Aikakausi ja mielenterveysongelmat

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
wRRa
Moderator

Aikakausi ja mielenterveysongelmat

Post by wRRa »

Aloin aluksi kirjoittaa tätä viestiä ihan toiseen topiciin, mutta sivusi otsikkoa niin pahasti, että päätin tehdä oman viestiketjunsa.
Jussi wrote:Aika harva tosiaan "kohdannut" mitään henkiä, joista ei ole kuullut aikaisemmin joltain muulta.
Tästä tuli muuten mieleen, et tiesittekste et esimerkiks psyykkiset sairaudet on aikakaudesta riippuvaisia? Tiettyinä aikoina tietyt sairaudet ovat muodissa, esim. tällä hetkellä masennus, paniikkihäiriöt ym. ovat muodissa. Aiemmin on naisilla ollut myös "hysteria"-niminen psyykensairaus muodissa, mutta kyseistä tautia ei tänä päivänä esiinny enää lainkaan.

Vaikka psykoosi on neurologinen sairaus, se miten se ilmenee, on aikakaudesta kiinni. Keskiajalla psykoosit olivat pääasiassa uskonnollisia; niihin liittyivät Jumala ja Saatana ja heidän läsnäolonsa. Nykypäivänä ainakin länsimaissa yleisin muoto psykoosille tuntuu olevan vainoharhaisuus (joku tarkkailee, kameroita asennettu ympäriinsä, salakuuntelulaitteita, salaliittoja ym).

Mun on pakko myöntää, et mä en oo koskaan sairastanu sellasta psyykkistä sairautta, josta en oo tienny etukäteen. Oon siis ollu masentunut, maanisdepressiivinen, lievästi psykoottinenkin joskus... mut kaikista näistä "sairauksista" ja niiden olemassaolosta mä oon tienny ennen ku oon niihin sairastunu. Emmä ite 12-vuotiaana keksiny viillellä kättäni, kuulin siitä jostain muualta.

Miten aikakausi on vaikuttanut teidän tai lähipiirinne mieliin? Minkälaisten mielenterveysongelmien aikakautta me nyt eletään ja miks?
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
frapathea

Re: Aikakausi ja mielenterveysongelmat

Post by frapathea »

Meinaat siis, et ihmiset on jäsennelly kohtaamiaan ilmiöitä eri tavoilla eri aikakausina? Paniikkihäiriö on kuitattu aikaisemmin varmaan esim. pahojen henkien posessiolla. Mitä hysterian esiintymättömyyteen tulee, tsekkaa konversiohäiriö. Huomaa hysterian kohdalla myös viktoriaanisen ajan seksuaalinen ilmapiiri, hysteriaahan paranneltiin usein lääkärin toimesta pimppiä hieromalla kunnes saavutettiin orgasmi.. .. :)

Musta mielenkiintoista on se, että katatonista skitsofreniaa ei käsittääkseni nykyään teollistuneissa maissa esiinny kuin harvakseltaan, siinä missä luvut ovat muissa maissa pysyneet samoina kuin ennenkin.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Tsekkasin wikipediasta tosta hysteriasta/konversiohäiriöstä ja kyl toi taudinkuva näyttäis muuttuneen muutenkin kuin nimensä puolesta.

esim.
"Hysteerisiä halvauksia ja tuntohäiriöitä ei enää juuri esiinny, vaan niiden sijaan ovat tulleet kivut, päänsärky ja huimaus" (wikipedia)

Monissa psyykkisissä sairauksissa nimenomaa oireet (ei välttämättä sairaus itse) siis vaikuttais olevan kulttuuriin tai aikakauteen sidoksissa olevia?
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
frapathea

Post by frapathea »

Niin no, eipä enää taideta myöskään yleisestiottaen noudatella mitään viktoriaanisia siveyskäsityksiä a.k.a. ei sun jalkojakaan varmaan särje samal taval jos niit ei hakata päivittäin vasaralla, vaan tökitään neuloilla tunnin välein. Kai jonku asiantuntijayhteisön hyväksyntä diagnoosin olemassaolosta on monille myös merkki hyväksynnästä käyttäytyä nihkeesti. Että voi voi ku mä keittiödiagnosoin itelleni rajatilahäiriön ku luin wikipediasta siitä, ni nyt mä sit saan ja mun kannattaa käyttäytyä ku uhmaikänen pilallehemmoteltu kakara. Ei kyse oo siitä, että mä käyttäytyisin mulkusti, kyse on ihan oikeesta lääketieteellisestä diagnoosista!

Siis tollaset aivopiereskelythän elää voimakkaasti ihan jopa psykiatrian ammattilaisten keskuudessa. Ex-poikaystäväni alkaessa ilmentää näkyvää psykoottista käytöstä vasta tultuaan suljetuksi osastolle lainvastaisesti selittivät lääkärit sen johtuvan siitä, että nyt sillä on tiäksä niinku lupa olla hullu ni sen takia sen huomaa vasta muutaman viikon vankinaolon seurauksena.

Mut joo, aikakausista: onhan se ihan luonnollista, että me tehhään tulkintoja asiasta oman kokemuspohjamme alta. Se, mikä nykyajan scifi-intoilijalle näyttää lentävältä lautaselta, koska lentävät lautaset kuuluu scifi-intoilijan maailmankuvaan elikkäs todellisuustunneliin, olis näyttäny keskiaikaiselle ruttoiselle kristitylle enkeliltä. Ku kohdataan jotain uutta ja itteään mullistavaa, jotain jolle meidän vanhemmilla ei koskaan ollut vakinaista nimeä, jota meille opettaa, syntyy perstuntumalta heiteltyjä mutuiluja, koska meidän on pakko tehdä jonkinlainen tulkinta, jotta koko viesti ees menis perille. Erottaa signaali kohinasta, hiffata manteli puurosta ja keksii kutsuu sitä manteliks. Tai ehämmä mitään tiiä, mut on vähä tullu sellane tunne, että psykoottisten harhojen takana on jotain ihan todellisii kokemuksii ja ilmiöitä, joiden päälle vaan satutaan välillä liimaamaan ihan vitun höpöpäisiä selityksiä, jotka tietenki yleensä tehdään sen sanaston ja kokemuskartaston pohjalta, mitä ny käytettävis onkaan.

Jos masennusta ja ahdistusta ajattelee huonoina juttuina ja sairauksina, joista pitäis päästä jotenki eroon ollakseen terve ja normaali, ni sit niit käsittelee sillai. Jos niitä ajattelee normaalina osana tätä hitonlaist vuodenaikojen, sääolosuhteiden, luonnonmullistusten ja vuorokausirytmien tanssii, ni sit siihe suhtautuu, no, miten siihen nyt suhtautuukaan.