Sienien kuivaaminen & säilöminen??

Keskustelua psykedeeleistä ja hallusinogeeneista.
ToniLilli
Karvakuono

Sienien kuivaaminen & säilöminen??

Post by ToniLilli »

miten? missä pitää säilyttää? kauan säilyy?
noob
ToniLilli
Karvakuono

Post by ToniLilli »

hetkinen.. onko säilöminen oikee sana :shock: aivot sulanu :oops:
noob
HUUHAA
Apteekki

Post by HUUHAA »

kuivattuna taitaa säilyä ihan kaapissa...... olen tosin nähnyt joidenkin pakastavan sieniä, en sitten tiedä sen kannattavuudesta
työni on HUIPPU salaista.......... en tiedä siitä oikeastaan mitään
Lasipallo
Kameleontti

Re: Sienien kuivaaminen & säilöminen??

Post by Lasipallo »

ToniLilli wrote:miten? missä pitää säilyttää? kauan säilyy?
Kuivatat vaikka laatikossa sanomalehtien päällä ihan ilmalla, sitten laitat kun ovat ihan korppuja tiiviiseen purkkiin, voi säilyä jopa vuosia, jos on hyvät olosuhteet, pimeää, kuivaa ja viileätä. Pakastimeen ei suositella laitettavaksi.

Olettaen, että cubensikset on kyseessä, niin niistä hajoaa psilosiini aika nopeasti yleensä, muutenkin psilosybiiniä hajoaa kuivauksessa vähäsen.
They were tattooed from head to foot, and they brandished cutlasses and big clubs with spiked knobs. They shouted ferociously in their native Finnish, and they swung cutlass and club as if berserk, sometimes felling their own men in their fury.
HUUHAA
Apteekki

Post by HUUHAA »

psilosybiiniä voi hajota kuivauksessa paljonkin, riippuen kuivaustavasta....
uunissa ei ainakaan kannata kuivata.
benelux fat
Kameleontti

Post by benelux fat »

Itse olen kuivannut lattialla talouspaperin päällä patterin läheisyydessä. Muutamassa päivässä ovat kuivia. Säilömisestä en tiedä, kun ei niitä ikinä ole hirveän kauan pitänyt/pystynyt säilyttää. :wink:
Minigripissä olen pitänyt.
HUUHAA
Apteekki

Post by HUUHAA »

yksi hyvä ja erittäin nopea kuivaamis tapa on tietokoneen sisällä, eli tietokoneesta vaan sivu auki ja asettelee sinne pohjalle niin kuivuuu parissa tunnissa...... edellyttäen että tietokoneen sisällä on tarpeeksi tuulettimia :wink:
Maor
Kameleontti

Post by Maor »

Olen minä kyllä syönyt yli puolivuotta vanhoja sieniä, ja mukavasti ovat toimineet. Säilytys tapahtui ilmatiiviissä purkissa(valoa läpäisemätön) jääkaapissa. Olivat tietenkin ensin kuivattu!
-:- We're All Mad Here -:-
ToniLilli
Karvakuono

Post by ToniLilli »

Maor wrote:Olen minä kyllä syönyt yli puolivuotta vanhoja sieniä, ja mukavasti ovat toimineet. Säilytys tapahtui ilmatiiviissä purkissa(valoa läpäisemätön) jääkaapissa. Olivat tietenkin ensin kuivattu!
faijan luona asuessa jääkaapissa tuskin kauaa säilyy ^^
noob
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

Ei se psilosybiini oikeastaan minnekään katoa sienistä kun ne säilötään asianmukaisesti.
HUUHAA
Apteekki

Post by HUUHAA »

riittänee että kuivaa ja pitää suljettuna minigrip pussissa, säilynee tälläkin tavalla vuosia......¿
psyke
Lepakko

Post by psyke »

Eikös Englannista oltu löydetty joskus 1800-luvulla kuivatettuja sieniä jotka olivat yhä täysin syömiskelpoisia? Eli kyllä ne oikealla säilytystavalla pysyvät syötävinä lähes rajattoman pitkään...
Maor
Kameleontti

Post by Maor »

Itse säilutän kuivia suppilovahveroita tupperware astiassa ihan huoneen lämmössä, pimeässä ruokakomerossa kylläkin, hyvin tuntuvat säilyvän.
Kalastaja

Post by Kalastaja »

Lasipurkki luulisi olevan paras tai peltipurkki, sellainen missä yleensä on kahvia. Lasissa ainakin suppilot säilyvät loistavina vuosia.
Maor
Kameleontti

Post by Maor »

Sama kai se on onko kyseessä lasi vai muovipurkki, kunhan on ilmatiivis.
Kalastaja

Post by Kalastaja »

Näinhän se on tosiaan, kunhan on ilmatiivi.
Lasipallo
Kameleontti

Post by Lasipallo »

Maor wrote:Sama kai se on onko kyseessä lasi vai muovipurkki, kunhan on ilmatiivis.
Lasipurkkissa on tunnelmaa.
They were tattooed from head to foot, and they brandished cutlasses and big clubs with spiked knobs. They shouted ferociously in their native Finnish, and they swung cutlass and club as if berserk, sometimes felling their own men in their fury.
Maor
Kameleontti

Post by Maor »

Niinhän se kyllä tapaa olla, kyllä minäkin aina sadon kerättyäni budit säilytän prismasta ostetuissa isoissa spagettipurkeissa, lasia ovat.
Miasma
OD

Post by Miasma »

Pakkasessakin kyllä säilyy.
"Jesus! Did I say that? Or just think it? Was I talking? Did they hear me?"
"Life is a joke and death is the punchline."
Lasipallo
Kameleontti

Post by Lasipallo »

Miasma wrote:Pakkasessakin kyllä säilyy.
Yleensä pakastamista ei suositella jo kondensaation takia.
Rauzi
Psykonautti

Post by Rauzi »

En jumaliste kokeile enää ikinä uunissa kuivata :D tuli niin rumia noista sienistä ja kaikki madotkin jäi sinne, kiva onkia 3 cm pitusia kuolleita matoja pinseteillä sienistä :) en kyllä ite "pelkää" sitä että pari kuollutta matoa suuhun menee, mutta jotkut kavereista ei tykkää nuista "lisä proteiineista" nuissa sienissä :D pistin sitten uuden satsin tonne kaappiin ja tuulettimen viereen. Tällä tavoin suurin osa madoistakin tajuaa itse ottaa hatkat :)
Ahab

Post by Ahab »

Rauzi wrote:En jumaliste kokeile enää ikinä uunissa kuivata :D tuli niin rumia noista sienistä ja kaikki madotkin jäi sinne, kiva onkia 3 cm pitusia kuolleita matoja pinseteillä sienistä :) en kyllä ite "pelkää" sitä että pari kuollutta matoa suuhun menee, mutta jotkut kavereista ei tykkää nuista "lisä proteiineista" nuissa sienissä :D pistin sitten uuden satsin tonne kaappiin ja tuulettimen viereen. Tällä tavoin suurin osa madoistakin tajuaa itse ottaa hatkat :)
Hmm mä oon kyllä saanu kaikki matoset ja muut pois ihan koputtelemalla ja helttoja ronklaamalla. Ei taida ne heltat muutenkaan sisältää niin paljoa vaikuttavia aineita että niiden menettäminen haittaisi mitään.
Kuivaamisesta sen verran että onko kellään kokemuksia kasvikuivureista jotka yleensä syksyisin ilmaantuvat kauppojen hyllyille?
Rauzi
Psykonautti

Post by Rauzi »

Joo no ajattelin että tuo normi kuivaus on kaikenlisäksi varmin tapa. :) muita päihteitä riittää sen verta kauaksi aikaa että saavat nuo kärppärit kuivata ihan rauhassa 8) näyttävätkin paljon herkullisemmalta kuin nuo uunissa kuivatut ruskean/punaisen väriset sienet.
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

Marttaliitto on taatusti validein auktoriteetti selvittämään sienten säilömisen periaatteita.

Sienet muuten pilaantuvat todella herkästi, että ne kannattaa säilöä ihan vuorokauden sisällä.
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
spasm
OD

Post by spasm »

Ahab wrote:Kuivaamisesta sen verran että onko kellään kokemuksia kasvikuivureista jotka yleensä syksyisin ilmaantuvat kauppojen hyllyille?
Omaa kokemusta ei ole, mutta olen näitä sieni/kasvikuivureita itsekin miettinyt, hinta pyörii siinä viidenkympin hujakoilla joka on vielä aika vähän, olettaen että niillä kuivaaminen on niin kätevää kuin mitä mainostetaan. Homman idea on kai kutakuinkin siinä että ilma kiertää nopeasti (hyvät tuulettimet) ja kuivauslämpötila ei ole kauhean korkea. Sittenhän noissa on (ainakin deluxe-malleissa) ajastimet ja tarkat lämmönsäädöt. Voisi olettaa että nuo ovat melko käteviä, joskaan eivät taida olla tilavuudeltaan hirveän giganttisia.. Mutta pienempiin, toistuviin satoihin varmaan ihan kelpo kapineita.

Vähän mutu-postaus tuli, mutta aina ei voi voittaa..
Kylmyys johtuu lämpötilasta.
Rauzi
Psykonautti

Post by Rauzi »

Tuossapa on kuva omasta "kuivuristani" hintaakin löytyy viritelmälle vissiin 10 ekee :shock:
BrokenFinger
Lepakko

Post by BrokenFinger »

Itse olen aina vaan talouspaperin päällä pitänyt kaapissa eikä mitään ongelmaa. muutamassa päivässä ovat ihan kuivia ja pilttipurkissa samaisessa kaapissa säilyy reippaasti yli vuoden. sen vanhempia eni ole ollut kokeiltavaksi. :roll: Siloista siis puhun muut sienet on jääny rauhaan. Vain parasta. :mrgreen:
Olento
Apteekki

Post by Olento »

Erittäin hyvä, halpa ja nopea kuivatus systeemi on pahvilaatikko, johon sisälle virittää muutaman ritilän kerroksittain (jos kuivattavaa on paljon) ja molemmin puolin tietokonetuulettimet, niin että toinen puhaltaa ja toinen imee. Yleensä tässä systeemissä varsinkin silokit kuivuvat niin nopeasti että kaikki mahdolliset madot/toukat ryömivät kiltisti pikaisesti pois, ennenkuin syövät sientä yhtään enempää.
Madi
Psykonautti

Post by Madi »

Nykytiedon mukaan lyhytaikainen lämmölle altistuminen ei juurikaan tuhoa vaikuttavia aineksia. Happi sitävastoin on haitallisinta pitkäaikaisessa säilytyksessä. Itse kuivaan ensin kuivurissa ilman lämpöjä vuorokauden tai pari, jonka jälkeen noin 3-6 tuntia matalalla lämmöllä. Silloin ovat "cracker dry", eli menee poikki että rapina kuuluu. Sitten jos tarvitsee säilyttää, heitän pussiin muutaman silica geelin kanssa ja tyhjiöpakkaan, säilyy vuosia.
BrokenFinger
Lepakko

Post by BrokenFinger »

Madi wrote:Nykytiedon mukaan lyhytaikainen lämmölle altistuminen ei juurikaan tuhoa vaikuttavia aineksia. Happi sitävastoin on haitallisinta pitkäaikaisessa säilytyksessä. Itse kuivaan ensin kuivurissa ilman lämpöjä vuorokauden tai pari, jonka jälkeen noin 3-6 tuntia matalalla lämmöllä. Silloin ovat "cracker dry", eli menee poikki että rapina kuuluu. Sitten jos tarvitsee säilyttää, heitän pussiin muutaman silica geelin kanssa ja tyhjiöpakkaan, säilyy vuosia.
Pelaat varman päälle.. En oo ihan varma onko mulla ollu tarpeeksi kuivia vai oonko liian selvänä kuunnellu ku ei kuulu tätä kuuluisaa räsähdystä katkottaessa.. Ei kuitenkaan koskaan homehtunut tai muuta.. Onko se kuivaa kuten spagetti että hitusia lentää räsähtäessä vai kuten teen käärityt lehdet? Mietin nimittäin että spagettikuvaahan voisi jauhaa hienoksi eikä ulkopuoliset tunnistais mitä se on..