Yleistä keskustelua opioideista

Keskustelua opiaateista, opioideista, bentsodiatsepiineista ja muista sedatiiveista, sekä niiden turvallisesta käytöstä.
Psychonautilus

Yleistä keskustelua opioideista

Post by Psychonautilus »

Kun kerran bentsoille on tällainen, ajattelin pistää tänne yleiskeskustelun opiaateista ja opioideista. Avaisin keskustelun vaikka sillä, et jokainen kertois vähän et millainen käyttäjäsuhde on opioideihin, ja mitä mieltymyksiä kullakin esiintyy. Aloitan itse. :)

Ekat kokeilut tuli ehkä 14- tai 15-vuotiaana porukoiden lääkekaapin ratsaamisen jälkeen, kun löysin Panacod-boksin, ja kun muistan porukoiden joskus niitä minulle antaneen voimakkaaseen särkyyn, ajattelin että ne jeesais krapulaan. 5 tabua huiviin ja olin aika kuoseissa. :) Sen jälkeen sain jossain vaiheessa Tramal -reseptin, ja kiinnostus opioideja kohtaan kasvoi. Kesti aika kauan, ennen kuin pääsin mitään vahvempaa koittamaan, mutta viimeisen 2 vuoden aikana noiden kahden lisäksi kokeiltu on etyylimorfiinia, kotateetä, buprenorfiinia, oksikodonia, morfiinia, heroiinia, ja metadonia.
Tramadoliin olen ollut aika vakavasti koukussa vedettyäni päivittäin keskimäärin varmaan 300-600mg yli 3kk; muuta en ole käyttänyt 3-4 päivän putkea pidempään eli en ole kauheasti koukkua kokenut. Morfiinia söin lääkinnällisiä dousseja pari viikkoa, mutta ei siitä tullut refloja. Muuten käytän opioideja aika lailla kuten monet psykedeelejä: tykkään, mutta harvoin. En koe koskaan halua tai tarvetta jatkaa kolmatta päivää polakkalinjalla. Buprea, metadonia olen kokeillut; muita olen vetänyt suhteellisen paljon, ja noista oksikodonia, mopoa, herskaa hihaan. En ole kyllä injektoinut yli puoleen vuoteen enkä koskaan enää injektoi katudouppia, enkä varmaan enää muitakaan opioideja. Been there, done that, oli siistiä, mut liian vaarallista mulle. Kaveri meinas delaa.

Henkilökohtaiset mielipiteeni kustakin opioidista:

KODEIINI
+ Kokemattomalle ihan jees opioidi, mukavan sedatiivinen pöhnä
+ Helppo saada
- Ei sano juuri mitään jos on tottunut vahvempiin
- 1-2h varsinaisia efektejä, vaikutukset ohi 4 tunnissa
- Älytön histamiinireaktio, enemmän kutinaa kuin muilla opioideilla, pienemmillä annoksilla - 300mg riittää mulle ihan jees pöhnään, mutta jo silloin on kutina todella häiritsevää

TRAMADOLI
+ Pitkäkestoinen, jokseenkin euforinen
+ Alkuun stimuloiva ja sosiaalisuutta lisäävä
- Sivuvaikutukset. Nauseaa, lihassätkyjä.
- Yli 300-400mg annokset aiheuttaa todella sietämättömiä sätkyjä
- Ei voi kombottaa monen muun kanssa - bentsot on hyvä vaihtoehto, voi ottaa yli 400mg ja päästä nuokkuihin
- Koukuttava, reflat sisältää sekä opioidien että masennuslääkkeiden oireita, ja kestää pitkään

ETYYLIMORFIINI
Kuten kodeiini.

BUPRENORFIINI
+ Pitkä kesto, kattovaikutus
- En pidä vaikutuksista yhtään. Oksettaa, dysforiaa.

KOTATEE
+ Pitkä kesto, unenomainen leijuva pöhnä

OKSIKODONI
+ Euforinen
+ Stimuloiva pienillä annoksilla, nuokuttava isoilla
+ Suullinen hyötyosuus niin hyvä ettei muut annostelutavat tule tarpeeseen
- Lyhyt kesto
- Vitun koukuttava
- Räpylöitynä ei juuri mainittavia nousuja

MORFIINI
+ Helvetin euforinen injektoituna
+ Unenomainen, raskas, autuas pöhnä
+ Puoliintumisajasta huolimatta pitkä vaikutusaika
- Vahva histamiinireaktio
- Huono hyötyosuus muuten kuin plugattuna tai hihaan lyötynä

HEROIINI
+ Uskomaton rush kun lyö hihaan. Rokkenrol.
+ Efektit rushin jälkeen kuin morfiinilla, paitsi vähän miellyttävämpi, vähemmän kutittava
+ Voi polttaa
- Polttamalla fiilikset jää mulla tosi vaisuiksi. Pakko plugaa tai lyödä hihaan.
- Koukuttava (älä?)

METADONI
+ Pitkä kesto, tehokas
+/- Vitun sedatiivinen
- Ei nousuja, ei euforiaa

Itse rankkaisin ne seuraavasti, parhaasta huonoimpaan: Heroiini, Morfiini, Oksikodoni, Kotatee, Tramadoli, Metadoni, Kodeiini/Etyylimorfiini, Buprenorfiini.

Mites muut? :)
Psychonautilus

Re: Yleistä keskustelua opioideista

Post by Psychonautilus »

Sellainenkin tuli mieleen, että ketä muuta kyrsii suomalaisen kivunhoidon hierarkiassa sijaitseva massiivinen harppaus?

Kovaan, KHV-lääkkeitä vaativaan kipuun määrätään ensin kodeiinia tai sitten tramadolia. Itse olen monesti huomannut ettei 300-400mg tramadolia riitä, eikä enempää uskaltaisi ottaa, ja lääkärit ovat samaa mieltä. Ellet ole kuitenkaan ollut leikkauksessa, katkonut luita tai saanut jonkun muun hyvin vakavan vamman, analgeettisen rappukäytävän seuraavalle portaalle ei ole menemistä. Seuraavaksi vaihtoehtoina ovat buprenorfiini, oksikodoni, ja morfiini.

Tämän aukon välissä täyttäisi varsin naftisti hydrokodoni. Itse olen saanut täällä kyllä morfiinia reseptillä - kävelin kepeillä, mut mitään ei ollut murtunut tms., vaan lonkkakipua kun rynäsin tsygällä. Reilusti vaan parin päivän jälkeen sanomaan lääkärille, ettei 300-400mg tramadolia toimi. "No, jos se ei auta, seuraava askel on morfiini ja vastaavat. Jotkut määräävät oksikodonia mutta itse suosin morfiinia; kokeile ensin sitä." Suomessa olisi ollut turha toivoa.
zerk

Post by zerk »

Toi aukko tramadolin/kodeiinin ja buprenorfiinin välissä on myös mun mielestä typerä. Vaadittiin viisi vuotta tramadolia ja kodeiinia ennen kuin ensimmäisen kerran ehdotettiin siirtymistä temgesiciin. Moneen kertaan oli hydrokodonia ikävä.

Opioidit on mulle nykyisin melkeinpä pelkästään kipulääke. Kerran kuukaudessa-kahdessa otan poikkeuksellisesti pari-kolme milliä teemuja ja vajoan sohvan pohjalle, mutta muuten bupre on vain keino elää mahdollisimman kivuttomasti. Tramadolista buprenorfiiniin siirtyminen mahdollisti mulle opateen käytön lopettamisen, mikä on ollut erittäin positiivinen asia. Opateen kanssa mulla oli loppuun asti vaikeuksia pitää käyttö pelkästään lääkinnällisenä - se oli liian hyvää. Bupren kanssa vastaavaa ongelmaa ei mulla ainakaan ole.

Siirtyminen buprenorfiiniin oli myös mun tulevaisuuden kannalta erittäin tärkeää; mun opioiditoleranssi on laskenut opateen lopettamisen jälkeen huomattavan paljon. Opatee oli nostanut mun toleranssin todella korkeaksi ja teen käyttöä jatkamalla olisin vain kasvattanut sitä taivaaseen ja sabotoinut tulevaisuuttani.
paarmasisti
Apteekki

Post by paarmasisti »

Veikkaan, että tuo sähköisiin lääkemääräyksiin siirtyminen saattaa jonkin verran lisätä voimakkaiden opioidien määräämistä, koska lääkärin ei enää tarvitse täyttää erillistä huumausainelääkemääräyslomaketta; vaan Burana ja morfiini tulee määrättyä samalla vaivalla. ;)
Kunpa auringon päivät päällämme ei päättyisi koskaan.
Skilla
Lepakko

Post by Skilla »

mellow wrote:Veikkaan, että tuo sähköisiin lääkemääräyksiin siirtyminen saattaa jonkin verran lisätä voimakkaiden opioidien määräämistä, koska lääkärin ei enää tarvitse täyttää erillistä huumausainelääkemääräyslomaketta; vaan Burana ja morfiini tulee määrättyä samalla vaivalla. ;)
Mä en oo koskaan nähnyt asiaa näin. Nythän se on vaan vieläki sutjakkaampaa tutkia n respoja kun ne on intternetissä?
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Mulle opiaatit on niinkuin monesti todennut enemmän sellainen luonnollisen tuntuinen stimulääke jolla helpotan mun oikeastaan kaikkia mahollisia arkisia rutiineja.

Opiaateilla/opioideilla niin oon just pystynyt aina aloittamaan päiväni pikkaisen maanisella tavalla ja keskittymään. Musiikin harjoittelun aikana, kun joudun treenaan monia tunteja päivässä ja teen harjoitukseni todella järjestelmällisesti niin tulee monesti kaipuu ottaa jotain joka pitää niin sanotusti perseen penkissä. Opioidit on tähän ollut paras, myös sellainen pieni maaninen viba joka auttaa tietyllä tapaa uskomaan oman ittensä toteuttamiseen helpottaa opiskelua.

Itellä on tosi iso ero siinä mitä saan stimuista ja opioideista. Opioidesta tuleva stimulaatio on just, maaninen ja keholle luontainen joka ei pistä sillä lailla jumiin, että tärisee hampaat ja nökötän vain sohvalla taas lähes kaikista stimuista tulee enemmän sellainen "passiivinen" stimulaatio. Amfe sopii lukemiseen ja tarkkailuun, mut opiaatit sopii siihen fyysiseen tekemiseen ja asioiden jatkuvaan toistoon esim kitaransoittoon.

Itellä myös erottelen tuon keskittymisen opioideissa ja opiaateissa. Bupre ja tramali on ollut mulle parhaat tollaiset keskittymis doupit. Pitkä vaikutus on yksi syy, mutta myös niiden annostelu tavat helpottaa sitä, että löytää kokoajan mahdollisimman tasaisen "pöhinän". Taas sit opiaatit niinkuin herska, mopo ja unikot pistää yleensä vähän liian rentoutuneeseen tilaan ja oikeastaan herska ehkä eniten noista niin, että se olo jaksaa kiinnostaa. Bupresta ja tramalista jos saan nuokut niin nekin tuntuu enemmän hyödyllisiltä notkuilta, koska silloin pystyn paremmin tarkkaileen ajatuksiani ja jostain syystä buprenotkuissa yleensä kelaan paljon opiskelemiani asioita. Esim ajattelen kitaran kaulalla kaikkia mahdollisia skaaloja ja arpeggioita vähän kuin unessa käsittelee asioita, mut enemmän tiedostavasti.

Myös buprella tulee se jaksamisen tunne vaikka olisi kuinka tiivis arki silloin vain jaksaa touhuta. Monesti menikin tosi stressaavina aikoina niin, että aamulainit sit treenaan kokopäiväksi ---> sit lainit, kun tuli illalla tuijottaan hetkeksi teeveetä rentoutumiseen ja syömiseen---> sit lainit vielä yöksi ja pystyi nukkuun hyvin lyhyen ajan.

Joskus meni erilailla noi doset jotta pystyi treenaan vaik 8 tuntia päivässä. Ite oon miettinyt sitä, että tietyllä tapaa mulla buprenkäyttö räjäytti pään sellaiseen työnarkoottiseen arkeen ja ylläpiti sitä työnarkomaniaa ja toistteppäin. Nyt, kun yrittänyt lopettaa bupren päivittäiskäytön niin oon enemmän vaipunut sellaiseen jumitilaan jossa on taas hankala itteään saada liikenteeseen ja toimintaan. Hankala olla niin pirteä kuin ennen, enkä ole läheskään niin innostunut taas tekemään asioita enkä pysty olemaan niin järjestelmällinen sen tekemisessä.

Minkä takia sit lopetin opiaatit? Bupre toimi mulla tosi tosi pitkään noista opiaateista tosi hyvin tohon tarkoitukseen, mutta noin puolentoista vuoden kohdalla rupesi tuleen sellainen olo, että annoksista ei saanut enään sitä irti vaikka mitä annostelua käytti, homma alkoi turhauttaan ja tuntui siltä, että halusi kokeilla selvittää ittensä tuosta irti. Nyt, kun viime aikoina ottanut silloin tällöin bupree niin oon huomannut sillä tosi paljon terapeuttisia vaikutuksia, enemmän kuin oikeastaan millään hapolla, se myös toimii aika hyvänä stressin poistajana myös nykyään. Terapeuttinen opiaattipäivä on aika samalla tasolla, kuin trippailu itessään.
Freshi
Psykonautti

Re: Huumausaineet ulkomailla, kokemuksia?

Post by Freshi »

Tämä ja seuraava viesti siirretty ketjusta "Huumausaineet ulkomailla" http://psyvault.net/viewtopic.php?f=5&t ... 95#p186095 -wRRa

Petrille (ja toki muillekin) vielä kysymyksiä siitä etyylimorfiinista: Onko se aina nestemäisenä? (Ehkä vähän tyhmä kysymys, joo.....)
Ja oliko tietoa niistä valmistenimistä?

En oo ikinä mitään yskänlääkkeitä käyttänyt, kun oon herkkä makujen kanssa. Ikinä tajunnut sitä, kun ihmiset juo vaikka desin tai jopa pullollisen yskänlääkettä :roll:
Petri6
OD

Re: Huumausaineet ulkomailla, kokemuksia?

Post by Petri6 »

Freshi wrote:Petrille (ja toki muillekin) vielä kysymyksiä siitä etyylimorfiinista: Onko se aina nestemäisenä? (Ehkä vähän tyhmä kysymys, joo.....)
Ja oliko tietoa niistä valmistenimistä?

En oo ikinä mitään yskänlääkkeitä käyttänyt, kun oon herkkä makujen kanssa. Ikinä tajunnut sitä, kun ihmiset juo vaikka desin tai jopa pullollisen yskänlääkettä :roll:
Tämä nyt on aivan väärässä topikissa, mutta etyylimorfiinia on Suomessa Cocillana-yskänlääkkeen (tästä ei kannata oloja hakea, ellei toleranssi ole suhteellisen pieni) lisäksi Indalgin-kipulääkkeessä, joka sisältää myös indometasiinia. Indalginia ei kannata nauttia sellaisenaan, mikäli haluaa kokeilla yli 100mg annoksia (5 kapselia), vaan kylmävesierotella kodeiinin tavoin, sillä indometasiini aiheuttaa mahakipua sekä on isommilla annoksilla vaarallista.

edit: Ei kun tämähän liittyi siihen Ranskan matkaan, sori. Tussipax on ainakin yksi tuotenimi Ranskassa, joka ilmeisesti sisältää 10mg kodeiinia ja 10mg etyylimorfiinia.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
paarmasisti
Apteekki

Post by paarmasisti »

Psykiatri: Pikkukivuista kärsivät syövät enemmän lääkkeitä kuin katukäyttäjät -HS

"Lähes puoli miljoonaa saa Kela-korvauksia kipulääkkeistä"
Mikkonen on kiinnittänyt huomiota erityisesti oksikodonin käytön lisääntymiseen. Vuonna 2008 sitä käytti 7 000 suomalaista ja viime vuonna jo 12 000.

”Kyseistä lääkettä pitäisi käyttää ainoastaan syöpä- ja leikkauskipuihin. Vastaanotolleni tulee kuitenkin potilaita, joille on kirjoitettu oksikodonia lieviin, pitkäaikaisiin liikuntaelin- ja hermostokipuihin”, Mikkonen sanoo.
Itse näkisin tämän pikemminkin niin, että hyvä, että Suomessakin on herätty hoitamaan kipua asianmukaisesti - vai mitä mieltä olette?
Petri6
OD

Post by Petri6 »

mellow wrote:Psykiatri: Pikkukivuista kärsivät syövät enemmän lääkkeitä kuin katukäyttäjät -HS

Itse näkisin tämän pikemminkin niin, että hyvä, että Suomessakin on herätty hoitamaan kipua asianmukaisesti - vai mitä mieltä olette?
Olen samaa mieltä, plus se asia, että nuo vahvemmat opioidit ovat oikeasti pitkäaikaisessa käytössä helvetisti turvallisempia kuin tulehduskipulääkkeet. Eihän riippuvuus itsessään ole mielestäni edes ongelma, kunhan lääkkeen saanti on turvattu.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
zerk

Post by zerk »

Petri6 wrote:
mellow wrote:Psykiatri: Pikkukivuista kärsivät syövät enemmän lääkkeitä kuin katukäyttäjät -HS

Olen samaa mieltä, plus se asia, että nuo vahvemmat opioidit ovat oikeasti pitkäaikaisessa käytössä helvetisti turvallisempia kuin tulehduskipulääkkeet. Eihän riippuvuus itsessään ole mielestäni edes ongelma, kunhan lääkkeen saanti on turvattu.
Juuri näin. Eräs kokenut kipulääkäri totesi asiasta keskusteltaessa, että julkisuudessa esiintyvät päihdelääkärit "eivät tunnu tietävän asiasta paljoakaan" ja "aiheuttavat useille potilaille täysin turhaa häpeän tunnetta" rinnastaessaan lääkeriippuvuuden/lääkkeiden väärinkäytön ja reseptin mukaisesta käytöstä väistämättä syntyvän fyysisen riippuvuuden.

En ymmärrä miksi opioidien aiheuttamasta fyysisestä riippuvuudesta kohistaan niin kamalasti kroonisesta kivusta kärsivien potilaiden kohdalla. Ainoa näkemäni ja kokemani haittapuoli on se, että lääkkeitä pitää aina olla mukana eivätkä ne saisi ikinä loppua kesken. Tämä ei yleensä ole ongelma kun lääkkeitä käyttää reseptin mukaisesti ja lääkäri on tarpeeksi usein paikalla. Mediassa lietsotaan ihmeellistä opioidihysteriaa ja ikävä kyllä tästä saavat kärsiä kipupotilaat. Moni kroonisesta kivusta kärsivä ihminen tulee jäämään ilman tarvitsemiaan lääkkeitä median ja päihdelääkärien painostuksen takia. Sitä ei tietenkään mainita, että valtaosa lääkeopioiden käyttäjistä ei väärinkäytä lääkkeitään.

Milläköhän asiantuntemuksella tuo psykiatri leimaa syövästä johtumattomat krooniset kiputilat "pikkukivuiksi"?
paarmasisti
Apteekki

Post by paarmasisti »

Vaihteeks positiiviseen sävyyn kirjoitettu juttu opioideista:

"Pirjo Leimusen kipukierre kesti vuosia – vasta opioidit palauttivat toimintakyvyn" -HS
Masis
Psykonautti

Post by Masis »

Tuttujeni mukaan, jotka työskentelevät sosiaali- ja terveysalalla, on hyvinkin yleistä lääkärin kirjoittavan samanaikaisesti potilaalle panacodia ja parasetamolia kipuun. Melko vastuutonta.
Luulis nyt olevan turvallisempiakin tapoja hoitaa kipua, mutta ei ne lääkärit ilmeisesti aio kirjoittaa vahvempia opioideja "koska ne ovat syöpäkipuja sekä leikkauskipuja varten."
LeFairylette
OD

Post by LeFairylette »

Hampaanpoiston jälkeen on mulla ollut ainoat kerrat kun on kirjotettu panacodia ja kerran tajusin pyytää tramaleita. Muuten on usutettu himaan syömään jäätävää annosta buranaa, lähinnä siis näihin mun vatsakipuihin... Järki? Jaa-a. Burana ku aika tehokkaasti tuhoaa vissiin vatsalaukkua...
"Sä oot likanen narkkari! Yhteiskunnan pohjasakkaa!!
Huiko
LD50

Post by Huiko »

Masis wrote:Tuttujeni mukaan, jotka työskentelevät sosiaali- ja terveysalalla, on hyvinkin yleistä lääkärin kirjoittavan samanaikaisesti potilaalle panacodia ja parasetamolia kipuun. Melko vastuutonta.
Luulis nyt olevan turvallisempiakin tapoja hoitaa kipua, mutta ei ne lääkärit ilmeisesti aio kirjoittaa vahvempia opioideja "koska ne ovat syöpäkipuja sekä leikkauskipuja varten."
Tää pitää paikkansa. Hoito-ohjeena on yleensä että ottais määrätyn määrän parasetamolia päivällä ja yöksi sitten niitä panacodeja. Menee silleen kuulemma "käypähoito-ohjeen" mukaan oikein. Sitten jos tällä ei pärjää, tehdään elämä mahdollisimman epämukavaksi ainakin terveyskeskuksessa ja työterveydenhuollossa. (<-Kusitestit, verenkuvat, röntgen, fysioterapeutit, jumppaohjeet, yms. huuhaata.) ...Ja sitten sanotaan että koita olla ajattelematta kipua.

Yksityiseltä saa palvelua sitten niiden kipulääkkeiden osalta, kunhan vie paperinivaskansa mukanaan. Hyvä on olla ainakin reseptit mitä tarvii jo valmiina ja epikriisi. Jos ei oo, niin ei se mitään muuta tarkoita kuin että menee pitempään ja joutuvat tutkimaan.

Joskus tulee mieleen että mitä helvettiä me tehdään terveydenhuollolla? Jos on jo todettu ja tutkittu vaiva niin miksi pitää ihmistä kiusata vielä? Noita julkisen toimenpiteitä määrätään vaan käsittääkseni siksi että ei voida sanoa ettei ole hoidettu. Mutta siis: yksityiselle jos aikasi on sinulle kallista ja haluat nopeammin kipuun helpotusta. Vain Noidannuolen (tms. akuutin) iskiessä arvauskeskukseen.
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.

Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.

Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.

-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
Petri6
OD

Post by Petri6 »

LeFairylette wrote:Hampaanpoiston jälkeen on mulla ollut ainoat kerrat kun on kirjotettu panacodia ja kerran tajusin pyytää tramaleita.
Mulle ei viisaudnhampaan poiston yhteydessä kirjoitettu Tramalia (Panacodia olisi kyllä irronnut), koska hampitohtorin tekemän tutkimuksen mukaan "sentraaliset kipulääkkeet ei auta tällaisessa tapauksessa", no hyvin kyllä auttoivat kun muualta hankin.
zerk

Post by zerk »

Petri6 wrote:
LeFairylette wrote:Hampaanpoiston jälkeen on mulla ollut ainoat kerrat kun on kirjotettu panacodia ja kerran tajusin pyytää tramaleita.
Mulle ei viisaudnhampaan poiston yhteydessä kirjoitettu Tramalia (Panacodia olisi kyllä irronnut), koska hampitohtorin tekemän tutkimuksen mukaan "sentraaliset kipulääkkeet ei auta tällaisessa tapauksessa", no hyvin kyllä auttoivat kun muualta hankin.
Mulle on sanottu ihan samaa, tosin silloin ei irronnut edes kodeiinia.

Tk-lääkäri määräsi muuten kerran mulle Panacodia ja Panadolia niin, että päivittäinen parasetamoliannos olisi ollut 8g. Kun huomautin asiasta niin ei siltikään suostunut vaihtamaan Panacodia esimerkiksi tramadoliin. Fiksua.
LeFairylette
OD

Post by LeFairylette »

Must se on jotenki hassua, että näihin mun vatsakipuihin tyrkätään aina panadolia 1g kerralla, kun pienellä määrällä kunnon kipulääkettä se kipu ois poissa, toisin ku rouskimalla panadoleja.
Ei ihme että maksa-arvot sit on koholla.
Mä en tajua mitä ne lekurit pelkää. Ja miksi ne tuijottaa niitä tietokoneitaan niin orjallisesti. Jos potilaalla on kokemusta et joku auttaa, niin miksei voi kuunnella?
00000000
Psykonautti

Post by 00000000 »

LeFairylette wrote:Must se on jotenki hassua, että näihin mun vatsakipuihin tyrkätään aina panadolia 1g kerralla, kun pienellä määrällä kunnon kipulääkettä se kipu ois poissa, toisin ku rouskimalla panadoleja.
Ei ihme että maksa-arvot sit on koholla.
Mä en tajua mitä ne lekurit pelkää. Ja miksi ne tuijottaa niitä tietokoneitaan niin orjallisesti. Jos potilaalla on kokemusta et joku auttaa, niin miksei voi kuunnella?
No ei ne opiodit oikein vatsakipuihin auta, päinvastoin, jatkuva ummetus vasta lisääkin vatsakipuja. Myös päänsärkyyn ei opioidit auta oikein, itsellä ainakin kaikki opioidit aiheuttavat päänsärkyä, ainakin jos useamman päivän ottaa peräkkäin.
LeFairylette
OD

Post by LeFairylette »

No kyl mulla on vieny vatsakivut... Et kokemusta on. Päänsärkyyn ei välttämättä toimi.
Masis
Psykonautti

Post by Masis »

Missä vaiheessa huomasitte olevanne riippuvaisia? Miten se tapahtui? Tässä viime aikoina olen koittanut lääkitä stressiä ja alakuloa eri opioideilla. Ja siksi nautinkin opioideista niin paljon, ne auttavat niin fyysisiin kuin henkisiinkin kipuihin. Tuntuvat helpottavan ahdistusta paremmin kuin benjot. Nytkin on tavara loppu eikä ole pakottavaa himoa tilata lisää, mutta ajattelen opioideja päivittäin tai lähes päivittäin. Onneksi ei ole refloja.
zerk

Post by zerk »

Mä sain fyysisen riippuvuuden aikaiseksi aikoinaan ihan reseptinmukaisella lääkekäytöllä. Kerran kun lääkkeet loppuivat, tulivat reflat ensimmäistä kertaa tutuksi. Sitä seurasi opateen osittainen viihdekäyttö, kun korvasin sillä apteekkiopioidit, mikä pahensi riippuvuutta. Eipä sillä kamalasti enää ole väliä, kun tulen opioidilääkitystä tarvitsemaan loppuelämän ajan.
Tiberius
Lepakko

Post by Tiberius »

"- Ei voi kombottaa monen muun kanssa - bentsot on hyvä vaihtoehto, voi ottaa yli 400mg ja päästä nuokkuihin
- Koukuttava, reflat sisältää sekä opioidien että masennuslääkkeiden oireita, ja kestää pitkään"

ihan totta.vitullista myrkkyä mut se olo....ite diggaan eniten sellasista seminotku tiloisat,on ja off moodi samaan aikaan päällä.valveunet on kauniita :)
esim pupre/sauhu(lyricat randomisti tohon viel ni mmmhmhmhm) tramali/sauhu,joskus sekasin pannareita ja tramaleita ottanut mut todennu et kohtuu turhaa.fentaan en koske.oxycont 10mg joskus 9 latasin naamariin ja oli tunnin,pari mukavan lämmin olo mut pettymys all and all(40mg IV:nä sama homma,not worth the trouble)joten tullu kohtuu uskollisesti panacod/tramal/pupre linjalla pysyttyä.opien suhteen,kun nuo kerran riittää niin mikäs siinä.konia 2x polttanut ja se oli kyllä sanoinkuvaamatonta.onneksi pieni ja suljettu piiri sen suhteen niin ei ole edes tarjolla k.o jumaluutta.
-=€ukataforia eis pathoS=-
Suboxoneprinssi
Lepakko

Post by Suboxoneprinssi »

https://en.wikipedia.org/wiki/Dextromoramide

Tuota tekis mieli kokeilla. Tulee lukiessa sama fiilis kun siitä ku jengi vanhoista pirinisteistä Beatleseihin fiilistelee fenmetratsiinia (Preludin) verrattuna nykyajan stimuihin...

Vissiin aika pitkälti vaan saattohoitokamaa, ja ilmeisesti vaan hollannis.
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Noista harvinaisemmista opioideista tuon dekstromoramidin lisäksi itseäni kiinnostaisivat levorfanoli ja dipipanoni.

Harvinaisin kokeilemani opioidi on ketobemidoni peräpuikot yhdessä morfiini-injektioliuoksen kanssa, aivan loistava kokemus.
Blackened
Apteekki

Post by Blackened »

Olen tässä miettinyt että mitä pitäisi tehdä, ei oikein opparit pelitä enää. Buprea tulee kiskottua että pysyy normaalina, mutta nyt on alkanut täysagonistitkin menettää tehoaan. Esimerkiksi 8-12mg hydromorfonia IV ei oikein tuumaa mitään, 80mg oksikodonia IV vähän lämmittää. Parhaimmillaan/pahimmillaan meni 200mg IV oksikodonia 16h aikana, silloin kyllä toimikin mutta alla oli myös 1200mg pregabaliinia ja kouristusriskin vuoksi muistaakseni 30mg diatsepaamia.

Metadonia kokeilin eilen ja siinä tuntui olevan potentiaalia. Yhteensä 50mg tuli otettua kahteen osaan; aamulla 20mg IV (+2mg klonatsolaamia ja 2-3mg alpratsolaamia sekä 100mg Ataraxia) ja illalla 30mg nieltynä. Olisi pitänyt hulauttaa koko 50mg huiviin kerralla, mutta kun uusi aine niin olin ylivarovainen. Luulen että semmoinen 50-100mg voisi olla sopiva annos, jotta siitä saisi jotain irti. Eilisestä metiskokeilusta jäi fiilis että aineessa on potentiaalia.

Viimeksi kunnolla ja mukavasti on toiminut heroiini ja siitäkin on aikaa. No ehkä hydromorfoni oli ihan ekalla kerralla ihan ok, mutta sitäkin meni sitten kuitenkin lähemmäs 100mg kahdessa päivässä.

Alkaa mennä kalliiksi, pelkkää buprea menee kolmisen milliä päivässä IV; aamulla ja illalla vedot. Ja se on vain ylläpitoa. Nyt vielä kun on sairauspäivärahalla niin ei ole helppoa ei. Olen pitkään harkinnut korvaushoitoa, mutta en ole (ainakaan vielä) lähteä siihen oravanpyörään. Jos hoitoonhakeutumisprosessi olisi suoraviivaisempaa, niin olisin jo hoidossa. Sen olen todennut, että en toimi ilman opioideja, yritetty on monta kertaa ja olin yhdessä vaiheessa jopa vuosia ilman, mutta se oli sellaista itsensä kiusaamista ja kusettamista.
Last edited by Blackened on Thu 15 Sep 2016, 18:52, edited 1 time in total.
Cogito, ergo sum
Suboxoneprinssi
Lepakko

Korvaushoito. Jos ne ei nytkään futaa, tolet on niin korkeel et tarvii hissin ja annokset vaan nousee (niinku IV-käytös varsinki tapahtuu) ni oot kohta vielä persaukisempi ku koskaan.

Mä onnistuin jotenki pitää kiinni pollen kans siitä et yli grammaa en kisko päiväs (kummallist kyllä, sillon ku oon heittäny hihaan niin sillon se oli sellasta kerran, pari viikos meininkii - mut sit ku luukutin reilu puoli vuotta ni meni pelliltä, nokkaan ja joskus harvoin rektumiin). Eihän siit samoi kiksei enää saanu mut olo normalisoitu ja siitä oli huomattavasti helpompi lopettaa - ja jo ketola päivässä oli ihan vitusti yli mun budjetin.
Blackened
Apteekki

Post by Blackened »

Laitan tännekin esimerkin, miten jenkeissä (tai ainakin Arizonassa) hoitoonpääsy menee. Jos se olisi noin helppoa niin olisin jo hoidossa.

"No waiting list in Arizona. Just come in on one of the two days each week they accept new patients, fill out some paperwork, pay your money, see the doctor, then take your first dose. It was pleasantly hassle free."

Mitenköhän Suomessa toimisi yksityiset klinikat, johon pääsee maksamalla. Toki pitäisi olla perusteet hoitoon ja siellä lääkäri ja psykiatri arvioimassa ja valvomassa hoitoa, mutta että jos kokee että ei pärjää ilman hoitoa, niin sinne pääsisi matalalla kynnyksellä. Tietysti vaatisi rahaa, mutta luulen että nollatuloillakin olisi helpompaa ja nopeampaa säästää vaikkapa 250€ kuin päästä Suomessa hoitoon.
Cogito, ergo sum
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Blackened wrote:Laitan tännekin esimerkin, miten jenkeissä (tai ainakin Arizonassa) hoitoonpääsy menee. Jos se olisi noin helppoa niin olisin
jo hoidossa.

"No waiting list in Arizona. Just come in on one of the two days each week they accept new patients, fill out some paperwork, pay your money, see the doctor, then take your first dose. It was pleasantly hassle free."

Mitenköhän Suomessa toimisi yksityiset klinikat, johon pääsee maksamalla. Toki pitäisi olla perusteet hoitoon ja siellä lääkäri ja psykiatri arvioimassa ja valvomassa hoitoa, mutta että jos kokee että ei pärjää ilman hoitoa, niin sinne pääsisi matalalla kynnyksellä. Tietysti vaatisi rahaa, mutta luulen että nollatuloillakin olisi helpompaa ja nopeampaa säästää vaikkapa 250€ kuin päästä Suomessa hoitoon.
Tuo olisi kyllä työssäkäyvälle ihan unelma. Ja vaikka 300e/kk hinnalla jos saisi 100mg metadonia päivässä (no oikeesti pärjäisin kyl varmaan jollain 60mg), niin tuossa säästäis silti vähintään 1500 euroa ja ennemmänkin luokkaa 2700e.

Turha kyllä haaveillakaan, kun päinvastoin poistivat oikeuden siihen, että korvaushoito suoritetaan ulkomailla ja tänne sitten kotiannosten kanssa.

Mutta siihen kyllä luotan, että nykyään kun subunistit on vuosikymmenessä noussut kymmenien tuhansien käyttäjien tasolle, niin hoitoonpääsyä on pakko ruveta helpottamaan ja yksinkertaistamaan ja kun se saadaan tehtyä, niin sitten on pakko kotilääkeoikeuksiakin helpottaa ja laajentaa. Korvaushoidossa oleva nisti maksaa kyllä yhteiskunnalle, mutta monet voivat saada asioitaan reilaan ja alkaa maksamaan jotain takaisinkin. Jossain vaiheessa kun varsinkin hoitoon hakeutumista on helpotettu, alkaa sinne ruveta ilmaantumaan myös niitä "liian hyvin pärjääviä/väliinputoojanistejä", jotka on jo valmiiksi töissä ja parantavat hoitajien mielikuvia siitä, millainen opioidiaddikti on 2020-luvulla.
Suboxoneprinssi
Lepakko

Hollannis saa kans kuulemma siten, et käyt klinikalla, kuset positiiviset opiaateista, ja saat saman tien tai viimeistään seuraavana päivänä metadonia. Vaihtoehtoisesti käsketään odottaa että reflat alkaa, jolloin otat Suboxonea. Lääkärin lähetteellä etupäässä kai, mut peruslekurilta sellasen saa tosi helposti sanomalla, mitäs muutakaan kuin, "olen heroiiniriippuvainen, haluan korvaushoitoon".