Ne jotka tietävät/kokemusta omaavat...
-
Asidyyli
- LD50
Ne jotka tietävät/kokemusta omaavat...
...terapiasuhteista ynnä muista vastaavista hoitosuhteista;
Mitä kaikkea uskaltaa psykiatrilleen sanoa? Tämä on toki tapauskohtaista jne.
Leptejä ja muita lääkkeitähän ne aina koittavat tuputtaa. Mutta hoitoon ei voi pakottaa.
Ellei sitten esim. vihjaa että on destruktiivisia ajatuksia/on joskus ollut. Voivatkohan silloin?
PS. En aio destruktoida, mutta mietin että terapeutin tulisi tietää kaikki olennainen. Hän vain ymmärtää aina väärin...
PPS. lääkkeet maistuu hyviltä. Ja pahoilta.
Leptejä ja muita lääkkeitähän ne aina koittavat tuputtaa. Mutta hoitoon ei voi pakottaa.
Ellei sitten esim. vihjaa että on destruktiivisia ajatuksia/on joskus ollut. Voivatkohan silloin?
PS. En aio destruktoida, mutta mietin että terapeutin tulisi tietää kaikki olennainen. Hän vain ymmärtää aina väärin...
PPS. lääkkeet maistuu hyviltä. Ja pahoilta.
-
frapathea
Re: Ne jotka tietävät/kokemusta omaavat...
älä tunnusta mitään
hoitoon voi pakottaa tietyissä tapauksissa, esim. jos psykiatri tia muu toteaae että oot vaaraks itselles tai ympäristölles
hoitoon voi pakottaa tietyissä tapauksissa, esim. jos psykiatri tia muu toteaae että oot vaaraks itselles tai ympäristölles
-
Jeshu
- OD
On toki tapauskohtaista. Jotkut voivat asettaa terapian ehdoksi esim. päihteilyn lopettamisen, mutta kuitenkin hoidon tuloksellisuuden kannalta lienee olennaista täysin avoin ilmapiiri ts. tunne, että tulee hyväksytyksi itsenään.Asidyyli wrote:...terapiasuhteista ynnä muista vastaavista hoitosuhteista;
En usko, että pelkistä ajatuksista hoitoon ohjataan, vaan vasta tyyliin tilanteessa jossa mielentila alkaa olemaan luokkaa psykoottinen tai muuten vain äärirajoilla.Ellei sitten esim. vihjaa että on destruktiivisia ajatuksia/on joskus ollut. Voivatkohan silloin?
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
-
Kalastaja
Kuulostaa siltä, että olisi aika etsiä osaavampi terapeutti, joka sopii omiin tarpeisiin.
-
Asidyyli
- LD50
Tämä jos mikä on totta. Olemme esim. erään toisen tällä foorumillakin kirjoittavan kanssa useaan otteeseen keskustelleet terapiasuhteista ja niiden vaikeudesta. Tämänhetkisen psykologini kanssa ongelmana tuntuu olevan paitsi tuo iänikuinen kommunikaation puute, myös katsantokannat hoitosuhteisiin liittyen, sekä muut metodi-näkemykset.Kalastaja wrote:Kuulostaa siltä, että olisi aika etsiä osaavampi terapeutti, joka sopii omiin tarpeisiin.
Mietin vain että kuinka ylidramaattiseksi minun on ryhdyttävä jos haluan saada aikaan jonkinlaisen impaktin tai yhteyden... tai asiallista terapiaa.
Ongelmia joita minulla on, ei välttämättä oteta vakavasti. Kun taas ei niin vakavat sattumukset nostetaan elämääni vääristäviksi "tragedioiksi". Kun nämä sattumukset on saatu "käsiteltyä" niihin keskitytään entistä enemmän, aivan kuin haluttaisiin päästä siihen lopputulokseen ettei mitään ongelmaa enää ole ja minut on "parannettu".
Miksi helvetissä joku käy terapiassa jos ei ole ongelmaa?
Tästä vielä tulevaisuudessa lisää...
-
Kalastaja
Ehkäpä transpersoonaalinen tyylisuuntaus olisi lähempänä toimivaa. Varmaan Suomestakin löytyy ihan osaavaa porukkaa alalta. Tiedä sitten mistä.
http://www.kaia.ca/ISER_Home.php
http://www.spiritualcrisisnetwork.org.uk/index.htm
http://www.kaia.ca/ISER_Home.php
http://www.spiritualcrisisnetwork.org.uk/index.htm
-
Shakti
- Psykonautti
Omalta juttutuokiotädiltäni kuulin, että vaitiolovelvollisuus päättyy silloin kun asia kuuluu poliisille tai jos potilaan uskotaan olevan vaaraksi itselleen. Tietenkin hänen ja monen hänen kollegansa mielestä ensimmäinen huumekokeilu lisää itsemurhariskiä 48% ja jokainen narkkari tappaa itsensä ennemmin tai myöhemmin. Olen siis vastannut aina, etten käytä mitään "alkoholia vaarallisempaa". 
Candy is dandy but liquor is quicker
-
Delirium Tremens
- Kameleontti
Tilastollisestihan voidaan tehdä vastaava virhetulkinta mm. siitä, että hukkumisten yleistyminen kesäiseen aikaan voitaisiin ehkäistä kieltämällä jäätelökojujen toiminta. Psykiatria on ala jolla ylemmyys- ja erehtymättömyysharha on vallalla ja jota kannattaa pelonsekaisesti kunnioittaa ja mahdollisuuksien mukaan valikoivasti vältellä. Aina välillä kuuluu hurjaa juttua Neuvostoliiton malliin. Hankalaksi alkava potilas voidaan helposti määrätä väärin perustein pakkohoitoon, mikäli karseimpia tarinoita on uskominen.Shakti wrote:Omalta juttutuokiotädiltäni kuulin, että vaitiolovelvollisuus päättyy silloin kun asia kuuluu poliisille tai jos potilaan uskotaan olevan vaaraksi itselleen. Tietenkin hänen ja monen hänen kollegansa mielestä ensimmäinen huumekokeilu lisää itsemurhariskiä 48% ja jokainen narkkari tappaa itsensä ennemmin tai myöhemmin. Olen siis vastannut aina, etten käytä mitään "alkoholia vaarallisempaa".
AD_HD @ synirc
-
Lymykonna
- Kameleontti
Kokemusta minulla ei ole, mutta jos kävisin terapiassa niin ainakin yrittäisin etsiä henkilön jonka kanssa voi oikeasti keskustella. Eihän siitä voi tulla mitään jos ei ole minkäänlaista ymmärrystä tai yhteyttä.
-
tila saha
- Lepakko
en tiedä ketään jota terapia olisi auttanut itseni mukaanlukien. kärjistynein esimerkki, erään henkilön elämänkumppani teki itsemurhan, henkilö meni terapiaan jossa kahden viikon jälkeen kerrottiin että henkilö ei ollu "motivoitunut eikä avautunut" ja lyötiin pamirespa. KAHDEN VIIKON jälkeen ei avaudu MIESYSTÄVÄN ITSEMURHASTA?? oho!! (pamit jäi syömättä)
puhu mieluummin kavereille, terapian todellinen vaikutus perustuu monissa tapauksissa ääneen puhumisen vaikutuksesta isojen asioiden hahmottamiseen.
puhu mieluummin kavereille, terapian todellinen vaikutus perustuu monissa tapauksissa ääneen puhumisen vaikutuksesta isojen asioiden hahmottamiseen.
vittumäpoltanpäiväkodin!
-
frapathea
Joo. Mä en hiffaa. Miten kukaan voi auttaa ketään jos siinä ei ole mitään vuorovaikutusta ja sillai. Mua häiritsee käydä terapiassa kun oon nähnyt mun terapeutin niin masentuneen näköisenä toisinaan kun se on tullut jossain vastaan.
-
Lymykonna
- Kameleontti
Joo, tuo terapeutin mieliala on minusta sellainen mitä kannattaa tarkkailla. Jos joutuisin terapiaan olisin varmasti hyvin vittumainen asiakas, ensimmäisenä selvittelisin kuinka tyytyväinen terapeutti on omaan elämäänsä... Koska pointtihan on tulla onnelliseksi ja jos se jonka pitäisi olla aiheen asiantuntija ei osaa niitä taitojaan käyttää oman elämänsä parantamiseen niin jotain on pielessä.frapathea wrote:Joo. Mä en hiffaa. Miten kukaan voi auttaa ketään jos siinä ei ole mitään vuorovaikutusta ja sillai. Mua häiritsee käydä terapiassa kun oon nähnyt mun terapeutin niin masentuneen näköisenä toisinaan kun se on tullut jossain vastaan.
Toisaalta epäilen, että usein ihmisestä ei yritetä tehdä onnellista vaan yhteiskuntakelpoinen. Se selittäisi paljon.
Ja toinen juttu... jos terapiassa on käynyt vaikka vuoden eikä selkeää edistystä ole tapahtunut... niin eikö se terapeuttikin ala itse uskomaan, että hommasta ei ole mitään hyötyä ja näin vaikuta terapian tehokkuuteen?
-
Ayrenum
- Lepakko
Bingo. Tästä aiheesta näkisin mielelläni enemmänkin keskustelua. Aloitin uuden threadin, joka tosin erkani aiheesta kauemmas.Lymykonna wrote:Toisaalta epäilen, että usein ihmisestä ei yritetä tehdä onnellista vaan yhteiskuntakelpoinen. Se selittäisi paljon.
olet oikeassa.