Ekat kokeilut tuli ehkä 14- tai 15-vuotiaana porukoiden lääkekaapin ratsaamisen jälkeen, kun löysin Panacod-boksin, ja kun muistan porukoiden joskus niitä minulle antaneen voimakkaaseen särkyyn, ajattelin että ne jeesais krapulaan. 5 tabua huiviin ja olin aika kuoseissa.
Tramadoliin olen ollut aika vakavasti koukussa vedettyäni päivittäin keskimäärin varmaan 300-600mg yli 3kk; muuta en ole käyttänyt 3-4 päivän putkea pidempään eli en ole kauheasti koukkua kokenut. Morfiinia söin lääkinnällisiä dousseja pari viikkoa, mutta ei siitä tullut refloja. Muuten käytän opioideja aika lailla kuten monet psykedeelejä: tykkään, mutta harvoin. En koe koskaan halua tai tarvetta jatkaa kolmatta päivää polakkalinjalla. Buprea, metadonia olen kokeillut; muita olen vetänyt suhteellisen paljon, ja noista oksikodonia, mopoa, herskaa hihaan. En ole kyllä injektoinut yli puoleen vuoteen enkä koskaan enää injektoi katudouppia, enkä varmaan enää muitakaan opioideja. Been there, done that, oli siistiä, mut liian vaarallista mulle. Kaveri meinas delaa.
Henkilökohtaiset mielipiteeni kustakin opioidista:
KODEIINI
+ Kokemattomalle ihan jees opioidi, mukavan sedatiivinen pöhnä
+ Helppo saada
- Ei sano juuri mitään jos on tottunut vahvempiin
- 1-2h varsinaisia efektejä, vaikutukset ohi 4 tunnissa
- Älytön histamiinireaktio, enemmän kutinaa kuin muilla opioideilla, pienemmillä annoksilla - 300mg riittää mulle ihan jees pöhnään, mutta jo silloin on kutina todella häiritsevää
TRAMADOLI
+ Pitkäkestoinen, jokseenkin euforinen
+ Alkuun stimuloiva ja sosiaalisuutta lisäävä
- Sivuvaikutukset. Nauseaa, lihassätkyjä.
- Yli 300-400mg annokset aiheuttaa todella sietämättömiä sätkyjä
- Ei voi kombottaa monen muun kanssa - bentsot on hyvä vaihtoehto, voi ottaa yli 400mg ja päästä nuokkuihin
- Koukuttava, reflat sisältää sekä opioidien että masennuslääkkeiden oireita, ja kestää pitkään
ETYYLIMORFIINI
Kuten kodeiini.
BUPRENORFIINI
+ Pitkä kesto, kattovaikutus
- En pidä vaikutuksista yhtään. Oksettaa, dysforiaa.
KOTATEE
+ Pitkä kesto, unenomainen leijuva pöhnä
OKSIKODONI
+ Euforinen
+ Stimuloiva pienillä annoksilla, nuokuttava isoilla
+ Suullinen hyötyosuus niin hyvä ettei muut annostelutavat tule tarpeeseen
- Lyhyt kesto
- Vitun koukuttava
- Räpylöitynä ei juuri mainittavia nousuja
MORFIINI
+ Helvetin euforinen injektoituna
+ Unenomainen, raskas, autuas pöhnä
+ Puoliintumisajasta huolimatta pitkä vaikutusaika
- Vahva histamiinireaktio
- Huono hyötyosuus muuten kuin plugattuna tai hihaan lyötynä
HEROIINI
+ Uskomaton rush kun lyö hihaan. Rokkenrol.
+ Efektit rushin jälkeen kuin morfiinilla, paitsi vähän miellyttävämpi, vähemmän kutittava
+ Voi polttaa
- Polttamalla fiilikset jää mulla tosi vaisuiksi. Pakko plugaa tai lyödä hihaan.
- Koukuttava (älä?)
METADONI
+ Pitkä kesto, tehokas
+/- Vitun sedatiivinen
- Ei nousuja, ei euforiaa
Itse rankkaisin ne seuraavasti, parhaasta huonoimpaan: Heroiini, Morfiini, Oksikodoni, Kotatee, Tramadoli, Metadoni, Kodeiini/Etyylimorfiini, Buprenorfiini.
Mites muut?