Entä nyt? Mie oon katellu mutten ole vielä mitään löytänyt.NarkkiParkki wrote:Kukaan löytänyt vielä kärpässieniä?
Kärpässienet
-
King Ink
- LD50
Re: Kärpässienet
-
Jeshu
- OD
Mäkin tein teetä tollain ja söin ne sienen palaset sieltä, hyhhyhDexma wrote:Yllättävän hyviä. Pizzan päälle hyvin kuivattuna menee yllättävän hyvin alas... Itse oon teehen myös näitä tehnyt siten, että juon sen teen ja samalla sen teen aromit menee sieniin ja syön sienet tuo maistu myös yllättävän hyvältä... Jotenkin kuin söis sitä pehmeää kanaa...dredi wrote:Kärpässienet on hyvän makusia.
Ja sit sen jälkeen se mahanvääntö ja ripulointi...
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
-
RcKokki
- Apteekki
Nyt on jo nousseet ensimmäiset kärpäärit maan pinnale. Nyt poimii jo pieninä talteen
p'z
-
Thoxium
Hmm ainakin kannattaa poimia vielä kun ovat palloina, tiedä sitten vaikuttaako liian varhaiset kärpäsienet alkoloidien määrään?einstein wrote:Nyt on jo nousseet ensimmäiset kärpäärit maan pinnale. Nyt poimii jo pieninä talteenp'z
-
Ensiö
- Lepakko
Onko mikrokuivaus ihan poissuljettu vaihtoehto?
Minä. Nimeni on Puks. Olen ainoa elollinen Saturnuksessa. Muks!
-
jermus
- Psykonautti
Täytynee sit vissii koittaa näitäkin syksyn tullen
Minkäs verran alottelijan kannattaa ottaa alkuu
-
bol
- Kameleontti
5-10 grammaa.jermus wrote:Täytynee sit vissii koittaa näitäkin syksyn tullen![]()
Tai kolme pientä lakkia tai kaksi keskikokoista lakkia.
-
Dexma
- Moderator
20-50 g mun mielestä.bol wrote:
5-10 grammaa.
Saattaa kyllä olla kuivatus tekniikka se avain sana... Mutta itselläni on ollut näin..
Itselläni yleensä ollut noin 50-80 asteisessa uunissa monia tunteja... ei enään muista tyyliä viime vuodelta... Millä Bol teet itse ton homman?
-
bol
- Kameleontti
Itse kuivasin huoneenlämmössä. Annoin niiden olla kaapin perällä jotain yli puoli vuotta. Mutta kyllä varmasti voi syödä jo kuukauden kuivauksella.Dexma wrote:20-50 g mun mielestä.bol wrote:
5-10 grammaa.
Saattaa kyllä olla kuivatus tekniikka se avain sana... Mutta itselläni on ollut näin..
Itselläni yleensä ollut noin 50-80 asteisessa uunissa monia tunteja... ei enään muista tyyliä viime vuodelta... Millä Bol teet itse ton homman?
-
spikey
- Tuppisuu
Oletteko jo löytäneet näitä? Itse samoilin tänään lähimetässä mutten löytänyt yhtään. Kasvaako nuo kaikissa metsätyypeissä?
-
W10
- Kameleontti
Koivun kanssahan tuo tykkää elellä lehtometsissä ja nurmikoilla. Sienikirja sanoo näin: Kasvaa joskus isoinakin ryhminä koivikoissa ja koivun seuralaisena sekametsissä, mutta myös männyn serurassa esim. rantadyyneillä.
"It rubs the lotion on its skin or else it gets the hose again."
-
jermus
- Psykonautti
Kyl ny luulis et jokainen suomalainen löytää näitä kyslemättäkin :?
Täytyy kokeilla jollaa 3-4 lakil, kattoo ny viitinkö uunis kuivattaa vai laitanko vuodeks purkkii.Meinaan jos alkaa haisemaa ihan vituksee nii ei ehkä viiti uunis kuivatella
Täytyy kokeilla jollaa 3-4 lakil, kattoo ny viitinkö uunis kuivattaa vai laitanko vuodeks purkkii.Meinaan jos alkaa haisemaa ihan vituksee nii ei ehkä viiti uunis kuivatella
-
Infectedmushroom
- Karvakuono
Ajattelin tossa parin päivän päästä kokeilla ensimmäisen kerran kärppäreita jonka myös jätän viimeiseksi. Pilkon ne jugurtin sekaan raakana ni ajattelin vain kysyä josko joku tietäisi luotettavasti että voiko käytännössä siitä yhdestä kerrasta raakana sitten jotain pysyviä munuaisvaurioita tms tulla? En aio kuivattaa koska siitä on niin ristiriitasta tietoa, toiset lähteet sanoo et se nimenomaan pitäis tehä 90 asteessa, kun taas toiset että menettää tehonsa yli 50 asteessa kuivatessa.
Ja sienet haluan nimenomaan silloin ottaa set&settingin takia, joten ei ole mitään pitkiä aikoja aikaa kuivatella jossaan sanomalehden välissä.
-
W10
- Kameleontti
Missä noista munuaisvaurioista on juttua? Itse en löytänyt pikaisella googlettamisella mainintaa että iboteenihappo, muskariini, tai muskimoli aiheuttaisi munuaisvaurioita. Iboteenihapon kohdalla kyllä puhuttiin aivovaurioista, mutta ideanahan on juuri tuo iboteenihapon muuntaminen muskimoliksi kuivaamalla.Infectedmushroom wrote:Ajattelin tossa parin päivän päästä kokeilla ensimmäisen kerran kärppäreita jonka myös jätän viimeiseksi. Pilkon ne jugurtin sekaan raakana ni ajattelin vain kysyä josko joku tietäisi luotettavasti että voiko käytännössä siitä yhdestä kerrasta raakana sitten jotain pysyviä munuaisvaurioita tms tulla? En aio kuivattaa koska siitä on niin ristiriitasta tietoa, toiset lähteet sanoo et se nimenomaan pitäis tehä 90 asteessa, kun taas toiset että menettää tehonsa yli 50 asteessa kuivatessa.Ja sienet haluan nimenomaan silloin ottaa set&settingin takia, joten ei ole mitään pitkiä aikoja aikaa kuivatella jossaan sanomalehden välissä.
Itse olen pari kertaa kokeillut noin puoli vuotta kuivuneilla lakeilla. En saannut mitään vaikutuksia paitsi erittäin runsasta syljen eritystä. Annokset olivat muistaakseni ensin 2 isoa lakkia ja toisella kerralla 4 isoa lakkia. Murskasin lakit ja pistin kuumaan veteen lillumaan ja join koko moskan. Pahaa kuin mikä se. Enää ei jaksa oikein noiden kanssa kikkailla.
"It rubs the lotion on its skin or else it gets the hose again."
-
Infectedmushroom
- Karvakuono
Hmm, enpä kait oo mistään varsinaisesta kirjasta/sivustosta tota munuaisjuttuu repiny, oon vaan jostain syystä aina elänyt tossa käsityksessä että se kärpässieni jotenkin tuhoaisi munuaiset... Enkä uskonutkaan että se voisi olla väärä käsitys kun oon aina pitäny sitä ihan itsestäänselvänä totuutena 
-
dredi
- LD50
Itse asiassa en löydä todisteita minkäänlaisesta vauriosta iboteenihapon kohdalla. Jotkut sanovat että tuoreiden sienten syöminen on aivan yhtä turvallista kuin kuivattujenkin.
Se, jos aine aiheuttaa vaurioita kun se tykitetään suoraan rottien ja hiirten aivoihin ei myöskään välttämättä kerro paljoa vaikutuksista ihmisiin...
has shown to be highly neurotoxic when "injected directly into the brains of mice and rats."
Sanotaan, mutta toisaalta kuka meistä tunkee ne iboteenihapot suoraan aivoihinsa? Sellaisenaan iboteenihappo ei ylitä veriaivoestettä, joten miten se voisi olla neurotoksinen?When injected intracranially, ibotenic acid causes the development of lesions of the brain.
Se, jos aine aiheuttaa vaurioita kun se tykitetään suoraan rottien ja hiirten aivoihin ei myöskään välttämättä kerro paljoa vaikutuksista ihmisiin...
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!
-
Squege
- Psykonautti
Mä löysin kolme kärppäriä. Ei ne viel oo kuollu ainakaan sukupuuttoon..
-
King Ink
- LD50
Vaikka kuinka oon mettiä kolunnu, ei oo näkyny. Itä-Suomessa. Kun kävin Tampereella viikko sitten, siellä näin kaksi. 
Edit: Ja olen toki katsonut muualtakin kuin metsistä.
-
Poppy
- Lepakko
Nihkeästi niitä on täälläpäin ollut. Liian hyviä säitä varmaankin. Yksi hyvä vesisade ja simsalabim, kyllä niitä rupeaa ilmaantumaan.King Ink wrote:Vaikka kuinka oon mettiä kolunnu, ei oo näkyny. Itä-Suomessa. Kun kävin Tampereella viikko sitten, siellä näin kaksi.
-
King Ink
- LD50
Ai täällä vai? Täällähän sataa varmaan joka kolmas päivä.Poppy wrote:Nihkeästi niitä on täälläpäin ollut. Liian hyviä säitä varmaankin. Yksi hyvä vesisade ja simsalabim, kyllä niitä rupeaa ilmaantumaan.King Ink wrote:Vaikka kuinka oon mettiä kolunnu, ei oo näkyny. Itä-Suomessa. Kun kävin Tampereella viikko sitten, siellä näin kaksi.
-
Poppy
- Lepakko
Ainakin pohjois-savossa. Tosin liikun aika paljon, joten voihan se tietysti olla että olen aina lähtenyt täältä silloin pois, kun vesisateet on alkanut ja tullut takaisin kun sää on taas hyväKing Ink wrote:Ai täällä vai? Täällähän sataa varmaan joka kolmas päivä.Poppy wrote:Nihkeästi niitä on täälläpäin ollut. Liian hyviä säitä varmaankin. Yksi hyvä vesisade ja simsalabim, kyllä niitä rupeaa ilmaantumaan.King Ink wrote:Vaikka kuinka oon mettiä kolunnu, ei oo näkyny. Itä-Suomessa. Kun kävin Tampereella viikko sitten, siellä näin kaksi.
-
King Ink
- LD50
No Pohjois-Karjalassa on satanut, muttei näy kärppäreitä. Ihan helvetisti on vaikka mitä oudoimmannäköisiä sieniä, ainoat mitä puuttuu on suippumadonlakit ja punakärpässienet.Poppy wrote:Ainakin pohjois-savossa. Tosin liikun aika paljon, joten voihan se tietysti olla että olen aina lähtenyt täältä silloin pois, kun vesisateet on alkanut ja tullut takaisin kun sää on taas hyvä
-
bol
- Kameleontti
Itsekkään en ole bongannut yhtään punakärpässientä
. Yleensä niitä spottailee kokoajan. Pihallakin yleensä kasvaa kymmeniä, mutta nyt ei yhtään.
-
lahke
kärpässienihän imee maasta raskasmetalleja ja on sen takia epäterveellinen.. en muista lukuja, mutta elohopeaa taisi olla sen verran, että pisti miettimään omaa käyttöä.Infectedmushroom wrote:Hmm, enpä kait oo mistään varsinaisesta kirjasta/sivustosta tota munuaisjuttuu repiny, oon vaan jostain syystä aina elänyt tossa käsityksessä että se kärpässieni jotenkin tuhoaisi munuaiset... Enkä uskonutkaan että se voisi olla väärä käsitys kun oon aina pitäny sitä ihan itsestäänselvänä totuutena
-
King Ink
- LD50
Eilen löyty kun kiertelin lähellä olevia purulenkkipolkuja! Aika nihkeästi, muistaakseni jotain 5 kappaletta, mutta silti! Ekat mitä löysin täällä kotona päin. Ehkä niitä alkaa sitten myöhemmin kasvamaan vähän reilummin.
No, nyt on nuo 5 paloiteltu ja kuivamassa sanomalehden päällä.
No, nyt on nuo 5 paloiteltu ja kuivamassa sanomalehden päällä.
-
dredi
- LD50
Saman verran kuin muutkin sienet. Kattoo mistä poimii...kärpässienihän imee maasta raskasmetalleja ja on sen takia epäterveellinen..
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!
-
lahke
tottadredi wrote:Saman verran kuin muutkin sienet. Kattoo mistä poimii...kärpässienihän imee maasta raskasmetalleja ja on sen takia epäterveellinen..
-
King Ink
- LD50
No voi perse, n. 2/3 sienistä oli mätiä ja homeessa tänään aamulla. MITÄ TEIN VÄÄRIN!? :evil:
-
mauseri
- LD50
poistanu helttoja?King Ink wrote:No voi perse, n. 2/3 sienistä oli mätiä ja homeessa tänään aamulla. MITÄ TEIN VÄÄRIN!? :evil:
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"
-
King Ink
- LD50
En.mauser1911 wrote:poistanu helttoja?King Ink wrote:No voi perse, n. 2/3 sienistä oli mätiä ja homeessa tänään aamulla. MITÄ TEIN VÄÄRIN!? :evil:
Kerrotko samantien mitä kaikkea kärpässienelle pitää tehdä mikäli aiotaan kuivata huoneenlämmössä?