Korvaushoito

Keskustelua opiaateista, opioideista, bentsodiatsepiineista ja muista sedatiiveista, sekä niiden turvallisesta käytöstä.
SadPanda
LD50

Re: Korvaushoito

Post by SadPanda »

thejunkass wrote:
Personaes wrote:Mun näkemys on, että vain sillä on väliä ootko sää fyysisesti/psyykkisesti koukussa opiaatteihin. Kuulun ite näihin "paremmin pärjääviin" korvaushoitolaisiin, mulla ei ole c-hepaa, ei ole luottotiedot mennyt ja töissä käyn aina kun on mahdollista. Muita vastaavia potilaita tiedän paljon. Eli uskon että pääset kyllä hoitoon, mikäli sulla on pitkään jatkunut opiaatti-riippuvuus, siis vaikka menis paremmin.

Olis se aika hullua, että ei otettaisi paremmin pärjäävää jengiä hoitoon ja odotettaisiin että näilläkin rupee meneen huonommin. Hoidon tarkoitushan on juuri välttää sitä pohjalle tippumista.

Näinhän tän pitäis mennä, mutta ei valitettavasti joka puolella mene. Eli toisinsanoen tuosta voi olla joko apua tai haittaa hoitoon pääsemisessä ja tietää ei oikein voi ennen kuin kokeilee (niin ja se fucking valvottu lopettamisyritys pitää sitten kanssa olla taustalla).
Personaes wrote:Njoo, siis se on kyllä totta että hoitoon päästäkseen pitää olla yksi tai kaksi epäonnistunutta katkokertaa. Lisäksi pitää olla oma asunto tai paikka jossa asuu. Kolmas vaatimus on sitten se opiaatti riippuvuus.

Tietääkö kukaan kuinka pitkät on nykyään jonot hoitoon, esim. pääkaupunki seudulla? Itse aloitin muualla ja siellä meni 6kk että pääsin aloittamaan. Kun oli koukussa ja hustlas kaduilla, tuo odottaminen tuntui ikuisuudelta, sen takia en alussa hakenutkaan hoitoon, tuntui hullulta että voisi mennä jopa vuosi että pääsis hoitoon, tää siis samalla kun elämä oli niin hektistä että elettiin hetki kerrallaan. Oon kuitenkin iloinen että lopulta hoitoon hain. Olisin varmaan kuollut jos en olis hakeutunut hoitoon...

Opiaatti riippuvuus on kyllä vittumainen juttu, nyt on itellä vähän ajatuksia hoidon lopettamisesta, mutta en tiedä uskallanko, että jos retkahtaa taas käyttämään ja ei tiedä kuinka kauan menee että pääsee takas hoitoon...
Näin ajattelinkin, olisihan se hullua, että odotettaisiin että toinen menee taas rappiolle ennen kuin autetaan. Eikä nyt kun vielä on asiat suhteellisen hyvin, pois lukien opiaattikoukku. On vakituinen työ ja vakaat tulot, oma asunto ja tietysti asuntolaina.

Silloin kun olisin hoitoja tarvinnut eniten ei ollut asuntoa, luottotiedot menneet, ei tuloja mutta velkaa sitäkin enemmän. Lopetin kuitenkin kerrasta kylmäkalkkuna-menetelmällä kaikki laittomat päihteet (piri, bentsot, kannabis jne,,,) opiaattien rinnalla. Vaihdoin kaveripiiriä ja lähdin opiskelemaan, jolloin sain asunnon opistoasuntolasta. Ei tämä kaikki todellakaan tapahtunut yhdestä päähänpistosta, vaan siihen johti pitkä ja monimutkainen tapahtumasarja.

Pitkään olin päihtettömänä, alkoholia nyt ei lasketa tässä tapauksessa. Silti aina keho viesti jotain outoa monen monta vuotta, luulen että kärsin PAWS:sta. Opiaatit muuttavat aivokemioita sen verran voimakkaasti. 7 vuoden jälkeen ajattelin koittaa sattumalta "vain sen yhden kerran, ja vielä nokkaan, ei tästä mitään pahempaa voi seurata!". Niinpä niin... :right: Nyt sitä ollaan aika tukevasti henkisessä koukussa, jälleen piikkikoukussa (tämä oli se pahin, lopetettuani piikitin vettä pitkän aikaa...) ja eiköhän tässä aleta olla jo fyysisestikin koukussa. Buprea menee sellainen 1-2mg vrk keskimäärin.

Se mikä huolestuttaa, että harrastukset alkaneet jäädä yksi toisensa jälkeen. Olen alkanut myydä omaisuuttani, ottaa pikavippejä ja käyttöluottoja rahoittaakseni käyttöä. Pelkillä palkkarahoilla en pärjää, on kuitenkin lainat yms. pakolliset menot.

Olen puntaroinut, että A) Vedän nykyiset roippeet (~30mg) loppuun ja sitten lopetan. Viekkareihin Panacod poreita ja bentsoja (lääkärin määräämiä). Tai sitten B) Pohdin sitä korvaushoitoa. Haluaisin ja toivoisin vaihtoehto A:n toimivan, mutta itseni tuntien se tulee olemaan aivan helvetin raskasta ja vaikeaa. Toisaalta en haluaisi olla korvaushoidossa talutusnuorassakaan, jos hoitoon nyt edes pääsisin. Vaikuttaa pitkältä ja vaikealta tieltä ylipäätään päästä korvaushoitoon. Vielä on yksi villikortti, kokeilin tässä taannoin LSD:tä ensimmäisen kerran pienellä annoksella ja pidin kokemuksesta todella. Voisikohan itsetutkiskelulla päästä eroon opiaattihakuisuudesta... No tiedä häntä, ehkäpä onnistun vain hankkimaan itselleni psykoosin em. ongelmien lisäksi... :doh:

No, itsepä olen soppani keittänyt. Hämmennellään nyt vielä rauhassa ja pohdiskellaan vaihtoehtoja.

PS: Miksi korvaushoito on Suomessa tehty niin helvetin monimutkaiseksi ja vaikeaksi... :rage:
Kuulostaa oikeasti ihan siltä että et ole edes vaivautunut ottamaan selvää tuosta hoitoon pääsystä. Kyllä se on niin että oli paikkakunta missä tahansa, niin ne ottaa jokaise tapauksen tapauskohtasesti elikkä ei ole mitään tiettyä käytäntöä miten siihen päästään. Ja senkö takia se hoitoon pääsy on vaimeaa egtä kun pitää olla2. Onnistunutta katkoyritystä? Ompa hyvät perusteet olla hakeutumatta siihen.... Mä sanon että hoitoon pääsy oli suhkot helppo prosessi, ja ei se ainakaan kua ole työkyvyttömäksi tehny mä käyn joka päivä duunissa ja elämä on alkanut nyt eikä toisinpäin. Kaippa se osaa passivoittaa mutta kuitenkin.

Edit: Ja aina ristiriitaista teksiä sä suollat koska aiemmin sanoit et älkää valittako et systeemi vie teitä tjsp ja nyt sanot itte ettet halua korvaushoidon tuomaan "talutusnuoraan" hah munmielestä juurikin kaikki jotka sanoo että ei halua siihen no käytetää vertauskuvana vaikka tLutusnuoraa ni on suora suomennus siitä ettei halua hoitoon tai ei ole halua lopettaa.. kyllä noita o nähty.mun mielestä toi hoito ei ole muuta kuin ehkä aluksi kyttäämistä jakun päivittäin pitää käysä niin kyllähän se puuduttaa kutta kun on raittiina niin hyvin nopeasti sitä saa vapaata sieltä ja kokoajan vaan etenee. Ja puhun siis nyt iuntouttavasta kh.sta en ylläpitohoidosta.
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma
Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko »

Tuo mitä panda kirjoitti on täysin totta.
Mullakin oli tuommonen "talutusnuora" kuva päässä korvaushoidosta aikanaan , mutta se kyllä katos hoidon aikana.
Nykyään kun miettii tuota , niin mun mielipide on , että tuo ns. talutusnuora on hoidon alussa ja se on tosi tärkeä , koska
ilman tarkkaa valvontaa hoidon alussa moni hoito menisi vituilleen kokonaan.

Sitten tuosta vaikeudesta päästä hoitoon.
Ei se oikeasti oo kovinkaan vaikeaa , jos siihen oikeasti haluaa niin aika paljon helpommalla se onnistuu , kun vertaa siihen , että mitä kaikkea moni joutuu tekemään , kun yrittää opiaatti riippuvaisena pärjätä ilman hoitoa.
Sidney

Post by Sidney »

Miten jengi käy töissä korvaushoidossa? Siis oikeissa töissä ja vaikkapa tilanteessa, jossa ei ole halukas kertomaan työnantajalle tilanteestaan.
Luulisi olevan vaikeaa, varsinkin jaksoina, joina lääkkeet on haettava joka päivä.
Työajathan saattaa olla ihan mitä tahansa ja ylityöt tulee usein lyhyellä varoitusajalla, eikä niistä aina voi kieltäytyä. Voisin kuvitella, ettei klinikoiden aukioloajat vastaa tälläiseen tarpeeseen.
Kisu
Psykonautti

Post by Kisu »

Sidney wrote:Miten jengi käy töissä korvaushoidossa? Siis oikeissa töissä ja vaikkapa tilanteessa, jossa ei ole halukas kertomaan työnantajalle tilanteestaan.
Luulisi olevan vaikeaa, varsinkin jaksoina, joina lääkkeet on haettava joka päivä.
Työajathan saattaa olla ihan mitä tahansa ja ylityöt tulee usein lyhyellä varoitusajalla, eikä niistä aina voi kieltäytyä. Voisin kuvitella, ettei klinikoiden aukioloajat vastaa tälläiseen tarpeeseen.
Työstä riippuen työajat voivat toki olla vähän mitä sattuu, mutta luulisi sen vanhan nine-to-five -meemin pohjautuvan johonkin, ts. aika monella ihmisellä on kuitenkin suht säännöllinen työaika. Tällaisissa töissä ne ylityötkin tuppaavat tulemaan sinne työpäivän loppuun, ei alkuun. Varmaksi en tietenkään voi sanoa kun ei ole omaa kokemusta, mutta väittäisin kh-paikkojen pääsääntöisesti aukeavan siten, että sieltä voi virastotyöaikaa puskeva käydä kätevästi työmatkalla nappaamassa lääkkeen huuleen. Korvaushoidossa olevalla kun on oikeus pitää hoito omana tietonaan, niin olettaisi, että klinikan kanssa pystyisi sopimaan siinä mielessä passelin ja diskriitin ajan käynnille.

Eivätkö jotkut kans saa lääkkeensä kahdessa osassa? Jos tällainen käytäntö on olemassa, sen perusteella klinikalla pitäisi kai pystyä käymään vaikka lounasaikaan, aamuvarhaisen sijasta. Joka tapauksessa pahimillaankin niitä kotilääkeoikeuksia ei ymmärtääkseni tarvitse vuotta pidempään vartoa, kunhan vain hoitaa oman osuutensa hoidosta asiallisesti. Pointtina tässä se, että sellainen elämäntilanne, jossa työssäkäynti kokonaan estäisi korvaushoidon toteutumisen kuulostaa omaan korvaan aika marginaalitapaukselta. Kai sekin on teoriassa mahdollista, silloin pitää vain miettiä priorisoiko potentiaalisesti loppuelämän suunnan määräävän hoidon vai työpaikan tärkeämmäksi.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Siis mitä olen kuullut tuosta korvaushoito ja normaalityöelämä kuviosta niin teoriassahan se on mahollista, mutta henkilökohtaisesti en tunne ketään kuka on onnistunut elään sillai, että käy töissä normaalisti. (normi töissä 8-16 tyylillä) ja yrittää elää normaalia elämää niin ei siitä oikein tahdo mitään tulla.

Ite oon monesti miettinyt korvaushoitoa, mutta kun aina olen ollut töissä tai koulussa tai parhaimmillaan kahessa duunissa ja koulussa niin ei siinä korvaushoitoon pysty. Kusitestejä, lääkkeiden hakua ym...

Varsinkin sit ne suljetut vieroitusjaksot niin niitä hyvä selitellä työantajille.

Tämän takia itse en ole ikinä mennyt tohon ruljanssiin vaik ois kyl aikoja sitten kannattanut mennä. Sen takia tässä mun omat subupudottelut on venähtänyt tosi pitkäksi aikaa. Järkevää mun kohalla olisi ollut ottaa pari vuotta taukoa kaikesta mennä hoitoon ja sit kattoo tilannetta josko enään ois päässyt työelämään takaisin. Itse ainakin koen, että se korvaushoidon aloittaminen pysäyttäis kaiken "normaalin" mun elämässä. Sit todellakin olisin vain yksi saamaton subunisti (sori karski kielenkäyttö, nyt on pieni vitutus). Ite kun oon ollut ihan normaali skarppikansalainen, mutta opiaattinisti. Sitten vielä jos korvaushoidossa tulee se vaihe, että oikeasti lopettaa ne huumeet niin siinä kohtaa taas uusi pysähdys elämälle. Haasteellinen tilanne olisi itelle ollut aina.

Oon kyl pohtinut, että jos en kesään mennessä saa itteäni irti niin sit lähden ehkä suunnitteleen korvaushoito tsänssejä ja toteen vain yksinkertaisesti. FUCK IT. Sipilä maksakoon mun elämän :D

No joo... Nyt on pieni vitutus aiheesta :D Toivottovasti porukalla parempii kokemuksii ja ajatelmii.
Kisu
Psykonautti

Post by Kisu »

^Ihanko totta? Jotenkin vaikea uskoa, että korvaushoito hankaloittaisi työntekoa ainakaan yhtään sen enempää kuin opioidiriippuvuus korvaushoidon ulkopuolella. Eivätkö klinikat sitten tosiaankaan avaudu aamuisin riittävän aikaisin, jotta vaikka tuollainen 8-16 -päivää tekevä ehtisi aamulla käydä hakemassa lääkkeen? Ei oo paljoo päätä käytetty tuota systeemiä suunnitellessa, jos näin tosiaan on.
zerk

Post by zerk »

Kisu wrote:^Ihanko totta? Jotenkin vaikea uskoa, että korvaushoito hankaloittaisi työntekoa ainakaan yhtään sen enempää kuin opioidiriippuvuus korvaushoidon ulkopuolella. Eivätkö klinikat sitten tosiaankaan avaudu aamuisin riittävän aikaisin, jotta vaikka tuollainen 8-16 -päivää tekevä ehtisi aamulla käydä hakemassa lääkkeen? Ei oo paljoo päätä käytetty tuota systeemiä suunnitellessa, jos näin tosiaan on.
Työnantaja vaatii usein joustoa jota korvaushoitopaikat eivät tarjoa. Tunnen henkilökohtaisesti tapauksia jotka pärjäsivät riippuvuuden kanssa hyvin työelämässä kunnes korvaushoito alkoi. Kahden kanssa olen puhunut asiasta enemmänkin. Kummankaan työnantaja ei katsonut hyvällä juuri tätä joustavuuden puutetta ja hoitopaikan perseilyistä johtuvia poissaoloja. Hoitopaikan henkilökunta tuntui kummassakin tapauksessa joko nauttivan suoranaisesta kiusaamisesta ja potilaan elämän sotkemisesta, tai vaihtoehtoisesti niitä ei vain kiinnostanut pätkääkään joutuuko potilas kilometritehtaalle vai ei. Veikkaisin molempien yhdistelmää.

Molemmat lähtivät suksimaan hoidosta tällaisen kiusaamisen takia - totesivat ettei perkele ole varaa olla korvaushoidossa. Toinen vieroittautui itse onnistuneesti, toinen palasi kotitekoiseen ylläpitohoitoonsa.
Kisu
Psykonautti

Post by Kisu »

Tiesin korvaushoidon toiminnan olevan Suomessa vaikka miten monella tavoin pielessä, mutta en osannut aavistaa sitä pahimmillaan noinkin surkeaksi viritelmäksi. Jos hoidossa oleva on niinkin hyvässä asemassa, että käy töissä, luulisi hoitotahon haluavan tehdä kaikkensa pitääkseen hoidokin elämänsyrjässä kiinni. Kukaanhan ei kostu millään tavoin siitä, että asiakas menettää työpaikkansa, kun taas työssäkäynnistä hyötyy niin hoidokki, työnantaja kuin yhteiskuntakin, sen kautta välillisesti verorahojen myötä myös hoitotaho. Tämähän taitaa kertoa omalla karulla tavallaan ympäröivän yhteiskunnan suhtautumisesta huumeriippuvaisiin, kun ketään ei kiinnosta sen vertaa, että ottaisi edes puheeksi mahdollisuutta täysin rikkinäisen korvaushoitosysteemin remontointiin. Surettaa kovasti.
Sidney

Post by Sidney »

Minäkin olen kuullut vastaavaa, että työssäkäyvän opioidiaddiktin elämä on vaikeutunut korvaushoidon aloitettuaan. Näissä tapauksissa ei ollut suoranaista kiusaamista mukana, mutta en epäile hetkeäkään, etteikö sitäkin tapahdu.
Toisaalta, olen itsekin kuullut aika ikäviä tarinoita muutaman eri kaupungin korvaushoidon meiningeistä.
Toki jokaiseen koriin mahtuu mätiä omenoita..

Tässä on puhuttu pelkästään virastotyöaikoja tekevistä työntekijöistä ja tuntuu vallan unohtuvan kaikki vuoro -ja pätkätöitä tekevät. Joita on paljon.
Isolle osalle osa-aikaista työtä tekevää jengiä tieto työvuoroista tulee usein vasta edellisenä päivänä. Ja työvuoro voi olla mitä vaan, otetaan esimerkkinä 03 - 11 ja vasta työvuoron loppupuolella ylitöiden tarve käy ilmi. Toki teoriassa ylitöistä voi aina kieltäytyä, mutta käytännössä asia on eri.
Kai sekin on teoriassa mahdollista, silloin pitää vain miettiä priorisoiko potentiaalisesti loppuelämän suunnan määräävän hoidon vai työpaikan tärkeämmäksi.
Niin. Näinä aikoina ei kyllä hevillä luopuisi mieleisestä työpaikasta.
Näen myöskin työpaikan yhtenä tärkeimmistä tekijöistä addiktin kuntoutuksessa.
Monella tyypillä hyvän työpaikan saanti on määrittänyt alkavan loppuelämän suunnan.

Mutta tosiaan, joku työssäkäyvä korvaushoitopotilas voisi tulla valottamaan asiaa.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Joo tosiaan. Kyl korvaushoitossa toivottais, että ihminen pääsis töihin jne. Mutta varsinkin sen ekan vuoden aikana, kun pitää käydä joka aamu tiettyyn aikaan hakeen lääkkeitä niin joissain paikoissa oon kuullut, ettei sitä joustoa ole korvaushoidon puolelta. Esim omalla alallani apteekissa niin aika hankala on sanoa, että "pystyn tuleen vasta yhdeksän aikaan töihin, kun pitää käyhdä kröhöm lääkärissä joka aamu kasilta"...

Siis tosiaan jokainen tilanne on yksilö, mutta en kyl tiedä yhtään positiivista kokemusta siitä, kuinka normaali työelämä ja korvaushoito on yhdistynyt. Varsinkaan siinä korvaushoidon alussa. Tietenkin moni korvaushoidon aloittajakaan ei ole mitenkään työkykyinen. Tuo korvaushoito on tosiaan monelle ihmiselle se pidempi tie lopettaa opiaatit. Näin ainakin omalla kohdalla olen sen kelannut...

Toisaalta. Just sen takia, että en ole mennyt korvaushoitoon niin nyt taitaa olla kolmas tai neljäs avohoitojakso päällä ja se työ/kouluelämä on silloinkin tupannut oleen iso kulmakivi koko hommassa. Etten sit tiiä olisko ollut näiden about 4 vuoden aikana parempi ollut vain mennä korvaushoitoon...

Nää on vain mun havaintoja asiasta, toivoisin kuulevani tosiaan parempia kokemuksia.
zerk

Post by zerk »

Ikävä kyllä varsin monella suomalaisella on sellainen käsitys, että addikteja tulee rankaista eikä hoitaa. Tämä koskee valitettavasti myös terveydenhuollon ammattilaisia.
Petri6
OD

Post by Petri6 »

SadPanda wrote: Kuulostaa oikeasti ihan siltä että et ole edes vaivautunut ottamaan selvää tuosta hoitoon pääsystä. Kyllä se on niin että oli paikkakunta missä tahansa, niin ne ottaa jokaise tapauksen tapauskohtasesti elikkä ei ole mitään tiettyä käytäntöä miten siihen päästään. Ja senkö takia se hoitoon pääsy on vaimeaa egtä kun pitää olla2. Onnistunutta katkoyritystä? Ompa hyvät perusteet olla hakeutumatta siihen.... Mä sanon että hoitoon pääsy oli suhkot helppo prosessi, ja ei se ainakaan kua ole työkyvyttömäksi tehny mä käyn joka päivä duunissa ja elämä on alkanut nyt eikä toisinpäin. Kaippa se osaa passivoittaa mutta kuitenkin.

Edit: Ja aina ristiriitaista teksiä sä suollat koska aiemmin sanoit et älkää valittako et systeemi vie teitä tjsp ja nyt sanot itte ettet halua korvaushoidon tuomaan "talutusnuoraan" hah munmielestä juurikin kaikki jotka sanoo että ei halua siihen no käytetää vertauskuvana vaikka tLutusnuoraa ni on suora suomennus siitä ettei halua hoitoon tai ei ole halua lopettaa.. kyllä noita o nähty.mun mielestä toi hoito ei ole muuta kuin ehkä aluksi kyttäämistä jakun päivittäin pitää käysä niin kyllähän se puuduttaa kutta kun on raittiina niin hyvin nopeasti sitä saa vapaata sieltä ja kokoajan vaan etenee. Ja puhun siis nyt iuntouttavasta kh.sta en ylläpitohoidosta.
Oletko Panda ollenkaan lukenut mun juttuja tästä topikista? Tossa esim. yksi, missä erottelen tarkkaan ja ytimekkäästi ne syyt, joiden vuoksi en itse ole korvaushoitoon hakeutunut: http://psyvault.net/viewtopic.php?p=208950#p208950

Artikkeli, johon tuossa viittaan, löytyy Weturi-lehden tammikuun 2015 numerosta täältä (pdf:n sivut 18-19, lehden sivut 34-35): http://toimipaikka.a-klinikka.fi/vinkki ... %207_0.pdf

Kirjoitus käsittelee juurikin sitä, kuinka vaikeaa on (Turussa) korvaushoitoon pääsy, jos kaikki muut asiat ovat elänässä sinänsä kunnossa (asunto, ei velkaa, ei tauteja jne., hän käyttää tällaisista henkilöistä nimitystä "väliinputoajanisti). Tuo on tosiaan lyhyt kahden sivun kirjoitus, joten se kannattaa lukea ajatuksella alusta loppuun.

Kirjoituksessa todetaan, että Turussa korvaushoitoasetusta ja siinä olevaa opioidiriippuvaisen määritelmää tulkitaan niin, että opioidien käyttöä täytyy todistetusti käyttänyt opioideja vähintään kaksi vuotta. Itselläni ainoa todisteeksi kelpaava asiakirja on potilaskertomus katkolta viime vuoden maalis-huhtikuulta. Ihmiset, jotka rahoittavat oman käyttönsä palkkarahoilla, ovat mahdollisesti vakinaisessa työsuhteessa vaativalla alalla, pyrkivät luonnollisesti välttämään tällaista todisttusaineistoa kaikin mahdollisin keinoin.

Tässä myös pari otetta siitä, mitä kirjoittajalle oli sanottu hänen hakiessaan hoitoon: "Ei kyllä ikinä uskoisi, kun sinua katselee, että olet käyttänyt niin kauan kuin sanot." "Jos suoraan sanon, niin mahdollisuutesi päästä korvaushoitoon on aivan olematon, koska sinulla ei mene tarpeeksi huonosti."

Mitä tulee tuohon työkykyyn ja työssäkäymiseen, niin ilmeisesti olet aloittanut kuntouttavan työtoiminnan vasta korvaushoidon alettua? Tällöin on aika luonnollista, ettei korvaushoito sitä haittaa. Sen sijaan vastuullisessa asemassa vakituisessa työssä olevan, joka vielä mahdollisesti tekee pidempää päivää, on vaikea ottaa paria viikkoa saikkua katkoyrityksen kusemiseen ja sen jälkeisiin lääkärikäynteihin ja sitten vielä sovittaa lääkkeen hakuaika omaan työaikaan sopivaksi.

Myöskään en laskisi kotilääkkeiden saamista "nopeaksi", jos kuukauden puhtailla seuloilla saa yhden kotilääkepäivän. Tämä siis parhaassa tapauksessa, pahimmillaan olen kuullut oliko se nyt 3 vai 6 kuukauden puhtailla seuloilla yksi kotilääkepäivä.

Jos henkilö saa luotettavasta lähteestä korvaushoidon ulkopuolella poistettua yli viikon tai joskus jopa yli kuukauden lääkkeet kerralla, niin kyllä siihen verrattuna kutsuisin korvaushoidossa oloa täysin täysin talutusnuorassa olemiseksi (enkä tarkoita tätä loukkauksena tai väitä etteikö sillä olisi myös hyötyjäkin). Mitä tulee oheiskäytön lopettamiseen, niin suurin osa tuntemistani potilaista tosiaan vetää kamaa enemmän kuin minä (jos nyt ei tosiaan sitä Lyricaa lasketa, johon myös olen koukussa) ja sitten vesittävät seulat mikäli viitsivät.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Petri6 wrote: Jos henkilö saa luotettavasta lähteestä korvaushoidon ulkopuolella poistettua yli viikon tai joskus jopa yli kuukauden lääkkeet kerralla, niin kyllä siihen verrattuna kutsuisin korvaushoidossa oloa täysin täysin talutusnuorassa olemiseksi (enkä tarkoita tätä loukkauksena tai väitä etteikö sillä olisi myös hyötyjäkin). Mitä tulee oheiskäytön lopettamiseen, niin suurin osa tuntemistani potilaista tosiaan vetää kamaa enemmän kuin minä (jos nyt ei tosiaan sitä Lyricaa lasketa, johon myös olen koukussa) ja sitten vesittävät seulat mikäli viitsivät.
Joo juuri näin.
Eli, kun saa vaik maanantaina haettua viikon tai kahden viikon lääkkeet itselleen niin sitä onnistuu helposti meneen normaalisti töihin tiistaina. Tällein itse olen toiminut jo tavallaan viisi vuotta. En nyt ihan mut kummiskin...

Mun kummatkaan työnantajat ei kattois ollenkaan hyvällä jos poissaoloja tulisi sen takia, että pitäis hakee lääkkeet tai, kun pitäis käydä kusella jossain jne... (ei kyl kattelis hyvällä jos tietäis mun myyvän kaupassani vähän muitakin kipulääkkeitä kuin luontaisia höhööhöö). Puhumattakaan siitä, että kun on ne jalat ovien välissä niissä oikeissa työpaikoissa niin ei sitä oteta saikkuja tai muuta sen takia, että hei mul ois tos "opiaattiongelma hoidettavana"... Varsinkin sen korvaushoidon aloitus on erittäin hankala vaihe.

Mutta sit toisaalta on täs katukaupassa se huono puoli. Se hyvä kauppias saattaa mokata jotain. Saanti ei ole varmaa. Yhtäkkiä käykin niin, että sinä yhtenä tärkeänä päivänä kun pitäis olla työkunnossa ei ole opiaatteja tai muuta ja sit se on siinä... Kun kotoa ei pysty lähteen kuumeisena ja vähillä unilla. Niin tässäkin on kolikon kummatkin puolet kyllä. Jos mulla ei olis niin hyviä duunitilanetta niin hakeutuisin ehdottomasti korvaushoitoon jos enään edes pääsisisin. Mul menee nykyään aika hyvin, mutta silti kyl se helpottais elämää tietyissä kohdissa...
xPetu
Psykonautti

Post by xPetu »

Itsekkii oon korvaushoito jonossa. En ollu ikinä ajatellu et tätäkii hoitoa voidaa järjestää kuntouttavassa mielessä, eli hoidon pituudeks suunnitellaa 2-4 vuotta jona aikana koitan laittaa elämän järjestyksee ja opiskella / hommata duunipaikan.

En ollu tosiaan ikinä ees harkinnu tätä vaihtoehtoa kunnes vuoden alussa neulojenvaihto pisteessä tuli puheeks kahvin ääressä ja siellä oli piikkejä jakamassa entinen korvaushoito arvioija, joka oli palannu mamma lomalta ja hänen kanssa puhuttii pitkä tovi meikän tilanteesta... Vaikka viime vuonna oli 3kk selvää aikaa mut menetin syksyllä ja kesällä tärkeimmät tukijat... Rakas kummi kuoli syöpään ja mutsi oli kännissä kaatunu ja halkassu päänsä... Kuulin myös et meidän kaupunkii ois tulossa vaihtoehdoks myös xone metadonin lisäks. Oon nyt 2kk käyny arviointi keskusteluissa ja ylihuomenna alotetaan vasta suunnittelee hoidon alotusta... Tähän asti keskutelut ollu lähinnä elämän tilanteesta ja miten on huumeita menny ja tietekii seulat... Yleisimmin vartti-puol tuntii ja ensikertaan.

Jos suunnittelette hoitoa nii sanon vielä et malttia... Pitää tosiaa varautua jopa puolen vuoden arviointeihin. Ei oo tosiaan läpihuuto juttu mut ihan hyvä omasta mielestäni. Omalla kohdalla toivon et saatais hoito alotettuu keväällä (jos pääsen vaan) ettei tarvis kesällä hengailla osastolla.
Personaes
OD

Post by Personaes »

On tää korvaushoidossa olo aika iisibiisiä kun ollut pitkään "kunnolla". Käyn nykyään kaksi kertaa viikossa ja seuloja ei ole ollut kohta 2.5kk. Eli ei se kovin tarkkaa syynäystä ole, kun ollut pitkään hyvin.
Pitäisi itelläkin alkaa suunnitteleen korvaushoidon lopettamista, en kyllä tiedä miten pärjään enää ilman lääkettä, mutta voihan sitä aina koittaa.

No, jos ei onnaa ilman lääkkeitä oloa, niin sit nistaan vaan hetken ja palaan takaisin hoitoon...
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe
Blackened
Apteekki

Post by Blackened »

Petri6:n kanssa samoilla linjoilla. Jos menisin A-klinikalle kertomaan, että minulla on opioidiongelma, ei ne sitä uskoisi. "Sinullahan on vakituinen työ, omistusasunto ja et näytä narkomaanilta lainkaan...". Toki löytyy asiakirjaa jo vuodelta 2003 että on ollut buprea veressä, ja olen ollut puolipakotettuna silloisella kriminaalihuoltolaitoksella (jotta opiskelupaikka säilyy) avohoidossa päihdeterapeutin pakeilla tietyn ajanjakson. Ja toki löytyisi nytkin buprea verestä ja neulanjäljet käsivarsista. Ja on C-hepatiitti. Lainaakin on vitusti liikaa. En silti varmasti täyttäisi " kriteereitä".

Olen siis aika skeptinen, en minäkään pysty mennä tahallani kusemaan mitään katkoja ja sitten odotella puolta vuotta satunnaisesti käyttäen.

PS. Saako muuten KH:ssa ajaa autoa, mitä jos joutuu Poliisin pysäyttämäksi ja pikatesti näyttää posia opioidien osalta? Eli onko joku todistus jota kannetaan mukana?
Cogito, ergo sum
bilehile
Apteekki

Post by bilehile »

Ite tunnen kyl hoidossa olevia jotka ajaa, en tosin menis jokasen kohalta vannoon et luvallisesti tai et ees omal autolla. Mutta siis miksi ei voisi olla korvaushoidossa ja myös omistaa ajokortin.

Edit. ja joku todistushan niil on aina mukana.
Takana loistava tulevaisuus.
SadPanda
LD50

Post by SadPanda »

Siis em ymmärrä että miten helvetissä moni kuvittelee että se hankaloittas jotenki "oikeissa töissä tai koulussa käyntiä. En tiedä onko sit kuusamo simppelistiniin pieni paikka ja muutamia potilaita että onko sit täällä helpompi joustaa hoidon puolesta. Kyllä mä tiedän muutaman jokka käy töissä Siis oikeissa 8-16 duunissa ja eipäne enääkäy etes lääkkeelläkun kerran vkossa kun muut lääkkeet on kotiin. Siis laskin että jos olet retlahtamatta niin 2v sisään on mahdollista saada jo apteekkisopimus nii emmäiha sanois että se tekee hankalaa esim koulussa istumisesta.

Mua ärsyttää kun tuntuu että jengi yleistää. En tiedämikä tästä topicista nyt alko ärsyttää muaki :D ehkä mä en jaksa selata tätä enää ollenkaan. AINII MENNY NYT 3.5KK CIPRALEXIL ja voin sanoo et mua tää lääke auttaa helvetisti. Siis sos.tilanteiden pelkoon yms. Oon suunitellu nyt aikuiskoulutuskeskukselle opiskelemaam talkkariks ^_^ vai onko se kiinteistöhoitaja tms. Kysäsin klinikalta ni lupasivat järjestää siten ettei tartte kesken koulupäivien tms lähtee lääkkeelle jne. Ainiiensvkolla mun rangaistus päättyy ja saan kotilääkeoikeuden takas ja sit 1kk raittiutta ni saan 2. Päivän . Motivoinu aika hyvin ku joka päivä joutunu ravaamaan. Et oikeestaan hyvä että on tuntuvat rankut. Mut joo hei kyllä mä suosittelen kh.ta voihan sen aina lopettaa jos ei tunnoata olevan se the thing
SadPanda
LD50

Post by SadPanda »

Hei petri mä ymmärrän sua täysin kyl et miks et haje siihen. En mä ole ajatellut asiaa tuolta kantilta kun itse olin tyylii kuolemassa kun päätettiin et toi hoito alko. Siis ihan niin alhaalla ku olla voi. Nii ehkä se olinki sit mä joka yleistin. Mut uskon et täällä ku pieni paikka jne on mukavemmat oltavat tavallaan ko tunnostaa mitä lukee että siellä e.suomessa hoitajat tekee jopa tahallaan potilaiden käynneistä y,ms helevettiä...

Ja mut joo. Kuitenki lukasin ton ja siis kyllä on niin perseestä monikin asia ja oikeasti väärin. Oliskoha , ulla alotettu tätä hoitoa nyt uudest aa ni nopeesti jos ei olis ollu sitä verenmyrkytystä yms niit lukuisia od tapauksia mitkä tuli alkuvuojesta. Hrrr. Siis vii, evuonna. Mutta joo mä vähä liian suppeasti ajattelin. Ja olin hermostunu sen yhen kirjotuksista tuolla ylempän
. Joka tapauksessa TSEMPPIÄ KAIKILLE. En mä millää pahalla kellekkää mitn meinannu.

Eilen tuli iha törkee aineen himo haaveilin vaan ihanista mdpv nousuista. Hyhhyh. Siis eikö ne ikinä sit lopu? Unet yms

Edit: Ehkä kuitenki imo. Korvaushoito on ns se viimenen oljenkorsi. Mut tää on vaa mun mielipide

Oletko Panda ollenkaan lukenut mun juttuja tästä topikista? Tossa esim. yksi, missä erottelen tarkkaan ja ytimekkäästi ne syyt, joiden vuoksi en itse ole korvaushoitoon hakeutunut: http://psyvault.net/viewtopic.php?p=208950#p208950

Artikkeli, johon tuossa viittaan, löytyy Weturi-lehden tammikuun 2015 numerosta täältä (pdf:n sivut 18-19, lehden sivut 34-35): http://toimipaikka.a-klinikka.fi/vinkki ... %207_0.pdf

Kirjoitus käsittelee juurikin sitä, kuinka vaikeaa on (Turussa) korvaushoitoon pääsy, jos kaikki muut asiat ovat elänässä sinänsä kunnossa (asunto, ei velkaa, ei tauteja jne., hän käyttää tällaisista henkilöistä nimitystä "väliinputoajanisti). Tuo on tosiaan lyhyt kahden sivun kirjoitus, joten se kannattaa lukea ajatuksella alusta loppuun.

Kirjoituksessa todetaan, että Turussa korvaushoitoasetusta ja siinä olevaa opioidiriippuvaisen määritelmää tulkitaan niin, että opioidien käyttöä täytyy todistetusti käyttänyt opioideja vähintään kaksi vuotta. Itselläni ainoa todisteeksi kelpaava asiakirja on potilaskertomus katkolta viime vuoden maalis-huhtikuulta. Ihmiset, jotka rahoittavat oman käyttönsä palkkarahoilla, ovat mahdollisesti vakinaisessa työsuhteessa vaativalla alalla, pyrkivät luonnollisesti välttämään tällaista todisttusaineistoa kaikin mahdollisin keinoin.

Tässä myös pari otetta siitä, mitä kirjoittajalle oli sanottu hänen hakiessaan hoitoon: "Ei kyllä ikinä uskoisi, kun sinua katselee, että olet käyttänyt niin kauan kuin sanot." "Jos suoraan sanon, niin mahdollisuutesi päästä korvaushoitoon on aivan olematon, koska sinulla ei mene tarpeeksi huonosti."

Mitä tulee tuohon työkykyyn ja työssäkäymiseen, niin ilmeisesti olet aloittanut kuntouttavan työtoiminnan vasta korvaushoidon alettua? Tällöin on aika luonnollista, ettei korvaushoito sitä haittaa. Sen sijaan vastuullisessa asemassa vakituisessa työssä olevan, joka vielä mahdollisesti tekee pidempää päivää, on vaikea ottaa paria viikkoa saikkua katkoyrityksen kusemiseen ja sen jälkeisiin lääkärikäynteihin ja sitten vielä sovittaa lääkkeen hakuaika omaan työaikaan sopivaksi.

Myöskään en laskisi kotilääkkeiden saamista "nopeaksi", jos kuukauden puhtailla seuloilla saa yhden kotilääkepäivän. Tämä siis parhaassa tapauksessa, pahimmillaan olen kuullut oliko se nyt 3 vai 6 kuukauden puhtailla seuloilla yksi kotilääkepäivä.

Jos henkilö saa luotettavasta lähteestä korvaushoidon ulkopuolella poistettua yli viikon tai joskus jopa yli kuukauden lääkkeet kerralla, niin kyllä siihen verrattuna kutsuisin korvaushoidossa oloa täysin täysin talutusnuorassa olemiseksi (enkä tarkoita tätä loukkauksena tai väitä etteikö sillä olisi myös hyötyjäkin). Mitä tulee oheiskäytön lopettamiseen, niin suurin osa tuntemistani potilaista tosiaan vetää kamaa enemmän kuin minä (jos nyt ei tosiaan sitä Lyricaa lasketa, johon myös olen koukussa) ja sitten vesittävät seulat mikäli viitsivät.
Blackened
Apteekki

Post by Blackened »

SadPanda wrote:Siis em ymmärrä että miten helvetissä moni kuvittelee että se hankaloittas jotenki "oikeissa töissä tai koulussa käyntiä. En tiedä onko sit kuusamo simppelistiniin pieni paikka ja muutamia potilaita että onko sit täällä helpompi joustaa hoidon puolesta. Kyllä mä tiedän muutaman jokka käy töissä Siis oikeissa 8-16 duunissa ja eipäne enääkäy etes lääkkeelläkun kerran vkossa kun muut lääkkeet on kotiin. Siis laskin että jos olet retlahtamatta niin 2v sisään on mahdollista saada jo apteekkisopimus nii emmäiha sanois että se tekee hankalaa esim koulussa istumisesta.

Mua ärsyttää kun tuntuu että jengi yleistää. En tiedämikä tästä topicista nyt alko ärsyttää muaki :D ehkä mä en jaksa selata tätä enää ollenkaan. AINII MENNY NYT 3.5KK CIPRALEXIL ja voin sanoo et mua tää lääke auttaa helvetisti. Siis sos.tilanteiden pelkoon yms. Oon suunitellu nyt aikuiskoulutuskeskukselle opiskelemaam talkkariks ^_^ vai onko se kiinteistöhoitaja tms. Kysäsin klinikalta ni lupasivat järjestää siten ettei tartte kesken koulupäivien tms lähtee lääkkeelle jne. Ainiiensvkolla mun rangaistus päättyy ja saan kotilääkeoikeuden takas ja sit 1kk raittiutta ni saan 2. Päivän . Motivoinu aika hyvin ku joka päivä joutunu ravaamaan. Et oikeestaan hyvä että on tuntuvat rankut. Mut joo hei kyllä mä suosittelen kh.ta voihan sen aina lopettaa jos ei tunnoata olevan se the thing
Omalla kohdallani kyse ei ole siitä ongelmasta, että kun ollaan jo korvaushoidossa että miten sitä pärjää töissä. En minä siinä näe mitään ongelmaa, voin tietyissä puitteissa määritellä työaikaani itse. Ongelma on hoitoon pääsy. En yksinkertaisesti voi käydä mitään laitoskatkoja kusemassa tahallani, ja sitten jonotella X kuukautta käyttäen texiä että näkyy seuloissa.

Ymmärrän täysin sinun tilanteesti SadPanda, olemme yksinkertaisesti erilaisessa lähtötilanteessa. Hienoa että pääsit hoitoon, ja että saat elämääsi raiteilleen pikku hiljaa. Opiskelu tai työpaikkavalmennus on siinä mielessä erilainen vastuu kuin vakituinen ja vastuullinen työ, että niitä on hankala verrata. Olen itse sellaisessa tehtävässä, jossa ohjaan ja perehdytän mm. työpaikkavalmennettavia, harjoittelijoita, kuntoutujia jne. joten tiedän millaisista olosuhteista jengi lähtee liikkeelle ja minkälaisia vaikeuksia nollasta on rakentaa jotain pysyvää. Olen nähnyt monenlaista kulkijaa. Helvetti, olen itsekin ollut ties missä avohoidossa ja päihdekuntoutuksessa ja valmentavilla kursseilla ja sossun työllistämiskursseilla.

Toivottavasti et saa sellaista kuvaa että yritän olla parempi kuin muut, en todellakaan ole. Masentunut narkki minä olen, ei sitä työpaikka muuta. Toivon voimia ja tsemppiä kaikille omissa taisteluissaan, oli se sitten KH:ssa tai avohoidossa tai katkolla tai DIY-hoidossa tai päihteettömänä!
Cogito, ergo sum
SadPanda
LD50

Post by SadPanda »

Okei ;)

No kuitenkin jooo kyllä mä ymmärrän sinunki tilanteen jotenkin. Mä olen aika ymmärtäväinen ihminen. Mutta myös helposti ymmärtää asioita väärin ja hikeentyy!
Todellakin tsemppiä kaikille! Meillä on täällä Kuusamossa klinikalla nainen joka on ollut alalla 18v. Aivan ihana hoitaja. Nostattanu mun itsetuntoa suuresti ja tänään käytiin pitkä( lähes 40min) keskustelu lääkkeen oton yhteydessä ja voin sanoa että tuntuu hyvälle! Toisaalta tämä olotila on minulla myös riskialtein retkahtamiselle koska aina se on ollu niin. Ennemmin mä olen retkahtanut kun tuntunu tosi hyvätä ku et esim olis vastustanu.
Se on jännä miten toi riippuvuus on oikeasti todella vakava sairaus ja nyt koitan kaikin voimin ylläpitää tätä. En oo monesti siinä onnistunut mutta ajattelin että JOS nyt tulee että lähden yhtää toteuttamaan tai ruokkimaan ajatusta että tämä liian hyvä olo selvinpäin pitää saada pilattua niin soitan osastolle et jos tulis muutamaksi päiväksi sinne..,

Mutta kevät ja aurinko ja linnut laulaa. KYL TÄMÄ TÄSTÄ! KEEP UP THE GOOD WORK EVERYBODY <3 Panda toivottaa oikein ihanaa kesänodotusta kaikille. Olit sitte RAITIS, RAIVORAITIS, KUOSIT, SUPERKUOSIT. tai mitä vaan niin tsemppiä jne! :=)

"Kuusamossa klinikalla nainen joka on ollut alalla 18v. Aivan ihana hoitaja. Nostattanu mun itsetuntoa suuresti ja tänään käytiin pitkä( lähes 40min) keskustelu" täs on kyl kaikki pornoscenen alkeet, bowtsigawowooooo t. D-man
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

bilehile wrote:Ite tunnen kyl hoidossa olevia jotka ajaa, en tosin menis jokasen kohalta vannoon et luvallisesti tai et ees omal autolla. Mutta siis miksi ei voisi olla korvaushoidossa ja myös omistaa ajokortin.

Mä ajoin normaalisti autoa. Lääkäriltä sen vielä varmistin että saako ja vastaus oli että no miksi ei sais. Ei mulla kyllä mitään todistetta ollut että olen kh:ssa. Jos mulle olisi vaikka ratsiassa jostain syystä laitettu tikkari suuhun, niin olis tietysti näyttäny opiaatille plussaa. Mutta monella ihmisellä on opiaattilääkitys vaikkei olekaan korvaushoidossa, ja tuskin monikaan kantaa reseptiä mukana varsinkin kun alkaa varmaan e-resepti olemaan joka paikassa ensisijaisena. Ajattelin että kyllähän ne poliisit saa selville että oon kh:ssa jos nyt sattuisi tulemaan tilanne että asiaa pitäisi selvittää.

Ja harvemminpa ne testaa huumausaineita noin vain perusratsiassa. Muutaman kerran oon ollut ratsiassa ja eipä oo ikinä ees ajokorttia kyselty, puhallutettu vaan.
Petri6
OD

Post by Petri6 »

renttuni wrote:
bilehile wrote:Ite tunnen kyl hoidossa olevia jotka ajaa, en tosin menis jokasen kohalta vannoon et luvallisesti tai et ees omal autolla. Mutta siis miksi ei voisi olla korvaushoidossa ja myös omistaa ajokortin.

Mä ajoin normaalisti autoa. Lääkäriltä sen vielä varmistin että saako ja vastaus oli että no miksi ei sais. Ei mulla kyllä mitään todistetta ollut että olen kh:ssa. Jos mulle olisi vaikka ratsiassa jostain syystä laitettu tikkari suuhun, niin olis tietysti näyttäny opiaatille plussaa. Mutta monella ihmisellä on opiaattilääkitys vaikkei olekaan korvaushoidossa, ja tuskin monikaan kantaa reseptiä mukana varsinkin kun alkaa varmaan e-resepti olemaan joka paikassa ensisijaisena. Ajattelin että kyllähän ne poliisit saa selville että oon kh:ssa jos nyt sattuisi tulemaan tilanne että asiaa pitäisi selvittää.

Ja harvemminpa ne testaa huumausaineita noin vain perusratsiassa. Muutaman kerran oon ollut ratsiassa ja eipä oo ikinä ees ajokorttia kyselty, puhallutettu vaan.
En tiedä kummalla aineella olet (eikä sillä toisaalta merkitystäkään, kuin opiaattihuumausaineseulassa=morfiini, mikä on hieman hullunkurista kun reseptivapaanakin saa kodeiinipitoista yskänlääkettä), mutta buprenorfiinia ei ainakaan toinen poliisin käytössä olleista tikkutesteistä vielä 2013 ainakaan havainnut ja metadonia tuskin nykypäivänäkään. E-resepti ei ole pelkästään ensisijainen vaan ainoa mahdollinen resepti pkv-lääkkeille viime marraskuun jälkeen (mikä asettaa esim. eilisen valtakunnallisen katkoksen tietokantaan varsin mielenkiintoiseen valoon).
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Isavela
Lepakko

Post by Isavela »

Olen myöskin k-hoidossa. Ollut yli 4 vuotta. Mulla sellainen kokemus, että just silloin ihan alussa se ei tuntunut edes rajoittavalta, ns talutusnuorassa olemiaelta lainkaan. Päinvastoin.
Mitä pidempään hoidossa olen ollut, sitä enemmän se tuntuu ahdistavalta ja elämää rajoittavalta sekä puuttumiselta omiin asioihin. Seulaakin otetaan vähintään kerran viikossa, vaikka puhtaita seuloja antanut yli 3v. Lääkkeet haen kahdesti viikossa. Viimeisen vuoden ajan on ärsyttänyt lähes joka kerta, kun seula on otettu, vaikka tiedänkin sen olevan puhdas. Silti se ärsyttää, koska olen kyllä aina sanonut jos olen jotain ottanut joten välillä tuntuu ihan kiusanteolta nuo jatkuvat seulomiset.

Joissain paikoissa tosiaan saatetaan vain kerran kuussa ottaa seula, jos luotettava asiakas. Mutta ei täällä, kaikilta otetaan jatkuvasti. Mutta sitten taas se hyvä puoli täällä on, että joustoa pitempiaikaiset asiakkaat saa tosi hyvin, esim viikoksi lomalääkkeet vaikka reissua varten, jos myöhästyy hyvästä syystä, saa silti lääkkeet (alussa myöhästymisestä jäi lääkkeet AINA saamatta), muutenkin asiakasta kuunnellaan ja toiveita otetaan vastaan paremmin, saa jopa satunnaisesti pyydettäessä bentsoja, jos on esim erityisen hankala elämäntilanne.

Täälläpäin taitaa ehtona apteekkisopimukselle olla työssäkäynti, vähintään opiskelu. Ilman noita, kovin epätodennäköistä on sopimusta saada. Itse olen ehdottanut moneen otteeseen, mm pitkän matkan vuoksi, että saisiko apteekkisopimusta, mutta ei. Ei millään. Työtön kun toistaiseksi olen, tosin opiskelemaan on erittäin hyvä motivaatio mennä.
"I'm a living wreck i live in tooting bec, i'm cosmic ted spaced out of my head.."
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

^
Et sattumoisin asu Y:llä alkavalla paikkakunnalla? :P Kuulostaa niin tutulta tuo jatkuva seulassa ramppaaminen vaikka ois ollu jo kauan puhdasta aina.
Personaes
OD

Post by Personaes »

Isavela, ai bentsoja saa vaikka olis kuntouttavassa korvaushoidossa eikä ylläpitohoidossa?
Onkohan täälläkin tolla tavalla. Pitäis varmaan kysyä...

Itsellä kuitenkin ihan aito tarve bentsoihin. Ahdistusta puskee päälle joka päivä ja välillä on sellaista vittumaista tuskaisuutta. Rivatril respa auttaisi kovasti.
Oon vaan ajatellut että kuntouttavassa korvaushoidossa ei voi saada bentsoja reseptille. Oonko sit ollut väärässä?

Noista seuloista vielä. Multa ei olla otettu seulaa yli kolmeen kuukauteen. Mikä helvetti tässä on taustalla? Kun vaihdoin paikkakuntaa, niin alussa otettiin kerran viikossa seulat, sit kerran kuukaudessa ja lopulta nyt ei olla otettu tänävuonna kuin kerran seula ihan alkuvuodesta. Miksi?
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe
Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko »

^Personaes Kuulostaa kyllä oudolta , että noin harvon otetaan seulat.
Täällä on kans bentsot melkeen mahdotonta saada , vaikka ois itselläkin nyt oikea tarve.
Ahdistusta puskee koko ajan , mutta yritin puhua tuosta niin halutaan ottaa ns. turvalliset lääkkeet myös pois , vaikka en voi nukkua ilman. Vituttaa suorastaan tämmönen!

Onkohan tämmösestä asiasta mahdollisuus ilmoittaa jonnekkin? , kun kuitenkin on selkeät syyt , minkä vuoksi olis tarve saada muutosta lääkitykseen. Lähipiiriin kuuluvilla ihmisillä on tosi pahoja ongelmia , ja itsellä myös. (Ei päihteiden/oheiskäytön takia.)
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

Oletteko kokeilleet ahdistukseen gabapentiiniä? Sitä ehkä saisi helpommin kuin bentsoja. Mulle ei ole auttanut ahdistukseen oikein bentsot, eikä Lyrica. Gabrion on mulla määrätty migreenin estoon, mutta nykyään se on mulle korvaamaton ahdistuslääke.
Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko »

Joo on tullu kokeiltua gabapentit tosiaan. Ne kyllä toimiikin hyvin.
Vois tosiaan ottaa asian puheeksi , kun luultavasti vois jättää samalla epilepsia lääkkeen pois , kun gabat auttas siihenkin.
Kiitos Renttuni kun hoksasit. En tiiä miten unohtu koko gaba. Ois kyllä tosi jees jos sais reseptin , aikasemmin bendojen korvikkeena menny kadulta.
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

Kasiko wrote:Joo on tullu kokeiltua gabapentit tosiaan. Ne kyllä toimiikin hyvin.
Vois tosiaan ottaa asian puheeksi , kun luultavasti vois jättää samalla epilepsia lääkkeen pois , kun gabat auttas siihenkin.
Kiitos Renttuni kun hoksasit. En tiiä miten unohtu koko gaba. Ois kyllä tosi jees jos sais reseptin , aikasemmin bendojen korvikkeena menny kadulta.
Joo ota ihmeessä puheeksi. :up: Puhu just noista hyvistä puolista, että vois jättää epilepsialääkkeen pois, ei aiheuta riippuvuutta silleen miten bentsot, ei semmosia sivuvaikutuksia miten Lyrica, madaltaa kipukynnystäki jne. ;) Toivottavasti saat reseptin. Jos et, niin hae yksityiseltä jos sulla ei oo apteekkisopimusta.

Mulla oli hirvittävä elämänkriisi noin 1,5v sitten. Mulle ei määrätty bentsoja siihen akuuttiin hätään koska olen narkki. Olin jokin aika sitten lopettanut onnistuneesti vieroitushoidon. Vieroituksen aikana en ollut käyttänyt bentsoja eikä mulla ole koskaan muutenkaan ollut bentsojen kanssa ongelmia. Sillon tuntu että mihin mä ilmoitan tämmösestä kohtelusta! :x Kenelle tahansa määrättäisiin pieni määrä rauhoittavia semmoisessa yhtäkkisessä kriisitilanteessa. Siis olin shokissa suorastaan.
Ahdistuin niin pahasti että jouduin kahdeksi kuukaudeksi sairaalaan. Sieltäkin olisin päässyt nopeammin jos olisi annettu bentsoja, mutta ei annettu yhtäkään tablettia koska niihin voi jäädä riippuvaiseksi!! Kyllä niille muille perusmasentuneille ja ahdistuneille ja alkoholisteille annettiin osastolla bentsoja, mutta ei mulle eikä parille muulle huumeriippuvaiselle.

Vähän sama jos tulisi yhtäkkinen todella kova fyysinen kipu, ja sanottas että et saa lääkettä koska oot narkki, kyllä se odottamalla lähtee ja puhumalla. Ja kun tulee yhtäkkinen psyykkinen shokki esimerkiksi läheisen menetys, ei anneta edes akuuttiin hätään bentsoja.
Tuli niin paska olo kyllä tuolloin tuosta kohtelusta.. kun ei ymmärretä että vaikka oliskin huumeiden käyttäjä niin on todella tuskallista elää jatkuvassa ahdistuksessa.

Meni vähän offtopic, sorry.