Tästä tuli muuten mieleen, et tiesittekste et esimerkiks psyykkiset sairaudet on aikakaudesta riippuvaisia? Tiettyinä aikoina tietyt sairaudet ovat muodissa, esim. tällä hetkellä masennus, paniikkihäiriöt ym. ovat muodissa. Aiemmin on naisilla ollut myös "hysteria"-niminen psyykensairaus muodissa, mutta kyseistä tautia ei tänä päivänä esiinny enää lainkaan.Jussi wrote:Aika harva tosiaan "kohdannut" mitään henkiä, joista ei ole kuullut aikaisemmin joltain muulta.
Vaikka psykoosi on neurologinen sairaus, se miten se ilmenee, on aikakaudesta kiinni. Keskiajalla psykoosit olivat pääasiassa uskonnollisia; niihin liittyivät Jumala ja Saatana ja heidän läsnäolonsa. Nykypäivänä ainakin länsimaissa yleisin muoto psykoosille tuntuu olevan vainoharhaisuus (joku tarkkailee, kameroita asennettu ympäriinsä, salakuuntelulaitteita, salaliittoja ym).
Mun on pakko myöntää, et mä en oo koskaan sairastanu sellasta psyykkistä sairautta, josta en oo tienny etukäteen. Oon siis ollu masentunut, maanisdepressiivinen, lievästi psykoottinenkin joskus... mut kaikista näistä "sairauksista" ja niiden olemassaolosta mä oon tienny ennen ku oon niihin sairastunu. Emmä ite 12-vuotiaana keksiny viillellä kättäni, kuulin siitä jostain muualta.
Miten aikakausi on vaikuttanut teidän tai lähipiirinne mieliin? Minkälaisten mielenterveysongelmien aikakautta me nyt eletään ja miks?