Kärpässienet

Keskustelua dissosiatiiveista ja delirianteista.
King Ink
LD50

Re: Kärpässienet

Post by King Ink »

NarkkiParkki wrote:Kukaan löytänyt vielä kärpässieniä?
Entä nyt? Mie oon katellu mutten ole vielä mitään löytänyt.
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

Dexma wrote:
dredi wrote:Kärpässienet on hyvän makusia.
Yllättävän hyviä. Pizzan päälle hyvin kuivattuna menee yllättävän hyvin alas... Itse oon teehen myös näitä tehnyt siten, että juon sen teen ja samalla sen teen aromit menee sieniin ja syön sienet tuo maistu myös yllättävän hyvältä... Jotenkin kuin söis sitä pehmeää kanaa...
Mäkin tein teetä tollain ja söin ne sienen palaset sieltä, hyhhyh :x Ei kyl hyvää ollu.

Ja sit sen jälkeen se mahanvääntö ja ripulointi...
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
RcKokki
Apteekki

Post by RcKokki »

Nyt on jo nousseet ensimmäiset kärpäärit maan pinnale. Nyt poimii jo pieninä talteen ;) p'z
Thoxium

Post by Thoxium »

einstein wrote:Nyt on jo nousseet ensimmäiset kärpäärit maan pinnale. Nyt poimii jo pieninä talteen ;) p'z
Hmm ainakin kannattaa poimia vielä kun ovat palloina, tiedä sitten vaikuttaako liian varhaiset kärpäsienet alkoloidien määrään?
Ensiö
Lepakko

Post by Ensiö »

Onko mikrokuivaus ihan poissuljettu vaihtoehto?
Minä. Nimeni on Puks. Olen ainoa elollinen Saturnuksessa. Muks!
jermus
Psykonautti

Post by jermus »

Täytynee sit vissii koittaa näitäkin syksyn tullen :razz:

Minkäs verran alottelijan kannattaa ottaa alkuu
bol
Kameleontti

Post by bol »

jermus wrote:Täytynee sit vissii koittaa näitäkin syksyn tullen :razz:

Minkäs verran alottelijan kannattaa ottaa alkuu
5-10 grammaa.
Tai kolme pientä lakkia tai kaksi keskikokoista lakkia.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

bol wrote:
5-10 grammaa.
20-50 g mun mielestä.

Saattaa kyllä olla kuivatus tekniikka se avain sana... Mutta itselläni on ollut näin..

Itselläni yleensä ollut noin 50-80 asteisessa uunissa monia tunteja... ei enään muista tyyliä viime vuodelta... Millä Bol teet itse ton homman?
bol
Kameleontti

Post by bol »

Dexma wrote:
bol wrote:
5-10 grammaa.
20-50 g mun mielestä.

Saattaa kyllä olla kuivatus tekniikka se avain sana... Mutta itselläni on ollut näin..

Itselläni yleensä ollut noin 50-80 asteisessa uunissa monia tunteja... ei enään muista tyyliä viime vuodelta... Millä Bol teet itse ton homman?
Itse kuivasin huoneenlämmössä. Annoin niiden olla kaapin perällä jotain yli puoli vuotta. Mutta kyllä varmasti voi syödä jo kuukauden kuivauksella.
spikey
Tuppisuu

Post by spikey »

Oletteko jo löytäneet näitä? Itse samoilin tänään lähimetässä mutten löytänyt yhtään. Kasvaako nuo kaikissa metsätyypeissä?
W10
Kameleontti

Post by W10 »

Koivun kanssahan tuo tykkää elellä lehtometsissä ja nurmikoilla. Sienikirja sanoo näin: Kasvaa joskus isoinakin ryhminä koivikoissa ja koivun seuralaisena sekametsissä, mutta myös männyn serurassa esim. rantadyyneillä.
"It rubs the lotion on its skin or else it gets the hose again."
jermus
Psykonautti

Post by jermus »

Kyl ny luulis et jokainen suomalainen löytää näitä kyslemättäkin :?

Täytyy kokeilla jollaa 3-4 lakil, kattoo ny viitinkö uunis kuivattaa vai laitanko vuodeks purkkii.Meinaan jos alkaa haisemaa ihan vituksee nii ei ehkä viiti uunis kuivatella
Infectedmushroom
Karvakuono

Post by Infectedmushroom »

Ajattelin tossa parin päivän päästä kokeilla ensimmäisen kerran kärppäreita jonka myös jätän viimeiseksi. Pilkon ne jugurtin sekaan raakana ni ajattelin vain kysyä josko joku tietäisi luotettavasti että voiko käytännössä siitä yhdestä kerrasta raakana sitten jotain pysyviä munuaisvaurioita tms tulla? En aio kuivattaa koska siitä on niin ristiriitasta tietoa, toiset lähteet sanoo et se nimenomaan pitäis tehä 90 asteessa, kun taas toiset että menettää tehonsa yli 50 asteessa kuivatessa. :roll: Ja sienet haluan nimenomaan silloin ottaa set&settingin takia, joten ei ole mitään pitkiä aikoja aikaa kuivatella jossaan sanomalehden välissä.
W10
Kameleontti

Post by W10 »

Infectedmushroom wrote:Ajattelin tossa parin päivän päästä kokeilla ensimmäisen kerran kärppäreita jonka myös jätän viimeiseksi. Pilkon ne jugurtin sekaan raakana ni ajattelin vain kysyä josko joku tietäisi luotettavasti että voiko käytännössä siitä yhdestä kerrasta raakana sitten jotain pysyviä munuaisvaurioita tms tulla? En aio kuivattaa koska siitä on niin ristiriitasta tietoa, toiset lähteet sanoo et se nimenomaan pitäis tehä 90 asteessa, kun taas toiset että menettää tehonsa yli 50 asteessa kuivatessa. :roll: Ja sienet haluan nimenomaan silloin ottaa set&settingin takia, joten ei ole mitään pitkiä aikoja aikaa kuivatella jossaan sanomalehden välissä.
Missä noista munuaisvaurioista on juttua? Itse en löytänyt pikaisella googlettamisella mainintaa että iboteenihappo, muskariini, tai muskimoli aiheuttaisi munuaisvaurioita. Iboteenihapon kohdalla kyllä puhuttiin aivovaurioista, mutta ideanahan on juuri tuo iboteenihapon muuntaminen muskimoliksi kuivaamalla.

Itse olen pari kertaa kokeillut noin puoli vuotta kuivuneilla lakeilla. En saannut mitään vaikutuksia paitsi erittäin runsasta syljen eritystä. Annokset olivat muistaakseni ensin 2 isoa lakkia ja toisella kerralla 4 isoa lakkia. Murskasin lakit ja pistin kuumaan veteen lillumaan ja join koko moskan. Pahaa kuin mikä se. Enää ei jaksa oikein noiden kanssa kikkailla.
"It rubs the lotion on its skin or else it gets the hose again."
Infectedmushroom
Karvakuono

Post by Infectedmushroom »

Hmm, enpä kait oo mistään varsinaisesta kirjasta/sivustosta tota munuaisjuttuu repiny, oon vaan jostain syystä aina elänyt tossa käsityksessä että se kärpässieni jotenkin tuhoaisi munuaiset... Enkä uskonutkaan että se voisi olla väärä käsitys kun oon aina pitäny sitä ihan itsestäänselvänä totuutena :o
dredi
LD50

Post by dredi »

Itse asiassa en löydä todisteita minkäänlaisesta vauriosta iboteenihapon kohdalla. Jotkut sanovat että tuoreiden sienten syöminen on aivan yhtä turvallista kuin kuivattujenkin.
has shown to be highly neurotoxic when "injected directly into the brains of mice and rats."
When injected intracranially, ibotenic acid causes the development of lesions of the brain.
Sanotaan, mutta toisaalta kuka meistä tunkee ne iboteenihapot suoraan aivoihinsa? Sellaisenaan iboteenihappo ei ylitä veriaivoestettä, joten miten se voisi olla neurotoksinen?

Se, jos aine aiheuttaa vaurioita kun se tykitetään suoraan rottien ja hiirten aivoihin ei myöskään välttämättä kerro paljoa vaikutuksista ihmisiin...
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!
Squege
Psykonautti

Post by Squege »

Mä löysin kolme kärppäriä. Ei ne viel oo kuollu ainakaan sukupuuttoon..
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Vaikka kuinka oon mettiä kolunnu, ei oo näkyny. Itä-Suomessa. Kun kävin Tampereella viikko sitten, siellä näin kaksi. :foil:
Edit: Ja olen toki katsonut muualtakin kuin metsistä. :D
Poppy
Lepakko

Post by Poppy »

King Ink wrote:Vaikka kuinka oon mettiä kolunnu, ei oo näkyny. Itä-Suomessa. Kun kävin Tampereella viikko sitten, siellä näin kaksi. :foil:
Nihkeästi niitä on täälläpäin ollut. Liian hyviä säitä varmaankin. Yksi hyvä vesisade ja simsalabim, kyllä niitä rupeaa ilmaantumaan.
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Poppy wrote:
King Ink wrote:Vaikka kuinka oon mettiä kolunnu, ei oo näkyny. Itä-Suomessa. Kun kävin Tampereella viikko sitten, siellä näin kaksi. :foil:
Nihkeästi niitä on täälläpäin ollut. Liian hyviä säitä varmaankin. Yksi hyvä vesisade ja simsalabim, kyllä niitä rupeaa ilmaantumaan.
Ai täällä vai? Täällähän sataa varmaan joka kolmas päivä. :D
Poppy
Lepakko

Post by Poppy »

King Ink wrote:
Poppy wrote:
Ai täällä vai? Täällähän sataa varmaan joka kolmas päivä. :D
Ainakin pohjois-savossa. Tosin liikun aika paljon, joten voihan se tietysti olla että olen aina lähtenyt täältä silloin pois, kun vesisateet on alkanut ja tullut takaisin kun sää on taas hyvä :)
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Poppy wrote:Ainakin pohjois-savossa. Tosin liikun aika paljon, joten voihan se tietysti olla että olen aina lähtenyt täältä silloin pois, kun vesisateet on alkanut ja tullut takaisin kun sää on taas hyvä :)
No Pohjois-Karjalassa on satanut, muttei näy kärppäreitä. Ihan helvetisti on vaikka mitä oudoimmannäköisiä sieniä, ainoat mitä puuttuu on suippumadonlakit ja punakärpässienet. :D
bol
Kameleontti

Post by bol »

Itsekkään en ole bongannut yhtään punakärpässientä :o. Yleensä niitä spottailee kokoajan. Pihallakin yleensä kasvaa kymmeniä, mutta nyt ei yhtään.
lahke

Post by lahke »

Infectedmushroom wrote:Hmm, enpä kait oo mistään varsinaisesta kirjasta/sivustosta tota munuaisjuttuu repiny, oon vaan jostain syystä aina elänyt tossa käsityksessä että se kärpässieni jotenkin tuhoaisi munuaiset... Enkä uskonutkaan että se voisi olla väärä käsitys kun oon aina pitäny sitä ihan itsestäänselvänä totuutena :o
kärpässienihän imee maasta raskasmetalleja ja on sen takia epäterveellinen.. en muista lukuja, mutta elohopeaa taisi olla sen verran, että pisti miettimään omaa käyttöä. :D kyllä mä muutaman lakin ihan hymyillen aion silti napata :)
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Eilen löyty kun kiertelin lähellä olevia purulenkkipolkuja! Aika nihkeästi, muistaakseni jotain 5 kappaletta, mutta silti! Ekat mitä löysin täällä kotona päin. Ehkä niitä alkaa sitten myöhemmin kasvamaan vähän reilummin.
No, nyt on nuo 5 paloiteltu ja kuivamassa sanomalehden päällä. :)
dredi
LD50

Post by dredi »

kärpässienihän imee maasta raskasmetalleja ja on sen takia epäterveellinen..
Saman verran kuin muutkin sienet. Kattoo mistä poimii...
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!
lahke

Post by lahke »

dredi wrote:
kärpässienihän imee maasta raskasmetalleja ja on sen takia epäterveellinen..
Saman verran kuin muutkin sienet. Kattoo mistä poimii...
totta :roll:
King Ink
LD50

Post by King Ink »

No voi perse, n. 2/3 sienistä oli mätiä ja homeessa tänään aamulla. MITÄ TEIN VÄÄRIN!? :evil:
mauseri
LD50

Post by mauseri »

King Ink wrote:No voi perse, n. 2/3 sienistä oli mätiä ja homeessa tänään aamulla. MITÄ TEIN VÄÄRIN!? :evil:
poistanu helttoja?
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"
King Ink
LD50

Post by King Ink »

mauser1911 wrote:
King Ink wrote:No voi perse, n. 2/3 sienistä oli mätiä ja homeessa tänään aamulla. MITÄ TEIN VÄÄRIN!? :evil:
poistanu helttoja?
En. :D Ei kukaan ole kertonut että ne pitää poistaa :evil:
Kerrotko samantien mitä kaikkea kärpässienelle pitää tehdä mikäli aiotaan kuivata huoneenlämmössä? :)