Audiophile (äänentoisto harrastuksena)

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Idealisti
Karvakuono

Audiophile (äänentoisto harrastuksena)

Post by Idealisti »

Itselläni ollut jo pitkän aikaa harrastuksena äänentoisto ja siihen liittyvä pakkomielle, eli aina saatava parempaa. Parempaa kuullakseen kappaleiden pienetkin yksityiskohdat.
Teini-iässä pidin äärimmäisen paljon musiikin kuuntelusta. Kun tajusin ettei tietokonekaiuttimet enää riittänyt täyttämään tarpeitani, alkoi panostus kaiuttimiin ja muuhun äänentoistoon. Tätä on nyt jatkunut jo 7 vuotta.
Säästöt ovatkin sitten huipentuneet nykytasolle ja vihdoin nautin musiikista, myös substanssien alaisena älyttömän aidosti verrattuna kokemukseen peruskaiuttimilla. :up:
Onko kellään samanlaista harrastusta? Millaisen äänentoistojärjestelmän omaatte?
Good vibes only/oli mukava seurata yhteisöä.
doof
Kameleontti

Re: Audiophile (äänentoisto harrastuksena)

Post by doof »

No, mä olen melko amatööri tässä asiassa enkä ole massia hirveesti hifiin panostanu, mutta kyllä se ihan jees soi. Kaikki lähti siitä kun mälläsin auton ja korjaamisen ohella laitteiden vaihto sujus siinä samalla aika kivasti.
Äänieristettä - sitä missä liimaa, kumia ja folio - tuli tungettua mm. jalkootiloihin, kattoon, neljään oveen, takaluukkuun ja takakontin pohjalle ja pyöräkaariin kontin kautta, sekä konepeltii. Melkone läjä sitä eristettä meni, en tosin tiedä hyödyttääkö vittujakaan :mrgreen:
Sitte itte hifilaitteet tuli laitettua etuoviin, midit pienen korokkeen päälle ja diskantit vakiopaikalle. Rainbow sax numeronumeronumero.numeronumero oli paketti. Johdot kajareille tietenki paksusta johdosta uusia reittejä pitkin Ground zeron 4-kanavaisee vaffariin. Eka subi oli reflexikotelossa ja oli muuten aivan PASKA! Ei oikeen myyjä osannu hommaas :down: onneks sain paskan kiertämää ja nykyää joku ground zeron 10-12" suljetussa kotelossa.

En oo vieläkää tajunnu et kannattaako mun sillata toi subbari vai pitää yhessä kanavassa? Ja pitäskö soittimesta säätää jotain taajuusjuttuja, että mitkä taajuudet midit ja diskantit toistaa? Vai hoitaako jakosuodin sen?
Vahvisti
Erillissarja
Subbari

e: ainii sit tuli viel jotku smägmät penssailtuu pyöräkaariin, sinne ulkopuolelle renkaitten yläpuolelle
getto
Apteekki

Post by getto »

Mä tykkään lo-fi äänentoistosta, vanhat mankat ja c-kasetit kolahtaa. Suurin osa musiikista tulee kuuneltua kuitenkin sonyn stereoilla, enkä tykkää siitä saundista mikä niistä lähtee mutta tyydyn siihen kuitenkin. Musanteko on sitten eri juttu, siihen käytän joko studiokuulokkeita tai monitoreja. Mä oon lykänny semmosia perushankintoja jo tosi pitkään kuten uus usb-hubi ja äänikortti jolla saisin monarit taas koneeeen kiinni ja siin kohtaa kun ne teen heivaan nuo sterkkarit lähetyksen kirpparille. Mackien pikkumixeri on varmaan se mitä kaipaan, kun puhutaan äänentoistosta. Mun ajatukset harhailee jatkuvasti rakkauselämään ja tavallaan nautin siitä vaikka ei se niin kivaa oo. Katoin tänään telkkarista yhen romanttisen leffan taas eikä yhtään auttanu asiaa, oon turhan romanttine ihminen.

Kuinkas sitten musiikin formaatti? Vinyylithän on ehdottomasti se ykkönen mutta kuten sanoin c-kasetit on autenttisia ja lo-fi on vähän ku lohi ja lohi on KALA.
Idealisti
Karvakuono

Post by Idealisti »

doof wrote: En oo vieläkää tajunnu et kannattaako mun sillata toi subbari vai pitää yhessä kanavassa? Ja pitäskö soittimesta säätää jotain taajuusjuttuja, että mitkä taajuudet midit ja diskantit toistaa? Vai hoitaako jakosuodin sen?
Moro Doof! Periaatteessa riippuen vauvistin ulosantotehoista voit pitää sen yhdessäkin kanavassa! Kuitenkin subbarille olisi hyvä säätää jakotaajuuksia vahvistimesta. Esimerkiksi high cut-nappia kannattaa säätää vähän alemmille herzeille, sillä tämä aiheuttaa yleensä basson "kuminaa" eli se toistaa liian korkeita taajuuksia. Erillissarjan jakosuodin säätää karkeasti midin ja diskantin taajuudet. Joistain autosoittimista pystyy säätämään paremmin, mitä taajuuksia haluat diskanttien ja midien soittavan. ;) :up:
Idealisti
Karvakuono

Post by Idealisti »

getto wrote:Mä tykkään lo-fi äänentoistosta, vanhat mankat ja c-kasetit kolahtaa..
Kyllähän siinä on se omanlainen tunnelma aina! Kuitenkin äänentoistossa voi sekoitella myös uutta ja vanhaa!
Itselläni pioneerin entisöity kasarilevysoitin yhdistettynä nykyaikaiseen high-end järjestelmään. Hyvältähän se kuulostaa ja periaatteista on hyvä pitää kiinni! :love:
Muuten myös lofissa, jos muistat alkoperäisiä Walkman soittimia niin sellainen ois siistii saada!
frapathea

Post by frapathea »

Mulla on Technics SL-1200MK2 ja sillä kuuntelen klasaria lähinnä. Kajarit on 60-lukuiset ja niissä on nykysettejä paljon paljon tummempi saundi. Ei viitti kauheen uutta kamaa niistä kuunnella, kuulostaa paskalta. Vanha proge sen sijaan loistavalta. Toisessa vaan on joku häikkä piuhoissa niin rätisee. Vituttaa. Osaan just ja just laittaa töpselin seinään niin musta ei oo oikein fiksaamaan tota ongelmaa.

Ei sillä, mulle kelpaa vähän vaatimattomampikin setti. Mistään läppärin sisäänrakennetuista kajareista en suostu musiikkia kuuntelemaan, mutta en kavahda perusluurejakaan mikäli sellaset sattuu osumaan käyttöön.
getto
Apteekki

Post by getto »

Kolme walkmania löytyy kämpiltä! Kaks kasettisoitinta joista toinen ei toimi ollenkaan ja toisessa on kuulokeliitännästä pettäneet kolvaukset hieman ja musa kuuluu diskanttina. Kannattaa katella kirppareita, tuskin menee kauaa et semmone osuu kohdalle :) Kuten sanoin kassut on tosi autenttisia verrattuna kylmiin ja kolkkoihin mp3:siin kun on kyse mobiilista äänentoistosta. Kasetilla on hauskaa äänintellä omia mixejä ja semmonen pieni retrous buustaa egoo mukavasti.

Oon viimeaikoina kuunnellu lähinnä jazzia cd:ltä ja spotifysta ja dubia ja klassista vinyyliltä. Oma soitin on tuohon aikaisemmassa viestissä (jossa oli muuten häiritsevän paljon typoja, koin kolauksen mun itsetunnossa) mainitsemaani vanhaan sonyn sterkka-järjestelmään kuuluva levynkieputin johon oon tosi tyytyväinen, toimii omas käytös jo viidettä vuotta toistaen musan hyvin. Lisäks jos haluan johonkin akuutin beibi skrätsin niin sillä mä sen teen.

Oon vihdoin tekemässä kauppoja mikseristä, ja viel oikein hyvästä sellasesta. Soundcraftin pikkune kysees eli äänenlaatu on huippuluokkaa verrattuna behringereihin altoihin tai vaikkapa mackieen.

Frapa miks sul on juur tuo levari? Siks vaan et se on paras? Millane häikkä tarkemmi?
sxoxyvg
OD

Post by sxoxyvg »

frapathea wrote: Vanha proge sen sijaan loistavalta. Toisessa vaan on joku häikkä piuhoissa niin rätisee. Vituttaa. Osaan just ja just laittaa töpselin seinään niin musta ei oo oikein fiksaamaan tota ongelmaa.
Haluuks et tuun vähä tökkii kolvilla?

t: erotiikka-asentaja
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO
Mämmikoura

Post by Mämmikoura »

Musahommia tullu tehtyä elämän aikana aika paljon niin kyllähän ne kunnon vehkeet tarvii. M- audion studiomonitorit löytyy tällä hetkellä. Vielä pitäis uus vinyylisoitin hommata ku en tiedä minne vanhan oon hävittäny.. :) Uus subbariki olis poikaa, vois yhdistää ite tehtyyn hifi- vahvariin, josta toinen kanava paskana.
getto
Apteekki

Post by getto »

Ei kaupustelua Getto. t: Kallio :)
mistery
Karvakuono

Post by mistery »

getto wrote: Kuinkas sitten musiikin formaatti? Vinyylithän on ehdottomasti se ykkönen mutta kuten sanoin c-kasetit on autenttisia ja lo-fi on vähän ku lohi ja lohi on KALA.
Kaseteista lähtee yllättävän hyvä saundi. Olettaen että nauha on hyvässä kunnossa ja soitin(/muut vehkeet) on laadukas. Aikaahan nämä kasetit eivät valitettavasti kestä lähellekkään yhtä hyvin kuin vinyylit, ja tämän vuoksi saundi on usein jotain hirvittävän ja karmean väliltä.

Ja voi sitä iloa kun soitin syö nauhan sisäänsä...
getto
Apteekki

Post by getto »

Lause poistettu ihan vaan sen ärsyttävyden vuoksi. Ei kierrellä tai koetella sääntöjen rajoja! t: Kallio

Jännästi menee tuo et himas musa tulee kuunneltua lähinnä läppärin kajareista ellen sit haluu panostaa ja kuunnella kuulokkeilla. Koneelta joka tapauksessa on viime viikkojen aikana musa tullut. Monitoreja tulee käytettyä lähinnä vaan musan tekemiseen. Ulkona kuuntelen joko Spotifysta kokoelmaa tai sitten kasetteja Walkmanilla.
Last edited by Huiko on Fri 08 May 2015, 09:56, edited 2 times in total.
Reason: Kaupustelusäännön kiertämisyritys muokattu pois.