Aineiden "terapiakäyttö"

Kertomuksia, pohdintoja ja ajatuksia kokemuksista eri tajunnantiloissa.
Hurtta
Tuppisuu

Aineiden "terapiakäyttö"

Post by Hurtta »

Sori huono otsikko, ja tän saa siirtää jos muutenkin tuntuu olevan vika paikassa.
Homman nimi siis se, että olen viimeaikoina pohtinut paljonkin eri aineiden mahdollisuuksia terapeuttiseen käyttöön.

Avaan ajatusta omalla esimerkilläni. olen joskus ammoin ollut hyvinkin ujo ja syrjäänvetäytyvä poika. Hiljainen ja mietteliäs. Muun muassa heikon itsetunnon mukanaan tuomien ongelmien takia (muiden elämän kolhujen takia toki myös) ajauduin sitten joku vuosi sitten psykoterapiaan.

Terapiassa aloin löytää itsestäni voimavaroja, joita aiemmin en kuvitellut omistavanikaan. Kiinnostuin myös suuresti itseni henkisestä kehittämisestä.

Tuli uusivuosi, tuli kaverin kautta mahdollisuus kokeilla piriä. Oli mahtava uusivuosi, vuosisadan bileet ja olo kuin Euroopan omistajalla, kyl te tiedätte. 8)

Puituani kokemustani terapiassani kevään mittaan tajusin pirikokeiluni olleen minulle paljon muutakin kuin sekoilu-rändöm-hauskailta. Tajusin, että olin nuoruusiässäni jotenkin oppinut muita seuraamalla sen, että ne, keillä vaikutti olevan paras itsetunto, olivat aina niitä sietämättömiä tyyppejä. Tiedätte ne tyypit koulusta, eturivin äänekkäät pojat jotka tuntuivat elämässään aina saavan juuri sen mitä halusivat, ja kohtelivat muita kuin kuraa.

Hämmästyksekseni sain huomata, ettei kemiallinen egobuustini tehnytkään minusta sietämätöntä nilkkiä. Peruskohteliaisuuteni ei hävinnytkään, ei muiden kunnioittaminen enkä ollutkaan huonoa seuraa. Itseasiassa, olinkin vain entistä parempaa seuraa, sillä olin oma itseni sillä erotuksella, että minulla oli enemmän annettavaa mm. keskusteluihin kun uskalsin tuoda mielipiteeni rohkeasti esiin.

Voisi siis sanoa, että pirikokeilu on yksi tähänastisen terapiani ja itsetuntoni kasvun suurimpia harppauksia. Ei siis se kokeilu yksistään, vaan sen tuomien vaikutusten purkaminen terapiassa, ja siellä opittujen terveempien ajatusmallien siirtäminen käytäntöön.

Onko muilla vastaavia kokemuksia joissa jokin aine on saanut aikaiseksi jotakin pysyvämpää parannusta elämänlaatuun senkin jälkeen kun itse aineen vaikutus on hävinnyt? Millaisilla aineilla uskot voivan olla jotain annettavaa ihmisten kehittäjänä, esimerkiksi terapiaan tai omin päin toteutettuun kriittiseen itsetutkiskeluun yhdistettynä? Tällaisia luulisi löytyvän, sillä esim pirinkäytöstä "terapiamielessä" en ollut koskaan kuullutkaan, psykedeeleistä taas puhutaan tähän sävyyn useinkin.

Psykedeelit esim. mainitaan tässä yhteydessä usein, varsinkin LSD. Olen jo pitkään kelaillut että jos joskus jostain sitä käsiini saan saattaisi sillä olla minulle vastaavanlaista annettavaa. Tai siis, ei tietysti aineella yksistään, mutta aineen herättämien uusien ajatusmallien soveltamisella käytäntöön esim terapiaa apuvälineenä käyttäen. En kuitenkaan ole kauhean aktiivisesti ruvennut käsiini äsidiä metsästämään, sillä ensinnäkin kontaktini ovat siihen oikeastaan lähes olemattomat, ja sitä paitsi, haluaisin tavallaan uskoa myös siihen, että LSD löytää minut kun aika on kypsä. Minun kaveripiirilläni saan tosin tätä ajan kypsymistä odotella varmaan hamaan hautaan, mutta noh, minkäs teet.

Tässä voitaisiin siis keskustella siitä, mitä kaikkia huimausaineita voisi käyttää myös ihmiselle hyödyksi sen sijaan, että "vedetään niillä vaan pää täyteen".

Ja jos jollain on vastaavanhenkisiä kokemuksia itsensä kehittämisestä aineiden avustuksella, kuulisin siitkin mielelläni.
fortuneteller

Re: Aineiden "terapiakäyttö"

Post by fortuneteller »

En ole MDMAta kokeillut, mutta ainakin bk-MDMA jotenkin sai pohtimaan omia käyttäytymismalleja tarkasti. Niin yksin kuin muidenkin seurassa. Minulla oli joitain pakkomielteitä ja tajusin niiden olemassaolon konkreettisesti vasta vaikutuksen alaisena. En ole sen jälkeen esimerkiksi poistanut käyttistä ja kaikkia tiedostoja koneelta, vaan kestän niiden olemassaolon, koska tiedän että se on vain pakkomielle päästä omasta historiasta eroon.

bk-MDMA on mielestäni hyvä itsetutkiskeluun ja muuhun sosiaaliseen tutkiskeluun!
tunnusta
Karvakuono

Post by tunnusta »

Cannabis:

Tämä hyvin paha porttihuume on opettanut itselleni yhtä jos toistakin. Joskus iskee hyvinkin ahdistavia oloja päälle, kun mieli alkaa miettimään, että miten olen jotkin asiat hoitanut ja mitenkä olisin voinut hoitaa ne toisella tavalla. Itselläni kyseinen substanssi riisuu itseni itseni edessä, silloin tajuaa, että selvinpäin ei vaivaudu miettimään moisia asioita ja työntää ne vain taka-alalle. Savut kaivavat mieleni syövereistä nämäkin asiat käsiteltäviksi.

Cannabis on myöskin tehnyt minusta rauhaa ja rakkautta rakastavan, liberaalimman ihmisen. Tosin sosiaaliset tilanteet (toki seurasta riippuen) ovat minulle yleensä hieman hankalahkoja indica-pilven vaikutuksen alaisena. Myöskin passiivisuutta ja tätä kautta masentuneisuutta on minulle tästä 'aineesta' aiheutunut (näin hieman offtopikkina).

Sienet:

Sienistä ei sinänsä kovin diippejä kokemuksia itselläni ole, mutta yksi asia mikä itselleni jäi mieleen, oli se kun olin sosiaalisessa kanssakäymisessä kaverini kanssa vaikutuksen alaisena. Jutustelu lähti jotenkin erittäin luonnollisesti itseltäni ja tuntui mahtavalta aidosti nauraa kaverin hyville jutuille ja käydä ylipäätänsä keskustelua. Pidin tätä jokseenkin poikkeuksellisena käytöksenä itseltäni, kun siihen aikaan olin vielä enemmän sisäänpäinkääntyneempi kuin nykyään, ja cannabiksen (joka on pitkään ollut "pääpäihteeni") vaikutuksen alaisena en juuri suutani aukonut. Erittäin mukavaa vaihtelua, harmi kun ei tainnut siitä kerrasta kuitenkaan mitään pysyvää vaikutusta jäädä sosiaalisuuden osalta.

DXM:

Talven kestänyt masennus helpottui huomattavasti otettuani DXM:iä. Vaikutuksen alaisena tunsin, kuinka jokin taakka putosi harteiltani ja pitkään jatkunut masentuneisuus helpotti huomattavasti. Tälle en tosin keksinyt oikein mitään syytä, eikä matkakaan järin henkinen mielestäni ollut. Kuitenkin tämä 'taakka' jäi sille tielleen, eikä takaisin ole tullut. Saattaa toki olla myös ajallista sattumaa.

---------

Hieman ujo ihminen kun olen, niin mielessäni on käynyt, että MDMA:sta voisi olla itselleni hyötyä sosiaalisten tilanteiden keskellä selviytymiseen. Ottaisi jonkinlaisella porukalla MDMA:ta, niin voisin kuvitella, että estot hieman poistuisi ja uskaltaisin ottaa enemmän osaa keskusteluihin ja muuhun sosiaaliseen kanssakäymiseen. Nykyään kun ei oikein kehtaa suutaan joka porukassa avata, tuntee vain olonsa tyhmäksi. Tämän on välillä jokseenkin kiusallista. Onneksi parempaan päin on kuitenkin menty.

Jos jollain on kokemuksia ujoudesta / sosiaalisten tilanteiden pelosta yms. ja siihen tepsivistä substansseista tai muista asioista, niin kuulisin erittäin mielelläni tarinoita niistä.

PS. En olisi "uskaltanut" kirjoittaa tätäkään viestiä tänne, ellen olisi nauttinut muutamaa alkoholiannosta :P
zerk

Post by zerk »

tunnusta wrote: Jos jollain on kokemuksia ujoudesta / sosiaalisten tilanteiden pelosta yms. ja siihen tepsivistä substansseista tai muista asioista, niin kuulisin erittäin mielelläni tarinoita niistä.

PS. En olisi "uskaltanut" kirjoittaa tätäkään viestiä tänne, ellen olisi nauttinut muutamaa alkoholiannosta :P
Silloin ku kärsin itse aika pahasta ahdistuksesta ja sosiaaliset tilanteet oli todella vaikeita niin opioideista oli tosi iso apu ja edelleen ne tekee normaalia sosiaalisemmaks. En kyl tiedä pitäiskö mun lähtee suosittelee opioidei kenellekään sanomatta et hankkikaa ennen käytön harkitsemista mahdollisimman paljon tietoo niiden vaikutuksista ja erityisesti haitoista.
echoes
Tuppisuu

Post by echoes »

Ensimmäinen sienitrippini viime syksynä auttoi suuresti mua yli syömishäiriöstä ja tykkäämään itsestäni. En oikeen itsekään tiedä miten niin pääsi käymään, mutta mietiskelin mm. sitä, kuinka hitonmoinen sattuma/mahdollisuus on, että oon syntynyt tälle pallolle pyörimään ja pitäisi olla tyytyväinen siitä eikä tehdä hidasta itsemurhaa täysin turhaan. Sillä kaikki läheiset ihmiset kyllä rakastavat mua olinpa minkä kokoinen tahansa. Lisäksi tähän tais liittyä suurena pointtina myös se, että huumeistakaan ei olisi iloa ilman kehoa, joka ne prosessoi mahtaviksi oloiksi... :P Jep, terapeuttiseksi voisin sanoa tätä kokemusta!
"You are the universe, expressing itself as a human for a little while"