dxm:n trippaavilla annoksilla. Mikä mahdollisesti aktivoisi 2D6:sta, jotta dxm metaboloituisi eniten dxo:ksi?Basically, using a strong acid such as HCl (hydrogen chloride) will remove the 17-methyl group, causing the DXM to become DXO.
Tosiaan tässä olen ihan alkutaipaleilla vielä. Trippailut on kyllä dexmin kanssa koettu muutaman vuoden ajalta (joilla olen havainnut voimakkaan antidepressiivisen vaikutuksen), mutta kokeilu dxm/dxo:lla pelkästään masennuksen hoidossa kiehtoo. Nyt olen kemiaa ja metaboliaa ja reseptoreita kurkkua myöten täynnä, joten unohdan asian hetkeksi ja lähden tästä tuulettumaan.
Mielelläni otan vastaan palautetta ja kommentteja. Olenko ihan pimee?