Ne jotka tietävät/kokemusta omaavat...

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Asidyyli
LD50

Ne jotka tietävät/kokemusta omaavat...

Post by Asidyyli »

...terapiasuhteista ynnä muista vastaavista hoitosuhteista;

Mitä kaikkea uskaltaa psykiatrilleen sanoa? Tämä on toki tapauskohtaista jne.

Leptejä ja muita lääkkeitähän ne aina koittavat tuputtaa. Mutta hoitoon ei voi pakottaa.

Ellei sitten esim. vihjaa että on destruktiivisia ajatuksia/on joskus ollut. Voivatkohan silloin?

PS. En aio destruktoida, mutta mietin että terapeutin tulisi tietää kaikki olennainen. Hän vain ymmärtää aina väärin...

PPS. lääkkeet maistuu hyviltä. Ja pahoilta.
frapathea

Re: Ne jotka tietävät/kokemusta omaavat...

Post by frapathea »

älä tunnusta mitään

hoitoon voi pakottaa tietyissä tapauksissa, esim. jos psykiatri tia muu toteaae että oot vaaraks itselles tai ympäristölles
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

Asidyyli wrote:...terapiasuhteista ynnä muista vastaavista hoitosuhteista;

Mitä kaikkea uskaltaa psykiatrilleen sanoa? Tämä on toki tapauskohtaista jne.
On toki tapauskohtaista. Jotkut voivat asettaa terapian ehdoksi esim. päihteilyn lopettamisen, mutta kuitenkin hoidon tuloksellisuuden kannalta lienee olennaista täysin avoin ilmapiiri ts. tunne, että tulee hyväksytyksi itsenään.
Ellei sitten esim. vihjaa että on destruktiivisia ajatuksia/on joskus ollut. Voivatkohan silloin?
En usko, että pelkistä ajatuksista hoitoon ohjataan, vaan vasta tyyliin tilanteessa jossa mielentila alkaa olemaan luokkaa psykoottinen tai muuten vain äärirajoilla.
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
Kalastaja

Post by Kalastaja »

Kuulostaa siltä, että olisi aika etsiä osaavampi terapeutti, joka sopii omiin tarpeisiin.
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

Kalastaja wrote:Kuulostaa siltä, että olisi aika etsiä osaavampi terapeutti, joka sopii omiin tarpeisiin.
Tämä jos mikä on totta. Olemme esim. erään toisen tällä foorumillakin kirjoittavan kanssa useaan otteeseen keskustelleet terapiasuhteista ja niiden vaikeudesta. Tämänhetkisen psykologini kanssa ongelmana tuntuu olevan paitsi tuo iänikuinen kommunikaation puute, myös katsantokannat hoitosuhteisiin liittyen, sekä muut metodi-näkemykset.

Mietin vain että kuinka ylidramaattiseksi minun on ryhdyttävä jos haluan saada aikaan jonkinlaisen impaktin tai yhteyden... tai asiallista terapiaa.

Ongelmia joita minulla on, ei välttämättä oteta vakavasti. Kun taas ei niin vakavat sattumukset nostetaan elämääni vääristäviksi "tragedioiksi". Kun nämä sattumukset on saatu "käsiteltyä" niihin keskitytään entistä enemmän, aivan kuin haluttaisiin päästä siihen lopputulokseen ettei mitään ongelmaa enää ole ja minut on "parannettu".

Miksi helvetissä joku käy terapiassa jos ei ole ongelmaa?

Tästä vielä tulevaisuudessa lisää...
Kalastaja

Post by Kalastaja »

Ehkäpä transpersoonaalinen tyylisuuntaus olisi lähempänä toimivaa. Varmaan Suomestakin löytyy ihan osaavaa porukkaa alalta. Tiedä sitten mistä.

http://www.kaia.ca/ISER_Home.php

http://www.spiritualcrisisnetwork.org.uk/index.htm
Shakti
Psykonautti

Post by Shakti »

Omalta juttutuokiotädiltäni kuulin, että vaitiolovelvollisuus päättyy silloin kun asia kuuluu poliisille tai jos potilaan uskotaan olevan vaaraksi itselleen. Tietenkin hänen ja monen hänen kollegansa mielestä ensimmäinen huumekokeilu lisää itsemurhariskiä 48% ja jokainen narkkari tappaa itsensä ennemmin tai myöhemmin. Olen siis vastannut aina, etten käytä mitään "alkoholia vaarallisempaa". ;)
Candy is dandy but liquor is quicker
Delirium Tremens
Kameleontti

Post by Delirium Tremens »

Shakti wrote:Omalta juttutuokiotädiltäni kuulin, että vaitiolovelvollisuus päättyy silloin kun asia kuuluu poliisille tai jos potilaan uskotaan olevan vaaraksi itselleen. Tietenkin hänen ja monen hänen kollegansa mielestä ensimmäinen huumekokeilu lisää itsemurhariskiä 48% ja jokainen narkkari tappaa itsensä ennemmin tai myöhemmin. Olen siis vastannut aina, etten käytä mitään "alkoholia vaarallisempaa". ;)
Tilastollisestihan voidaan tehdä vastaava virhetulkinta mm. siitä, että hukkumisten yleistyminen kesäiseen aikaan voitaisiin ehkäistä kieltämällä jäätelökojujen toiminta. Psykiatria on ala jolla ylemmyys- ja erehtymättömyysharha on vallalla ja jota kannattaa pelonsekaisesti kunnioittaa ja mahdollisuuksien mukaan valikoivasti vältellä. Aina välillä kuuluu hurjaa juttua Neuvostoliiton malliin. Hankalaksi alkava potilas voidaan helposti määrätä väärin perustein pakkohoitoon, mikäli karseimpia tarinoita on uskominen.
AD_HD @ synirc
Kalastaja

Post by Kalastaja »

Ehkä Lynch ja Donovan pelastavat kunhan saapuvat Suomeen.

http://maharishi.fi/
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

Kokemusta minulla ei ole, mutta jos kävisin terapiassa niin ainakin yrittäisin etsiä henkilön jonka kanssa voi oikeasti keskustella. Eihän siitä voi tulla mitään jos ei ole minkäänlaista ymmärrystä tai yhteyttä.
tila saha
Lepakko

Post by tila saha »

en tiedä ketään jota terapia olisi auttanut itseni mukaanlukien. kärjistynein esimerkki, erään henkilön elämänkumppani teki itsemurhan, henkilö meni terapiaan jossa kahden viikon jälkeen kerrottiin että henkilö ei ollu "motivoitunut eikä avautunut" ja lyötiin pamirespa. KAHDEN VIIKON jälkeen ei avaudu MIESYSTÄVÄN ITSEMURHASTA?? oho!! (pamit jäi syömättä)
puhu mieluummin kavereille, terapian todellinen vaikutus perustuu monissa tapauksissa ääneen puhumisen vaikutuksesta isojen asioiden hahmottamiseen.
vittumäpoltanpäiväkodin!
frapathea

Post by frapathea »

Joo. Mä en hiffaa. Miten kukaan voi auttaa ketään jos siinä ei ole mitään vuorovaikutusta ja sillai. Mua häiritsee käydä terapiassa kun oon nähnyt mun terapeutin niin masentuneen näköisenä toisinaan kun se on tullut jossain vastaan.
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

frapathea wrote:Joo. Mä en hiffaa. Miten kukaan voi auttaa ketään jos siinä ei ole mitään vuorovaikutusta ja sillai. Mua häiritsee käydä terapiassa kun oon nähnyt mun terapeutin niin masentuneen näköisenä toisinaan kun se on tullut jossain vastaan.
Joo, tuo terapeutin mieliala on minusta sellainen mitä kannattaa tarkkailla. Jos joutuisin terapiaan olisin varmasti hyvin vittumainen asiakas, ensimmäisenä selvittelisin kuinka tyytyväinen terapeutti on omaan elämäänsä... Koska pointtihan on tulla onnelliseksi ja jos se jonka pitäisi olla aiheen asiantuntija ei osaa niitä taitojaan käyttää oman elämänsä parantamiseen niin jotain on pielessä.

Toisaalta epäilen, että usein ihmisestä ei yritetä tehdä onnellista vaan yhteiskuntakelpoinen. Se selittäisi paljon.

Ja toinen juttu... jos terapiassa on käynyt vaikka vuoden eikä selkeää edistystä ole tapahtunut... niin eikö se terapeuttikin ala itse uskomaan, että hommasta ei ole mitään hyötyä ja näin vaikuta terapian tehokkuuteen?
Ayrenum
Lepakko

Post by Ayrenum »

Lymykonna wrote:Toisaalta epäilen, että usein ihmisestä ei yritetä tehdä onnellista vaan yhteiskuntakelpoinen. Se selittäisi paljon.
Bingo. Tästä aiheesta näkisin mielelläni enemmänkin keskustelua. Aloitin uuden threadin, joka tosin erkani aiheesta kauemmas.
olet oikeassa.