Anarkismi, rasismi, antifasismi, *ismi-Aatetopic

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
peltsi
OD

Anarkismi, rasismi, antifasismi, *ismi-Aatetopic

Post by peltsi »

Tuli mieleen kun tuolla leffatopicissa on ollu keskusteluu skinheadismista että pitääkin pistää aatteille omatopic pystyyn.

Eli kertokaapa mielipiteitänne eri aatteista ja mitä aatetta itse edustatte. Siis kaikkee paskaa aatteista ylipäätänsä ja kiivasta keskustelua aatteenne puolesta.

Itse koen olevani alkuperäinen skinhead eli antirasistinen kapitalismin vastustaja. Kyseinen aate on alunperin lähtöisin jamaikalta (rudeboy-aate), josta se muokkautui briteissä 60-luvulla skinheadismiksi ja tosiaan nykykäsityksen vastaisesti tarkoitus on ollut kapinoida rasismia ja kapitalismia vastaan, pitää hauskaa, ryypätä kuunnellessa hyvää musiikkia, pukeutua hienoihin vaatteisiin (kuten londsdalen takkeihin, maihareihin, ja henkseleihin :heh: ) ja kaikkea muuta mistä nykyään skinheadeiksi itseään kutsuvat pellet ei tajua hevonvittuakaan. Oon pitäny aina skinhead-musiikista joka on mm. reggaeta, skata, soulia, hardcorea ja oi!-punkia. Mainitsin jo tuolla toisessa topicissa ton Agnostic Front-nimisen bändin joka on omia lemppareita näistä skiniorkestereista :mrgreen: Vasten yleistä käsitystä skinheadismi ei siis liity oikeasti millään tavalla uusnatsiuteen eikä natsipunkki oo mitään oikeeta skinimusaa. Yritän etsiä tähän vielä jonkun linkin missä kerrotaan tuosta aatteesta faktaa eikä vaan tota "skinit on kaikki natseja"-paskaa mitä on netti pullollaan.

Uskontopuolella olen kai jotain ateistin ja agnostisistin väliltä. Itse en usko jumaliin mutta en kiellä kenenkään uskonnon olevan väärin koska jokainen saa turvautua juuri siihen mikä itsestään tuntuu hyvältä.

Tuun heittelee varmasti viel paljon juttuu tähä topicii ku oon sen verran aatteellinen että näit juttuja tulee kokoajan mieleen lisää.

E: Joo löytyhän tuolta wikipediasta vähän juttuu tosta skinheadismista eikä oo ees ihan pelkkää potaskaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Skinhead
"I hurt myself today to see if I still feel"
*Johnny Cash - hurt*
King Ink
LD50

Re: Anarkismi, rasismi, antifasismi, *ismi-Aatetopic

Post by King Ink »

Hei tää on hyvä.

En ole loppujenlopuksi jaksanut ees kelailla mitä kaikkia ismejä kannatan,
oikeestaan en jaksa kelata aatteitakaan, elän vaan niinkuin tuntuu oikeelta.

Mut kuitenkin, jos on joku anarkistinen juttu, niin mielelläni meen mukaan,
koska anarkismi on kuitenkin vitun jees. (tiettyyn rajaan asti)

Suomalainen rasismikeskustelu on miun mielestä ihan vitun päälaellaan,
muakin on sanottu monesti rasistiksi koska oon riidellyt tummaihoisen kanssa,
HALOO? Tekeekö se minusta rasistin että kohtelen ihmisiä tasa-arvoisest riippumatta ihonväristä,
SUUNTAAN tai TOISEEN.

Vähemmistöjen suosiminen valtaväestöön nähden vähemmistöaseman takia ON sitä rasismia mun mielestä,
samalla tavalla kuin syrjiminenkin. Sillon ongelma on asenteessa enemmänkin kun ajatellaan että ne on niin erilaisia että niitä pitää kohdella erilailla.

Ei tässä varmaan oo mitään järkee kun en jaksa nyt ajatella kokonaisin lausein.
peltsi
OD

Post by peltsi »

Jes King Ink! Toi on asiaa kyl..ei ketään pidä kohdella mitenkään nuoleskelemalla ihonvärin tai muun takia. Eiks se tasa-arvo oo nimenomaan sitä et kohdellaan kaikkia tasa-arvoisesti aight?
Suomessa päättäjät ja maahanmuuttopolitiikka tekee rasismia enemmän kun mikään muu..vituttaa ku itse joutuu olee puolvuotta saamatta mitään korvauksia vaikka oon aina maksanu veroja ja käyny töissä ja sit tänne lappaa ulkomaista jengii kokoajan ajelemaan taksilla, elelemään ilmaiseksi verorahoilla ja sen lisäks saa vielä vitusti rahaa mitkä me ollaan veroilla maksettu. Mutta tässä hommassa kusee se että näin suomi hoitaa maahanmuuttajien asiat. Tekeekö se musta rasistin että ajattelen näin->EI, koska en mä siitä syytä ketään maahanmuuttajaa että ne tulee huonoista oloista tänne tosta vaan ja elää herroiks tekemättä mitään. Tottakai tulee tulisin minäkin miks ei tulisi? Toihan on ihan täysin meidän päättäjien vika että asiat on niin että suomen valtiota pystyy hyväksikäyttämään noin helposti. Tyhmä jättäis tarttumatta tilaisuuteen. Jos mulle tyyliin ojennetaan rahaa ja muita hyvyyksiä niin en mä niistä kieltäydy. Uskoisin että tälläkin foorumilla hyvin moni elää sossunrahoilla, työttömyyskorvauksilla ja muilla erilaisilla tuilla. Ja moni tekee sen jopa tarkoituksella..tässä maassa se vaan on päätetty niin että maahanmuuttajat saa niitä paljon helpommin ja että tänne voi tulla kuka vaan elämään niillä.
Se ei ole yhdenkään ulkomaalaisen vika vaan meidän hyvinvointivaltiomme johtoportaan vika. Eli mielipiteeni on heitä vastaan. Ja toi ei tarkota sitä etteikö suomeen mun mielestä sais päästää ulkomaalaisia ollenkaan vaan täytyis pitää tolkku tossa hommassa ja kannustaa työntekoon ja muuhun. Nimenomaan pakolaiset sanan varsinaisessa merkityksessä ansaitsee paremmat olot..auta hädässä äläkä anna hyväks käyttää itseäs.

That's what it's all about, skinheads, blacks and whites together. Strength thru unity!

Joo itsessäni on myös anarkismia paljon mikä varmaan tulee ilmi myös tosta ensimmäisestä postauksesta..oon muutenki melkoinen vastarannankiiski monessa tilanteessa ja asiassa, joka kai tekee musta anarkistin myös.
*Johnny Cash - hurt*
Huiko
LD50

Post by Huiko »

Elämäntapa intiaani.Se oon mä.Nuorempana hain itseäni eri aatteista,mutta en oikeen sitten ikinä voinu mitään sellaisenaan allekirjoittaa.Yheksänkymmen luku oli kyllä erinomaista aikaa eri aatteille.Tuli kahlattua läpi mm.Saatanan palvonta,uusnatsi/skini-aate,hippi ja punkkari vaiheet. :shock: Mutta kuten sanottu en ollut mitään näistä.Kyllästyin sitten näihin aatteisiin ja toteutan nykyään elämässäni jonkinlaista kunniantunto/karma-juttua.Tosin en aina piirun tarkasti. :) Aatteet on minusta,no ainakin minulle,tarkoituksettomia karsinoita joiden merkitys muille voi kait olla vain sinun ymmärtäminen samalla sinut rajaamalla.(olipas tyhmän näköinen lause. :heh: )Ihminen voi olla niin paljon enemmän kun ei rajaa itseään siellä missä ei tunne sille tarvetta ja rajat löydettyään niitä sitten kunnioittaa ja vaalii.(toinen. :D )Olen hälläväliä-antaa kaikkien kukkien kukkiavaan aatteen ylväs perustaja.(jos tälläinen aate oli jo niin sori,ja missä voi liittyä jäseneksi?)No,kait tämä edes etäisesti liittyi aiheeseen. :mrgreen:
edit:sosialistiksi tunnustaudun myös osin,uskon myös omistamis oikeuteen tosin.
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.

Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.

Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.

-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
Uke
LD50

Post by Uke »

Suomalainen rasismikeskustelu on miun mielestä ihan vitun päälaellaan,
muakin on sanottu monesti rasistiksi koska oon riidellyt tummaihoisen kanssa,
HALOO? Tekeekö se minusta rasistin että kohtelen ihmisiä tasa-arvoisest riippumatta ihonväristä,
SUUNTAAN tai TOISEEN.
Todellakin hyvin kiteytetty. Mitä tilanteessa voi tehdä, kun neekeri huutaa sua rasistiks jamien keskellä, vaikka tilanne oliskin oikeasti niin että mitään rasistista ei hommassa ollu se näyttää ihan toiselta silti muiden silmissä ja en tiiä kuinka monta kymmentä vuotta ihmisillä menee ennen ku ei oikeesti välitetä enää minkä väristä ihoa kelläkin on, se olis musta vitun hieno maailma, mutta liian unelma että niin tulis minu eliniän aikaan tapahtumaan.
Mä oon eläny koko pienen elämäni ajan rasistien ympäröimänä, enkä mustaa miestä paljoa näe, kyllä sitä tulee aina kiinnitettyä vitivalkoisessa Suomessa huomiota ihan nanosekunniksikin jos huomattavasti tummempi henkilö tulee vastaan. Mutta jos vaikka töissä on jostain muusta kulttuurista kotosin oleva henkilö, niin kyllä niiden kanssa on niin perkeleen mielenkiintosta jutella, miten maailma voikaan olla niin erilainen jossain tuolla.. ja vielä tohon että moni suomalainen kiinnittää huomiota maahanmuuttajaan kadulla - kyllä päinvastoin tapahtuu myös Afrikassa, ei siellä valkoihonen välty katseilta.

Enkä kyllä osaa sanoa mitä -ismejä kannatan. Uskonnon puoleen tunnen olevani agnostikko, tosin buddhismi on alkanu kiinnostamaan enempi ja enempi. Jos mulle lyötäis nyt jotain oikeasti hyviä facebook-testin tyylisiä testejä eteen missä selvittäis mitä ääripäitä sitä tässä kannatetaan, niin ehkä mä sellasten jälkeen osaisin sanoa mitä mieltä olen :mrgreen:
Image
''Ihmiset ovat tismalleen kuin kukat: tarvitsemme aurinkoa ja hoivaa ja sen sellaista, mutta kasvamme paremmin kun päälle nakkaa pussin paskaa.''

PLUR Peace, Love, Unity, Respect.
AVOHOITOPOTILAS
Karvakuono

Post by AVOHOITOPOTILAS »

Mää oon kyl anarkisti. Anarkismi on mulle jotenki luonnollista. Olin nuorempana pitkään ihmetelly yhteiskunnan rajotuksia, sääntöjä ja hierarkiaa ym. Mää en koskaan ymmärtäny mihin sääntöjä ja rajotuksia tarvitaan. en mä mitään pahaa kellekkää tekis ilman niitä. Sit ihmettelin kaikkii poliisei ja armeija, jotka voi rajottaa toisten vapautta ja käyttää väkivaltaa ym. en oo koskaan arvostanu pidin kakarana poliiseja sellasina, jokka luulee itteensä jokski jumaliks :heh: Sit olin päässä kehitelly muutaman vuoden parempaa yhteiskuntamallia. Lopulta päädyin vapaaseen valtiottomaan yhteiskuntaan. Sit jostain löysin anarkismin ja sehän oli just sitä mitä olin itte kelaillu päässäni. Prkl joku ehti ensin :evil: :D :D :D Toi ismi anarkismissä on vähän outo. Anarkismihän on jokaisen ihmisen vapaata ajattelua ja vapaata tahtoa. Tää on kyl vähä outoo et oon anarkisti, koska aidossa anarkiassa musta tuskin olis itteni elättäjäks kroonisten sairauksieni takia, mut sillon suku, ystävät ja naapurusto ois varmman sellasta toisiaan tukevaa porukkaa tai jotai.juuh ei jaksa selittää enempää tuli kai vähä sekava mut ei jaksa muokkaa
Just watchin´the world going crazier every day
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Anarkismihan nimenomaan, käsittääkseni, perustuu siihen että ei tarvita valtiota hoitamaan ihmisiä kun toisista pidetään huolta.
Itse ehkä anarkokommunisti lähimmäksi olen, mikäli anarkismin eri aloja ruvetaan koulimaan.

Poliisit on mun mielestä loppujenlopuksi hyvä asia.
Olisi muutettava koko järjestelmää erilaiseksi ennenkuin voitaisiin sanoa ettei poliiseja tarvittaisi.
Se on harmittava asia että elämme yhteiskuntaa jossa on sitä porukkaa joita pitää vahdata,
mutta ennenkuin koko systeemi saadaan muutettua, poliisit ovat täällä meitä varten.

On tottakai sitten ihan eri juttu mihin poliisin pitää puuttua ja mihin ei, ja,
lisäksi osa kytistä on suoraan sanoen kusipäitä ketkä käyttävät valtaansa väärin.
Mutta ei sitä saa koskaan täysin ihmisestä kitkettyä, oli järjestelmä mikä vain.
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Ei tääl ketään rasistia oo, kaikki vaan vihaa neekereitä.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

En mä tiiä.

Nykyään kyllä näen itseni niin yksilönä tässä maassa. Tärkeintä on mun oma perse. Jos perseeni hymyilee onnellisuutta niin se aiheuttaa luultavasti onnellisuutta muillekkin, mun perseen hyvään oloon liittyy teidän hyvä olo, jotenka koetan olla myös teidän parhaaksi ja olla mukana tässä maassa teidän kanssa ja tehdä siitä parempaa yhdessä.

Mut silti mä vain oon. Yritän parhaani.
Hitler
Apteekki

Post by Hitler »

Tähän asti opittua: SUHTAUTUKAA AINA 100% HUUMORILLA KAIKKEEN AATTEELLISUUTEEN.
Huumori on on luultavasti yksilön ja yhteisön yhdessä, tiedostamatta kehittämä vastavoima järkiperäiselle- ja luovalle ajattelulle. Mutaatio mutaatiota vastaan.
pirun hyvä nuolla kuorena
peltsi
OD

Post by peltsi »

Joo samaa mieltä että poliiseja tarvitaan koska ihminen yleisesti eläimenä on niin tyhmä lajike ettei suurin osa meistä osaa tehdä omia päätöksiä siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Eli jos haluttais yhteiskunta mikä ei tarvitse lakeja, poliiseja tai sääntöjä tarvittais niin suuri muutos että siihen menisi taas tuhansien(?) vuosien manipulointi että saatais ihmiskunnan ajatukset muuttumaan. Tää olis mun mielestä osa evoluutiota joka on myös meidät tällaiseksi koulinut.

Itsekkään en tahtois itseäni kategorisoida millekkään aatteelle uskolliseksi..enkä olekaan uskollinen aatteille. Noi aiemmin mainitsemani jutut nyt vaan loksahtaa aika pitkälti oman ajattelun kanssa yksiin mutta toki ajattelen eri tavoin eri tilanteissa.

Sosialistin vikaa mussa on myös. Ja vaikka mitä muuta..koen ajattelevani yksilöllisesti vaikka myös minua on elämä manipuloinut tällaiseksi mikä oon ja uskoisin että kaikkia on manipuloitu ajattelemaan tietyillä tavoilla..uskon myös että tuo vuosien saatossa ihmisten päihin iskostettu oikea ja väärä ja kaikki muukin tulee jopa geeneistä jotka myös muuttuvat evoluution mukana kun ihmiset saadaan ajattelemaan tiettyjen sääntöjen ja ajatuksien mukaan. Ne ketkä pystyvät täysin ajattelemaan omalla päällään on usein aika vitun kahjoja...hulluja. Hulluus ja kahjous yms. määräytyy tietysti myös sen mukaan miten kukakin ajattelee eri asioista. Nykypäivänä susta tulee hullu kun pystyt ajattelemaan omilla aivoillas etkä sokeasti mee nyky-yhteiskunnan asettamien normejen mukaan.

Nää on mun mielestä mielenkiintosii juttuja ja lähinnä tahdon kuulla mitä te ootte mieltä erilaisista asioista..eli älkää tarttuko tohon ismi/aatejuttuun vaan kertokaa mitä ootte mieltä mistäkin..kuulostaa sekavalta mut yrittäkää ymmärtää, ku meitsi oon vaan hullu^ :heh:
*Johnny Cash - hurt*
AVOHOITOPOTILAS
Karvakuono

Post by AVOHOITOPOTILAS »

Juu no onha noi poliisit iha ok kai tälläseen yhteiskuntaan, mut tos mun viestis aikasemmi oli ku olin kakaranaki ihmetelly et miten niillä on mitää oikeutta laittaa ketää vankilaan ym. Vaikka mitä pahaa tekis
King Ink wrote:Anarkismihan nimenomaan, käsittääkseni, perustuu siihen että ei tarvita valtiota hoitamaan ihmisiä kun toisista pidetään huolta.
Juuh välil vaa tuntuu sillee et ois iha mahotonta ku nii monet on nii itsekkäitä. Laiskoja lampaita. Mul o kunno diy meininkii. kasvattelen ite safkaa ite raivatulla viide neliömetrin kasvimaalla hylätyl tontila ja rakentelen kaikkee ja teen ite. Ja autan jokasta mummelia ja papparaista.
Just watchin´the world going crazier every day
bom
Lepakko

Post by bom »

Yleensä aatteiden innokas kannatus näyttää sijoittuvan teini-ikään jolloin porukka hakee identiteettiään. Voi tuntua turvalliselta mieltää itsensä jonkin tietyn ryhmän tai ajatusmallin edustajaksi, mutta tämä voi helposti kaventaa ajattelua. Tosin erilaisista aatteista voi varmasti löytää yhtäläisyyttä omiin ajatuksiin ilman että olisi aivopesty käännynnäinen.

Jos joki ismi pitäisi nimetä mistä on löytynyt resonaatiota, voisi mainita vaikkapa buddhismin.
"Life is like stepping into a boat that is about to sail out to sea and sink." —Shunryu Suzuki
SahkoinenVelho
Kameleontti

Post by SahkoinenVelho »

Kaikki ismit ja ideologiat ja aatteet vain rajoittavat ja asettavata minusta turhia muureja ihmisen henkiselle kehitykselle... En pyri nykyään lokeroimaan itseäni mihinkään vaikka joihinkin ideologioihin maailmankatsomukseni ja poliittiset mielipiteeni varmaan sopisikin. Joskus, kun oli hiukan enemmän hukassa itsensä kanssa, tuli tosiaan käytyä läpi kaikki satanismit, nationalismit ja nihilismit sun muut, mutta eipä tuommoisiin muiden ihmisten kasaamiin muotteihin enää ole tarvetta. Ne todellakin luovat turvallisuudentunnetta ja järjestystä, mutta mielestäni on tärkeää ymmärtää, ettei kaaoksessa eikä missään muussakaan ole mitään pelättävää :)

Vaikka voihan tuonkin ajattelun nähdä omanlaisenaan ideologiana. Miten vain. Eikä tässä ole kyllä mitenkään "löydetty itseään" myöskään, vaikka ei etsikään... Mitää? Hankalaa. :roll:
m
Lepakko

Post by m »

bom wrote:Yleensä aatteiden innokas kannatus näyttää sijoittuvan teini-ikään jolloin porukka hakee identiteettiään. Voi tuntua turvalliselta mieltää itsensä jonkin tietyn ryhmän tai ajatusmallin edustajaksi, mutta tämä voi helposti kaventaa ajattelua. Tosin erilaisista aatteista voi varmasti löytää yhtäläisyyttä omiin ajatuksiin ilman että olisi aivopesty käännynnäinen.

Jos joki ismi pitäisi nimetä mistä on löytynyt resonaatiota, voisi mainita vaikkapa buddhismin.

Juuri näin, olin itsekkin aikoinaan jonkilainen "ismistiläinen", nykyään hävettää. Taitaa olla 30 kympin kriisi..